Naix a València el primer centre mediterrani d’intel·ligència climàtica d’Europa

La Generalitat ha anunciat la creació del primer Centre Mediterrani d’Intel·ligència Climàtica (CMIC) d’Europa, amb seu a València, que tindrà com a objectiu millorar la previsió i la resposta davant fenòmens meteorològics extrems en la conca mediterrània.

El comissionat valencià per a la Recuperació, Raúl Mérida, ha detallat el projecte durant la seua intervenció a Brussel·les, en la dotzena Assemblea Regional i Local Euromediterrània (ARLEM). Esta trobada reuneix representants locals i regionals de la Unió Europea i dels seus socis mediterranis per a analitzar qüestions de desenvolupament sostenible.

En l’assemblea han participat responsables de Nimes i Còrsega, a França, i també de Roskovec, Zagreb, Ramtha i Argel, procedents d’Albània, Croàcia, Jordània i Algèria. A més, hi han assistit síndics i representants d’organismes europeus que han debatut sobre com reforçar els pactes entre regions mediterrànies per a augmentar la protecció davant riscos climàtics compartits.

Aliances mediterrànies per a compartir dades

Mérida ha explicat que el Consell busca una aliança estable amb diversos països de la conca mediterrània per a compartir informació meteorològica detallada. L’objectiu és transformar eixa informació en polítiques públiques concretes que permeten reaccionar millor davant episodis extrems.

Segons ha assenyalat, la voluntat és enfortir la capacitat estratègica dels territoris mediterranis. En paraules seues, ‘volem augmentar la nostra capacitat estratègica perquè, encara que tenim informació, necessitem millorar-la i transformar-la en accions concretes, una cosa que fins ara no s’havia realitzat’.

Intel·ligència artificial per convertir dades en recomanacions

Per a fer-ho possible, el Centre Mediterrani d’Intel·ligència Climàtica aplicarà la intel·ligència artificial a la gestió del coneixement meteorològic. Així, el CMIC analitzarà grans volums de dades, identificarà patrons i els convertirà en recomanacions operatives per a les administracions.

La faena del centre se centrarà en fenòmens dràstics com ara inundacions i precipitacions extremes, però també en altres impactes derivats del canvi climàtic. Entre ells, el calor urbà, la salut, la vulnerabilitat social, la sequera, la gestió de l’aigua, l’afectació a l’agricultura, els riscos costaners i marins, els grans incendis i les catàstrofes ambientals, així com en l’anàlisi de l’economia de l’adaptació.

Dotació inicial d’un milió d’euros

Mérida ha precisat que el CMIC compta amb una dotació inicial d’un milió d’euros, inclosa en el pressupost de la Generalitat per a este exercici. Estos fons depenen de la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental, que assumirà l’impuls tècnic i administratiu del projecte.

El centre es posarà en marxa amb la col·laboració de la investigadora del Centro de Estudios Ambientales del Mediterráneo (CEAM) Samira Khodoyar, especialista en matèria climàtica. A més, el CMIC estarà connectat amb el sistema de parcs metropolitans que impulsa la Generalitat, amb la idea d’integrar la informació climàtica en la planificació urbana i territorial.

Una de les funcions claus serà traslladar els avisos i escenaris climàtics a decisions concretes en àmbits com urbanisme, infraestructures, salut pública o agricultura. D’esta manera es pretén reduir riscos i minimitzar danys humans, socials i econòmics en futurs episodis extrems.

La dana de 2024 com a avís

Durant la seua intervenció en l’Assemblea ARLEM, el comissionat per a la Recuperació ha defensat la necessitat d’alinear més les polítiques públiques amb la protecció del medi ambient i amb l’evidència científica.

Respecte a la dana de 2024, ha assenyalat que ‘podem extraure moltes lliçons, però una de les més importants és que la natura s’ha de convertir en la nostra aliada i, per a això, és necessari conéixer-la per a, a partir de dades fiables, planificar les polítiques públiques que desenvolupem’.

Mérida ha insistit que episodis recents de pluges torrencials i inundacions han posat en evidència la vulnerabilitat del territori mediterrani. Per això ha defensat que cal millorar tant la previsió com la coordinació institucional per a reduir l’impacte d’estos fenòmens.

Reunió sobre adaptació al Pacte Verd Europeu

Durant la visita a Brussel·les, en la qual també ha participat la directora general de Representació davant la Unió Europea i les Comunitats Autònomes i Acció Exterior, Raquel Aguado, Mérida s’ha reunit amb l’assessor del Pacte Verd en el Comitè Europeu de les Regions, Gianluca Spinaci.

En esta reunió, han tractat la importància d’integrar l’adaptació al canvi climàtic en les agendes regionals i locals. També han analitzat com coordinar iniciatives com el CMIC amb les estratègies del Pacte Verd Europeu per a aprofitar sinergies i reforçar la cooperació entre territoris mediterranis.

Últimes notícies

Tres detinguts a Alacant per robar diners amb el mètode del cogoter gràcies a un agent fora de servici

La Guàrdia Civil ha detingut dos hòmens i una dona, relacionats amb diversos furts de diners a clients de banc a la província d'Alacant, gràcies a la intervenció d'un agent que es trobava fora de servici.

Dotze persones detingudes per vendre roba falsificada en el mercat ambulant de Dénia

La Policia Nacional ha detingut dotze persones que regentaven parades al mercat ambulant de Dénia per vendre roba i complements falsificats, entre ells equipacions esportives de seleccions i clubs de futbol.

Camarero nega qualsevol contacte amb Mazón el dia de la DANA

Susana Camarero, vicepresidenta primera i consellera d’Habitatge i Igualtat, ha assegurat davant la jutgessa que no va tindre cap contacte amb Carlos Mazón ni amb el seu entorn el dia de la DANA i que va entendre que l’emergència la gestionava Salomé Pradas.

La història de Mawj, la xiqueta de Bagdad que ha convertit la guerra en poesia gràcies a la seua mà salvada

El llibre Huella, amb portada de Nacho Duato i impulsat per la Fundació Fernando Fonseca, arreplega 20 poemes amb què l’iraquiana Mawj Majid Al-Obaidi convertix el trauma d’un bombardeig a Bagdad en un relat d’amor, dolor i superació.

El professorat valencià decideix hui si manté la vaga indefinida amb la nova oferta d’Educació

El professorat de l’escola pública valenciana vota hui la proposta d’Educació per posar fi a la vaga indefinida, mentres la concertada viu el seu segon dia de paros.

Les víctimes de la DANA es concentren davant el jutjat de Catarroja durant la declaració de Susana Camarero

Representants de les principals associacions de víctimes de la DANA s'han concentrat davant el jutjat de Catarroja mentres declara com a testimoni la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero, en una causa per homicidi imprudent de 230 persones.

Cauen tres membres d’un grup de robatoris i estafes al Baix Maestrat

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup criminal amb base al Baix Maestrat i ha detingut tres persones acusades de nombrosos robatoris, estafes i delictes d’usurpació d’identitat al nord de Castelló.

Maig de 2026 va ser el segon més càlid registrat al món, segons Copernicus

El mes de maig de 2026 ha sigut el segon més càlid al planeta des que hi ha registres, amb temperatures rècord a l’atmosfera i als oceans, segons el servei europeu Copernicus.