El Sindicat Independent Ferroviari (SIF) ha convocat una vaga en Metrovalencia i en la xarxa del TRAM d’Alacant a partir del pròxim 22 de juny per l’estancament en la negociació del XIV conveni col·lectiu de Ferrocarrils de la Generalitat (FGV). La protesta afecta 1.800 treballadors i combina jornades completes i paros parcials en diferents franges horàries fins, com a mínim, al mes de setembre.
Convocatòria de la vaga i àmbit d’afectació
Segons la notificació remesa pel SIF a la Direcció General de Treball, la vaga afectarà principalment el metro de València, on este sindicat és el primer en representació amb 8 dels 23 delegats.
També s’estén al TRAM d’Alacant, encara que en este cas el sindicat no té representació en el comitè d’empresa.
Calendari i horaris dels paros
La convocatòria inclou cinc dies de vaga en juny (22, 23, 24, 26 i 30) i nou dies més en juliol (3, 6, 10, 13, 17, 20, 24, 27 i 31). A més, la planificació sindical també preveu estendre els paros als mesos d’agost i setembre, encara que sense detallar en la notificació les dates concretes.
El 22 de juny, primera jornada de mobilitzacions, la vaga serà de 24 hores i afectarà tot el servici de Metrovalencia i del TRAM d’Alacant. Dos dies després, el 24 de juny, festivitat de San Juan, els paros s’han fixat entre les 00.00 i les 08.00 hores.
Per a la resta de jornades convocades, el SIF ha dissenyat un esquema de tres franges horàries de paro: de 08.00 a 10.00 hores, de 13.00 a 15.30, i de 19.00 a 21.00 hores. L’única excepció és el 23 de juny, quan la vaga de vesprada s’allargarà fins a les 23.59 hores per cobrir pràcticament tot el servici del dia.
Motiu de la protesta
El sindicat vincula directament la protesta al bloqueig del conveni col·lectiu i a altres discrepàncies amb l’empresa. El SIF assenyala la suposada ‘falta de voluntad’ de la direcció per a tancar l’acord, així com ‘l’incumplimiento’ dels acords sobre gràfics i plantilla actualment vigents.
Entre les causes de la vaga també citen la demanda d’internalitzar treballs de manteniment, ‘l’incumplimiento’ del dret a la jubilació parcial amb contractes de relleu i la seua disconformitat amb la política disciplinària d’FGV, que inclou la gestió de les faltes i sancions a la plantilla.
Resposta de la Conselleria i estat de la negociació
La Conselleria de Medio Ambiente, Infraestructuras, Territorio y de la Recuperación ha indicat que les principals reivindicacions de la vaga ja s’estan negociant amb tots els sindicats en el comitè d’empresa d’FGV, que és l’òrgan competent per al conveni col·lectiu. En eixe comitè, el SIF compta amb 8 dels 36 delegats totals.
Des del departament autonòmic recorden que la negociació del conveni continua oberta amb els sindicats que consideren majoritaris, com UGT i CCOO, que tenen 14 i 6 representants respectivament. També participen altres organitzacions com SF, amb 4 representants en el comitè.
Segons la Conselleria, la intenció és que l’acord final sobre el conveni incloga els sindicats amb més representativitat en FGV i permeta tancar la negociació en esta fase final. ‘Por tanto, el 70 % está conforme con los avances y sigue negociando en la recta final’, han assenyalat fonts de la Conselleria, en relació amb el pes sindical d’UGT, CCOO i SF en el comitè d’empresa.
Malgrat la convocatòria de vaga, Infraestructuras remarca que el servici de transport continuarà operatiu, encara que amb possibles reduccions en les freqüències de pas. Recorden que en les últimes vagues de Metrovalencia i del TRAM d’Alacant els servicis mínims s’han situat entre el 75 % i el 80 % del servici habitual.
Plans per a reforçar el servici i la plantilla
La Conselleria destaca igualment que FGV està avançant en el procés per a ampliar la plantilla mitjançant una Oferta d’Ocupació Pública de 172 places. L’objectiu és reforçar les diferents àrees de l’empresa pública i donar resposta a les necessitats de personal que s’han detectat.
A més, la Generalitat remarca que està en marxa el pla d’inversions 2026-2030, que preveu la incorporació de noves unitats de tren i actuacions per a millorar el servici. Segons expliquen, estes noves unitats han començat a integrar-se enguany en la xarxa del TRAM d’Alacant i està previst que arriben a Metrovalencia el pròxim any.
D’altra banda, FGV ha assegurat que, malgrat la vaga, es posarà en marxa un dispositiu de transport extraordinari per a la nit de San Juan. Este dispositiu inclourà servici nocturn en les línies afectades per a facilitar la mobilitat durant esta celebració, una de les més multitudinàries de l’estiu.
Paros de SEMAF fins al 16 de juny
La convocatòria del SIF coincidix amb una altra vaga ja activa en el metro de València i Alacant, impulsada pel Sindicato Español de Maquinistas Ferroviarios (SEMAF). Esta segona protesta també inclou cinc dies de paros en el mes de juny, dels quals encara queden per celebrar el dia 11 i el 16.
En el cas de SEMAF, les reivindicacions se centren en millores professionals i en qüestions de seguretat operacional tècnica en la xarxa d’FGV. Este sindicat compta amb tres delegats en el comitè d’empresa, que es completa amb un delegat de CGT.
La coincidència de les dues convocatòries pot traduir-se en més dies de paros i en una reducció addicional de les freqüències de pas tant en Metrovalencia com en el TRAM d’Alacant en les pròximes setmanes, encara que l’Administració recorda que el servici mínim estarà garantit.








