El repte de Venezuela segons González Urrutia: recuperar institucions i, sobretot, la confiança

Edmundo González Urrutia, excandidat presidencial veneçolà exiliat a Espanya des de 2024, ha afirmat este dilluns que el principal repte per a reconstruir Venezuela serà recuperar unes institucions sòlides i, sobretot, la confiança entre la ciutadania, posant sempre la dignitat humana per damunt del poder.

La Fundació Profesor Manuel Broseta ha entregat hui el XXXIV Premi de Convivència a González Urrutia i a la premi nobel de la Pau María Corina Machado, que no ha pogut assistir a l’acte. Tots dos opositors han lamentat la tragèdia dels recents terratrémols que ha patit el seu país, han criticat la gestió de les autoritats chavistes i han agraït el suport i la solidaritat internacionals.

González Urrutia ha explicat que, per a ell, la convivència significa ‘comprendre que la dignitat humana està per damunt del poder’ i que la llibertat ‘pertany a tots’. En la seua intervenció, ha insistit que la reconstrucció del país no serà possible sense un marc institucional que protegisca les persones i sense recuperar els llaços bàsics de confiança entre els veneçolans.

Compromís amb un projecte comú

‘Asumisc la responsabilitat de seguir treballant per una Venezuela on el poder torne a entendre’s com un servici, on les institucions protegisquen les persones, on la veritat enfortisca la confiança pública, on la justícia permeta sanar les ferides i on cada veneçolà torne a sentir-se part d’un mateix projecte nacional’, s’ha compromés González Urrutia durant el seu discurs.

El premi, concedit per la seua ‘lluita i perseverança contra la dictadura veneçolana’ i entregat al Senat, és per a ell una ‘responsabilitat’ pel que representa. Ha assegurat que l’ha rebut amb ‘un profund sentit del deure‘, perquè considera que s’estén a ‘milions’ de veneçolans que han resistit i continuen reclamant canvis democràtics.

Segons ha remarcat, ‘la convivència és una tasca permanent‘ i ‘les societats es reforcen quan aprenen a resoldre les seues diferències des de la llibertat, el respecte i les institucions’. Per a l’opositor, la convivència també implica que la justícia faça possible una pau duradora i que el respecte a les institucions servisca per a protegir la llibertat de cada ciutadà.

Durant el seu discurs ha denunciat que, durant anys, els veneçolans han vist com la divisió s’ha convertit en un ‘instrument de poder’. A parer seu, el dany més profund no ha sigut només el ‘deteriorament de l’Estat’, sinó també el del ‘vincle que unix tota una societat’. Per això ha defensat que Venezuela ha de situar-se ‘per damunt de qualsevol interés personal’.

Ha avisat que ‘una nación deixa de reconéixer-se com una comunitat quan els seus ciutadans deixen de confiar els uns en els altres’. Segons ha subratllat, ‘és, potser, el major desafiament que tindrem per davant: reconstruir Venezuela exigix recuperar institucions, però sobretot, exigix recuperar la confiança’. Preguntat per la premsa sobre si té ganes de tornar al seu país, ha contestat amb rotunditat: ‘Sempre!’.

La veu de María Corina Machado

En un discurs remés i llegit durant la cerimònia, María Corina Machado ha elogiat la trajectòria personal, professional i política, així com els valors de Manuel Broseta, que va ser senador i va ser assassinat per la banda terrorista ETA a València en 1992.

Machado ha justificat la seua absència assenyalant que ‘les dificultats inherents’ a la lluita dels veneçolans per la llibertat i la democràcia ‘no deixen mai de multiplicar-se’. Ha recordat que, a més dels ‘estralls ocasionats durant anys per un règim tirànic i criminal’, ara han d’afrontar també ‘les conseqüències d’una catàstrofe natural‘, en referència als terratrémols.

A tot això s’afig, segons ha remarcat, ‘la frustració i la ràbia davant el que podria fer-se i no es fa per culpa dels més inconfessables interessos’. Tot i això, ha posat en valor la capacitat de resistència dels veneçolans i les seues ‘ganes de viure junts’, així com l’ajuda internacional per a oferir allò que l’Estat veneçolà ‘lamentablement no és capaç de donar’.

Machado ha esmentat també ‘el valor suprem de la llibertat davant la tirania, de recuperar la democràcia i véncer l’opressió, de la necessitat de treballar junts per a derrotar les amenaces’ que les democràcies afronten hui ‘per igual’.

El president de la Generalitat destaca la llibertat i la convivència

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha destacat els valors compartits de concordia, llibertat, convivència i unitat entre el professor Manuel Broseta, Edmundo González i María Corina Machado.

El cap del Consell ha assistit a l’Acte de Lliurament del XXXIV Premi de Convivència, organitzat per la Fundació Manuel Broseta. Durant la seua intervenció ha assenyalat que la llibertat ‘mai pot construir-se des de la imposició, sinó des del respecte, l’acord i la llei, tal com entenem els que defensem la democràcia, perquè cap societat democràtica pot créixer des de la por’.

Pérez Llorca ha afegit que ‘en els pitjors moments de la nostra història recent, els espanyols diguérem que la nostra llibertat no era negociable; la mateixa que continuem reclamant per al poble veneçolà i que exigiren els seus ciutadans en les urnes quan triaren Edmundo González’.

‘ Si Broseta va dedicar la seua vida a la defensa de la democràcia des del Dret, Edmundo González i María Corina Machado ho han fet des de la legitimitat de les urnes’, ha continuat el president. Al mateix temps ha destacat que les seues figures ‘representen la veu serena, responsable i valenta que, davant l’adversitat, han triat la via pacífica, institucional i electoral per a expressar la seua voluntat’.

El president ha reconegut igualment el treball de la Fundació Manuel Broseta, que permet que la memòria del professor ‘continue sent patrimoni de tots els valencians, espanyols i demòcrates del món, sense distinció alguna’. Ha conclòs que este premi ‘honra la convivència, l’existència veritable de la qual no és possible sense llibertat, justícia, pluralisme polític i respecte a la voluntat sobirana de la ciutadania’.

Últimes notícies

Mompó no descarta ser candidat del PP a la Generalitat: ‘No hi ha jugador de futbol que no vullga ser titular’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, no s'ha descartat com a candidat del PP a la Generalitat i ha defés la gestió provincial en la DANA durant un esmorzar informatiu d'AMDComVal.

Un nou campus gratuït de programació arribarà a Alacant a partir de 2027

La Generalitat i la Fundació Telefónica posaran en marxa el campus 42 Alicante en l’antic edifici de Correus, amb formació gratuïta en programació, IA i ciberseguretat finançada amb 10,3 milions d’euros.

La pel·lícula valenciana ‘La violinista’ fa història en Annecy com a primer llargmetratge espanyol premiat

La consellera Carmen Ortí ha rebut a València la productora Paloma Mora per celebrar el Cristal a millor llargmetratge d’animació que ha aconseguit 'La violinista' en el Festival d’Annecy, el primer per a una pel·lícula espanyola en este certamen.

‘La violinista’, primera pel·líçula espanyola premiada a Annecy, triomfa amb segell valencià

La pel·lícula d’animació ‘La violinista’, amb participació de la productora valenciana TV ON Producciones i suport de l’Institut Valencià de Cultura, s’ha convertit en la primera cinta espanyola guanyadora del Cristal al millor llargmetratge al Festival d’Annecy. La consellera Carmen Ortí ha rebut la productora Paloma Mora i ha destacat el valor històric del reconeixement.

Nou campus gratuït de programació i IA a Alacant impulsat per la Generalitat i Fundación Telefónica

El nou campus 42 Alicante oferirà a partir de 2027 formació tecnològica gratuïta en programació, IA i ciberseguretat, amb una inversió pública de 10,3 milions en quatre anys.

Les màximes es disparen més de 9 graus i freguen els 40 a Teresa de Cofrentes

Les temperatures màximes han pujat més de 9 graus en moltes zones de la Comunitat Valenciana i han arribat als 39,2 a Teresa de Cofrentes, segons Aemet i Avamet.

L’onada de calor dispara les màximes fins als 39,2 graus a Teresa de Cofrentes

Les temperatures màximes han pujat este dilluns més de 9 graus en punts de la Comunitat Valenciana i han arribat als 39,2 a Teresa de Cofrentes, segons Aemet i Avamet.

STEPV planteja una gran manifestació el 12 de setembre i protestes el dia 11 de cada mes

El Consell Nacional de STEPV ha aprovat un nou calendari de mobilitzacions per al pròxim curs, amb una gran manifestació el 12 de setembre a Alacant, València i Castelló i concentracions el dia 11 de cada mes.