Porcelanosa impulsa a Vila-real la seua major planta solar per a autoconsum

Porcelanosa Grupo ha posat en marxa una nova planta fotovoltaica a la seua seu central de Vila-real, a la Plana Baixa, en una parcel·la de 19.000 metres quadrats destinada a autoconsum energètic industrial i que s’ha convertit en la major infraestructura de generació renovable de la companyia fins ara.

La instal·lació se situa en un terreny colindant a Factoría 3 i disposa d’una potència instal·lada de 3.572 kWp, repartida en 5.808 mòduls fotovoltaics, segons ha detallat l’empresa.

Les obres van començar en març de 2026 i han finalitzat a principis de juliol. Des d’eixe moment, la planta ha iniciat l’activitat a ple rendiment i ja està subministrant energia a les instal·lacions del grup.

Amb esta incorporació, la potència fotovoltaica total instal·lada al complex central de Porcelanosa Grupo arriba als 9,449 MWp. Este conjunt inclou Factoría 4, el Centre Logístic 1, les marquesines solars i la nova planta a sòl de Vila-real.

La companyia calcula que la nova infraestructura generarà anualment 4.291.728 kWh destinats a l’autoconsum de dos de les seues quatre factories. Segons les dades facilitades per Porcelanosa, esta producció equival aproximadament al consum elèctric anual de 1.280 vivendes.

Impacte ambiental i objectius de descarbonització

Des del punt de vista mediambiental, l’empresa estima que la planta permetrà evitar l’emissió de 1.843 tones de CO₂ cada any. Esta reducció se suma a l’efecte acumulat d’altres instal·lacions fotovoltaiques ja actives al grup.

El director d’Instal·lacions Tècniques de Porcelanosa Grupo, Pablo Albiol, ha remarcat que la nova planta suposa ‘un pas més en el procés de descarbonització que estem impulsant des de la companyia’. Segons ha explicat, l’estratègia passa per disminuir el consum d’energia d’origen fòssil en la producció ceràmica i logística.

‘El nostre objectiu és seguir reduint la petjada de carboni de la nostra activitat i incrementar l’ús de fonts renovables en els nostres processos productius, contribuint a oferir productes cada vegada més sostenibles’, ha afegit Albiol.

Per al desenvolupament del projecte de Vila-real, Porcelanosa Grupo ha comptat amb Iberdrola com a soci tecnològic. Segons la companyia, la col·laboració s’emmarca en una estratègia global orientada a millorar l’eficiència dels processos de fabricació i avançar en la descarbonització de tota l’activitat productiva.

Nous projectes solars en Gamadecor

A més de la planta de Vila-real, Porcelanosa Grupo i Iberdrola tenen previst impulsar nous projectes fotovoltaics a Gamadecor durant el segon semestre de 2026. Esta firma del grup està especialitzada en mobiliari de cuina i bany i compta amb planta de producció i centre logístic propis.

Les actuacions inclouen la instal·lació de panells solars sobre les cobertes de la fàbrica i del centre logístic de Gamadecor. Una de les intervencions preveu la col·locació de 685 panells sobre una superfície de 1.850 metres quadrats.

La segona intervenció afegirà 201 panells distribuïts en 543 metres quadrats de coberta, també destinats a autoconsum de les instal·lacions.

Una vegada finalitzats tots estos treballs, Gamadecor disposarà de 2.655 panells fotovoltaics repartits sobre una superfície total de 5.814 metres quadrats. Gràcies a estes ampliacions, la seua potència instal·lada pujarà dels 807,70 kWp actuals fins als 1.249,53 kWp, segons les xifres comunicades per la companyia.

Energia solar també en la xarxa comercial

La seua estratègia d’incorporació d’energia renovable s’estén igualment a alguns edificis de la xarxa comercial de Porcelanosa Grupo, més enllà de les grans factories.

En l’actualitat, les delegacions de Leganés i Alcorcón, a la Comunitat de Madrid, així com les de Santander, Tomares, a Sevilla, i León compten amb plantes fotovoltaiques instal·lades a les cobertes dels seus showrooms, espais de treball i centres logístics.

En conjunt, estes instal·lacions comercials sumen 4.200 metres quadrats de superfície ocupada per panells, amb un total de 1.294 mòduls i una potència instal·lada de 726 kWp. L’electricitat generada es destina íntegrament a l’autoconsum dels propis edificis.

‘Es tracta d’un procés de millora contínua. Seguirem implementant noves instal·lacions i desenvolupant projectes que ens permeten avançar en la transició energètica, optimitzar els nostres recursos i continuar avançant en el nostre procés de descarbonització’, ha indicat Albiol.

Amb estes actuacions, Porcelanosa Grupo ha reforçat l’ús d’energies renovables tant en els seus centres industrials com en la seua xarxa comercial. L’objectiu declarat és reduir cada volta més les emissions associades a la seua activitat i consolidar un model energètic basat en l’autoconsum i la generació pròpia d’electricitat solar.

Últimes notícies

Mariano Pernía: Espanya ha merescut un resultat més ampli en la final del Mundial

Mariano Pernía, exinternacional amb Espanya i tècnic de Sesiones AFE, considera que el 1-0 de la final del Mundial 2026 es queda curt i que la selecció espanyola ha sigut clarament superior.

Quasi 400 regatistes omplin la badia d’Alacant en el TabarcaVela-Trofeu Diputació

Quasi 400 regatistes i 50 embarcacions participen este cap de setmana en la 30a edició de la regata TabarcaVela-Trofeu Diputació d’Alacant, una cita clau de la vela de creuer al Mediterrani.

El PP exigix la dimissió de Diana Morant per comparar Feijóo amb Hitler

Miguel Tellado ha reclamat la dimissió immediata de Diana Morant després que la ministra afirmara que Alberto Núñez Feijóo seguix un camí que s’assembla al del govern de Hitler. Les paraules han obert una forta polèmica i han provocat reaccions dispars en PSOE, Sumar, IU i Podem.

Barcala es nega a comparéixer en la comissió sobre les vivendes públiques de Les Naus

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala (PP), ha comunicat que no acudirà este divendres a la comissió municipal sobre les vivendes públiques de Les Naus, al·legant que no aportaria res nou i que hi ha una causa judicial oberta. L’oposició l’acusa d’evitar donar explicacions sobre el que qualifica com el major escàndal polític del seu mandat.

Greenpeace alerta de quasi 200 punts crítics al litoral espanyol per la seua fragilitat extrema

Un informe de Greenpeace alerta que el litoral espanyol viu una fragilitat sense precedents pel canvi climàtic i la urbanització, amb 194 punts crítics i fortes conseqüències econòmiques i ambientals.

El tercer dia de l’ona de calor deixa fins a 44 graus a València i activa l’avís roig

La tercera ona de calor de l’estiu tanca este dijous amb fins a 44 ºC i avís roig a la Comunitat Valenciana, especialment a València i Alacant, i risc extrem d’incendis.

Les autonomies del PP boicotegen la reunió sobre la regularització extraordinària de migrants

Els governs autonòmics del PP han decidit no participar en la Conferència Sectorial de la Immigració convocada per analitzar la regularització extraordinària, fet que ha impedit la celebració de la reunió. La ministra Elma Saiz ha acusat el PP de comportar-se com un partit antisistema, mentres les comunitats populars denuncien manca d’informació i una política migratòria que qualifiquen d’opaca i irresponsable.

Risc de reventons càlids i ratxes de vent molt fortes esta vesprada a Alacant

Aemet ha activat l’avís roig per calor extrema i alerta de possibles reventons càlids amb ratxes de vent de més de 90 km/h, sobretot a la província d’Alacant.