L’incendi forestal declarat este dimarts a Tuéjar, a la província de València, ha obligat a reforçar els mitjans d’extinció fins a 14 recursos aeris i més d’una vintena terrestres, i ha motivat l’activació de la situació 2 del Pla Especial de Incendis Forestals (PEIF) per risc per a la població i béns no forestals.
Segons ha informat el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat (CCE), la situació 2 del PEIF s’activa quan un incendi forestal pot afectar greument nuclis habitats o infraestructures. En este escenari cal adoptar mesures immediates de protecció i socors i es poden incorporar mitjans extraordinaris per a fer front al foc.
Incorporació de la UME i reforç dels mitjans
Entre els recursos mobilitzats destaca la presència de la Unitat Militar d’Emergències (UME), que s’ha activat per a donar suport als serveis d’extinció autonòmics i estatals. La incorporació de la UME permet reforçar el dispositiu en tasques de contenció, suport logístic i protecció de la població en cas necessari.
Fins a la zona del foc s’han desplaçat 14 mitjans aeris, tant de la Generalitat com del Govern central. Estos helicòpters i avions de càrrega en terra estan realitzant descàrregues contínues sobre els punts més crítics, amb l’objectiu de frenar l’avanç de les flames i ajudar els equips terrestres.
A més, treballen sobre el terreny més de vint unitats terrestres, que inclouen onze autobombes i onze unitats de bombers forestals. Estes dotacions se centren a obrir i assegurar línies de defensa, atacar el foc des de les zones accessibles i refredar punts calents per a evitar represes.
El Consorci Provincial de Bombers ha explicat que la zona afectada és un punt embarancat, fet que complica l’accés dels equips terrestres i obligat a un gran desplegament aeri. Segons les mateixes fonts, el fort vent registrat durant la vesprada està dificultant els treballs i afavorix la propagació de les flames.
Origen del foc i dispositiu sobre el terreny
El foc s’ha iniciat poc després de les 15.30 hores en la zona de la Cueva de las Palomas, al terme municipal de Tuéjar. Des d’eixe moment, el dispositiu d’emergències s’ha anat ampliant conforme avançava l’incendi i es valorava el risc sobre l’entorn.
A banda de la UME i de les brigades i autobombes, actuen també sis brigades forestals i tres dotacions addicionals del Consorci Provincial de Bombers. Estes unitats se coordinen per sectors i treballen de manera continuada per a intentar estabilitzar el perímetre del foc, que continua actiu.
En els treballs participen igualment voluntaris de Chelva i Titaguas, que donen suport en tasques logístiques i de vigilància, i dues unitats de prevenció. A la zona hi ha també efectius de la Guàrdia Civil i de la Policia, encarregats de regular els accessos, garantir la seguretat i facilitar, si calguera, possibles evacuacions o talls de carreteres.
Les autoritats han insistit que la situació 2 del PEIF comporta un seguiment molt estret de l’evolució del foc i la possibilitat de decretar mesures addicionals de protecció. Mentres l’incendi continue actiu, es preveu mantindre el desplegament reforçat de mitjans aeris i terrestres a Tuéjar i voltants.







