14.9 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Verònica Cantó pren possessió com a presidenta de l’AVL

Verònica Cantó ha pres possessió com a presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) en un acte solemne celebrat en el Palau de la Generalitat aquest migdia. L’acadèmica ha explicat la necessitat de continuar com a un “exemple d’integració i un referent de transferència de coneixement”. A més, ha volgut destacar el treball de la institució al llarg dels seus vint anys de recorregut.

“L’AVL és una institució del segle XXI, participativa, paritària i oberta a la societat contemporània. Deu ser més necessària, valorada i estimada i hi ha de continuar sent exemple d’integració. Ha de convertir-se en un referent de transferència de coneixement i ha d’estar present en tot el que haja de veure amb la llegua i el territori”, ha comentat la presidenta durant el seu discurs.

La presidenta ha afegit que “la nostra llegua es troba entre els fonaments que faculten l’exercici del dret d’autogovern, ha subratllat Cantó. Enfortir el valencià afavoreix l’autogovern, afeblir-ho és condemna a ser un poble subaltern, i enfortir-lo és tan senzill com usar-ho, tan senzill i tan complex alhora”. En aquest sentit, també ha volgut destacar l’ús del valencià als mitjans de comunicació i la seua importància “per a la cohesió social i la vertebració lingüística del nostre territori”.

D’altra banda, Cantó ha esmentat que s’ha arribat a 100 milions de consultes al diccionari i 60.000 consultes diaris. Amb aquestes dades ha remarcat que açò demostra que “l’AVL és una institució necessària i útil per als valencians”. Finalment, la presidenta ha anunciat la de les relacions amb l’Institut d’Estudis Catalans i amb la Universitat de les Illes Balears, així com de reprendre contactes i col·laboracions amb institucions com Lo rat penat i la Reial acadèmia de cultura valenciana.

Verònica Cantó va ser elegida presidenta de l’AVL el passat 11 de març, per unanimitat, en la Junta de Govern de la institució. Un ple extraordinari on la seua va ser l’única candidatura i en la qual també va haver-hi canvis en altres càrrecs de la institució amb Joan Rafael Ramos, com a vicepresident; Immaculada Cerdà, a la Secretària, i Maria Àngels Francés i Artur Ahuir, a les dues vocalies.

Per part seua, el president de la Generalitat, Ximo Puig, ha volgut destacar el paper de l’acadèmia en la societat valenciana i també, ha destacat el paper de V. Cantó en la institució de la qual forma part des de la seua creació en 2001, quinze d’ells com a secretària.“Amb la divisa de la concòrdia, l’AVL ha estat un punt d’inflexió i és una institució d’èxit”. “El valencià és una casa comuna, un espai de trobada per a tots i totes”, hi ha conclòs.

Verònica Cantó Domènech (Cocentaina, 1964)

Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció Filologia Catalana) per la Universitat d’Alacant l’any 1987.  Directora de publicacions d’Editorial Marfil d’Alcoi des de l’any 1989. Presidenta de l’Associació d’Editors del País Valencià des del 1999 fins al 2002. Vocal de la Junta Directiva de la Federación de Gremios de Editores de España. Membre dels equips de treball Arc Mediterrani i Cultura Popular del CEP de Torrent durant els anys 1995, 1996, 1997 i 1998.  Col·laboradora del diari Levante-EMV en els cursos de valencià publicats en el suplement “Aula” durant els anys 1999, 2000 i 2001.  Arxivera de l’Arxiu Patrimonial de la Junta de Festes de Moros i Cristians de Cocentaina durant els anys 1989 i 1990.  Professora de valencià de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat d’Alacant durant el curs 1987/1988.  Professora de valencià en els IES de Novelda, Miguel Hernández, i Jaume II d’Alacant, durant el curs 1988/1989.

Autora de diversos llibres destinats a l’ensenyament no universitari i de llibres sobre l’aprenentatge del valencià, com ara Ortografia Valenciana; Els nostres verbs; Els pronoms febles; Diftongs, accentuació i dièresi; Valencià pas a pas. Elemental; Valencià pas a pas. Mitjà; Valencià pas a pas. Superior; Gramàtica valenciana.

Guardonada amb el Premi Joan Valls i Jordà per l’ús i promoció del valencià 2003, que atorga l’Associació Cultural Amics de Joan Valls i Jordà d’Alcoi. Fou elegida acadèmica per les Corts Valencianes el 15 de juny del 2001, Decret 8/2001, de 27 de juny, del president (DOGV 05.07.2001) i presa de possessió: 23 de juny del 2001.

Últimes notícies

Vila-real i Espanyol se citen per a trencar les seues ratxes i assegurar Europa

Vila-real i Espanyol tanquen la jornada 23 en La Ceràmica amb la necessitat de tornar a guanyar. Els separen huit punts i els dos es juguen les seues places europees.

Espanya cau 2-3 davant Països Baixos: Telgenkamp decidix al final

Espanya va remuntar del 0-2 al 2-2, però un gol de Duco Telgenkamp en el 58 va donar la victòria a Països Baixos en la quarta jornada de la Pro League a València. És la tercera derrota seguida malgrat l'empenyiment després del descans i el bon paper de Revilla.

Marcelino alerta: l’Espanyol és un rival competitiu capaç de sorprendre a qualsevol

Marcelino va valorar a l'Espanyol com un rival directe, competitiu i difícil malgrat la seua mala ratxa. Va reclamar màxim nivell en La Ceràmica per a obrir bretxa en la taula.

Bombers revisen les façanes de la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes

El Servici de Bombers de València ha iniciat la inspecció dels 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament per a previndre despreniments durant les mascletaes. Els treballs es prolongaran fins al 22 de febrer i permetran esmenar xicotets desperfectes abans de l'inici de les Falles l'1 de març.

La Policia Nacional deté a un pres escapolit de l’Hospital General de València

La Policia Nacional ha detingut a un intern que s'havia escapolit mitja hora abans de l'Hospital General de València, on havia sigut portat des de Picassent. Va ser localitzat en l'Estació del Nord després d'un dispositiu activat amb avís de la Guàrdia Civil.

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.