Adeu al llibre de família

 

El Llibre de Família en format de paper deixarà d’expedir-se a partir de hui mateixa i serà substituït per un registre individual que s’obrirà a cada nounat, al qual s’assignarà un codi personal, i on s’inscriuran tots els fets relatius a la identitat i estat civil, entre altres. Tal com informa Europa Press, és degut a la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, que suprimeix el tradicional sistema de divisió del Registre Civil en seccions -naixements, matrimonis, defuncions, tuteles i representacions legals- i crea un registre individual per a cada persona.

Esta nova norma estableix que «es prescindirà del Llibre de Família -que perd sentit dins del model modern que s’ha configurat-» i, per això, es preveu que en cada registre individual conste «una fulla o extracte en la qual figuren les dades personals de la vida de l’individu». En este registre individual de cada persona, constaran els fets i actes relatius a la identitat, estat civil i s’anotaran, «continuada, successivament i cronològicament», tots els fets i actes que tinguen accés al Registre Civil.

Atenció per què a cada registre individual obert amb la primera inscripció que es practique se li assignarà un codi personal constituït per la seqüència alfanumèrica que atribuesca el sistema informàtic vigent per al document nacional d’identitat. La llei també estableix que l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència, carta de naturalesa i opció, així com la seua recuperació i les declaracions de voluntat relatives al veïnatge, s’inscriuran en el registre individual.
Així mateix, s’inscriuran l’emancipació i el benefici de la major edat, els fets que afecten les relacions patern-filials, la declaració judicial de modificació de la capacitat o la subjecció a la tutela per una entitat pública. També són inscriptibles els actes relatius al patrimoni protegit de les persones amb discapacitat. La inscripció de la defunció tancarà el registre individual. Menys discussions en les parelles. Si es pregunten que passarà en el llibre de família quant a paper, els advocats de família ho han valorat positivament perquè consideren que serà un motiu menys de discussió en les parelles.

«Després d’un divorci, el Llibre de Família es convertia en motiu de controvèrsia perquè les parelles es barallaven per tenir l’original. Amb el nou format, es podrà tenir accés a tota la informació sense recórrer al Registre Civil per a demanar un duplicat, un tràmit que a vegades no resultava senzill», ha explicat la presidenta de l’Associació Espanyola d’Advocats de Família (AEAFA), María Dolores Lozano. Així mateix, des de la AEAFA assenyalen que el Llibre de Família tradicional generava inconvenients en determinades gestions, sobretot d’índole internacional, ja que els ciutadans no solen actualitzar-lo i incorporar els canvis que es produeixen en la família, com són les defuncions o els divorcis.

Document essencial

Segons expliquen els advocats de família, este document és essencial per a cursar el DNI o passaport a un menor d’edat, tramitar la baixa maternal, donar d’alta als fills en la cartilla de la Seguretat Social, empadronar-se en el lloc de la residència, sol·licitar plaça en una guarderia o en un col·legi públic o concertat, demanar l’atur o cobrar el subsidi quan este s’acaba, signar un contracte laboral o viatjar amb un bebé, entre altres. Este document de tota la vida, que expedia el Registre Civil i que existeix en la pràctica totalitat de les llars espanyoles data de fa més d’un segle i acredita les relacions de parentiu en el nucli familiar, entre pares i fills i entre cònjuges.

Tranquil·litat

Tranquil·litat perquè els Llibres de Família expedits amb anterioritat a l’entrada en vigor d’esta nova llei continuaran tenint els efectes previstos en els articles 8 i 75 de la Llei del Registre Civil de 8 de juny de 1957, segons precisa la llei.

Últimes notícies

Javi Guerra tanca la temporada amb un sabor agredolç malgrat la victòria davant el Barcelona

Javi Guerra celebra el triomf del València per 3-1 davant el Barcelona, però admet que la temporada deixa un sabor agredolç per les opcions perdudes de jugar a Europa.

València tanca la presentació de les germanors de la Rosada després de més de deu hores de desfilada

La Germanor de València ha posat fi a més de deu hores de presentacions de les 127 filials davant la Germanor Matriu de Almonte en La Rosada, abans de l'esperada processó de la Verge pel llogaret.

El València encadena la seua pitjor ratxa històrica sense competicions europees

El València encadenarà set temporades consecutives sense classificar-se per a competicions europees i superarà el seu rècord de dies seguits sense jugar en el continent, un contrast amb el seu exitós passat.

Carlos Espí celebra la permanència del Llevant com el millor moment de la seua carrera

Carlos Espí, autor del gol del Llevant davant el Betis, definix la permanència reeixida en La Cartoixa com el millor de la seua carrera i una salvació molt complicada fa uns mesos.

Álvaro Rodríguez posa per davant a l’Elx a Girona al descans

Un gol d'Álvaro Rodríguez en el minut 39 dona avantatge provisional a l'Elx en Montilivi i deixa al Girona molt prop del descens a LaLiga Hypermotion.

Empat al descans entre Betis i Llevant en La Cartoixa amb gols de Abde i Carlos Espí

Betis i Llevant marxen al descans amb 1-1 en La Cartoixa després dels gols matiner de Abde i el de Carlos Espí a la vora del descans, un marcador que asseguraria la permanència matemàtica dels valencians.

El València domina al Barça però es queda sense premi a Mestalla

El València va sotmetre al Barcelona amb un setge constant en la primera part a Mestalla, però va malgastar diverses ocasions clares i va acabar firmant un 0-0 que li complica l'accés a la Lliga Conferència.

DocsValencia premia un retrat humà del moviment veïnal després de la DANA

La desena edició de DocsValencia reconeix documentals i curts que posen el focus en el moviment veïnal sorgit després de la DANA, la preservació de llengües minoritàries i la memòria del territori.