Adeu al llibre de família

 

El Llibre de Família en format de paper deixarà d’expedir-se a partir de hui mateixa i serà substituït per un registre individual que s’obrirà a cada nounat, al qual s’assignarà un codi personal, i on s’inscriuran tots els fets relatius a la identitat i estat civil, entre altres. Tal com informa Europa Press, és degut a la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, que suprimeix el tradicional sistema de divisió del Registre Civil en seccions -naixements, matrimonis, defuncions, tuteles i representacions legals- i crea un registre individual per a cada persona.

Esta nova norma estableix que «es prescindirà del Llibre de Família -que perd sentit dins del model modern que s’ha configurat-» i, per això, es preveu que en cada registre individual conste «una fulla o extracte en la qual figuren les dades personals de la vida de l’individu». En este registre individual de cada persona, constaran els fets i actes relatius a la identitat, estat civil i s’anotaran, «continuada, successivament i cronològicament», tots els fets i actes que tinguen accés al Registre Civil.

Atenció per què a cada registre individual obert amb la primera inscripció que es practique se li assignarà un codi personal constituït per la seqüència alfanumèrica que atribuesca el sistema informàtic vigent per al document nacional d’identitat. La llei també estableix que l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència, carta de naturalesa i opció, així com la seua recuperació i les declaracions de voluntat relatives al veïnatge, s’inscriuran en el registre individual.
Així mateix, s’inscriuran l’emancipació i el benefici de la major edat, els fets que afecten les relacions patern-filials, la declaració judicial de modificació de la capacitat o la subjecció a la tutela per una entitat pública. També són inscriptibles els actes relatius al patrimoni protegit de les persones amb discapacitat. La inscripció de la defunció tancarà el registre individual. Menys discussions en les parelles. Si es pregunten que passarà en el llibre de família quant a paper, els advocats de família ho han valorat positivament perquè consideren que serà un motiu menys de discussió en les parelles.

«Després d’un divorci, el Llibre de Família es convertia en motiu de controvèrsia perquè les parelles es barallaven per tenir l’original. Amb el nou format, es podrà tenir accés a tota la informació sense recórrer al Registre Civil per a demanar un duplicat, un tràmit que a vegades no resultava senzill», ha explicat la presidenta de l’Associació Espanyola d’Advocats de Família (AEAFA), María Dolores Lozano. Així mateix, des de la AEAFA assenyalen que el Llibre de Família tradicional generava inconvenients en determinades gestions, sobretot d’índole internacional, ja que els ciutadans no solen actualitzar-lo i incorporar els canvis que es produeixen en la família, com són les defuncions o els divorcis.

Document essencial

Segons expliquen els advocats de família, este document és essencial per a cursar el DNI o passaport a un menor d’edat, tramitar la baixa maternal, donar d’alta als fills en la cartilla de la Seguretat Social, empadronar-se en el lloc de la residència, sol·licitar plaça en una guarderia o en un col·legi públic o concertat, demanar l’atur o cobrar el subsidi quan este s’acaba, signar un contracte laboral o viatjar amb un bebé, entre altres. Este document de tota la vida, que expedia el Registre Civil i que existeix en la pràctica totalitat de les llars espanyoles data de fa més d’un segle i acredita les relacions de parentiu en el nucli familiar, entre pares i fills i entre cònjuges.

Tranquil·litat

Tranquil·litat perquè els Llibres de Família expedits amb anterioritat a l’entrada en vigor d’esta nova llei continuaran tenint els efectes previstos en els articles 8 i 75 de la Llei del Registre Civil de 8 de juny de 1957, segons precisa la llei.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Denunciat a Carlet l’amo de quatre galls després d’una baralla clandestina

La Guàrdia Civil ha denunciat a Carlet al propietari de quatre galls amb múltiples ferides després de tornar d'una baralla clandestina, i ha intervingut els animals i una substància estimulant.

Baixen notablement les màximes a l’interior i risc de pluges febles este dijous en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà este dijous un descens notable de les temperatures màximes a l'interior, amb intervals de núvols baixos i possibilitat de pluges febles, sobretot en el litoral sud de València i nord d'Alacant.

Alerta groga per fort onatge este dijous i la matinada del divendres en el sud d’Alacant

Aemet activa l'avís groc per fenomenos costaners en el litoral sud d'Alacant entre el dijous al mediodia i la matinada del divendres, amb vent intens i ones de fins a tres metres.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.