Adeu al llibre de família

 

El Llibre de Família en format de paper deixarà d’expedir-se a partir de hui mateixa i serà substituït per un registre individual que s’obrirà a cada nounat, al qual s’assignarà un codi personal, i on s’inscriuran tots els fets relatius a la identitat i estat civil, entre altres. Tal com informa Europa Press, és degut a la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, que suprimeix el tradicional sistema de divisió del Registre Civil en seccions -naixements, matrimonis, defuncions, tuteles i representacions legals- i crea un registre individual per a cada persona.

Esta nova norma estableix que «es prescindirà del Llibre de Família -que perd sentit dins del model modern que s’ha configurat-» i, per això, es preveu que en cada registre individual conste «una fulla o extracte en la qual figuren les dades personals de la vida de l’individu». En este registre individual de cada persona, constaran els fets i actes relatius a la identitat, estat civil i s’anotaran, «continuada, successivament i cronològicament», tots els fets i actes que tinguen accés al Registre Civil.

Atenció per què a cada registre individual obert amb la primera inscripció que es practique se li assignarà un codi personal constituït per la seqüència alfanumèrica que atribuesca el sistema informàtic vigent per al document nacional d’identitat. La llei també estableix que l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència, carta de naturalesa i opció, així com la seua recuperació i les declaracions de voluntat relatives al veïnatge, s’inscriuran en el registre individual.
Així mateix, s’inscriuran l’emancipació i el benefici de la major edat, els fets que afecten les relacions patern-filials, la declaració judicial de modificació de la capacitat o la subjecció a la tutela per una entitat pública. També són inscriptibles els actes relatius al patrimoni protegit de les persones amb discapacitat. La inscripció de la defunció tancarà el registre individual. Menys discussions en les parelles. Si es pregunten que passarà en el llibre de família quant a paper, els advocats de família ho han valorat positivament perquè consideren que serà un motiu menys de discussió en les parelles.

«Després d’un divorci, el Llibre de Família es convertia en motiu de controvèrsia perquè les parelles es barallaven per tenir l’original. Amb el nou format, es podrà tenir accés a tota la informació sense recórrer al Registre Civil per a demanar un duplicat, un tràmit que a vegades no resultava senzill», ha explicat la presidenta de l’Associació Espanyola d’Advocats de Família (AEAFA), María Dolores Lozano. Així mateix, des de la AEAFA assenyalen que el Llibre de Família tradicional generava inconvenients en determinades gestions, sobretot d’índole internacional, ja que els ciutadans no solen actualitzar-lo i incorporar els canvis que es produeixen en la família, com són les defuncions o els divorcis.

Document essencial

Segons expliquen els advocats de família, este document és essencial per a cursar el DNI o passaport a un menor d’edat, tramitar la baixa maternal, donar d’alta als fills en la cartilla de la Seguretat Social, empadronar-se en el lloc de la residència, sol·licitar plaça en una guarderia o en un col·legi públic o concertat, demanar l’atur o cobrar el subsidi quan este s’acaba, signar un contracte laboral o viatjar amb un bebé, entre altres. Este document de tota la vida, que expedia el Registre Civil i que existeix en la pràctica totalitat de les llars espanyoles data de fa més d’un segle i acredita les relacions de parentiu en el nucli familiar, entre pares i fills i entre cònjuges.

Tranquil·litat

Tranquil·litat perquè els Llibres de Família expedits amb anterioritat a l’entrada en vigor d’esta nova llei continuaran tenint els efectes previstos en els articles 8 i 75 de la Llei del Registre Civil de 8 de juny de 1957, segons precisa la llei.

Últimes notícies

Cinc mil aficionats omplin el Roig Arena en una festa històrica del Valencia Basket amb regust de comiat

El Valencia Basket ha celebrat el segon títol de la Lliga Endesa al Roig Arena davant de cinc mil aficionats en un acte ple d’eufòria, missatges de gratitud i un clar aire de comiat per possibles eixides com la de Jean Montero.

Pedro Martínez demana fe en el projecte del València Basket malgrat els canvis en la plantilla

L’entrenador del València Basket, Pedro Martínez, ha advertit que este estiu eixiran jugadors, però ha defensat davant l’afició que l’essencial és mantindre una filosofia de club clara i creure en el projecte després d’una temporada amb 91 partits.

Jean Montero s’acomiada del Valencia Basket emocionat pel títol de Lliga

Jean Montero ha insinuat la seua eixida del Valencia Basket durant la celebració del títol de la Lliga Endesa i ha assegurat que el club i l’afició sempre estaran en el seu cor.

Cinc mil seguidors omplin el Roig Arena en una festa del títol amb comiat al fons

El Valencia Basket ha celebrat el títol de la Lliga Endesa amb cinc mil aficionats al Roig Arena en un acte festiu marcat per missatges d’agraïment i un clar aire de comiat, sobretot per les paraules del dominicà Jean Montero.

L’emoció desbordada de Josep Puerto en alçar el títol de l’ACB amb el València Basket

El capità del València Basket, Josep Puerto, ha explicat com ha viscut el moment d’alçar el títol de l’ACB, una experiència que definix com una barreja d’emoció, orgull i eufòria i que encara li costa assimilar després de conquistar la final davant el Barça.

Canvi d’alcaldia a Callosa de Segura: el PP recupera el govern amb una moció de censura

El PP ha tornat a l’alcaldia de Callosa de Segura gràcies a una moció de censura acordada amb Vox, UCIN i el regidor no adscrit José Antonio Illán, que posa fi a 21 mesos de govern del PSPV-PSOE i Esquerra Unida-Unidas Podemos.

Un xicotet poble d’Alacant demana ajuda per a rescatar 116 gossos hacinats en una casa

Confrides, un poble de l’interior d’Alacant amb només 300 veïns, ha demanat ajuda urgent a la Diputació i a la Generalitat per a reubicar 116 gossos que viuen hacinats en una vivenda de 70 metres quadrats.

La direcció de David Gimilio al MuVIM obri una nova etapa en la Cultura de la Diputació de València

El nomenament de David Gimilio com a director del MuVIM completa l’organigrama cultural de la Diputació de València i impulsa una futura exposició permanent amb la col·lecció artística provincial i mostres temporals d’art contemporani.