Adeu al llibre de família

 

El Llibre de Família en format de paper deixarà d’expedir-se a partir de hui mateixa i serà substituït per un registre individual que s’obrirà a cada nounat, al qual s’assignarà un codi personal, i on s’inscriuran tots els fets relatius a la identitat i estat civil, entre altres. Tal com informa Europa Press, és degut a la Llei 20/2011, de 21 de juliol, del Registre Civil, que suprimeix el tradicional sistema de divisió del Registre Civil en seccions -naixements, matrimonis, defuncions, tuteles i representacions legals- i crea un registre individual per a cada persona.

Esta nova norma estableix que «es prescindirà del Llibre de Família -que perd sentit dins del model modern que s’ha configurat-» i, per això, es preveu que en cada registre individual conste «una fulla o extracte en la qual figuren les dades personals de la vida de l’individu». En este registre individual de cada persona, constaran els fets i actes relatius a la identitat, estat civil i s’anotaran, «continuada, successivament i cronològicament», tots els fets i actes que tinguen accés al Registre Civil.

Atenció per què a cada registre individual obert amb la primera inscripció que es practique se li assignarà un codi personal constituït per la seqüència alfanumèrica que atribuesca el sistema informàtic vigent per al document nacional d’identitat. La llei també estableix que l’adquisició de la nacionalitat espanyola per residència, carta de naturalesa i opció, així com la seua recuperació i les declaracions de voluntat relatives al veïnatge, s’inscriuran en el registre individual.
Així mateix, s’inscriuran l’emancipació i el benefici de la major edat, els fets que afecten les relacions patern-filials, la declaració judicial de modificació de la capacitat o la subjecció a la tutela per una entitat pública. També són inscriptibles els actes relatius al patrimoni protegit de les persones amb discapacitat. La inscripció de la defunció tancarà el registre individual. Menys discussions en les parelles. Si es pregunten que passarà en el llibre de família quant a paper, els advocats de família ho han valorat positivament perquè consideren que serà un motiu menys de discussió en les parelles.

«Després d’un divorci, el Llibre de Família es convertia en motiu de controvèrsia perquè les parelles es barallaven per tenir l’original. Amb el nou format, es podrà tenir accés a tota la informació sense recórrer al Registre Civil per a demanar un duplicat, un tràmit que a vegades no resultava senzill», ha explicat la presidenta de l’Associació Espanyola d’Advocats de Família (AEAFA), María Dolores Lozano. Així mateix, des de la AEAFA assenyalen que el Llibre de Família tradicional generava inconvenients en determinades gestions, sobretot d’índole internacional, ja que els ciutadans no solen actualitzar-lo i incorporar els canvis que es produeixen en la família, com són les defuncions o els divorcis.

Document essencial

Segons expliquen els advocats de família, este document és essencial per a cursar el DNI o passaport a un menor d’edat, tramitar la baixa maternal, donar d’alta als fills en la cartilla de la Seguretat Social, empadronar-se en el lloc de la residència, sol·licitar plaça en una guarderia o en un col·legi públic o concertat, demanar l’atur o cobrar el subsidi quan este s’acaba, signar un contracte laboral o viatjar amb un bebé, entre altres. Este document de tota la vida, que expedia el Registre Civil i que existeix en la pràctica totalitat de les llars espanyoles data de fa més d’un segle i acredita les relacions de parentiu en el nucli familiar, entre pares i fills i entre cònjuges.

Tranquil·litat

Tranquil·litat perquè els Llibres de Família expedits amb anterioritat a l’entrada en vigor d’esta nova llei continuaran tenint els efectes previstos en els articles 8 i 75 de la Llei del Registre Civil de 8 de juny de 1957, segons precisa la llei.

Últimes notícies

PSPV i Compromís carreguen contra la deriva racista de PP i Vox en la llei d’acompanyament

PSPV i Compromís han acusat PP i Vox d’impulsar una deriva racista i xenòfoba en la llei d’acompanyament als pressupostos de la Generalitat i han anunciat mesures com un recurs d’inconstitucionalitat. Les crítiques se centren en la introducció del principi de prioritat nacional en normes socials com la Renda Valenciana d’Inclusió i la Llei de Serveis Socials.

Josan Ferrández seguirà un any més com a capità de l’Elx

L’Elx ha confirmat la renovació per una temporada del capità Josan Ferrández, que encadenarà així el seu desé curs al primer equip franjiverd.

PP i Vox blinden la ‘prioritat nacional’ en ajudes socials i funció pública

PP i Vox han pactat una trentena d'esmenes a la llei d'acompanyament perquè la 'prioritat nacional' regisca l'accés a prestacions socials i introduïxen noves obligacions en la funció pública, com treballar amb el rostre descobert.

El PP veu en el relleu de Barceló un intent del PSOE d’evitar un nou desastre electoral a Alacant

La portaveu del PP a Alacant, Mari Carmen de España, interpreta la renúncia d’Ana Barceló a repetir com a candidata a l’Alcaldia el 2027 com un moviment desesperat del PSOE per frenar un altre mal resultat a la ciutat.

El Consell rebutja la quita com a parxe i reclama una solució global a la infrafinançació

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, considera que la quita de 11.000 milions plantejada pel Govern central és només un parxe i reclama un nou model de finançament autonòmic pactat per totes les comunitats, amb un fons de nivellació.

Sis onades d’aire saharià des de maig calfen un inici d’estiu extrem a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha encadenat sis onades intenses d’aire saharià des de maig, amb nits boiroses, mar a quasi 30 graus i anomalies de temperatura que obliguen a extremar la vigilància de cara a la tardor.

Quarta petició d’Espanya a la UE per afrontar grans desastres naturals

El Govern espanyol ha demanat per quarta vegada el suport de la Unió Europea davant grans desastres naturals, esta volta pels greus incendis forestals que afecten diverses comunitats. L’executiu ha declarat l’emergència d’interés nacional a la Comunitat de Madrid i la província d’Àvila.

Murcia i la Comunitat Valenciana reforcen la vigilància davant el nou virus dels cítrics

La Regió de Múrcia i la Comunitat Valenciana han intensificat la coordinació científica i l’intercanvi de dades per controlar la clorosi nervial groga dels cítrics i limitar-ne l’impacte sobre les collites.