11.6 C
València
Dissabte, 27 desembre, 2025

Prop del 60% de l’aigua depurada de la Comunitat es reutilitza amb finalitats agrícoles o medioambientals 

L’Entitat Pública de Sanejament d’Aigües (Epsar) ha presentat la seua Memòria de Gestió 2021 en la qual detalla que les 487 estacions depuradores valencianes van tractar l’any passat un total de 453,41 hectòmetres cúbics (hm³), que va permetre sanejar l’aigua provinent de més del 99% de la població i destinar a fins productius i mediambientals un 56,68%.

Sobre aquest tema, Epsar assenyala que el sanejament de les aigües residuals pot incloure tres tipus de tractaments consecutius, sent el primari el que redueix el contingut de sòlids i grasses, el secundari el que a través de l’acció de microorganismes converteix els compostos orgànics complexos en simples, i el terciari, aquell que elimina el màxim de microorganismes a través de tecnologies com a membranes o filtres ultraviolats de manera que s’eleva al màxim el nivell de qualitat dels efluents i permet el seu ús, entre altres possibilitats, en agricultura i horticultura.

La Comunitat Valenciana compta amb 44 depuradores amb tractaments terciaris destinats a complir les més exigents normatives comunitàries, com és el cas del reglament europeu que entrarà en vigor en els pròxims anys. A més, el número i volum d’instal·lacions terciàries es veurà incrementat aquest mateix any amb la posada en marxa de tractaments d’última generació en les EDAR de Villena, Alcoi i Albufera Sud.

En conjunt, les aigües reutilitzades després de la seua convenient depuració van aconseguir en 2021 la xifra de 256,98 hm³, corresponent 127,22 hm³ a usos productius com són l’agricultura (94,5%), les activitats recreatives (3,1%), urbanes (1,3%) i industrials (1,1%), mentre que els restants 129,76 hm³ van tindre una finalitat mediambiental en ser destinades a les conques fluvials i a pal·liar el dèficit hídric. Cal assenyalar que la incorporació d’aquests cabals a llits de rius, a més de l’aportació mediambiental, també possibilita que siguen aprofitades aigües avall.

El volum i percentatge de reutilització varien any a any d’acord amb les condicions climàtiques, la disponibilitat de reg i la superfície i tipologia de cultiu. Així, en total, durant 2021 es va registrar un increment del 5,9% en l’ús productiu total en passar de 120,12 hm³ a 127,22 hm³.

Alacant reutilitza el 71, 9% de les aigües regenerades

Per això, entre les tres províncies el percentatge de reutilització varia substancialment a causa de la pluviometria i a la disponibilitat d’altres aportacions hídriques. Castelló, per exemple, només va requerir per a usos productius i ambientals un 41,2% de les aigües regenerades (3,86 hm³ per a usos productius i 18,42 hm³ amb una fi mediambiental).

Enfront d’un 52,8% de València (61,8 hm³ per a usos productius i 81,16 hm³ amb una fi mediambiental) i un 71,9% que va reutilitzar la província d’Alacant (61,5 hm³ per a usos productius i 30,18 hm³ amb una fi mediambiental). Les comarques alacantines van reutilitzar un total de 91,68 hm³, dels quals dos terços van ser destinats a agricultura i el restant a fins ambientals de les conques fluvials.

Alacant, a més, compta amb algunes de les EDAR que reutilitzen un major percentatge d’aigües sanejades, concretament 16 depuradores en les quals es reutilitza el 100% de l’efluent, 14 d’elles destinant el 100% dels seus volums a agricultura. És el cas d’Albatera-San Isidro, Almoradí, Callosa del Segura, Crevillent-Vessador, Dolores-Catral, Elx-Algorós, Elx-Arenals, Guardamar del Segura, Vila Joiosa, Orihuela Costa, Pilar de la Horadada, Rojales, San Fulgencio-Daya, Santa Pola, Torrevieja i Villena.

Per això, EPSAR ja ha iniciat el procés de redacció de projectes d’instal·lació de nous tractaments terciaris a les comarques de la Vega Baixa i la Marina Baixa. En concret, s’està ultimant la licitació dels projectes per a la implantació de tractaments terciaris en 16 depuradores de la Vega Baixa del Segura per import total de 12 milions d’euros, així com la instal·lació de terciaris en les localitats de La Vila Joiosa i Altea per un pressupost estimat entorn dels 2,5 milions d’euros en cada cas.

D’altra banda, juntament amb la Direcció General de l’Aigua i l’Ajuntament d’Alacant s’està avançant en la concreció del projecte “Abocat Zero” que possibilitarà l’aprofitament per a reg, a través d’instal·lacions d’embalsament i regulació, dels efluents de la gran depuradora de la província, la de Rincón de Lleó a Alacant.

Últimes notícies

Aemet eleva a taronja l’avís per pluges del diumenge a la província de València

Aemet ha elevat a taronja l'avís per pluges en tota la província de València per a este diumenge. L'episodi estarà actiu de 7 a 24 hores i deixarà acumulats molt intensos.

Les pluges del dissabte deixen fins a 76,8 l/m² en l’Albufera i 68 a Benicarló

La jornada ha deixat acumulats destacats en la Comunitat Valenciana, amb el major registre en l'Albufera. Aemet eleva a taronja l'avís a l'interior de València este diumenge.

El futbol es bolca amb Fernando Martín després del naufragi a Indonèsia

RFEF, LaLiga i nombrosos clubs han expressat el seu pesar per l'entrenador del València femení B i tres dels seus fills després d'un naufragi a Indonèsia. El rescat continua en marxa.

Desapareixen en un naufragi a Indonèsia un exfutbolista valencià i tres dels seus fills

Els quatre desapareguts després de l'enfonsament prop de l'illa de Padar són Fernando Martín Carreras, de 44 anys, i tres dels seus fills. La mare i una altra filla van ser rescatades i continua un operatiu de busca de 3 a 4 dies.

Luís Castro arriba al Llevant amb convicció i sense exigir fitxatges

El nou tècnic del Llevant firma fins a 2027 i fixa la permanència com a objectiu. Confia en la plantilla, no imposa reforços i incorpora a Vicente Iborra al seu cos tècnic.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar, a l'est de Bali. Les operacions s'han vist limitades per ones, corrents i pluges.

Quatre membres d’una família valenciana, desapareguts després d’un naufragi a Indonèsia

Quatre espanyols de València seguixen desapareguts després de l'enfonsament d'una embarcació turística prop de l'illa de Padar. Exteriors fa costat a les famílies i el rescat continua.

Indonèsia reprendrà el diumenge la busca d’un espanyol i tres dels seus fills després d’un naufragi

Els equips de rescat reprendran el diumenge la busca d'un ciutadà espanyol i tres dels seus fills desapareguts després del naufragi d'una embarcació prop de l'illa de Padar. L'esposa i una altra filla van ser rescatades, al costat de quatre tripulants i un guia.