Castelló ‘signa’ la retirada de la Creu del Parc Ribalta

 

Segons explica una nota de premsa remesa per l’Ajuntament de Castelló, el consistori «ha fet un pas més per retirar el monument als caiguts del Parc Ribalta amb la resolució decretada per la regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, en la qual ordena la seua retirada».

Un tràmit necessari per a dur a terme una acció que com altres similars en els últims anys i en tot l’estat arriben sempre generant controvèrsia política.

De fet, cal recordar que en este cas, en el de la coneguda com a ‘Creu del Ribalta‘ per tots els castellonencs, no és el primer intent de retirada del monument, per això, no és estrany que una vegada més es genere certa polèmica, tot i que des del consistori insisteixen que només es limiten a complir la llei.

Així, la resolució signada per Ruiz decreta la retirada del vestigi d’acord amb les lleis estatal i valenciana de memòria democràtica i la comunicació de l’autoritat competent en esta matèria, la Direcció General de Qualitat Democràtica, com ha explicat la regidora.

«Basant-nos en la legalitat, i tenint d’acord amb l’informe de l’autoritat competent, que és la Direcció General de Qualitat Democràtica, el que determina que el monument és un vestigi d’exaltació franquista, i com a regidora amb les competències delegades de Memòria Democràtica ordene la retirada del monument als caiguts del Parc Ribalta», ha informat Ruiz.

L’edil també ha recordat que ara s’ha de traslladar la resolució «a l’àrea d’Obres i Projectes Urbans perquè execute el projecte de retirada del monument i ampliació de Parc Ribalta».

Així mateix, el decret signat per la regidora també serà traslladat «a l’àrea de Patrimoni, perquè inicie el procediment per a la cessió de la creu llatina del monument», ha subratllat Ruiz, qui es va reunir amb representants de la Diòcesi Segorbe-Castelló per oferir-los l’esmentada creu i va recollir la seua voluntat de conservar-la.

A més, tal com recull el punt huité del document, el consistori notificarà ara la resolució de la regidora a les persones que han comparegut en l’expedient, informant individualment de la contestació a les seues al·legacions.

Cal assenyalar que el consistori disposa l’autorització de la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana per executar el projecte de retirada del monument i ampliació de la llar del parc Ribalta, Bé d’Interés Cultural. A més, cal recordar que l’espai on es troba el vestigi és de titularitat municipal i, per tant, el consistori té competències per actuar en el mateix.

El nou expedient administratiu per a la retirada del monument, activat el maig de 2021, ha sumat més d’un centenar d’al·legacions a favor de l’actuació. A més, el Comité Tècnic d’Experts per a la valoració de la retirada dels vestigis vinculat a la Guerra Civil i la Dictadura de la Comunitat Valenciana, va determinar que el monument del Parc Ribalta «continua sent en l’actualitat un signe d’exaltació de la Guerra Civil i la dictadura per ser un punt de concentració per a l’exaltació del franquisme en dates concretes «i la Direcció General va notificar que este monument és, en l’actualitat, un monument contrari a la democràcia i cal aplicar les lleis.

Política i patrimoni històric

 

D’altra banda, la portaveu del Grup Municipal Popular, Begoña Carrasco, denuncia que l’equip de govern que lidera l’alcaldessa Amparo Marc estiga més pendent d’enderrocar creus, que de protegir el patrimoni cultural i artístic que pertany a tots els castellonencs.

«Segueixen obcecats a treure la Creu del Ribalta, que va ser resignificada el 1979 i des de llavors ret homenatge a totes les víctimes de la violència, mentre descuiden la protecció del patrimoni que és de tots i la prova és que tenen abandonada la Vila Romana del camí Villamargo que van prometre inaugurar el 2018 i ara permeten que s’esborre de cop obres monumentals d’incalculable valor artístic», explica Carrasco referint-se a l’esborrat d’un mural de l’artista internacional Juan Ripollés en una façana mitgera de la Plaça de la Pau, que fins fa escasses setmanes formava part de les 200 peces del Museu a l’Aire Lliure de la ciutat.

 

Últimes notícies

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.

Sánchez visita la nova fàbrica centenària de condiments Carmencita a Novelda

Pedro Sánchez ha visitat a Novelda la nova fàbrica de l’empresa centenària de condiments Carmencita, que culmina estos dies el trasllat des de les antigues instal·lacions. El recorregut ha inclòs diverses àrees de producció i laboratori, amb explicacions detallades del procés de les espècies.

PLD Space presenta el coet Miura 9 en el seu 15é aniversari

PLD Space ha anunciat el seu nou coet reutilitzable Miura 9, amb el triple de capacitat de càrrega que el Miura 5, coincidint amb el 15é aniversari de la seua fundació a Elx.

Descobrixen a l’Eliana un refugi de la Guerra Civil durant unes obres al centre

Les obres de reordenació del centre de l’Eliana han tret a la llum un refugi antiaeri de la Guerra Civil, que ara s’estudiarà i es protegirà com a part del patrimoni històric del municipi.

Més de 500.000 alumnes valencians patixen les tempestes del 2025, segons Unicef

Un informe d'Unicef assenyala que més de 500.000 estudiants de la Comunitat Valenciana es van vore afectats per les tempestes del 2025 i que la calor extrema va obligar a parar classes en diferents zones d'Espanya.

Les universitats públiques valencianes rebran 1.097 milions de la Generalitat en 2026

La Generalitat ha previst 1.097 milions d’euros en transferències per a les universitats públiques dins dels pressupostos de 2026, la xifra més alta fins ara, i reforça les beques, la gratuïtat de la primera matrícula i el suport a la investigació.

The Terminal Hub destinarà 3 milions a rehabilitar la base del Victory a la Marina de València

The Terminal Hub ha anunciat una inversió de quasi 3 milions d’euros per a rehabilitar l’antiga base del Victory Challenge a la Marina de València i convertir-la en un nou hub tecnològic internacional.

El PSPV exigirà reprovar Mompó en Les Corts i la Diputació pels seus insults a Diana Morant

El PSPV-PSOE presentarà iniciatives en Les Corts i en la Diputació de València per reprovar el president provincial, Vicent Mompó, després dels que qualifica d'insults masclistes cap a la ministra Diana Morant.