Castelló ‘signa’ la retirada de la Creu del Parc Ribalta

 

Segons explica una nota de premsa remesa per l’Ajuntament de Castelló, el consistori «ha fet un pas més per retirar el monument als caiguts del Parc Ribalta amb la resolució decretada per la regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, en la qual ordena la seua retirada».

Un tràmit necessari per a dur a terme una acció que com altres similars en els últims anys i en tot l’estat arriben sempre generant controvèrsia política.

De fet, cal recordar que en este cas, en el de la coneguda com a ‘Creu del Ribalta‘ per tots els castellonencs, no és el primer intent de retirada del monument, per això, no és estrany que una vegada més es genere certa polèmica, tot i que des del consistori insisteixen que només es limiten a complir la llei.

Així, la resolució signada per Ruiz decreta la retirada del vestigi d’acord amb les lleis estatal i valenciana de memòria democràtica i la comunicació de l’autoritat competent en esta matèria, la Direcció General de Qualitat Democràtica, com ha explicat la regidora.

«Basant-nos en la legalitat, i tenint d’acord amb l’informe de l’autoritat competent, que és la Direcció General de Qualitat Democràtica, el que determina que el monument és un vestigi d’exaltació franquista, i com a regidora amb les competències delegades de Memòria Democràtica ordene la retirada del monument als caiguts del Parc Ribalta», ha informat Ruiz.

L’edil també ha recordat que ara s’ha de traslladar la resolució «a l’àrea d’Obres i Projectes Urbans perquè execute el projecte de retirada del monument i ampliació de Parc Ribalta».

Així mateix, el decret signat per la regidora també serà traslladat «a l’àrea de Patrimoni, perquè inicie el procediment per a la cessió de la creu llatina del monument», ha subratllat Ruiz, qui es va reunir amb representants de la Diòcesi Segorbe-Castelló per oferir-los l’esmentada creu i va recollir la seua voluntat de conservar-la.

A més, tal com recull el punt huité del document, el consistori notificarà ara la resolució de la regidora a les persones que han comparegut en l’expedient, informant individualment de la contestació a les seues al·legacions.

Cal assenyalar que el consistori disposa l’autorització de la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana per executar el projecte de retirada del monument i ampliació de la llar del parc Ribalta, Bé d’Interés Cultural. A més, cal recordar que l’espai on es troba el vestigi és de titularitat municipal i, per tant, el consistori té competències per actuar en el mateix.

El nou expedient administratiu per a la retirada del monument, activat el maig de 2021, ha sumat més d’un centenar d’al·legacions a favor de l’actuació. A més, el Comité Tècnic d’Experts per a la valoració de la retirada dels vestigis vinculat a la Guerra Civil i la Dictadura de la Comunitat Valenciana, va determinar que el monument del Parc Ribalta «continua sent en l’actualitat un signe d’exaltació de la Guerra Civil i la dictadura per ser un punt de concentració per a l’exaltació del franquisme en dates concretes «i la Direcció General va notificar que este monument és, en l’actualitat, un monument contrari a la democràcia i cal aplicar les lleis.

Política i patrimoni històric

 

D’altra banda, la portaveu del Grup Municipal Popular, Begoña Carrasco, denuncia que l’equip de govern que lidera l’alcaldessa Amparo Marc estiga més pendent d’enderrocar creus, que de protegir el patrimoni cultural i artístic que pertany a tots els castellonencs.

«Segueixen obcecats a treure la Creu del Ribalta, que va ser resignificada el 1979 i des de llavors ret homenatge a totes les víctimes de la violència, mentre descuiden la protecció del patrimoni que és de tots i la prova és que tenen abandonada la Vila Romana del camí Villamargo que van prometre inaugurar el 2018 i ara permeten que s’esborre de cop obres monumentals d’incalculable valor artístic», explica Carrasco referint-se a l’esborrat d’un mural de l’artista internacional Juan Ripollés en una façana mitgera de la Plaça de la Pau, que fins fa escasses setmanes formava part de les 200 peces del Museu a l’Aire Lliure de la ciutat.

 

Últimes notícies

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.

El Levante fitxa el davanter belga Yanis Musuayi fins a 2030

El Levante ha incorporat el davanter belga de 19 anys Yanis Musuayi, procedent del Club Brujas, amb contracte fins a juny de 2030. El jove atacant s’unirà als entrenaments granotes després d’una temporada destacada al filial Club NXT.

Primer diumenge d’agost amb calor intensa a l’interior de València i Alacant

El primer diumenge d’agost arriba amb cels poc nuvolosos i màximes notablement altes a l’interior de València i d’Alacant, segons AEMET.

Mor un jove de 21 anys per una envestida en els bous al carrer de Tírig

Un jove de 21 anys, ingressat des de dijous a l’UCI de l’Hospital General de Castelló després d’una envestida durant els bous al carrer de Tírig, ha mort i l’Ajuntament ha suspés tots els actes oficials de les festes.
FILMOTECA D'ESTIU