Castelló ‘signa’ la retirada de la Creu del Parc Ribalta

 

Segons explica una nota de premsa remesa per l’Ajuntament de Castelló, el consistori «ha fet un pas més per retirar el monument als caiguts del Parc Ribalta amb la resolució decretada per la regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, en la qual ordena la seua retirada».

Un tràmit necessari per a dur a terme una acció que com altres similars en els últims anys i en tot l’estat arriben sempre generant controvèrsia política.

De fet, cal recordar que en este cas, en el de la coneguda com a ‘Creu del Ribalta‘ per tots els castellonencs, no és el primer intent de retirada del monument, per això, no és estrany que una vegada més es genere certa polèmica, tot i que des del consistori insisteixen que només es limiten a complir la llei.

Així, la resolució signada per Ruiz decreta la retirada del vestigi d’acord amb les lleis estatal i valenciana de memòria democràtica i la comunicació de l’autoritat competent en esta matèria, la Direcció General de Qualitat Democràtica, com ha explicat la regidora.

«Basant-nos en la legalitat, i tenint d’acord amb l’informe de l’autoritat competent, que és la Direcció General de Qualitat Democràtica, el que determina que el monument és un vestigi d’exaltació franquista, i com a regidora amb les competències delegades de Memòria Democràtica ordene la retirada del monument als caiguts del Parc Ribalta», ha informat Ruiz.

L’edil també ha recordat que ara s’ha de traslladar la resolució «a l’àrea d’Obres i Projectes Urbans perquè execute el projecte de retirada del monument i ampliació de Parc Ribalta».

Així mateix, el decret signat per la regidora també serà traslladat «a l’àrea de Patrimoni, perquè inicie el procediment per a la cessió de la creu llatina del monument», ha subratllat Ruiz, qui es va reunir amb representants de la Diòcesi Segorbe-Castelló per oferir-los l’esmentada creu i va recollir la seua voluntat de conservar-la.

A més, tal com recull el punt huité del document, el consistori notificarà ara la resolució de la regidora a les persones que han comparegut en l’expedient, informant individualment de la contestació a les seues al·legacions.

Cal assenyalar que el consistori disposa l’autorització de la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana per executar el projecte de retirada del monument i ampliació de la llar del parc Ribalta, Bé d’Interés Cultural. A més, cal recordar que l’espai on es troba el vestigi és de titularitat municipal i, per tant, el consistori té competències per actuar en el mateix.

El nou expedient administratiu per a la retirada del monument, activat el maig de 2021, ha sumat més d’un centenar d’al·legacions a favor de l’actuació. A més, el Comité Tècnic d’Experts per a la valoració de la retirada dels vestigis vinculat a la Guerra Civil i la Dictadura de la Comunitat Valenciana, va determinar que el monument del Parc Ribalta «continua sent en l’actualitat un signe d’exaltació de la Guerra Civil i la dictadura per ser un punt de concentració per a l’exaltació del franquisme en dates concretes «i la Direcció General va notificar que este monument és, en l’actualitat, un monument contrari a la democràcia i cal aplicar les lleis.

Política i patrimoni històric

 

D’altra banda, la portaveu del Grup Municipal Popular, Begoña Carrasco, denuncia que l’equip de govern que lidera l’alcaldessa Amparo Marc estiga més pendent d’enderrocar creus, que de protegir el patrimoni cultural i artístic que pertany a tots els castellonencs.

«Segueixen obcecats a treure la Creu del Ribalta, que va ser resignificada el 1979 i des de llavors ret homenatge a totes les víctimes de la violència, mentre descuiden la protecció del patrimoni que és de tots i la prova és que tenen abandonada la Vila Romana del camí Villamargo que van prometre inaugurar el 2018 i ara permeten que s’esborre de cop obres monumentals d’incalculable valor artístic», explica Carrasco referint-se a l’esborrat d’un mural de l’artista internacional Juan Ripollés en una façana mitgera de la Plaça de la Pau, que fins fa escasses setmanes formava part de les 200 peces del Museu a l’Aire Lliure de la ciutat.

 

Últimes notícies

La filla ferida que ha sobreviscut a l’assassinat masclista d’Alacant va telefonar al 112

La filla de la dona assassinada en la partida de Cañada del Fenollar, a Alacant, ha sigut qui ha avisat al 112 després de l’agressió presumptament perpetrada pel pare, que també ha matat una altra filla i està hospitalitzat.

Investiguen l’assassinat de mare i filla a Alacant i hospitalitzen el pare i una altra filla

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d’una dona i una de les seues filles a la partida de El Fenollar, a Alacant. El pare i una altra filla han sigut traslladats a l’hospital amb ferides d’arma blanca.

Veïns de Novelda frenen les macroplantes solars i la promotora renuncia als projectes

La promotora dels projectes solars La Balsa i La Cascada en la zona de La Horna ha renunciat a desenvolupar-los després de l’ampli rebuig veïnal i la negativa majoritària dels propietaris a vendre els seus terrenys a Novelda.

Bendodo reclama el cessament de la presidenta de la SEPI imputada en el cas Leire

El vicesecretari del PP Elías Bendodo ha reclamat a Castelló el cessament immediat de la presidenta de la SEPI, Belén Gualda, després de la seua imputació en el cas Leire, i ha exigit al Govern que reforme la finançació autonòmica i local.

Un incendi en baixos okupats desallotja 80 veïns a Benicalap i pot deixar-ne part sense casa esta nit

Un incendi en dos baixos okupats al barri de Benicalap ha obligat a desallotjar 80 veïns per la gran quantitat de fum. No hi ha ferits, però part dels residents podrien no tornar hui a casa per la toxicitat del fum.

Desallotgen 80 veïns per l’incendi de dos baixos okupats al barri de Benicalap

Un incendi en dos baixos okupats al carrer Picayo, al barri de Benicalap, ha obligat a desallotjar 80 veïns per la gran quantitat de fum, sense causar ferits.

Un incendi en uns baixos obliga a desallotjar 80 veïns de dos blocs a València

Un incendi en dos plantes baixes okupades al barri de Benicalap ha obligat a desallotjar 80 veïns per l’intens fum, sense causar ferits, mentres s’investiga si el foc ha sigut intencionat.

Un incendi en baixos okupats obliga a desallotjar 80 veïns a Benicalap

Un incendi en dos baixos okupats al barri de Benicalap ha obligat a desallotjar preventivament 80 veïns per la gran quantitat de fum, sense registrar ferits, i els investigadors analitzen si el foc ha sigut intencionat.