Castelló ‘signa’ la retirada de la Creu del Parc Ribalta

 

Segons explica una nota de premsa remesa per l’Ajuntament de Castelló, el consistori «ha fet un pas més per retirar el monument als caiguts del Parc Ribalta amb la resolució decretada per la regidora de Memòria Democràtica, Verònica Ruiz, en la qual ordena la seua retirada».

Un tràmit necessari per a dur a terme una acció que com altres similars en els últims anys i en tot l’estat arriben sempre generant controvèrsia política.

De fet, cal recordar que en este cas, en el de la coneguda com a ‘Creu del Ribalta‘ per tots els castellonencs, no és el primer intent de retirada del monument, per això, no és estrany que una vegada més es genere certa polèmica, tot i que des del consistori insisteixen que només es limiten a complir la llei.

Així, la resolució signada per Ruiz decreta la retirada del vestigi d’acord amb les lleis estatal i valenciana de memòria democràtica i la comunicació de l’autoritat competent en esta matèria, la Direcció General de Qualitat Democràtica, com ha explicat la regidora.

«Basant-nos en la legalitat, i tenint d’acord amb l’informe de l’autoritat competent, que és la Direcció General de Qualitat Democràtica, el que determina que el monument és un vestigi d’exaltació franquista, i com a regidora amb les competències delegades de Memòria Democràtica ordene la retirada del monument als caiguts del Parc Ribalta», ha informat Ruiz.

L’edil també ha recordat que ara s’ha de traslladar la resolució «a l’àrea d’Obres i Projectes Urbans perquè execute el projecte de retirada del monument i ampliació de Parc Ribalta».

Així mateix, el decret signat per la regidora també serà traslladat «a l’àrea de Patrimoni, perquè inicie el procediment per a la cessió de la creu llatina del monument», ha subratllat Ruiz, qui es va reunir amb representants de la Diòcesi Segorbe-Castelló per oferir-los l’esmentada creu i va recollir la seua voluntat de conservar-la.

A més, tal com recull el punt huité del document, el consistori notificarà ara la resolució de la regidora a les persones que han comparegut en l’expedient, informant individualment de la contestació a les seues al·legacions.

Cal assenyalar que el consistori disposa l’autorització de la Direcció General de Cultura i Patrimoni de la Generalitat Valenciana per executar el projecte de retirada del monument i ampliació de la llar del parc Ribalta, Bé d’Interés Cultural. A més, cal recordar que l’espai on es troba el vestigi és de titularitat municipal i, per tant, el consistori té competències per actuar en el mateix.

El nou expedient administratiu per a la retirada del monument, activat el maig de 2021, ha sumat més d’un centenar d’al·legacions a favor de l’actuació. A més, el Comité Tècnic d’Experts per a la valoració de la retirada dels vestigis vinculat a la Guerra Civil i la Dictadura de la Comunitat Valenciana, va determinar que el monument del Parc Ribalta «continua sent en l’actualitat un signe d’exaltació de la Guerra Civil i la dictadura per ser un punt de concentració per a l’exaltació del franquisme en dates concretes «i la Direcció General va notificar que este monument és, en l’actualitat, un monument contrari a la democràcia i cal aplicar les lleis.

Política i patrimoni històric

 

D’altra banda, la portaveu del Grup Municipal Popular, Begoña Carrasco, denuncia que l’equip de govern que lidera l’alcaldessa Amparo Marc estiga més pendent d’enderrocar creus, que de protegir el patrimoni cultural i artístic que pertany a tots els castellonencs.

«Segueixen obcecats a treure la Creu del Ribalta, que va ser resignificada el 1979 i des de llavors ret homenatge a totes les víctimes de la violència, mentre descuiden la protecció del patrimoni que és de tots i la prova és que tenen abandonada la Vila Romana del camí Villamargo que van prometre inaugurar el 2018 i ara permeten que s’esborre de cop obres monumentals d’incalculable valor artístic», explica Carrasco referint-se a l’esborrat d’un mural de l’artista internacional Juan Ripollés en una façana mitgera de la Plaça de la Pau, que fins fa escasses setmanes formava part de les 200 peces del Museu a l’Aire Lliure de la ciutat.

 

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana lidera l’envelliment agrari amb quasi la mitat de perceptors majors de 65 anys

Quasi la mitat dels perceptors valencians de la PAC tenen més de 65 anys i només un 5,8 % és menor de 40, segons AVA-Asaja, que alerta del risc d’abandonament de camps i reclama mesures estructurals.

La Generalitat adverteix del col·lapse dels centres de menors abans d’assumir nous xiquets de Ceuta

La consellera Elena Albalat avisa que els centres de menors de la Comunitat Valenciana estan col·lapsats i exigeix informació, recursos i finançament abans d’acceptar un nou repartiment de menors no acompanyats procedents de Ceuta.

Logan Costa decidix un amistós igualat entre Villarreal i Levante

Un gol de Logan Costa en la segona part ha donat el triomf al Villarreal en un amistós de preparació davant un Levante molt sòlid en defensa, marcat també pel debut del porter Péter Gulácsi i el retorn de Juan Foyth.

1,6 milions per a recuperar l’entorn cremat a la Vall d’Uixó

La Generalitat ha demanat al Govern reorientar 1,64 milions de fons europeus destinats a plans turístics de Castelló per a actuacions de prevenció, mitigació i restauració de l’entorn afectat per l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que ha cremat 9.568 hectàrees, part d’elles al parc natural de la Serra d’Espadà. La petició inclou mesures com plans d’adaptació climàtica, sistemes d’alerta, cortafocs verds, restauració de senderes i reforestació.

Ferran Torres serà imatge i ambaixador de la Comunitat Valenciana

Ferran Torres signarà este divendres al Palau de la Generalitat un protocol per a exercir com a imatge i ambaixador de la Comunitat Valenciana després del gol que ha donat a Espanya el Mundial.

València es prepara per a estrenar el Spain Sail Grand Prix en només un mes

València acollirà per primera vegada el Spain Sail Grand Prix els dies 5 i 6 de setembre, amb 13 equips internacionals competint amb catamarans F50 d’alta velocitat. La ciutat ultima la logística i estrenarà condició de seu de SailGP durant almenys tres temporades.

Un home de 62 anys mata un jove en un local de València i truca a la Policia per a confessar-ho

Un home de 62 anys ha matat este dimecres un jove de 20 en un local de València amb un objecte metàl·lic i ha telefonat ell mateix al 091 per a confessar el crim, segons la Policia Nacional.

La gasolina frega el màxim de 2026 i Vinaròs marca el litre més barat d’Espanya

La gasolina ha tornat a pujar fins als 1,716 euros per litre, molt a prop del màxim de 2026, mentres el litre més barat d’Espanya es troba a Vinaròs, amb 1,429 euros. El dièsel també s’ha encarit amb força i omplir el dipòsit costa ja fins a 17 euros més que fa un mes.
FILMOTECA D'ESTIU