Els experts posen data a la tercera onada de coronavirus en Espanya

 

L’inici de la vacunació no evitarà la tercera onada de coronavirus a Espanya. El repunt de contagis dels últims dies, 16.716 casos i 247 morts en les últimes 24 hores, afegit a les festes de Nadal, albira un panorama negatiu per al mes de gener. «Tindrem un drama amb les xifres de morts, però també amb les xifres d’ocupació perquè cada onada comporta restriccions. El missatge no està sent prou contundent com hauria de ser», apunta María José Campillo, metge de Família i responsable de finances de la Confederació Estatal Sindicats Mèdics (CESM).

«Les vacunes que hi ha ara són molt escasses, no arriben a tot el món, sinó a una xicoteta part de la població. Encara queden dies perquè desaparega el virus», sentencia la doctora Campillo. Perquè el fàrmac siga útil, apunta Fernando González Candelas, catedràtic de Genètica de la Universitat de València i investigador de la Fundació FISABIO, caldria vacunar el 70% de la població, cosa que «tardarà mesos» en passar, segons la seua opinió.

 

«Amb esta vacuna no es busca la immunitat total»

El pla del Ministeri de Sanitat se centra en tres etapes de vacunació: la primera fase, que va començar el 27 de desembre amb quatre grups de població; la segona fase, projectada per al març i la tercera, a partir de l’estiu. Per això, fins a finals d’estiu no es podrà parlar de la immunitat de ramat.

 

Tot i que no serà total, assegura Estanislao Nistal, viròleg i professor de Microbiologia de la Universitat CEU San Pablo. «Amb esta vacuna no es busca la immunitat total. Per a arribar a això segurament ens calguen millors vacunes. Les dades publicades fins al moment el que demostren són una immunitat protectora», exposa, que es comença a donar aproximadament deu dies després d’haver rebut la segona dosi.

 

El que busquen les vacunes és que el virus siga més lleu en aquelles persones contagiades. «D’esta manera, hi ha menys risc d’ingressos en Unitats de Cures Intensives (UCI) i de morts», remarca Carolina Hurtado. L’experta creu que a finals d’estiu, quan este 70% de la població estiga vacunada, hi haurà menys restriccions que ara. «Les vacunes són molt necessàries. La primera malaltia que es va radicar en el món es va conseguir parar amb una vacuna», assenyala.

 

Els experts advoquen pels confinaments totals

«La transmissió del virus seguix, no podem abaixar la guàrdia. Totes les mesures de confinament estan sobre la taula», confessa el doctor Nistal. Jaume Padrós, president del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, ha instat este dimecres a un breu «confinament intens i total» al gener per a evitar que la tercera onada sature de nou el sistema hospitalari. «Podem estar davant de la situació més complexa des del principi de la pandèmia», va dir a la Cadena Ser.

 

Mercedes Hurtado, presidenta del Col·legi Oficial de Metges de València, ha opinat també que s’hauria d’aplicar «el confinament total» en el territori valencià per a frenar l’evolució de la pandèmia. «Si no es complixen les normes i la gent celebra alegrement Nadal, això passarà factura al gener», ha assegurat.

 

Amb tot, pareix que la tercera onada ja és inevitable. El més important és que esta siga menys forta que les dos anteriors. «Donem per fet que és inevitable i que les Festes de Nadal ho acceleren. Ens arribarà. I no estem per prendre’ns llicències de cap classe. El que hem d’evitar és que ens arribe amb la intensitat d’esta segona onada», afirma Serafín Romero, president de l’Organització Mèdica Col·legial.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Dos detinguts pel robatori de 100 quilos de coure en les vies d’alta velocitat a Algemesí

La Policia Local d'Algemesí ha detingut a dos veïns de Silla per sostraure 100 quilos de coure del cablejat d'alta velocitat. Van ser interceptats de matinada amb una maleta i cisalles i van guiar als agents fins al punt del robatori.

El Congrés insta el Govern a invertir 1.500 milions en la Rodalia de la Comunitat Valenciana

El Congrés ha aprovat sis de huit punts d'una moció per a reforçar la Rodalia en la Comunitat Valenciana, inclòs un pla 2026-2030 de 1.500 milions. La transferència del servici a la Generalitat no ha tirat avant.

Sindicats convoquen manifestacions i vaga educativa per falta de compromisos de la Conselleria

STEPV-Iv, CSIF, CCOO i UGT han cridat a manifestar-se este dissabte a València, Alacant i Castelló i han fixat una vaga educativa el 31 de març per la falta d'avanços.

Cau una xarxa de blanqueig de capitals que comprava dècims premiats de Nadal a Alacant

La Policia Nacional ha detingut a sis persones a Alacant per blanquejar diners mitjançant la compra de dècims premiats de la Loteria de Nadal. S'han intervingut set immobles, armes, 70.425 euros en efectiu i productes bancaris amb 650.000 euros.

Pérez Llorca ressalta que la Comunitat torna a oferir oportunitats i l’economia va bé

Pérez Llorca ha reivindicat davant AVE que la Comunitat Valenciana torna a ser una terra d'oportunitats, amb estabilitat i dades econòmiques molt positius. Ha destacat lideratge en ocupació jove, rècord d'ocupació femenina, previsions de creixement del 3%, atracció d'inversions i avanços en vivenda, reindustrialització i simplificació administrativa.

PP i Vox tomben la reprovació de l’alcalde d’Alacant pel cas de vivendes públiques

El ple ha rebutjat la reprovació a Luis Barcala amb els vots de PP i Vox. L'esquerra li atribuïx responsabilitat en irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques.

PP i Vox aproven regular el burca i el niqab en dependències municipals d’Alacant

La majoria de PP i Vox en el ple d'Alacant ha aprovat regular l'accés a dependències municipals per a impedir l'entrada amb el rostre cobert. L'oposició denuncia que la mesura estigmatitza i desvia el focus d'altres problemes.

La jutgessa envia a Fiscalia i UDEF la documentació sobre les 140 vivendes públiques dels Naus a Alacant

La jutgessa ha enviat a Fiscalia i UDEF la documentació de l'ajuntament sobre l'adjudicació de les 140 vivendes públiques dels Naus. Els informes arrepleguen indicis com a llars sense empadronats, familiars beneficiats i no adjudicataris residint, en un cas que ja té conseqüències polítiques i dimissions.