11 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Els experts posen data a la tercera onada de coronavirus en Espanya

 

L’inici de la vacunació no evitarà la tercera onada de coronavirus a Espanya. El repunt de contagis dels últims dies, 16.716 casos i 247 morts en les últimes 24 hores, afegit a les festes de Nadal, albira un panorama negatiu per al mes de gener. «Tindrem un drama amb les xifres de morts, però també amb les xifres d’ocupació perquè cada onada comporta restriccions. El missatge no està sent prou contundent com hauria de ser», apunta María José Campillo, metge de Família i responsable de finances de la Confederació Estatal Sindicats Mèdics (CESM).

«Les vacunes que hi ha ara són molt escasses, no arriben a tot el món, sinó a una xicoteta part de la població. Encara queden dies perquè desaparega el virus», sentencia la doctora Campillo. Perquè el fàrmac siga útil, apunta Fernando González Candelas, catedràtic de Genètica de la Universitat de València i investigador de la Fundació FISABIO, caldria vacunar el 70% de la població, cosa que «tardarà mesos» en passar, segons la seua opinió.

 

«Amb esta vacuna no es busca la immunitat total»

El pla del Ministeri de Sanitat se centra en tres etapes de vacunació: la primera fase, que va començar el 27 de desembre amb quatre grups de població; la segona fase, projectada per al març i la tercera, a partir de l’estiu. Per això, fins a finals d’estiu no es podrà parlar de la immunitat de ramat.

 

Tot i que no serà total, assegura Estanislao Nistal, viròleg i professor de Microbiologia de la Universitat CEU San Pablo. «Amb esta vacuna no es busca la immunitat total. Per a arribar a això segurament ens calguen millors vacunes. Les dades publicades fins al moment el que demostren són una immunitat protectora», exposa, que es comença a donar aproximadament deu dies després d’haver rebut la segona dosi.

 

El que busquen les vacunes és que el virus siga més lleu en aquelles persones contagiades. «D’esta manera, hi ha menys risc d’ingressos en Unitats de Cures Intensives (UCI) i de morts», remarca Carolina Hurtado. L’experta creu que a finals d’estiu, quan este 70% de la població estiga vacunada, hi haurà menys restriccions que ara. «Les vacunes són molt necessàries. La primera malaltia que es va radicar en el món es va conseguir parar amb una vacuna», assenyala.

 

Els experts advoquen pels confinaments totals

«La transmissió del virus seguix, no podem abaixar la guàrdia. Totes les mesures de confinament estan sobre la taula», confessa el doctor Nistal. Jaume Padrós, president del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, ha instat este dimecres a un breu «confinament intens i total» al gener per a evitar que la tercera onada sature de nou el sistema hospitalari. «Podem estar davant de la situació més complexa des del principi de la pandèmia», va dir a la Cadena Ser.

 

Mercedes Hurtado, presidenta del Col·legi Oficial de Metges de València, ha opinat també que s’hauria d’aplicar «el confinament total» en el territori valencià per a frenar l’evolució de la pandèmia. «Si no es complixen les normes i la gent celebra alegrement Nadal, això passarà factura al gener», ha assegurat.

 

Amb tot, pareix que la tercera onada ja és inevitable. El més important és que esta siga menys forta que les dos anteriors. «Donem per fet que és inevitable i que les Festes de Nadal ho acceleren. Ens arribarà. I no estem per prendre’ns llicències de cap classe. El que hem d’evitar és que ens arribe amb la intensitat d’esta segona onada», afirma Serafín Romero, president de l’Organització Mèdica Col·legial.

Últimes notícies

Arnau Tenas recupera la titularitat en un Vila-real amb rotacions davant l’Ajax

Arnau Tenas recupera la porteria este dimarts en la Champions davant l'Ajax; només repetixen Renato Veiga, Comesaña i Moleiro. Marcelino ha apostat per un onze amb canvis en totes les línies.

L’accident ferroviari d’Adamuz eleva a 42 les víctimes mortals després de recuperar els últims cossos

Els forenses han completat les autòpsies de 38 víctimes i 37 persones continuen hospitalitzades, nou d’elles a l’UCI

Aemet advertix que la vesprada i nit concentren el pitjor del temporal marítim en la Comunitat Valenciana

Aemet ha assenyalat que el tram més advers del temporal marítim arribarà esta vesprada i es prolongarà fins al final del dimarts, amb ones de fins a 4 metres. El dimecres s'espera que amaine, encara que seguiran els avisos i persistiran afectacions en trams exposats del litoral.

El temporal esfondra una terrassa a la platja de Tavernes i obliga a desallotjar un edifici

El fort onatge ha arrossegat sediments en els fonaments de l'edifici Neptú i ha provocat el col·lapse de la terrassa d'un primer pis. La Policia Local ha desallotjat als ocupants i ha acordonat la zona mentres tècnics revisen l'estructura i els immobles confrontants.

LaLiga denuncia càntics ofensius: ‘Ayoze és una rata’ i insults a Hugo Duro

LaLiga va incloure en la seua denúncia de la jornada 20 diversos càntics i insults en Betis-Vila-real, Getafe-València i Espanyol-Girona. També va arreplegar llançaments d'objectes.

Aemet advertix: la vesprada i la nit seran el tram més advers del temporal marítim

Aemet ha assenyalat ones significatives de 4 metres i que el pitjor tram de l'episodi es concentra entre la vesprada i la nit. El dimecres s'espera un descens progressiu amb avisos encara actius.

La grip cau un 27% en la Comunitat Valenciana i els casos greus disminuïxen

La incidència de la grip baixa a 88,3 per 100.000 en la Comunitat Valenciana, un 27% menys que la setmana prèvia. Les IRA totals es mantenen quasi estables; covid puja a 6 sense casos greus i el VRS cedix lleument.

Nou focus de malaltia de Newcastle en una granja de pollastres a València

Confirmat per PCR un focus extremadament virulent en una granja de broilers de La Vall d'Albaida amb uns 75.000 animals, el quint de la temporada. S'han activat immobilització, sacrifici, zona de restricció i reforç de vacunació i bioseguretat.