11.7 C
València
Dimecres, 21 gener, 2026

Els experts posen data a la tercera onada de coronavirus en Espanya

 

L’inici de la vacunació no evitarà la tercera onada de coronavirus a Espanya. El repunt de contagis dels últims dies, 16.716 casos i 247 morts en les últimes 24 hores, afegit a les festes de Nadal, albira un panorama negatiu per al mes de gener. «Tindrem un drama amb les xifres de morts, però també amb les xifres d’ocupació perquè cada onada comporta restriccions. El missatge no està sent prou contundent com hauria de ser», apunta María José Campillo, metge de Família i responsable de finances de la Confederació Estatal Sindicats Mèdics (CESM).

«Les vacunes que hi ha ara són molt escasses, no arriben a tot el món, sinó a una xicoteta part de la població. Encara queden dies perquè desaparega el virus», sentencia la doctora Campillo. Perquè el fàrmac siga útil, apunta Fernando González Candelas, catedràtic de Genètica de la Universitat de València i investigador de la Fundació FISABIO, caldria vacunar el 70% de la població, cosa que «tardarà mesos» en passar, segons la seua opinió.

 

«Amb esta vacuna no es busca la immunitat total»

El pla del Ministeri de Sanitat se centra en tres etapes de vacunació: la primera fase, que va començar el 27 de desembre amb quatre grups de població; la segona fase, projectada per al març i la tercera, a partir de l’estiu. Per això, fins a finals d’estiu no es podrà parlar de la immunitat de ramat.

 

Tot i que no serà total, assegura Estanislao Nistal, viròleg i professor de Microbiologia de la Universitat CEU San Pablo. «Amb esta vacuna no es busca la immunitat total. Per a arribar a això segurament ens calguen millors vacunes. Les dades publicades fins al moment el que demostren són una immunitat protectora», exposa, que es comença a donar aproximadament deu dies després d’haver rebut la segona dosi.

 

El que busquen les vacunes és que el virus siga més lleu en aquelles persones contagiades. «D’esta manera, hi ha menys risc d’ingressos en Unitats de Cures Intensives (UCI) i de morts», remarca Carolina Hurtado. L’experta creu que a finals d’estiu, quan este 70% de la població estiga vacunada, hi haurà menys restriccions que ara. «Les vacunes són molt necessàries. La primera malaltia que es va radicar en el món es va conseguir parar amb una vacuna», assenyala.

 

Els experts advoquen pels confinaments totals

«La transmissió del virus seguix, no podem abaixar la guàrdia. Totes les mesures de confinament estan sobre la taula», confessa el doctor Nistal. Jaume Padrós, president del Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, ha instat este dimecres a un breu «confinament intens i total» al gener per a evitar que la tercera onada sature de nou el sistema hospitalari. «Podem estar davant de la situació més complexa des del principi de la pandèmia», va dir a la Cadena Ser.

 

Mercedes Hurtado, presidenta del Col·legi Oficial de Metges de València, ha opinat també que s’hauria d’aplicar «el confinament total» en el territori valencià per a frenar l’evolució de la pandèmia. «Si no es complixen les normes i la gent celebra alegrement Nadal, això passarà factura al gener», ha assegurat.

 

Amb tot, pareix que la tercera onada ja és inevitable. El més important és que esta siga menys forta que les dos anteriors. «Donem per fet que és inevitable i que les Festes de Nadal ho acceleren. Ens arribarà. I no estem per prendre’ns llicències de cap classe. El que hem d’evitar és que ens arribe amb la intensitat d’esta segona onada», afirma Serafín Romero, president de l’Organització Mèdica Col·legial.

Últimes notícies

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.

Localitzen i evacuen a la jove desapareguda a Favara en una zona de barranc

El grup GERA ha localitzat a la jove amb símptomes d'hipotèrmia en un barranc de Favara i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira, on ha sigut transferida al SAMU. La busca, coordinada per la Guàrdia Civil, s'ha reforçat amb indicis previs i la col·laboració de veïns i equips d'emergència.