10.8 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Imputen als dos estudiants de la UPV que van piratejar el sistema per a canviar les seues notes

 

Els dos estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) que presumptament van piratejar el sistema informàtic de la institució acadèmica per a canviar les seues notes hauran de declarar com investigats el pròxim 12 de febrer, segons han confirmat fonts del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV).

 

Així, el Jutjat d’Instrucció número 14 de València ha citat a declarar, en qualitat d’investigats, a aquests dos joves per un delicte informàtic la modalitat del qual està per concretar a l’espera d’un informe, han detallat a Europa Press des de l’alt tribunal.

 

Els estudiants –dos xics de 20 anys que suposadament van hackejar les claus d’uns 40 professors per a canviar les seues notes amb un programari ‘enregistrador de teclat’– van declarar ja en seu policial després de ser detinguts a l’abril de l’any passat.

 

A més, la UPV els va obrir un expedient que, després de comprovar que va haver-hi accés fraudulent a un document públic a les actes de les assignatures, es va resoldre amb la conclusió que els alumnes van cometre una falta tipificada com molt greu, la qual cosa pot acabar en l’expulsió de la universitat. La institució educativa va remetre el passat 15 de gener aquesta informació al jutjat perquè determine si hi ha delicte penal. En aquests moments, l’expedient acadèmic ha quedat en suspens davant la prioritat que té la via penal.

 

Les investigacions van començar després de la troballa d’un dispositiu espia tipus ‘enregistrador de teclat’ en un dels ordinadors de la universitat. Es tracta d’un programari capaç d’interceptar i guardar les pulsacions realitzades en el teclat d’un equip informàtic sense que l’usuari el detecte.

 

La unitat de Sistemes d’Informació i Comunicació de la UPV –l’àrea encarregada de temes de ciberseguretat– va alertar l’1 de febrer de 2018 d’anomalies, la qual cosa va posar en marxa els protocols de seguretat. Llavors, els vicerectorats de Continguts Digitals i Alumnat van mantindre una reunió amb els docents que podien haver sigut afectats i se’ls va assessorar per a interposar les denúncies.

 

Xarxa TOR

La investigació de la Policia va determinar que suposadament es van apropiar de les claus d’uns 40 professors, a través de les quals van accedir als seus comptes personals de la intranet de la universitat i als seus correus electrònics des d’una sèrie d’adreces IP relacionades amb la xarxa TOR. Aquesta és una xarxa de comunicacions distribuïda per damunt de la capa d’internet, de manera que mai es revelen les dades dels usuaris que la utilitzen, mantenint-se així com una xarxa privada i anònima.

 

Els policies van esbrinar que les qualificacions de molts exàmens i treballs suspesos en un primer moment posteriorment apareixien com a aprovats amb una bona nota en les actes. Per a això, presumptament interceptaven el missatge d’avís de canvi de nota que el sistema informàtic enviava al docent, evitant que aquest s’adonara. Les notes finals eren publicades en les actes oficials sense que ningú s’adonara del frau.

 

Una vegada identificats els presumptes infractors, tots dos van ser detinguts com a suposats autors dels delictes d’accés il·lícit a dades i programes informàtics, danys informàtics, descobriment i revelació de secrets, usurpació d’estat civil i falsedat de document públic.

Últimes notícies

Dijous nuvolós i amb ratxes molt fortes a Alacant i l’interior de València i Castelló

La jornada presenta intervals de núvols i possibilitat de pluges febles al final del dia, amb vent de l'oest i nord-oest que tendirà a amainar a la vesprada. La cota de neu se situa en 1.100-1.300 metres a l'interior nord i les temperatures varien poc.

El Vila-real renova a Ilias Akhomach i ho cedix al Rayo Vallecano

El Vila-real ha ampliat el contracte de Ilias Akhomach i ha tancat la seua cessió al Rayo Vallecano fins a final de temporada. La decisió busca donar-li continuïtat després del seu retorn de la Copa d'Àfrica i una llarga lesió.

València reobrirà a l’estiu les piscines renovades del Parc de l’Oest

Les piscines del Parc de l'Oest de València reobriran en la temporada d'estiu després d'una rehabilitació integral. La inversió supera 1,2 milions i el termini d'obra és de sis mesos.

Rescaten a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d’hipotèrmia

El GERA ha trobat a la jove desapareguda a Favara amb símptomes d'hipotèrmia en una zona de barranc i l'ha evacuada en helicòpter fins a Alzira per a la seua atenció.

El subdirector d’Emergències va dir a Mazón la nit del 29-O que hi hauria entre 200 i 300 morts

Jorge Suárez va declarar davant la jutgessa que, la nit del 29 d'octubre, va estimar entre 200 i 300 morts. Va detallar dubtes i retards en l'enviament del Es-Alert.

Pérez Llorca anuncia 10 milions extra per a promoció exterior i eleva el pla a 19 milions

La Generalitat ha reforçat el seu pla de mitjans amb 10 milions addicionals, fins a 19 milions, per a promocionar la Comunitat Valenciana en els mercats nacional i internacional. El paquet s'acompanya d'una taula de connectivitat, un pla de platges i un programa de màrqueting per a l'interior.

El Vila-real encaixa el doble de gols en la Lliga de Campions que en LaLiga

L'equip seguix sense guanyar després de set jornades de Lliga de Campions i encaixa el doble que en LaLiga. En la Copa del Rei, la seua mitjana defensiva va ser d'un gol per partit.

La 15K Nocturna València Gana Energia supera els 6.000 inscrits en 24 hores

La carrera nocturna de 15 km va esgotar en minuts les 2.000 places promocionals i ja frega el següent tram de preu. La 13a edició serà el 26 de setembre.