Imputen als dos estudiants de la UPV que van piratejar el sistema per a canviar les seues notes

 

Els dos estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) que presumptament van piratejar el sistema informàtic de la institució acadèmica per a canviar les seues notes hauran de declarar com investigats el pròxim 12 de febrer, segons han confirmat fonts del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV).

 

Així, el Jutjat d’Instrucció número 14 de València ha citat a declarar, en qualitat d’investigats, a aquests dos joves per un delicte informàtic la modalitat del qual està per concretar a l’espera d’un informe, han detallat a Europa Press des de l’alt tribunal.

 

Els estudiants –dos xics de 20 anys que suposadament van hackejar les claus d’uns 40 professors per a canviar les seues notes amb un programari ‘enregistrador de teclat’– van declarar ja en seu policial després de ser detinguts a l’abril de l’any passat.

 

A més, la UPV els va obrir un expedient que, després de comprovar que va haver-hi accés fraudulent a un document públic a les actes de les assignatures, es va resoldre amb la conclusió que els alumnes van cometre una falta tipificada com molt greu, la qual cosa pot acabar en l’expulsió de la universitat. La institució educativa va remetre el passat 15 de gener aquesta informació al jutjat perquè determine si hi ha delicte penal. En aquests moments, l’expedient acadèmic ha quedat en suspens davant la prioritat que té la via penal.

 

Les investigacions van començar després de la troballa d’un dispositiu espia tipus ‘enregistrador de teclat’ en un dels ordinadors de la universitat. Es tracta d’un programari capaç d’interceptar i guardar les pulsacions realitzades en el teclat d’un equip informàtic sense que l’usuari el detecte.

 

La unitat de Sistemes d’Informació i Comunicació de la UPV –l’àrea encarregada de temes de ciberseguretat– va alertar l’1 de febrer de 2018 d’anomalies, la qual cosa va posar en marxa els protocols de seguretat. Llavors, els vicerectorats de Continguts Digitals i Alumnat van mantindre una reunió amb els docents que podien haver sigut afectats i se’ls va assessorar per a interposar les denúncies.

 

Xarxa TOR

La investigació de la Policia va determinar que suposadament es van apropiar de les claus d’uns 40 professors, a través de les quals van accedir als seus comptes personals de la intranet de la universitat i als seus correus electrònics des d’una sèrie d’adreces IP relacionades amb la xarxa TOR. Aquesta és una xarxa de comunicacions distribuïda per damunt de la capa d’internet, de manera que mai es revelen les dades dels usuaris que la utilitzen, mantenint-se així com una xarxa privada i anònima.

 

Els policies van esbrinar que les qualificacions de molts exàmens i treballs suspesos en un primer moment posteriorment apareixien com a aprovats amb una bona nota en les actes. Per a això, presumptament interceptaven el missatge d’avís de canvi de nota que el sistema informàtic enviava al docent, evitant que aquest s’adonara. Les notes finals eren publicades en les actes oficials sense que ningú s’adonara del frau.

 

Una vegada identificats els presumptes infractors, tots dos van ser detinguts com a suposats autors dels delictes d’accés il·lícit a dades i programes informàtics, danys informàtics, descobriment i revelació de secrets, usurpació d’estat civil i falsedat de document públic.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca subratlla l’impuls del Consell a la igualtat amb solucions reals i recursos

Pérez Llorca ha defés que la igualtat s'impulsa amb 'solucions reals' i 'fets mesurables': més programes (de 2 a 9) i 1,8 milions en polítiques públiques. Els premis Isabel Ferrer han reconegut a Mamàs en Acció, Lola Guillamón i Marcela Fernández Losada, amb una crida a visibilitzar el lideratge femení

Avís groc el dissabte a Castelló per pluges de 20 l/m² en una hora i 60 en 12

Aemet ha establit per a este dissabte l'avís groc a Castelló per pluges de 20 l/m² en una hora i 60 en 12, amb tempesta ocasional. Este divendres hi ha avís groc per precipitacions en la Comunitat i, a Alacant, també per mala mar amb vent del sud-oest i ones de 3 metres.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical, instruments i partitures en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha aprovat una deducció autonòmica en l'IRPF de fins a 150 € per a gastos de formació musical, instruments, partitures i quotes de societats. És aplicable amb efectes des de l'1 de gener de 2025 en la campanya que comença el 8 d'abril i afecta a bases de fins a 60.000 € individuals i 78.000 € conjuntes.

Digital-IA Fest acosta la IA a les xicotetes localitats valencianes este dissabte

Digital-IA Fest celebra este dissabte una jornada en línia gratuïta per a acostar la intel·ligència artificial a municipis valencians de menys de 20.000 habitants. El programa combina formació pràctica i demostracions de creadors locals.

El trencament d’una catenària paralitza la Línia 6 i part de la 4 del tramvia a València

Una catenària danyada impedix la circulació del tramvia a València: la Línia 6 queda suspesa i la Línia 4 s'interromp entre Doctor Lluch i Pont d'Assot. Tècnics treballen en la reparació.

Una foradada per la pluja en l’A-7 a Rafelbunyol provoca retencions de fins a 7 km

La solsida del ferm va obligar a tancar el carril dret i el central i només se circula per l'esquerre en sentit Alacant. La DGT treballa en una solució definitiva.

Sarabia defén a Rafa Mir: tranquil i decidit a demostrar la seua innocència

Eder Sarabia assegura que Rafa Mir està seré i decidit a defendre la seua innocència després de la petició fiscal de 10 anys i sis mesos. El tècnic afirma que les seues alineacions es basaran en el rendiment i defén al davanter davant les acusacions de racisme.

Marcelino ajorna la seua renovació amb el Vila-real fins a final de temporada

El tècnic va assenyalar que compartix la postura del club i preferix esperar a juny per a tractar la seua continuïtat. Va rebutjar la rumorologia i va demanar centrar-se en l'Elx i en la Champions.