Investigadors valencians proven amb èxit una nova teràpia per al càncer de mama

Investigadores de la nova teràpia per al càncer de mama triple negatiu

Esta investigació significa una nova oportunitat terapèutica en càncer de mama | Sanitat

 

Investigadors del Centre d’Investigació Príncep Felip (CIPF), la Universitat Politècnica de València (UPV), el CIBER-BBN i l’Institut de Recerca Biomèdica (IRB) de Barcelona han conseguit amb èxit provar una nova teràpia que pot millorar el tractament en pacients amb càncer de mama triple negatiu.

 

En concret, gràcies a esta nova teràpia, el que s’ha conseguit és inhibir el creixement tumoral, reduir la metàstasi i disminuir la toxicitat del fàrmac antitumoral Navitoclax en models animals preclínics de càncer de mama triple negatiu (TNBC).

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

Esta classe de tumors TNBC no expressen cap dels tres receptors involucrats en la majoria de càncers de mama (estrogen, progesterona i HER2), de manera que els tractaments més comuns com la teràpia hormonal no són viables en estes pacients.

 

Este nou estudi demostra que un tractament combinat d’un inductor de senescència i una nanopartícula senolítica elimina selectivament les cèl·lules senescents (envellides), retarda el creixement tumoral i reduïx la metàstasi en un model de ratolí de càncer de mama agressiu.

 

Nova oportunitat terapèutica en càncer de mama

Fins ara, l’aplicació d’inductors de senescència representa una estratègia de tractament reeixida en pacients amb càncer de mama, encara que l’acumulació de cèl·lules senescents en el cos pot promoure a voltes la recurrència del tumor.

 

La senescència o envelliment cel·lular es produïx tant en situacions fisiològiques com patològiques. Quan una cèl·lula entra en senescència, deixa de dividir-se i allibera substàncies que causen inflamació. Quan es produïx una acumulació no controlada d’estes cèl·lules senescents, l’excés de factors inflamatoris pot acabar danyant cèl·lules sanes, contribuint amb això a l’envelliment, l’aparició de patologies com la diabetis, malalties neurodegeneratives o afavorint el desenvolupament de tumors i promovent metàstasi.

 

Amb este nou enfocament, després de la inducció de senescència, les cèl·lules s’eliminen amb el tractament amb una nanopartícula senolítica i s’obri una nova oportunitat terapèutica per a millorar els resultats en pacients amb càncer de mama. Es planteja un nou tractament combinat que pot ser rellevant per a altres fàrmacs quimioterapèutics inductors de senescència.

 

Els resultats, publicats en la prestigiosa revista Journal of Controlled Release (JCR), oferixen noves aproximacions terapèutiques per a avançar en fases posteriors i assajos clínics i permeten abordar diferents classes de tumor.

 

El treball ha sigut liderat per Mar Orzáez, investigadora principal del Laboratori de Pèptids i Proteïnes del CIPF i Ramón Martínez Máñez, membre de la Unitat Mixta CIPF-UPV en Mecanismes de malaltia i Nanomedicina i investigador de l’Institut Interuniversitari d’Investigació de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) en la UPV i del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN), amb la col·laboració de Manuel Serrano de l’IRB.

Últimes notícies

Preemergencia per risc d’inundacions en el Magre, Baix Túria i diversos barrancs

Emergències de la Generalitat ha activat la preemergencia hidrològica de nivell groc al Magre, Baix Túria, Poyo-Saleta, Carraixet-Calderona i a la zona de barrancs de l’Albufera. S’insta els ajuntaments a activar els seus plans davant el risc d’inundacions i a reforçar la vigilància en punts crítics.

Paiporta i Aldaia aguanten 60 l/m² en una hora sense danys greus però amb el record de la dana

Paiporta i Aldaia han registrat 60 litres per metre quadrat en una hora sense incidències greus, però amb el temor encara present després de la dana de 2024. Les obres en barrancs, clavegueram i escorrentia han funcionat però els veïns continuen en alerta.

Aemet activa l’avís taronja per pluges intenses a la costa d’Alacant i sud de València

Aemet ha activat l’avís taronja per pluges de fins a 120 l/m2 en dotze hores a la costa d’Alacant i sud de València, amb altres avisos taronja i grocs per precipitacions i tempestats en el conjunt de la Comunitat Valenciana.

Les fortes pluges col·lapsen el trànsit a València i deixen 85 l/m² en mitja hora a L’Eliana

Les pluges intenses i les tronades han obligat a reduir la velocitat en diverses vies de l’àrea de València i han deixat fins a 85 l/m² en L’Eliana en només mitja hora, amb avís taronja activat per Aemet.

Tancat l’Aeroport de València per inundacions després de fortes pluges

L’Aeroport de València, situat a Manises, ha tancat per inundacions a les instal·lacions després de fortes pluges a la província. Emergències ha activat la situació 1 del Pla Especial d’Inundacions i ha enviat un avís Es-Alert a la població.

Les fortes tempestes ofeguen València, tanquen metro i aeroport i tornen la por a la dana

Un front de tempestes molt intenses ha inundat carrers i túnels de València i l’àrea metropolitana, ha obligat a tancar el metro i l’aeroport de Manises i ha fet reviure la por a la dana de 2024, amb prop de 500 incidents però sense danys personals greus fins ara.

Les fortes tempestes ofeguen València, tanquen el metro i l’aeroport i reobrin la por a una nova DANA

Un front de tempestes ha descarregat fins a 100 l/m2 en punts de l’Horta i la ciutat de València, amb quasi 500 incidents, talls de túnels, suspensió de classes, tancament temporal del metro i de l’aeroport de Manises i el record encara viu de la DANA de 2024 en municipis com Torrent, Paiporta i Aldaia.

Les fortes tronades obliguen a gestionar 478 incidents a la província de València

El Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat ha gestionat 478 incidents per les fortes tronades a la província de València entre les 14.00 i les 23.00 hores, un centenar dels quals a la capital, sense danys personals.