La justícia es mulla sobre la vacunació obligatòria

A Espanya, gairebé 3 milions de persones ja s’han posat les dos dosis de la vacuna contra el coronavirus, i un altre milió més ha rebut la primera. La campanya de vacunació segueix el seu curs amb l’esperança d’accelerar el ritme en els pròxims mesos gràcies a l’arribada de noves dosis i noves vacunes.

Però l’aparició de reaccions adverses no desitjades, algunes amb resultat de mort, han obert una crisi que minva la confiança dels ciutadans cap a les vacunes. El gran temor del govern espanyol és que a partir d’ara, moltes persones que estaven convençudes s’ho pensen dos vegades abans de posar-se la vacuna.

En data de hui, la vacunació a Espanya és voluntària i ningú pot obligar una persona a posar-se la vacuna en contra de la seua voluntat. Per això les autoritats sanitàries estan fent èmfasis en la seguretat i l’eficàcia de les vacunes, per a convéncer a la població de la necessitat de vacunar-se i protegir-se a un mateix i als altres.

L’obligatorietat de la vacuna contra el coronavirus ha estat un debat obert des del principi de la campanya de vacunació. Ara, una sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) estableix que la vacunació obligatòria és «necessària en una societat democràtica» i obre la porta per a la seua aprovació.

La sentència ha estat dictada per jutges de l’alt tribunal europeu en resposta a la denúncia d’un ciutadà polonés, al qual li van denegar la sol·licitud d’ingrés del seu fill en una guarderia per no estar vacunat. La decisió judicial empara la possibilitat d’una vacunació obligatòria «amb condicions, en l’actual epidèmia de Covid-19».

A Espanya continuen regint la llei de bases de sanitat nacional i la llei orgànica de mesures especials, que emparen la vacunació obligatòria en casos excepcionals. El Govern d’Espanya té mecanismes legals per a fer-lo, però davant la polèmica que genera esta qüestió va preferir mantenir-lo com una acció voluntària.

 

Dret a la vida i protecció de la salut

De fet, els experts de l’àmbit mèdic adverteixen que imposar l’obligatorietat de la vacuna podria arribar a ser contraproduent. Però tant la Declaració Universal de Drets Humans com el Conveni Europeu de Drets Humans i la constitució de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) preveuen el dret a la vida i la integritat física, així com la protecció de la salut.

 

Emparat en aquests exemples, el Tribunal Europeu de Drets Humans considera que la vacunació obligatòria és «necessària en una societat democràtica» per a preservar el dret a la vida i a la salut. El tribunal parteix de la idea que, en un context excepcional d’amenaça per a la salut de les persones, es poden adoptar mecanismes excepcionals que beneficiïn al comú de la població.

 

A Espanya, el dret a la vida i a la integritat física es recull en el títol primer de la Constitució. Segons l’article 43, els poders públics tenen la competència per a organitzar i protegir la salut pública a través de mesures preventives i les prestacions i els serveis necessaris. Els precedents al nostre país són clars, ja que es va establir la vacunació obligatòria en el cas de la diftèria, la verola i altres infeccions.

 

Problemes amb la vacuna actual

Clar que una cosa és la teoria, i una altra la pràctica. El context d’excepcionalitat en el qual ens trobem, la pitjor pandèmia en molt de temps, el govern podria decretar l’obligatorietat de la vacuna. Però els governs són conscients del rebuig que genera la vacuna en amplis sectors de la societat i, a més, la urgència ha portat a accelerar els terminis i això augmenta les sospites.

 

El moviment anti vacunació és un poderós lobby que estén el pànic a través de les xarxes socials. És un sector minoritari de la societat, però exerceix una gran influència. El govern tracta de combatre les teories de la conspiració, i creu que la voluntarietat de la vacunació és la millor forma per a convéncer a la gent que és segura.

D’altra banda, l’aparició d’efectes adversos no desitjats amb resultat de mort ha obert una crisi entorn de la vacunació. El govern defensa que es tracta de casos aïllats i confia en els protocols del sistema de farmacovigilància. Però al mateix temps és conscient que si estos casos es produïren sent la vacunació obligatòria, l’escàndol seria majúscul i per això prefereix curar-se en salut.

 

 

 

Últimes notícies

Orgull LGTBI a València: la Delegació del Govern es declara espai refugi

La Delegació del Govern en la Comunitat Valenciana ha celebrat un acte institucional pel Dia de l’Orgull LGTBI amb desplegament de bandera i un conversatori amb entitats i les ministres Ana Redondo i Diana Morant, reivindicant la llibertat i la dignitat del col·lectiu.

Milers de metges ixen al carrer a València i Alacant per a defensar la sanitat pública

Metges i facultatius han omplit este dimecres els carrers de València i Alacant per a protestar contra l’Anteprojecte d’Estatut Marc i reclamar millors condicions laborals i assistència digna per als pacients. El Sindicat Mèdic CESMCV avisa que les mobilitzacions continuaran i no descarta una vaga indefinida.

Les víctimes de la dana claven foc a Les Corts pel tancament de la investigació

Les principals associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre han qualificat de vergonya el tancament de la comissió d’investigació en Les Corts i han acusat Carlos Mazón de riure’s de les famílies afectades.

Temperatures de rècord a la Comunitat Valenciana des de dilluns: calor extrema a l’interior

El calor s’intensificarà des d’este cap de setmana a la Comunitat Valenciana i, entre dilluns 22 i divendres 26 de juny, la temperatura mitjana podria marcar rècords diaris des de 1950, amb especial incidència en l’interior.

Obrin un expedient per pseudoteràpies de conversió a persones LGTBIQ+ a la Comunitat Valenciana

Igualtat ha obert un expedient sancionador per pràctiques de pseudoteràpies de conversió contra persones LGTBIQ+, després de denúncies que inclouen casos de la Comunitat Valenciana.

22 anys de presó per agredir sexualment durant una dècada les seues dos fillastres menors a Altea

Un home de 46 anys ha sigut condemnat per l'Audiència d'Alacant a 22 anys de presó per haver agredit sexualment de manera continuada les seues dos fillastres, que tenien 11 i 9 anys quan van començar els fets a Altea.

Feijóo es reunirà amb militants del PP en un dinar este dissabte a Sueca

Alberto Núñez Feijóo presidirà este dissabte un dinar amb militants del PP a Sueca, organitzat pel president provincial Vicent Mompó, després de la junta directiva del partit a València.

Més policia este estiu a les zones turístiques i platges de València

La Policia Nacional reforçarà entre l’1 de juliol i el 31 d’agost la presència d’agents a les platges i principals punts turístics de València, així com en estacions, aeroport, port i estació d’autobusos.