La justícia es mulla sobre la vacunació obligatòria

A Espanya, gairebé 3 milions de persones ja s’han posat les dos dosis de la vacuna contra el coronavirus, i un altre milió més ha rebut la primera. La campanya de vacunació segueix el seu curs amb l’esperança d’accelerar el ritme en els pròxims mesos gràcies a l’arribada de noves dosis i noves vacunes.

Però l’aparició de reaccions adverses no desitjades, algunes amb resultat de mort, han obert una crisi que minva la confiança dels ciutadans cap a les vacunes. El gran temor del govern espanyol és que a partir d’ara, moltes persones que estaven convençudes s’ho pensen dos vegades abans de posar-se la vacuna.

En data de hui, la vacunació a Espanya és voluntària i ningú pot obligar una persona a posar-se la vacuna en contra de la seua voluntat. Per això les autoritats sanitàries estan fent èmfasis en la seguretat i l’eficàcia de les vacunes, per a convéncer a la població de la necessitat de vacunar-se i protegir-se a un mateix i als altres.

L’obligatorietat de la vacuna contra el coronavirus ha estat un debat obert des del principi de la campanya de vacunació. Ara, una sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans (TEDH) estableix que la vacunació obligatòria és «necessària en una societat democràtica» i obre la porta per a la seua aprovació.

La sentència ha estat dictada per jutges de l’alt tribunal europeu en resposta a la denúncia d’un ciutadà polonés, al qual li van denegar la sol·licitud d’ingrés del seu fill en una guarderia per no estar vacunat. La decisió judicial empara la possibilitat d’una vacunació obligatòria «amb condicions, en l’actual epidèmia de Covid-19».

A Espanya continuen regint la llei de bases de sanitat nacional i la llei orgànica de mesures especials, que emparen la vacunació obligatòria en casos excepcionals. El Govern d’Espanya té mecanismes legals per a fer-lo, però davant la polèmica que genera esta qüestió va preferir mantenir-lo com una acció voluntària.

 

Dret a la vida i protecció de la salut

De fet, els experts de l’àmbit mèdic adverteixen que imposar l’obligatorietat de la vacuna podria arribar a ser contraproduent. Però tant la Declaració Universal de Drets Humans com el Conveni Europeu de Drets Humans i la constitució de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) preveuen el dret a la vida i la integritat física, així com la protecció de la salut.

 

Emparat en aquests exemples, el Tribunal Europeu de Drets Humans considera que la vacunació obligatòria és «necessària en una societat democràtica» per a preservar el dret a la vida i a la salut. El tribunal parteix de la idea que, en un context excepcional d’amenaça per a la salut de les persones, es poden adoptar mecanismes excepcionals que beneficiïn al comú de la població.

 

A Espanya, el dret a la vida i a la integritat física es recull en el títol primer de la Constitució. Segons l’article 43, els poders públics tenen la competència per a organitzar i protegir la salut pública a través de mesures preventives i les prestacions i els serveis necessaris. Els precedents al nostre país són clars, ja que es va establir la vacunació obligatòria en el cas de la diftèria, la verola i altres infeccions.

 

Problemes amb la vacuna actual

Clar que una cosa és la teoria, i una altra la pràctica. El context d’excepcionalitat en el qual ens trobem, la pitjor pandèmia en molt de temps, el govern podria decretar l’obligatorietat de la vacuna. Però els governs són conscients del rebuig que genera la vacuna en amplis sectors de la societat i, a més, la urgència ha portat a accelerar els terminis i això augmenta les sospites.

 

El moviment anti vacunació és un poderós lobby que estén el pànic a través de les xarxes socials. És un sector minoritari de la societat, però exerceix una gran influència. El govern tracta de combatre les teories de la conspiració, i creu que la voluntarietat de la vacunació és la millor forma per a convéncer a la gent que és segura.

D’altra banda, l’aparició d’efectes adversos no desitjats amb resultat de mort ha obert una crisi entorn de la vacunació. El govern defensa que es tracta de casos aïllats i confia en els protocols del sistema de farmacovigilància. Però al mateix temps és conscient que si estos casos es produïren sent la vacunació obligatòria, l’escàndol seria majúscul i per això prefereix curar-se en salut.

 

 

 

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.