El preu de la llum registra un rècord de 545 euros per megawatt hora

Les derivades econòmiques de la guerra comencen a sacsejar amb violència a la Unió Europea, i l’energia és la seua principal corretja de transmissió. Amb el gas disparat davant la possibilitat que Occident amplie les sancions sobre Rússia també a aquest camp, el preu del megavat hora en el mercat elèctric espanyol es dispararà aquest dimarts fins als 544,98 euros, un nou rècord històric després dels 442 d’aquest dilluns.


Aquesta nova pujada té impacte directe sobre més d’un de cada tres llars i pimes, que compten amb una tarifa regulada o PVPC (preu voluntari al xicotet consumidor) —la resta, el patiran més endavant, quan els toque renovar—. L’alça, a més, afig encara més pressió perquè Brussel·les prenga mesures dràstiques per a evitar que l’escalada del gas natural continue afegint tensió fins a l’extrem els mercats elèctrics continentals. Sense canvis de gran importància, Europa navega en rumb de col·lisió, abocada a una espiral inflacionista de conseqüències imprevisibles.


Per franges, se superaran els 600 euros en deu de les 24 hores del dia, i no baixarà dels 400 —fins fa res, una cota que semblava inassolible— en cap moment de la jornada. El moment més car serà entre les set i les huit de la vesprada quan s’aconseguiran els 700 euros per megavat hora.

Per a posar en perspectiva aquests valors basta comparar amb el que succeïa el mateix dia de la setmana un any arrere: el preu mitjà no arribava ni a 57 euros, quasi deu vegades menys que hui, i en el seu pic —també entre 19.00 i les 20.00 hores—, es depassaven per molt poc els 75.

La invasió d’Ucraïna per part de Rússia —el segon major productor de gas natural del món i el primer proveïdor europeu— ha sigut el detonant final per a l’esclat del rebut elèctric. L’anomalia, en canvi, venia de bastant abans: al juliol de l’any passat es va superar per primera vegada el llindar dels 100 euros per megavat (MWh), a l’octubre van quedar arrere els 300; al desembre, els 350; aquest dilluns, els 400; i aquest dimarts, els 500.


El gas, que primer va pujar pel brutal repunte postpandèmia de la demanda asiàtica i que ara ho fa a rebuf de l’ofensiva militar de Moscou, ha sigut el factor determinant de l’escalada: cada euro de pujada en el mercat TTF holandés —la referència europea— es tradueix en un repunt d’al voltant de dos euros en la factura regulada de la llum. Amb Occident sospesant molt seriosament ampliar les sancions també al sector energètic, l’escalada sembla no tindre fi.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Montero lidera un València Basket coral per a doblegar al Riu Breogán (105-88)

València Basket s'imposa al Riu Breogán per 105-88 en el Roig Arena, en un triomf coral liderat pel dominicà Jean Montero i sustentat en la potència ofensiva local.

Mor als 78 anys Josep Piera, poeta i referent de la literatura valenciana

El poeta i narrador valencià Josep Piera, figura clau de la Generació dels 70 i autor àmpliament premiat, ha mort als 78 anys. Institucions i representants públics destaquen el seu llegat literari i el seu compromís amb la cultura valenciana.

Dos morts en la segona fase de l’operació de trànsit de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana

La segona fase de l'operació especial de trànsit de Setmana Santa registra dos víctimes mortals a Vila-real i Calp i un alt volum de desplaçaments per carretera.

Remuntada del Celta a Mestalla per a afermar-se en llocs europeus

El Celta de Vigo remunta al València amb una espectacular segona part a Mestalla, s'aferra a la zona europea i deixa al conjunt local sense premi malgrat el doblet de Guido Rodríguez.

Les màximes freguen els 27 graus en una Jornada de Pasqua molt temperada en la Comunitat

La Comunitat Valenciana ha viscut un Diumenge de Pasqua molt temperat, amb màximes de fins a 27,5 graus en diversos municipis de l'interior i prelitoral, i valors una mica més moderats en les capitals de província.

El Celta remunta a Mestalla i consolida la seua plaça europea davant el València

El Celta de Vigo remunta al València amb una brillant segona part, s'imposa 2-3 a Mestalla i reforça la seua posició europea mentres el conjunt local deixa escapar una ocasió per a acostar-se a Europa.

Mor un ciclista de 57 anys en xocar amb un cotxe en la N-332 a Calp

Un ciclista de 57 anys ha mort després de col·lidir amb un cotxe en la N-332 al seu pas per Calp. Els servicis d'emergència van intentar reanimar-ho sense èxit.

Guido Rodríguez assumix errors després de la derrota del València davant el Celta i demana unitat

Guido Rodríguez, autor dels dos gols del València en la derrota 2-3 davant el Celta, admet errors defensius, es mostra autocrític i recalca que l'equip ha de mantindre's unit.