El preu de la llum registra un rècord de 545 euros per megawatt hora

Les derivades econòmiques de la guerra comencen a sacsejar amb violència a la Unió Europea, i l’energia és la seua principal corretja de transmissió. Amb el gas disparat davant la possibilitat que Occident amplie les sancions sobre Rússia també a aquest camp, el preu del megavat hora en el mercat elèctric espanyol es dispararà aquest dimarts fins als 544,98 euros, un nou rècord històric després dels 442 d’aquest dilluns.


Aquesta nova pujada té impacte directe sobre més d’un de cada tres llars i pimes, que compten amb una tarifa regulada o PVPC (preu voluntari al xicotet consumidor) —la resta, el patiran més endavant, quan els toque renovar—. L’alça, a més, afig encara més pressió perquè Brussel·les prenga mesures dràstiques per a evitar que l’escalada del gas natural continue afegint tensió fins a l’extrem els mercats elèctrics continentals. Sense canvis de gran importància, Europa navega en rumb de col·lisió, abocada a una espiral inflacionista de conseqüències imprevisibles.


Per franges, se superaran els 600 euros en deu de les 24 hores del dia, i no baixarà dels 400 —fins fa res, una cota que semblava inassolible— en cap moment de la jornada. El moment més car serà entre les set i les huit de la vesprada quan s’aconseguiran els 700 euros per megavat hora.

Per a posar en perspectiva aquests valors basta comparar amb el que succeïa el mateix dia de la setmana un any arrere: el preu mitjà no arribava ni a 57 euros, quasi deu vegades menys que hui, i en el seu pic —també entre 19.00 i les 20.00 hores—, es depassaven per molt poc els 75.

La invasió d’Ucraïna per part de Rússia —el segon major productor de gas natural del món i el primer proveïdor europeu— ha sigut el detonant final per a l’esclat del rebut elèctric. L’anomalia, en canvi, venia de bastant abans: al juliol de l’any passat es va superar per primera vegada el llindar dels 100 euros per megavat (MWh), a l’octubre van quedar arrere els 300; al desembre, els 350; aquest dilluns, els 400; i aquest dimarts, els 500.


El gas, que primer va pujar pel brutal repunte postpandèmia de la demanda asiàtica i que ara ho fa a rebuf de l’ofensiva militar de Moscou, ha sigut el factor determinant de l’escalada: cada euro de pujada en el mercat TTF holandés —la referència europea— es tradueix en un repunt d’al voltant de dos euros en la factura regulada de la llum. Amb Occident sospesant molt seriosament ampliar les sancions també al sector energètic, l’escalada sembla no tindre fi.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’Ajuntament millora la seguretat dels itineraris a peu cap al CEIP Manuel González Martí de Benifaraig

• Les noves rutes escolars se sumen a les nou executades este mateix mes en les pedanies de Castellar-l’Oliveral i del Forn d’Alcedo, per la qual cosa en total ja en són 140 en el terme municipal de València

Dos incendis industrials controlats en Sagunt i Bonrepòs i Mirambell mobilitzen els bombers

Els bombers controlen dos incendis industrials a Sagunt i Bonrepòs i Mirambell sense danys greus.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després d'una denúncia d'una dona per presumpte assetjament sexual en la via pública.

La Policia investiga la desaparició d’una xiqueta de 12 anys a Sagunt

La Policia Nacional investiga la desaparició d'una xiqueta de 12 anys a Sagunt, mentres el Centre Nacional de Persones Desaparegudes ha emés una alerta per a recaptar la col·laboració ciutadana.

Cessen l’alcalde pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia d’assetjament sexual

L'alcalde d'Elx destituïx de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol després que una veïna presentara una denúncia per assetjament sexual davant la Policia Nacional.

Rescaten a tres banyistes atrapats pels corrents en els penya-segats de Peníscola

Tres hòmens que nadaven en la zona de penya-segats del castell de Peníscola han sigut rescatats després de quedar atrapats pels corrents. Van ser trets per terra i només presentaven arraps lleus.

L’alcalde d’Elx destituïx el pedani d’Arenals del Sol després d’una denúncia per assetjament sexual

L'alcalde d'Elx ha destituït de manera immediata a l'alcalde pedani d'Arenals del Sol, Alejandro García Raduán, després que una dona presentara una denúncia per assetjament sexual contra ell.

La Generalitat reclama al Govern comprar les parcel·les agrícoles afectades per la nova zona de domini hidràulic

La Generalitat exigix que el Ministeri per a la Transició Ecològica valore i adquirisca les parcel·les agrícoles afectades per una possible nova delimitació del domini públic hidràulic i complisca el seu compromís de reposar els terrenys danyats per la dana.