Ecologistes porten a judici l’ampliació nord del port de València per infringir la normativa ambiental

Ejemplo de shortcode con estilo
Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions ambientals en els dragats de València i Sagunt.

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu davant els tribunals contra l’execució del projecte constructiu del moll de contenidors de l’Ampliació Nord del Port de València, perquè considera que els dragats que s’estan fent en els ports de Sagunt i València incomplixen la normativa ambiental vigent.

Segons ha informat l’organització, s’estan realitzant dragats en estos dos ports per extraure materials amb què omplir l’esplanada on se situarà la futura terminal de contenidors, sense cap avaluació ambiental específica per a estes actuacions.

Els ecologistes assenyalen que l’única Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) existent és de 2007 i establix de manera expressa les fonts i condicions per a l’extracció de materials. A més, remarquen que eixes condicions estan, al seu juí, totalment desfasades respecte del projecte actual.

Denuncien també que els treballs que s’estan fent tant a València com a Sagunt vulneren plenament els requisits fixats en aquella DIA. Afirmen que l’Autoritat Portuària de València no ha tramitat cap estudi d’impactes específic que empare els dragats actuals.

Hechos denunciados

Per a construir la futura terminal nord, l’Autoritat Portuària necessita milions de metres cúbics de materials de diferent calibre. Estos materials han de servir per a omplir la dàrsena i crear una gran esplanada de 137 hectàrees, sobre la qual es construiran els molls que posteriorment explotarà, per al seu benefici, l’empresa privada MSC.

Segons Ecologistes en Acció, el primer punt irregular és que en el projecte actualitzat de les obres no s’especifica d’on s’obtindran eixes enormes quantitats de material de reblit. Això suposa, a parer seu, una manca de transparència i de garantia ambiental.

Recorden que la DIA de 2007 d’este megaprojec­te va seleccionar l’alternativa amb menor extracció de materials i en detallava les fonts i volums previstos. Però consideren que, amb les modificacions posteriors del projecte, eixa planificació ja no cobrix les necessitats actuals de l’obra.

En este context, sostenen que l’extracció que s’està fent a Sagunt no és un simple reaprofita­ment de materials, com preveia la DIA, sinó, en realitat, una nova extracció de recursos naturals no contemplada en l’estudi d’impacte ambiental original.

En una de les seues conclusions, l’organització assegura que ‘la pretendida validez y vigencia de la Declaración de Impacto Ambiental de 30 de julio de 2007 (DIA/2007, BOE de 16 de agosto de 2007) carece de sustento legal para amparar un proyecto que nada tiene que ver con el amparado por dicha DIA/2007, y la ejecución de las obras está incurriendo en un vicio de nulidad’.

Antecedents de la batalla jurídica

Abans d’este recurs, en juny de l’any passat l’associació Per l’Horta ja havia interposat una primera denúncia. Ho va fer també en representació de la plataforma ciutadana Comissió Ciutat-Port, on participen les dos entitats.

Segons indiquen els ecologistes, els fets que ara es qüestionen venen produint-se des de poc després de les greus inundacions provocades per la DANA d’octubre de 2024. En aquell moment, les autoritats portuàries van considerar que era un moment oportú per començar les obres relacionades amb l’ampliació.

Posteriorment, Ecologistes en Acció va sol·licitar al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) personar-se en l’expedient de la denúncia inicial. L’objectiu era poder interpel·lar la Direcció General de Costes, el mateix MITECO i Puertos del Estado, perquè actuaren d’ofici dins de les seues obligacions i competències i tallaren les irregularitats que, segons denuncien, s’estaven cometent.

Davant la que qualifiquen de passivitat general de tots els organismes advertits, Ecologistes en Acció ha decidit fer un pas més i elevar el conflicte als tribunals mitjançant la interposició del recurs contenciós-administratiu.

En este recurs judicial es demana que es declare improcedent continuar amb l’execució del projecte mentre no es tramite i s’aprove una nova avaluació d’impacte ambiental adaptada a la normativa i al projecte vigent. També sol·licita que, fins que hi haja una sentència ferma, es dicten mesures cautelars necessàries per garantir la protecció del medi marí i dels hàbitats i espècies afectats per les obres d’ampliació del port de València.

Últimes notícies

Peter Gabriel posa un quadre de Genovés en la portada del seu nou senzill

El músic britànic ha triat ‘Bloques’, de Juan Genovés, per a il·lustrar ‘Who are we talking to?’, el seu nou senzill.

Rescaten un gos encallat al Ponoig després de seguir unes cabres

Els bombers han rescatat un gos al Ponoig, a Polop de la Marina, després que seguira unes cabres en un tram ascendent. L’animal ha tornat sa i estalvi amb el seu propietari.

Sindicats docents es tanquen a Educació per a reprendre les negociacions

STEPV, CCOO i UGT s’han tancat en la Conselleria d’Educació per a reclamar una data i el calendari de negociació dels temes pendents de la vaga indefinida.

El PSPV critica que Justicia asuma la major part de Serveis Socials

El PSPV-PSOE ha rebutjat que Juanfran Pérez Llorca integre la major part de les competències de Serveis Socials en la Conselleria de Justícia.

Gastrónoma reuneix més de 200 ponents i 252 expositors a València

La fira ha obert a Feria Valencia amb més de 200 ponents i 252 expositors. Les jornades tracten la cuina, el producte, la sostenibilitat i l’hospitalitat.

Feijóo farà el míting central del PP a València el 21 de novembre

Alberto Núñez Feijóo farà un míting de campanya a la plaça de bous de València el dissabte 21 de novembre, a les 12 hores.

Villarreal C i Levante B s’escapen en la Tercera Federació

El Villarreal C conserva el lideratge del grup sisé, amb quatre punts d’avantatge sobre l’Atlético Levante després de la huitena jornada.

L’Elx encadena tres jornades sense encaixar gols en Primera

L’Elx ha encadenat tres partits de Primera sense rebre gols, una ratxa que no aconseguia des de les primeres jornades de la temporada 2020-21.