LIFE Intemares impulsa que quasi una quarta part de la mar espanyola estiga protegida

El projecte europeu LIFE Intemares ha ajudat a que Espanya tinga hui un 22,5 % de la seua superfície marina protegida, front al 8 % que hi havia en 2017, i ha impulsat la declaració de 12 nous espais marins de la Red Natura 2000, segons ha informat el Ministeri per a la Transició Ecològica i Repte Demogràfic (Miteco).

Els resultats d’este projecte, que es troba en la seua recta final, s’han presentat en Parador de El Saler, a València. A l’acte han assistit la directora general de Biodiversitat, Bosques y Desertificación del Miteco, María Jesús Rodríguez de Sancho, representants de la Comissió Europea i els principals socis implicats.

Segons el Miteco, esta ampliació de superfície marina protegida acosta Espanya a l’objectiu de conservar el 30 % de les superfícies naturals en 2030. Este repte respon als compromisos internacionals assumits en matèria de biodiversitat i lluita contra la pèrdua d’hàbitats.

Participacio social i formacio al llarg de la costa

El projecte ha comptat amb la participació directa de la comunitat científica i de més de 15.000 persones procedents de 2.000 entitats. Estes organitzacions s’han involucrat en processos participatius repartits pel territori, amb la finalitat de definir millor les zones a protegir i les mesures a aplicar.

A més, més de 6.300 professionals han sigut formats durant el desenvolupament de LIFE Intemares. Segons el ministeri, això ha permés consolidar en l’última dècada una estructura tècnica amb més presència en el territori, amb equips repartits al llarg de la costa i personal dedicat al treball de camp.

El Miteco subratlla que el projecte ha generat noves aliances i ha obert vies de finançament addicionals per a ampliar l’impacte en la conservació marina. Gràcies a 36 convocatòries d’ajudes s’han mobilitzat més de 45 milions d’euros a través de 337 projectes complementaris.

Estos projectes s’han sufragat amb altres fons nacionals i europeus, entre ells el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) finançat amb fons NextGeneration de la Unió Europea.

Nous espais protegits i plans de gestio

El ministeri detalla que s’ha aprovat la creació de 12 nous espais marins de la Red Natura 2000. Set d’estos espais es van aprovar en 2023 i cinc en 2025, la qual cosa ha anat ampliant de manera progressiva la xarxa de zones protegides.

A més, en 2018 es va autoritzar la creació de l’Área Marina Protegida (AMP) Corredor de Migración de Cetáceos del Mediterráneo. Este corredor és clau per a les rutes de cetacis i se suma als nous espais declarats dins de la Red Natura 2000 marina.

En paral·lel, s’han aprovat onze plans de gestió per a distintes zones marines protegides. Estos plans definixen les mesures concretes per a conservar hàbitats i espècies i regular activitats com la pesca o la navegació.

Actualment es troben en informació pública els plans de gestió dels espais d’Alborán, Banco de Galicia, Golfo de León i Sur de Almería-Seco de Los Olivos. En esta fase, administracions, sector pesquer, entitats ecologistes i ciutadania poden presentar aportacions i al·legacions.

La ciencia com a base de la proteccio marina

El Miteco remarca que la ciència ha sigut un dels pilars del projecte. Segons indica, la identificació i la planificació dels espais protegits s’han basat en el coneixement generat durant els projectes LIFE+Indemares i LIFE Intemares.

A eixa informació s’afig l’anàlisi científic sobre l’adequació de la Red Natura 2000 marina en Espanya, elaborat en el marc de LIFE Intemares. Este treball ha ajudat a determinar quines àrees reunixen més valors ecològics i necessiten una protecció urgent.

S’han dut a terme 63 campanyes oceanogràfiques, que han millorat de forma significativa el coneixement dels hàbitats i les espècies presents en aigües espanyoles. Algunes d’estes zones eren fins ara pràcticament inexplorades.

Esta informació ha permés també avaluar millor les interaccions amb activitats humanes, com ara la pesca o el trànsit marítim, i perfeccionar noves tecnologies per al seguiment dels ecosistemes.

Els treballs científics han inclòs el seguiment, cens i marcatge d’exemplars de distintes espècies en zones com Canàries, l’Estret i el Mediterrani. Estes tasques han aportat dades detallades sobre moviments, hàbits i amenaces.

Segons el Miteco, s’ha aconseguit reduir riscos com les col·lisions amb vaixells o les captures accidentals. A més, s’ha reforçat la base científica necessària per a garantir una conservació efectiva i una gestió sostenible dels espais protegits i de les espècies que alberguen.

Últimes notícies

Una persona mor i tres resulten ferides en eixir de la via un cotxe a Montesa

Una persona ha mort i tres han resultat ferides de diversa consideració en eixir de la carretera un cotxe a l’A-35, en el terme de Montesa, este dissabte de vesprada.

Les màximes baixen lleugerament a la Comunitat Valenciana però encara freguen els 40 graus a l’interior

Les temperatures màximes han descendit lleugerament a la Comunitat Valenciana este dissabte, però han continuat molt altes a l’interior, amb 39,2 graus a Ayora i ratxes de vent de fins a 100 km/h a Benissa.

Fugida d’un bou i diverses vaquetes durant els festejos taurins de Gátova

L’Ajuntament de Gátova ha informat que un bou s’ha escapat durant les festes taurines del municipi i continua en llibertat en la zona d’El Rodeno, mentres les vaquetes ja estan controlades a l’Alameda.

Quique Llopis es retira de la Liga Diamant de Londres per molèsties als isquios

L’atleta valencià Quique Llopis ha decidit no córrer els 110 metres tanques de la Liga Diamant de Londres per unes molèsties als isquios, a pocs dies del Campionat d’Espanya de Màlaga.

Rescatades onze persones en afonar-se un catamarà prop de l’illa de Tabarca

Onze persones han sigut rescatades il·leses després que un catamarà haja començat a afonar-se front a l’illa de Tabarca, a Santa Pola. Salvament Marítim i Bombers d’Alicante han coordinat un dispositiu amb vaixells i helicòpter.

Aemet activa avís taronja dilluns a l’interior nord de València per màximes de 39 graus

Aemet ha activat per a dilluns l’avís taronja a l’interior nord de València per màximes de 39 graus i manté també avisos grocs per calor i tempestes a diverses zones de la Comunitat Valenciana diumenge i dilluns.

Begoña Carrasco promet seguir fent de Castelló una terra d’oportunitats fins a 2027

L’alcaldessa de Castelló i candidata del PP a la reelecció en 2027, Begoña Carrasco, ha reafirmat el seu compromís de continuar transformant la ciutat en una terra d’oportunitats, amb menys impostos, més vivenda i millors servicis.

L’esclafit de Josele Ballester al British Open el col·loca en la lluita pels llocs capdavanters

El castellonenc Josele Ballester ha firmat -4 en la tercera ronda del British Open, és -3 en el total i aspira a ficar-se entre els vint primers en el seu segon Abiert Britànic, disputat a Royal Birkdale.