8.5 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Preveuen una campanya de raïm de vinificació amb un 30% menys de collita

Les primeres estimacions de la Unió de Llauradors preveuen una campanya de raïm de vinificació en el conjunt de zones productores de la Comunitat Valenciana bastant dolenta doncs a les perspectives d’una reducció de collita del 30% cal sumar el brutal increment dels costos de producció. No obstant això, cal assenyalar que el raïm en aquesta campanya posseeix una gran qualitat.

La sequera, l’excessiva humitat a la primavera i les intenses pedres han fet que, en termes generals, es preveja aquesta collita més baixa i que en algunes zones productores encara descendisca més. El problema és que aqueixes collites a la baixa s’arrosseguen ja des de fa més de tres campanyes.

Quant als preus percebuts pel productor existeixen poques operacions i les que hi ha són per a varietats blanques, amb preus d’entre 0,15 i 0,18 €/kg, lleugerament superiors en un 7% als de la passada campanya, però totalment insuficients.

Aquest xicotet increment del preu mitjà no compensarà, ni des de lluny, la important reducció de collita, per la qual cosa un simple càlcul elaborat pels serveis tècnics de la Va unir dona com a resultat que els ingressos dels productors disminuiran en més d’11 milions de € sobre la campanya passada.

En aquest sentit el preu mitjà percebut pels productors valencians de raïm de vi és el més baix d’Espanya i se situa un 33% per davall d’un productor català o un 95% menys del que percebrà un extremeny.

Comparat amb els models comercials d’altres comunitats autònomes, les diferències són encara més abismals, Així per exemple respecte d’un productor de La Rioja o castellanolleonès, els valencians rebran aquesta campanya un 79% menys o si els comparem amb els gallecs aquesta diferència s’incrementa fins al 90%.

En relació amb els costos de producció, un recent estudi de la Unió xifrava els mateixos en la Comunitat Valenciana durant aquesta campanya en 0,36 €/kg. Amb aquestes dades els productors valencians perden una mica més de 800 € per Ha, la qual cosa fa que “s’hagen convertit, de facto, en jornalers de les seues explotacions i els ingressos que generen són derivats del seu treball directe i no de la seua activitat com a empresari”.

Luis Javier Navarro, sotssecretari general de la Unió de Llauradors, indica que “la Llei de la Cadena Alimentària està per a complir-se i no és presentable que els agricultors percebem preus, després de la suor i l’esforç de tot l’any, per davall del que ens costa produir. Hem d’acabar ja amb aquesta situació que no succeeix en cap altre sector més que en l’agrari i exigir un preu just”.

En aquest sentit, des de la Unió es fa una crida als viticultors a formalitzar contractes per escrit de compravenda de raïm amb l’establiment de qualitats, preus i condicions concretes, i informa de l’obligació dels cellers de pagar el raïm als viticultors a 30 dies segons l’actual llei de morositat, independentment de la data de qualificació del vi per una Denominació d’Origen.

Altres propostes de la Unió passen perquè les ajudes establides per la Conselleria d’Agricultura per a pal·liar els efectes de la guerra a Ucraïna contemplen al sector vitivinícola i també perquè la línia d’assegurança agrària no tinga tanta franquícia en les cobertures enfront d’incendi i fauna.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.