La ciutat de València exhibirà l’espasa de Jaume I en la processó cívica del 9 d’Octubre

Ejemplo de shortcode con estilo
L'espasa de Jaume I participarà enguany en la processó cívica del 9 d'Octubre pel 750 aniversari de la seua mort, i el portador de la Real Senyera serà el portaveu de Vox, José Gosálbez.

L’espasa del rei Jaume I participarà enguany com a gran novetat en la processó cívica del 9 d’Octubre a València, amb motiu del 750 aniversari de la seua mort, i el portador de la Real Senyera serà el portaveu del grup municipal Vox, José Gosálbez.

La decisió s’ha donat a conéixer després de la reunió de la Junta Local de Seguretat per a preparar els actes del 9 d’Octubre. La responsable municipal ha destacat que l’espasa ‘només ha eixit en els aniversaris’. L’última vegada va ser en 1976 i, segons ha recordat, va aparéixer per primera vegada en una processó en 1667.

Segons ha detallat, les cròniques antigues assenyalaven que l’espasa desfilava acompanyada pel contador de la ciutat. Per este motiu, ha explicat que ‘el contador actual és l’interventor, Ramón Brull Mandingorra’. Este regidor desfilarà al costat de l’espasa junt amb dues persones més de l’Ajuntament, que actuaran com a acompanyants i ‘custodi’ de la peça.

Torn rotatori per a portar la Real Senyera

L’alcaldessa ha explicat també que el portador de la Real Senyera, que ‘té un torn rotatori entre els grups municipals’, serà enguany José Gosálbez. La responsable municipal s’ha reunit amb ell per a concretar este encàrrec i altres aspectes clau d’este acte ‘emblemàtic’, segons ha informat l’Ajuntament.

El regidor de Vox ha assegurat que ‘portar la Real Senyera en la Processó Cívica del 9 d’Octubre serà, sense dubte, un dels moments més importants’ que viurà com a valencià i com a edil de la ciutat.

El mateix Gosálbez ha afegit que ‘eixe dia no portaré únicament una bandera. Portaré en les meues mans segles d’història. Portaré el record de qui ens va precedir, el sentiment de qui hui volem esta terra i el deure de conservar allò que hem rebut per a entregar-ho a qui vindrà després’.

El sistema rotatori s’ha aplicat des del començament de l’actual mandat municipal. El primer any, la Real Senyera la va portar l’alcaldessa, María José Catalá. El segon any la responsabilitat va recaure en la regidora de Compromís Papi Robles i, l’any passat, en el socialista Borja Sanjuan.

Exposició especial de la Real Senyera i de l’espasa

Catalá ha avançat que este cap de setmana ja han començat els actes commemoratius. Entre ells, ha citat la recreació històrica del campament de Jaume I en el Parc Central, que s’ha organitzat per a acostar aquella època a la ciutadania.

Els actes continuaran dilluns 5 d’octubre amb l’acte d’entrega d’Honors i Distincions de l’Ajuntament de València. A més, l’objectiu del consistori és que els dies 5, 6 i 7 d’octubre, per primera vegada durant tres jornades seguides, es puga exposar la Real Senyera al públic.

L’alcaldessa ha remarcat que la bandera ‘té unes condicions de conservació delicades’. Per això, ha recordat que l’actual Real Senyera eixirà enguany per última vegada en processó. L’Ajuntament ja ha adjudicat la confecció d’una rèplica integral de la Real Senyera, que inclou bandera, asta i tahalí, per un import de 178.408,45 euros.

Esta nova peça permetrà preservar l’original i utilitzar la còpia en la Processó Cívica de 2027. Segons ha recordat la responsable municipal, la bandera privativa de la ciutat celebrarà el seu centenari en 2028.

Amb motiu del 750 aniversari de la mort de Jaume I, el consistori permetrà també contemplar l’espasa del Conqueridor al costat de la Real Senyera entre el 6 i el 8 d’octubre. D’esta manera, la ciutadania podrà vore juntes dues de les principals joies simbòliques de la història de València, en un context d’actes cívics i institucionals entorn del 9 d’Octubre.

Últimes notícies

Cel ennuvolat i pluges dijous al sud de la Comunitat Valenciana

Este dijous el cel estarà ennuvolat amb pluges a la mitat sud de la Comunitat Valenciana, temperatures sense grans canvis i vent fluix variable. Divendres s’espera un ambient més estable i assolellat, amb lleuger augment de les màximes a l’interior sud.

Iniciativa-Compromís tria Alberto Ibáñez per a encapçalar la llista al Congrés

La mesa nacional d’Iniciativa-Compromís ha acordat per unanimitat proposar Alberto Ibáñez com a cap de llista al Congrés el 29 de novembre, amb l’objectiu d’impulsar una candidatura unitària de l’esquerra valenciana.

La compra de vivenda per estrangers cau un 15,4 % a la Comunitat Valenciana en mig d’un fre general

La compravenda de vivenda lliure per part d’estrangers ha retrocedit un 15,4 % en la Comunitat Valenciana en el primer semestre, una de les majors caigudes d’Espanya, en un context de descens generalitzat del 13 % al conjunt de l’Estat.

L’AVL reclama més recursos per a frenar la minimització del valencià

La presidenta de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Maria Àngels Francés, reclama voluntat política i més recursos per a consolidar el llegat dels 25 anys de la institució i frenar la minimització del valencià. En l’acte d’obertura del curs, l’AVL també ha distingit la revista Saó amb la Medalla de 2026.

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno, proclamades falleres majors de València 2027

Beatriz Blanco i Julia Vizcayno han sigut proclamades fallera major i fallera major infantil de València per a 2027 en un acte solemne a lAjuntament, presidit per lalcaldessa María José Catalá.

Bernabé, Arcadi España i Torró encapçalen la llista del PSPV al Congrés per València

El PSPV-PSOE ha aprovat una llista molt renovada al Congrés per València, encapçalada per Pilar Bernabé, amb Arcadi España de número dos i Rebeca Torró de tres, de cara a les generals del 29 de novembre.

Jutgen nou acusats per un alijo de 32 quilos de cocaïna arribada des de Panamà

Nou persones s’enfronten a penes de fins a nou anys i mig de presó per introduir a Espanya més de 32 quilos de cocaïna ocults en un enviament d’aparells elèctrics cap a Orihuela.

Mompó crida a mobilitzar València per a canviar el rumb d’Espanya el 29N

Vicent Mompó insten el comitè de campanya del PP a València a bolcar-se en les generals del 29 de novembre per a impulsar un canvi polític a Espanya. El líder provincial reclama que la Comunitat Valenciana siga escoltada i tinga el pes que li correspon.