10.1 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Els metges alerten que l’abús d’antibiòtics podria ser «una epidèmia mundial»

L'automedicació podria tenir un impacte en la salut i en l'economia, segons els metges

L’automedicació podria tindre un impacte en la salut i en l’economia, segons els metges | València Diari
 
 

No és la primera volta que els professionals mèdics ens recorden que un mal ús dels antibiòtics pot arribar a ser perjudicial per a la salut. Són moltes les campanyes iniciades per a un ús responsable d’estos medicaments. L’última l’ha començada la mateixa Organització Mundial de la Salut (OMS).

 

L’OMS ha cridat als seus estats membres a què usen un instrument nou, elaborat per la ‘Llista de Medicaments Essencials’ del mateix organisme, i es denomina ‘AWaRe’, i busca reduir la propagació de la resistència als antimicrobians.

 

El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, explicava que «la resistència als antimicrobians és un dels riscos de salut més urgents del nostre temps i amenaça de desfer un segle de progrés mèdic». Professionals mèdics del nostre país, com el president del Col·legi de Metges, Miguel Ángel Sánchez Chillón, confirmen que hui en dia s’ha multiplicat «per 10 o per 100» la dosi d’antibiòtics com la penicil·lina que s’utilitzaven «fa 30 o 40 anys».

 

El doctor Sánchez Chillón participa en una campanya en suport al subministrament de medicaments amb recepta desplegada pels principals implicats. Ell mateix afirmava que hi ha farmàcies a on es venen sense recepta «de manera habitual».

 

Eixe abús en l’àmbit mundial, estaria augmentant la resistència dels microorganismes als antibiòtics que, en un futur no molt llunyà, pot ser «no tinguen utilitat per a determinades malalties i es tornaran a fer endèmiques». D’eixa manera, el doctor explica que «la nostra gran epidèmia dins de pocs anys serà la resistència als antibiòtics de les conegudes com a ‘superbacteris’».

 

Les farmàcies afirmen que és ben bé impossible vendre antibiòtics sense recepta | València Diari

  

Els farmacèutics insistixen que la majoria són receptats

Des del sector farmacèutic, tot i que es compartix el temor del perill d’un excés de consum d’antibiòtics, recorden que en el nostre país, el «99% es compren amb recepta mèdica». D’eixa manera, la farmacèutica Silvia assegura en Telecinco que, tot i que són pocs els casos, pot ser que «algú els puga donar a un client de tota la vida i que es trobe, en un moment donat, que li ha eixit un problema».

  

Ella insistix en el fet que en moltes ocasions els seus clients no volen anar al metge «per no perdre un matí de faena». A més, posa damunt de la taula el debat del mal ús dels genèrics en el nostre país dient que «suposadament, té la mateixa composició que una marca original, però mai la tenen».

 

També pot arribar a ser un gran problema econòmic

Un estudi de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal també ha revelat que el gran consum d’antibiòtics també té un gran impacte en la nostra economia. En Espanya es consumixen 32 dosis diàries de medicaments, per les 22 de mitjana europea. Tot això ens costa cada any 10.000 milions d’euros, un 16% del gasto de farmàcia no hospitalària.

 

A pesar de què la compra de medicaments és un gasto necessari, cosa que es dirigix, principalment, «a malalts crònics, amb patologies que necessiten una medicació», l’OMS informava que també pot generar un problema econòmic mundial.

 

A l’any, 700.000 persones moren per resistència als medicaments. Si continuem per eixe camí, podrien ser 10 milions l’any 2050, suposant una caiguda del PIB mundial d’un 3.8%, superior a la crisi del 2008.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Cap de setmana amb pluges, neu en el nord de Castelló i màximes en descens

El cap de setmana deixarà precipitacions en tota la Comunitat, amb episodis intensos en el nord de Castelló i cota de neu de 1.000-1.200 m. Les màximes baixaran i el vent anirà rolando, afavorint més nuvolositat.

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.