Els metges alerten que l’abús d’antibiòtics podria ser «una epidèmia mundial»

L'automedicació podria tenir un impacte en la salut i en l'economia, segons els metges

L’automedicació podria tindre un impacte en la salut i en l’economia, segons els metges | València Diari
 
 

No és la primera volta que els professionals mèdics ens recorden que un mal ús dels antibiòtics pot arribar a ser perjudicial per a la salut. Són moltes les campanyes iniciades per a un ús responsable d’estos medicaments. L’última l’ha començada la mateixa Organització Mundial de la Salut (OMS).

 

L’OMS ha cridat als seus estats membres a què usen un instrument nou, elaborat per la ‘Llista de Medicaments Essencials’ del mateix organisme, i es denomina ‘AWaRe’, i busca reduir la propagació de la resistència als antimicrobians.

 

El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, explicava que «la resistència als antimicrobians és un dels riscos de salut més urgents del nostre temps i amenaça de desfer un segle de progrés mèdic». Professionals mèdics del nostre país, com el president del Col·legi de Metges, Miguel Ángel Sánchez Chillón, confirmen que hui en dia s’ha multiplicat «per 10 o per 100» la dosi d’antibiòtics com la penicil·lina que s’utilitzaven «fa 30 o 40 anys».

 

El doctor Sánchez Chillón participa en una campanya en suport al subministrament de medicaments amb recepta desplegada pels principals implicats. Ell mateix afirmava que hi ha farmàcies a on es venen sense recepta «de manera habitual».

 

Eixe abús en l’àmbit mundial, estaria augmentant la resistència dels microorganismes als antibiòtics que, en un futur no molt llunyà, pot ser «no tinguen utilitat per a determinades malalties i es tornaran a fer endèmiques». D’eixa manera, el doctor explica que «la nostra gran epidèmia dins de pocs anys serà la resistència als antibiòtics de les conegudes com a ‘superbacteris’».

 

Les farmàcies afirmen que és ben bé impossible vendre antibiòtics sense recepta | València Diari

  

Els farmacèutics insistixen que la majoria són receptats

Des del sector farmacèutic, tot i que es compartix el temor del perill d’un excés de consum d’antibiòtics, recorden que en el nostre país, el «99% es compren amb recepta mèdica». D’eixa manera, la farmacèutica Silvia assegura en Telecinco que, tot i que són pocs els casos, pot ser que «algú els puga donar a un client de tota la vida i que es trobe, en un moment donat, que li ha eixit un problema».

  

Ella insistix en el fet que en moltes ocasions els seus clients no volen anar al metge «per no perdre un matí de faena». A més, posa damunt de la taula el debat del mal ús dels genèrics en el nostre país dient que «suposadament, té la mateixa composició que una marca original, però mai la tenen».

 

També pot arribar a ser un gran problema econòmic

Un estudi de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal també ha revelat que el gran consum d’antibiòtics també té un gran impacte en la nostra economia. En Espanya es consumixen 32 dosis diàries de medicaments, per les 22 de mitjana europea. Tot això ens costa cada any 10.000 milions d’euros, un 16% del gasto de farmàcia no hospitalària.

 

A pesar de què la compra de medicaments és un gasto necessari, cosa que es dirigix, principalment, «a malalts crònics, amb patologies que necessiten una medicació», l’OMS informava que també pot generar un problema econòmic mundial.

 

A l’any, 700.000 persones moren per resistència als medicaments. Si continuem per eixe camí, podrien ser 10 milions l’any 2050, suposant una caiguda del PIB mundial d’un 3.8%, superior a la crisi del 2008.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Aubameyang remunta a Vila-real i deixa el Villarreal sense victòria

El Deportivo de A Coruña ha remuntat al camp del Villarreal (2-3) amb un Aubameyang decisiu, autor del gol final i de dues assistències.

Golejada del Torrent en l’estrena en Tercera davant l’Español de San Vicente

El Torrent CF ha debutat en Tercera Federació amb una contundent victòria per 4-0 davant el CD Español de San Vicente a Sant Gregori i es presenta com un dels candidats a l’ascens.

Uns 200 menors s’ajunten a Elx per a batalles de farmeo d’aura convocades per xarxes socials

Al voltant de 200 jóvens, la majoria menors d’edat, s’han reunit al centre d’Elx per a participar en batalles de farmeo d’aura convocades a través de les xarxes socials. La trobada, difosa en poques hores amb un cartell generat amb IA, ha reunit adolescents que busquen guanyar reputació imitant balls de videojocs.

Els Gallos es classifiquen per a la final del SailGP i lluitaran pel volant de València

Els Gallos, equip espanyol del Rolex SailGP, s’han classificat per a la final del gran premi de València després de sumar dues victòries en tres regates classificatòries. L’equip ha tancat la jornada al capdavant del seu grup i este diumenge es jugarà el volant contra tres rivals més.

El Llevant necessita estar al cent per cent per a puntuar a Màlaga

Luís Castro alerta que el Llevant haurà d’estar al cent per cent este diumenge a La Rosaleda davant un Màlaga invicte a casa i remarca que no hi ha partits fàcils en una LALIGA molt competitiva.

Corberán aparca el mercat i demana centrar-se en donar-ho tot al valencianisme

Carlos Corberán rebutja valorar el mercat d’estiu del Valencia CF, qualifica la finestra de fitxatges com a passat i reclama centrar-se en el rendiment de l’actual plantilla i en donar-ho tot pel valencianisme.

El Barça busca la fuga en Mestalla davant un València en tensió

El Barcelona visita este diumenge Mestalla amb opcions d’augmentar l’avantatge sobre el Real Madrid, mentre el València arriba en mala dinàmica esportiva i amb protesta anunciada a la graderia.

Màlaga i Llevant arriben a La Rosaleda amb necessitats oposades

El Màlaga necessita guanyar per eixir de l’últim lloc davant un Llevant en ratxa positiva i reforçat per la golejada al Betis. El partit es juga diumenge a La Rosaleda, on els granotes mai han guanyat en Primera.