Els metges alerten que l’abús d’antibiòtics podria ser «una epidèmia mundial»

L'automedicació podria tenir un impacte en la salut i en l'economia, segons els metges

L’automedicació podria tindre un impacte en la salut i en l’economia, segons els metges | València Diari
 
 

No és la primera volta que els professionals mèdics ens recorden que un mal ús dels antibiòtics pot arribar a ser perjudicial per a la salut. Són moltes les campanyes iniciades per a un ús responsable d’estos medicaments. L’última l’ha començada la mateixa Organització Mundial de la Salut (OMS).

 

L’OMS ha cridat als seus estats membres a què usen un instrument nou, elaborat per la ‘Llista de Medicaments Essencials’ del mateix organisme, i es denomina ‘AWaRe’, i busca reduir la propagació de la resistència als antimicrobians.

 

El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, explicava que «la resistència als antimicrobians és un dels riscos de salut més urgents del nostre temps i amenaça de desfer un segle de progrés mèdic». Professionals mèdics del nostre país, com el president del Col·legi de Metges, Miguel Ángel Sánchez Chillón, confirmen que hui en dia s’ha multiplicat «per 10 o per 100» la dosi d’antibiòtics com la penicil·lina que s’utilitzaven «fa 30 o 40 anys».

 

El doctor Sánchez Chillón participa en una campanya en suport al subministrament de medicaments amb recepta desplegada pels principals implicats. Ell mateix afirmava que hi ha farmàcies a on es venen sense recepta «de manera habitual».

 

Eixe abús en l’àmbit mundial, estaria augmentant la resistència dels microorganismes als antibiòtics que, en un futur no molt llunyà, pot ser «no tinguen utilitat per a determinades malalties i es tornaran a fer endèmiques». D’eixa manera, el doctor explica que «la nostra gran epidèmia dins de pocs anys serà la resistència als antibiòtics de les conegudes com a ‘superbacteris’».

 

Les farmàcies afirmen que és ben bé impossible vendre antibiòtics sense recepta | València Diari

  

Els farmacèutics insistixen que la majoria són receptats

Des del sector farmacèutic, tot i que es compartix el temor del perill d’un excés de consum d’antibiòtics, recorden que en el nostre país, el «99% es compren amb recepta mèdica». D’eixa manera, la farmacèutica Silvia assegura en Telecinco que, tot i que són pocs els casos, pot ser que «algú els puga donar a un client de tota la vida i que es trobe, en un moment donat, que li ha eixit un problema».

  

Ella insistix en el fet que en moltes ocasions els seus clients no volen anar al metge «per no perdre un matí de faena». A més, posa damunt de la taula el debat del mal ús dels genèrics en el nostre país dient que «suposadament, té la mateixa composició que una marca original, però mai la tenen».

 

També pot arribar a ser un gran problema econòmic

Un estudi de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal també ha revelat que el gran consum d’antibiòtics també té un gran impacte en la nostra economia. En Espanya es consumixen 32 dosis diàries de medicaments, per les 22 de mitjana europea. Tot això ens costa cada any 10.000 milions d’euros, un 16% del gasto de farmàcia no hospitalària.

 

A pesar de què la compra de medicaments és un gasto necessari, cosa que es dirigix, principalment, «a malalts crònics, amb patologies que necessiten una medicació», l’OMS informava que també pot generar un problema econòmic mundial.

 

A l’any, 700.000 persones moren per resistència als medicaments. Si continuem per eixe camí, podrien ser 10 milions l’any 2050, suposant una caiguda del PIB mundial d’un 3.8%, superior a la crisi del 2008.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Mazón i Argüeso hauran de donar explicacions sobre la DANA al Congrés el 21 de setembre

L’expresident de la Generalitat Carlos Mazón i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso compareixeran el 21 de setembre davant la comissió de la DANA al Congrés, en plena pressió política perquè s’amplien les declaracions sobre la gestió de la tragèdia del 29 d’octubre de 2024.

Preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i Túria per risc d’inundacions

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat la preemergència hidrològica groga al baix Xúquer i baix Túria i demana als ajuntaments que posen en marxa els seus plans municipals davant el risc d’inundacions.

Elx arriba als 36,9 graus malgrat la brusca baixada de temperatures per un front fred

Un front fred ha travessat este dimecres la Comunitat Valenciana i ha fet baixar les temperatures entre 4 i 8 graus en pocs minuts, encara que Elx ha registrat la màxima del dia amb 36,9 graus. Altres localitats del sud com Orihuela o Pego també han superat els 35 graus.

L’Elx veu amb bons ulls que Messi entre en el projecte de l’Eldense

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha assegurat que seria un orgull tindre Leo Messi com a líder del projecte del Deportivo Eldense, i ha ratificat la confiança en l’entrenador Martín Anselmi tot i el mal inici de Lliga.

Diakhaby es lesiona a l’aductor i deixa el centre de la defensa en quadre

Mouctar Diakhaby patix una lesió a l’aductor llarg de la cama esquerra i estarà diverses setmanes de baixa, deixant només un central del primer equip disponible.

Lemar reivindica l’alt nivell de la plantilla de l’Elx malgrat el mal inici

Thomas Lemar assegura en la seua presentació amb l’Elx que la plantilla té molt nivell i que, tot i el mal inici, el grup és fort i unit. El lateral Rubén Sánchez també confia en el projecte il·licità i es definix com un jugador potent i versàtil.

Eze Ponce torna a lElx motivat per LaLiga: oportunitat irrebutjable

Eze Ponce ha sigut presentat com a nou davanter de lElx amb un contracte duna temporada més una opcional i ha remarcat que tornar a LaLiga era una ocasió que no podia deixar passar, tot i el mal inici dequip.

Kevin Lomónaco es presenta amb l’Elx: ‘Sabia el club que era i era un somni’

El central argentí Kevin Lomónaco, de 24 anys, s’ha presentat com a nou jugador de l’Elx i ha assegurat que fitxar pel club il·licità era un somni. El defensa ha signat per quatre temporades, es veu preparat per debutar contra l’Athletic Club i confia a ajudar l’equip a revertir la situació.