11.3 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

Un exdirectiu de l’OMS destapa la realitat de les patents i les vacunes

L'anunci dels Estats Units mostrant-se favorable a l'alliberament temporal de les patents de les vacunes contra el coronavirus «és un pas decisiu i endavant» en la lluita contra la pandèmia.

Així s'hi ha espressat l'exdirector  exdirector del Programa de Medicament de l'OMS, Germán Velásquez, en una entrevista el programa 'El món a RAC 1', en què ha afegit que la posició del govern Biden «ha sigut una sorpresa, tot i assegurar que creuen en la propietat intel·lectual i intentaran que afecte el mínim possible la indústria farmacèutica».

La Unió Europea ha mostrat la seua predisposició a parlar sobre la qüestió, tot i que la decisió final és de l'Organització Mundial del Comerç (OMC), que haurà de reunir els seus 164 membres per determinar si aixequen o no les patents. En este sentit, Vásquez ha dit que si finalment el posicionament de l'OMC fos positiu, «tots els que puguen fabricar vacunes ho podrien fer lliurement. A tot el món hi ha 40 productors a deu o dotze països que podrien fabricar vacunes i no ho estan fent».

Sobre esta qüestió, l'exdirectiu de l'OMS, ha assegurat que «amb l’alliberament de les patents, gran part de la població estaria vacunada en un any». Alhora, ha recordat que si la situació no canvia «el procés pot durar tres o quatre anys», tot assegurant que «si la resta del món no està vacunada, encara que els Estats Units i la UE ho estiguen, no estaran segurs».

 

Velásquez diu que no serà un procés fàcil

L'alliberament de patents suposaria multiplicar per quatre les dosis anuals, tenint capacitat per immunitzar tota la població mundial. Velásquez ha afirmat que «amb la capacitat de producció actual es pot arribar a 3.000 milions de dosis per any i se’n necessitarien 14.000 milions. Si s’aixequen les patents, se’n podrien fabricar per a tota la població mundial».

Tot i els beneficis que suposaria l'alliberament de les patents, l’exdirector del Programa de Medicaments de l’OMS ha avisat que no serà un procés fàcil i que les farmacèutiques posaran bastons a les rodes. En este sentit, ha assenyalat que «actuen sempre com un clan. S’hi oposaran fins a l’últim moment amb tots els mitjans possibles. Faran pressió sobre l’administració americana, sobre els països productors… faran lobby».

Últimes notícies

Mor després de tres dies en l’UCI una dona agredida per la seua parella a Catarroja

Una dona de 50 anys ha mort en l'UCI tres dies després d'ingressar per una agressió suposadament a les mans de la seua parella a Catarroja. L'home va ser detingut i va quedar en llibertat amb mesures cautelars.

La mort de l’anglés, novel·la

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana explica que el valencià emprat en la novel·la segueix els criteris de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb preferència per formes genuïnes i habituals

La magrana mollar d’Elx arribarà este nadal a valencians que viuen fora

La DOP de la magrana mollar d'Elx enviarà 200 caixes per a acostar els sabors de la terra a valencians que residixen a Espanya i a la UE. L'acció forma part de 'El Nostre Nadal' i inclourà una postal.

El Govern ha autoritzat l’alliberament definitiu del peatge de l’AP-7 en la circumval·lació d’Alacant

El Consell de Ministres ha autoritzat l'alliberament definitiu del peatge en la circumval·lació d'Alacant després de la prova de gratuïtat iniciada en 2024. L'AP-7 queda com a alternativa permanent per a alleujar l'A-70, amb transició de la gestió de SEITT a la Direcció General de Carreteres.

El Consell aprova el projecte per a condonar deute autonòmic: 11.210 milions per a la Comunitat Valenciana

El Consell de Ministres ha aprovat el projecte de llei per a condonar 83.252 milions de deute a les autonomies del règim comú. La Comunitat Valenciana tindria 11.210 milions i la iniciativa passa ara al Congrés, amb rebuig de governs del PP.

L’Audiència de València demana identificar a agents mediambientals per la dana com a possibles testimonis

La Secció Segona estima parcialment un recurs i demana la identificació dels agents que van actuar el 29 d'octubre de 2024 per a poder citar-los com a testimonis. A més, readmet a una acusació particular i confirma un altre acte, i rebutja indagar sobre una junta de la CHJ per no guardar relació amb els fets.

El balanç anual denúncia demores a migrants en la renda d’inclusió i cobraments per tractaments de càncer

El tercer balanç sobre discriminació quotidiana a València documenta retards de més d'un any en la Renda Valenciana d'Inclusió i reclamacions de 30.000 euros per teràpies oncològiques a persones migrants. L'informe identifica barreres en padró, vivenda, servicis socials, ocupació, educació i el CIE de Sapadors.

El Deleste confirma per a 2026 a Primal Scream, Apparat i Kerala Dust

El Deleste ha anunciat les seues primeres confirmacions per a 2026 amb Primal Scream, Apparat, Kerala Dust, Holy Fuck, Els Invaders i Billy Nomates. El festival se celebrarà el 22 i 23 de maig als Jardins de Vivers.