L’AVL demana als partits polítics que contribuïsquen a enfortir l’ús del valencià

La presidenta de l’Acadèmia, Verònica Cantó, ha inaugurat el curs acadèmic 2022-2033 acompanyada dels acadèmics de la institució. L’acte institucional, celebrat al saló d´actes del monestir de Sant Miquel dels Reis, ha començat amb la lectura de la memòria, a càrrec de la secretària de l´AVL, Immaculada Cerdà.

Seguidament, ha intervingut Cantó que ha destacat el seu compromís i el de la Junta de Govern per a «continuar treballant amb rigor, perseverança i esperit de concòrdia per la llengua pròpia i històrica dels valencians». La presidenta ha recordat que l’Acadèmia es va crear per “sostreure del debat partidista un bé, la llengua, que és patrimoni de tots nosaltres i el tret més rellevant que ens identifica com a poble”.

En este sentit, i recordant que este any se celebra el 40è aniversari de l’Estatut d’Autonomia, la presidenta de la institució ha subratllat que el valencià és un dels pilars bàsics de l’autogovern. “I així ha de continuar sent, perquè al final som allò que hem heretat dels nostres avantpassats i transmissors d´un llegat cultural i lingüístic valuosíssim per a les generacions futures”, ha expressat Cantó.

– Publicitat –

Per això, ha assenyalat que un dels reptes prioritaris de l’Acadèmia és preservar el llegat lingüístic i cultural. “Hem d’assegurar-nos que sabem arribar a les noves generacions, que els sabem animar. Ens hem d’apropar a ells perquè són els que ens asseguraran que el valencià té un futur“, Ha insistit.

Viure el valencià amb naturalitat

Així mateix, la presidenta de l’AVL ha volgut recordar les formacions polítiques que “les institucions estan obligades a garantir els drets lingüístics de les persones”, i això implica que “hem de poder viure amb naturalitat en valencià a l’àmbit de la sanitat, de l’escola, dels ajuntaments, de la Generalitat i de la resta d’administracions públiques. La millor manera per garantir estes drets és que les institucions públiques disposen de funcionaris capacitats lingüísticament”, ha emfatitzat.

A més, la presidenta, tenint en compte el procés electoral de l’any que ve, ha demanat que no se’n faça un ús partidista del valencià i ha instat els partits polítics a presentar les propostes lingüístiques que estimen oportunes per tal de contribuir a enfortir l’ús del valencià.

AVL inauguració curs | AVL

Verònica Cantó ha mostrat la seua confiança en la societat i, sobretot, en aquells que volen el valencià, ho usen i ho volen en tots els àmbits de la vida. “Cada dia veiem que la societat respon, respecta la institució i ens reconeix. Constatem que la societat valenciana ha evolucionat i demana entesa, diàleg i concòrdia. I amb estes premisses ens trobareu”, ha indicat. Cantó ha insistit a el treball “constant i permanent, i moltes vegades desgraciadament desconegut” que es fa cada dia a la institució.

D’esta activitat diària n’ha adonat la secretària de l’Acadèmia. Immaculada Cerdà ha destacat els canvis a la presidència i a la Junta de Govern de la institució, la gran acollida dels actes al voltant de Carmelina Sánchez Cutillas i de Joan Fuster, Escriptors de l’Any (2020, 2021, 2022) i ha recordat que 2023 estarà dedicat als escriptors i escriptores de l’exili. Finalment, la secretària de la institució ha valorat l’esforç per adaptar el Diccionari normatiu valencià i totes les eines que l’Acadèmia ha posat en marxa a les necessitats de la societat i, sobretot, per fer-les més accessibles als usuaris.

Cent anys de Fuster en dansa

Un cop finalitzat l’acte institucional, ha tingut lloc el estrena de l’espectacle de dansa ‘Fuster. Diccionari per a cossos’, de la companyia Hort-Art. L´església del monestir s´ha convertit en l´escenari d´una proposta que presenta l’univers de Joan Fuster i, a partir de la corporalitat, fa reviure el pensament. Com s’explica al fullet de presentació, editat per l’Acadèmia, ‘Fuster. Diccionari per a cossos’ és una dansa que mostra l’univers de Fuster des de la provocació, el dubte sistèmic i el suggeriment de la corporalitat dels intèrprets.

Els intèrprets creadors d‟esta peça són Àlex Guerra i Pere Bodí. Tots dos coincideixen a assenyalar que “ballar Fuster i fer-ho a Sant Miquel dels Reis és una porta immensa”. Segons la seua opinió, l’espectacle obre lectures noves de l’obra de l’escriptor de Sueca. “Pretenem viure, sentir, escoltar i assaborir el Fuster més plural, que des del cos cerca la idea. Múltiples metàfores del cos en moviment esdevenen accepcions de les paraules de l’univers fusterià”, conclouen

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Víctimes de la dana celebren que el TSJCV ha rebutjat investigar a Mazón i la causa seguix a Catarroja

Les associacions aplaudixen la rapidesa i unanimitat de la fallada, que retorna la causa al Jutjat 3 de Catarroja. Reclamen la fi de l'aforament de Mazón.

Martínez-Almeida afirma que només hi ha un partit que pot guanyar eleccions

L'alcalde de Madrid ha interpretat el resultat a Castella i Lleó com a prova que el PP és l'única alternativa capaç d'aglutinar majories socials. Ha demanat recuperar la centralitat i la convivència.

Catalá apel·la al respecte a la Justícia després del rebuig del TSJCV a investigar a Mazón

L'alcaldessa María José Catalá ha reiterat la seua respecte als procediments judicials després que el TSJCV descartara investigar a Carlos Mazón per la gestió de la DANA. José Luis Martínez Almeida ha evitat valorar la decisió i ha demanat deixar treballar als tribunals.

Pérez Llorca subratlla que la unanimitat del TSJCV sobre Mazón deixa les coses molt clares

El president ha valorat la decisió del TSJCV de no investigar a Carlos Mazón per la gestió de la dana. Ha subratllat la unanimitat i la rapidesa de la fallada.

La jutgessa de Catarroja prorroga sis mesos la instrucció penal de la DANA

La jutgessa ha acordat prorrogar sis mesos, des del 30 d'abril, la investigació per la DANA de 2024 per diligències pendents i la seua complexitat. El jutjat encara espera recuperar els missatges de WhatsApp de l'excap de gabinet de l'expresident Carlos Mazón

Compromís afirma que han actuat amb contundència des del primer indici després de la detenció d’un edil d’Altea

La coalició va suspendre cautelarment de les seues delegacions i de militància al regidor d'Altea Rafael Ramón Mompó i va activar el seu protocol contra violències masclistes.

El València ja encadena més derrotes fora de casa que el curs passat

La derrota en el Carlos Tartiere deixa al València amb nou caigudes a domicili, més que la passada Lliga. Amb cinc eixides per davant, busca esquivar la seua pitjor marca.

El TSJCV inadmet i arxiva la querella contra la jutgessa de Catarroja i el seu marit

L'alt tribunal valencià ha rebutjat la querella al no apreciar un principi de prova dels delictes denunciats. També qüestiona uns àudios aportats.