Mastodon
24.9 C
València
Divendres, 19 setembre, 2025

“Totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi”

Treball, lluita, esforç però principalment mares, mares amb totes les lletres. Així són les dones guardonades amb el Premi Atenea que atorga cada any l’Ajuntament de Torrent i que ha volgut reconèixer la labor d’aquest col·lectiu com a referent del teixit associatiu de la localitat des de l’any 2000. Aquesta vesprada el col.lectiu recollirà el premi a la sala d’actes del consistori torrentí.

Amb un trajectòria de vint anys l’Associació de Persones amb Discapacitat de Torrent (ADISTO) és hui dia tot un referent a l’Horta Sud. Actualment, vora cent famílies són membres de l’associació en la qual treballen uns quinze professionals de diferents especialitats. Compten amb fisioterapeuta, logopeda, psicòlegs, pedagogs, diversos monitors o cuidadors, ajudats per estudiants en pràctiques, voluntaris i també les mares. Ara, les seues principals reivindicacions són aconseguir un centre de dia per a discapacitats en la localitat i una seu més gran per a poder ajudar a mes persones, ja que afirmen que “se’ls està quedant xicotet”

L’any 2000 el panorama era ben diferent. La manca d’un centre ocupacional per a persones amb discapacitat i la necessitat de fer activitats extraescolars va fer que Carmen Galiano amb el seu marit, Juan José García, ara president d’ADISTO, i altres famílies de Torrent s’organitzaren per tal de tirar endavant un projecte que finalment es va fer realitat el febrer de 2002. “Vàrem lluitar molt. Anàrem a parlar amb tot el món i l’ajuntament ens va donar suport i ara continua treballant en el que faça falta”, explica Carmen.

“On calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres”

Als inicis de l’associació, eren les mateixes mares les encarregades de dur a terme les activitats amb els xiquets, “on calguera anar amb ells allí estàvem nosaltres”, afegeix Carmen. A més a més, també s’ocupaven d’assessorar famílies que “no sabien a qui dirigir-se o estaven desorientades amb les criatures nounades. Les mares les ajudàvem, les orientàvem, els déiem com l’havíem passat nosaltres i els tiràvem una mà com podíem, ara s’encarrega la gent més professional”, remarca.

A hores d’ara, l’accés a la informació és molt més fàcil amb les xarxes socials, però fa vint anys l’internet no estava tan desenvolupat ni tant a l’abast com ara. La realitat és que ADISTO va créixer gràcies el boca-orella. Aquest és el cas de Juli, Júlia Guaita, vicepresidenta, ella va conéixer l’associació a un encontre fortuït amb una mare del centre i des d’aquell dia la seua filla “està feliç i encantada” de poder anar a les activitats que s’hi organitzen. “Veure a tots feliços…Soc la dona més feliç del món, veient a la meua filla que ve ací”, afirma amb orgull Juli.

Cent famílies i quinze professionals formen part d’ADISTO | Foto: ADISTO

L’associació compta amb servicis durant tot el dia. Als matins tenen un programa d’ajuda per a persones que estan a l’espera de recursos, com una plaça en un centre ocupacional o a un centre de treball específic, i també a persones més dependents que necessiten un centre de dia per a discapacitats que és un dels objectius principals pels quals ara treballen.

D’altra banda, a les vesprades organitzen activitats d’oci i temps lliure molt variades, des d’esports, costura, treballs manuals, escriptura, fins a informàtica, cuina, taller de circ, i també consulta de logopèdia, fisioteràpia o estimulació. Un dels punts més importants que caracteritza aquesta associació és que treballa en persones en diverses discapacitats.

El col·lectiu de mares rep aquest guardó amb “molta il·lusió i alegria”, explica María Ángeles Pérez. No obstant això, confessen amb molta humilitat que es va ser una sorpresa perquè per a elles és una tasca que realitzen diàriament: cuidar i estar pendents. Però a la vista està que gràcies al seu treball i a la seua dedicació, aquestes mares hi han aconseguit que, ara per ara, cent famílies disposen d’un centre com ADISTO i com diu Juli, “totes les mares amb un fill amb discapacitat haurien de rebre un premi”.

Últimes notícies

Els enginyers de camins sostenen que executar les infraestructures previstes hauria reduït les víctimes de la DANA

José Trigueros va defendre al Senat que, d'haver-se executat les obres previstes, la DANA de 2024 hauria causat menys víctimes i danys. Va reclamar preses, desviaments, tràmits més àgils, neteja de llits i alertes per a reforçar la resiliència a València i les conques mediterrànies.

Activistes exigixen a València un embargament d’armes a Israel i el registre d’un vaixell

Desenes de persones protesten davant el Port de València per a demanar un embargament integral al comerç d'armes amb Israel i la immobilització i inspecció d'un vaixell. La denúncia assenyala escales a València, Barcelona i Algesires i reclama controls sobre material de defensa i de doble ús.

SOS Desapareguts demana a Bernabé coordinació entre Govern i Consell després de la DANA

Joaquín Amills reclama a la delegada del Govern, Pilar Bernabé, que l'Executiu central i la Generalitat treballen de manera conjunta i sense polititzar la reconstrucció. També posa el focus en la salut mental dels afectats.

Detinguda pel presumpte escanyament d’una amiga amb un cable d’aspiradora a Benidorm

Una dona britànica de 64 anys va ser arrestada a Benidorm pel presumpte escanyament d'una amiga, de 66, amb el cable d'una aspiradora. La investigació seguix oberta després de l'avís d'una tercera turista al 112.

El Campello demana col·laboració per a identificar als responsables d’un abocament altament contaminant

L'Ajuntament del Campello sol·licita ajuda per a localitzar als autors d'un abocament de panells de fibra de vidre en la partida de Oñate. La Policia Local investiga i la sanció pot aconseguir 30.050 euros.

Tots a una Veu exigix coordinació i més inversió a la comissionada de la DANA

Tots a una Veu demana a la comissionada de la DANA, Zulima Pérez, un pla coordinat amb la Generalitat que fixe terminis, finançament i mesures de prevenció. L'entitat reclama formació ciutadana, ajustos en la gestió d'emergències i evitar triomfalismes i inauguracions per separat.

Toni Pérez lamenta la visita de Sánchez: sense tren a l’aeroport ni segona pista

El president de la Diputació d'Alacant titlla de decebedora la visita de Pedro Sánchez a l'aeroport i denúncia que no hi haja compromisos per al tren ni per a una segona pista.

La Generalitat bateja el viaducte d’accés a Torrent com a pont de la Comunitat de Madrid

La Generalitat canvia de nom el viaducte de la CV-403 que creua el barranc de Poio, a l'entrada de Torrent, com a pont de la Comunitat de Madrid. El gest agraïx el suport aportat després de les inundacions i el desplegament d'autobusos que va mantindre la mobilitat fins a la reobertura de Metrovalencia.