El Constitucional exonera a l’expresident andalús José Antonio Griñán tota la malversació dels ERO

Ordena a l’Audiència de Sevilla que dicte una altra sentència

MADRID, 16 (EUROPA PRESS)

El Tribunal Constitucional (TC) ha exonerat a l’expresident de la Junta d’Andalusia José Antonio Griñán tota la malversació per la qual va ser condemnat a sis anys de presó pel «procediment específic» de finançament dels expedients de regulació d’ocupació (ERO) fraudulents amb càrrec als fons autonòmics.

Fonts jurídiques han confirmat a Europa Press que la majoria del ple ha avalat l’esborrany de la ponència de la vicepresidenta Inmaculada Montalbán, que proposava anul·lar la condemna i ordenar a l’Audiència de Sevilla que en dicte una altra sense tenir en consideració el delicte de malversació.

Com en casos anteriors relatius als ERO, la votació s’ha tancat amb set vots a favor i quatre en contra. La sentència compta amb els vots particulars dels quatre magistrats de l’ala conservadora: Ricardo Enríquez, Enrique Arnaldo, César Tolosa i Concepción Espejel.

Cal recordar que malgrat que Griñán va ser condemnat a pena de presó, l’ingrés va quedar suspès pel càncer que patix. En exonerar-lo del delicte de malversació, el TC allunya la possibilitat que l’expresident andalús ingressi en un centre penitenciari.

Com en altres sentències dels ERO, el TC esborra la malversació en considerar que es va vulnerar el dret de Griñán a la presumpció d’innocència en no precisar-se en les sentències condemnatòries en quina mesura va participar en els fets que se li atribuïxen.

Respecte al delicte de prevaricació pel qual també va ser condemnat en concurs medial amb el de malversació, el tribunal insistix que l’elaboració dels avantprojectes de llei i la seva aprovació com a projectes de llei pel Parlament d’Andalusia no pot ser constitutiu d’un delicte de prevaricació.

La cort de garanties ha abordat el recurs de Griñán després de resoldre el del també expresident Manuel Chaves i els de set excàrrecs més. Ara com ara, les seues sentències han suposat la llibertat de cinc condemnats: l’exconsellera d’Hisenda Carmen Martínez Aguayo –que ja gaudia del tercer grau penitenciari–; l’exconseller d’Innovació Francisco Vallejo; l’exdirector de l’IFA/IDEA Miguel Ángel Serrano Aguilar; l’exconseller d’Ocupació Antonio Rodríguez; i l’exviceconseller d’Innovació Jesús María Rodríguez Román.

Últimes notícies

Castelló reforça la seguretat a les platges amb un dron de socorrisme este estiu

Castelló ha activat des de l’1 de juliol un dron de socorrisme per a reforçar la vigilància i accelerar la resposta davant emergències en les platges durant els mesos de màxima afluència.

Mónica Oltra planteja un espai comú neutre a València per a una candidatura que “salve el poble”

Mónica Oltra, que serà ratificada dissabte com a candidata a l’alcaldia de València per a 2027, ha defensat crear un espai comú neutre sobre la base de Compromís per a articular una candidatura ampla que priorise la vida humana i l’accés a una vivenda digna i assequible.

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.

Temperatures màximes altes este primer dissabte de juliol a l’interior i prelitoral de València

L’interior i el prelitoral de la província de València afronten este primer dissabte de juliol amb cels poc nuvolosos i temperatures màximes elevades, segons Aemet, i vent fluix de component este i sud-est.

L’incendi de vegetació de Peníscola queda estabilitzat i els bombers continuen treballant a terra

L’incendi declarat divendres a la vesprada en una zona d’interfície de Peníscola ha quedat estabilitzat de matinada, però els mitjans terrestres continuen treballant en les tasques d’extinció.

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.