El preu de la llum segueix molt car malgrat les mesures adoptades pel Govern

El preu de l’electricitat durant el mes d’abril s’ha situat en 191,7 €/MWh. És una important rebaixa respecte al passat mes de març, però continuem patint preus elevadíssims. Així ho exposa un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L’estudi mostra que la factura mitjana de llum a l’abril aconsegueix els 102,38 euros, un 28% menys que al març, però és la 5a més cara de la història.

Preu de la llum: pujada històrica al març

La invasió de Rússia a Ucraïna ha donat la punta al mercat elèctric. El mes de març de 2022 els preus s’han elevat fins a nivells totalment desconeguts fins ara, per l’encariment del gas i del petroli del qual en gran manera depén Europa de Rússia.

En el mercat majorista, el cost mitjà de cada MWh va ascendir durant el mes de març a 284,8 euros/MWh, però durant alguns dies va superar els 400 euros fins a aconseguir el dia 7 de març el pic de 544,98 euros/MWh. La factura d’una llar mitjana amb tarifa PVPC s’eleva a 143,03 euros, un 33% més que la ja elevada factura del passat mes de febrer (110,27 euros). Les mesures per a rebaixar la factura de la llum encara han de concretar-se i rebre l’autorització de la UE pel que tardaran setmanes a arribar al consumidor.

Un hivern de factures molt cares

Durant l’hivern el consum elèctric es concentra pel menor nombre d’hores de llum i, en moltes llars, per l’ús de sistemes de calefacció elèctrica. Les factures pateixen fortes pujades per la combinació d’aquest major consums amb unes tarifes d’electricitat desconegudes fins ara. Tampoc el consum del gas natural es deslliura d’aquest increment i la major part de les llars ha consumit aquest combustible amb preus actualitzats molt més elevats que els de passat hiverns.

La guerra a Ucraïna ha sigut la punta per a aquesta situació que era ja crítica. OCU va analitzar diferents escenaris amb les possibles conseqüències en la factura d’electricitat i gas i «els resultats durant el mes de març ens acosten al pitjor dels escenaris, per les fortes pujades de tots dos tipus d’energies», alerten.

Urgeixen mesures més dràstiques

«Les mesures que el Govern ha anat aplicant des del mes de juny passat s’han mostrat insuficients per a combatre aquesta escalada de preus i és necessària una acció més decidida davant aquesta situació de crisi», assenyalen des d’OCU.

Amb data 30 de març s’ha aprovat una nova bateria de mesures per a respondre a la greu crisi de preus que estan pujant els consumidors (i entre altres coses, s’inclou la pròrroga de la rebaixa de l’IVA i impost d’electricitat). «Però aquestes mesures segueixen sense bastar per a rebaixar la factura de l’electricitat, per la qual cosa caldrà esperar a la mesura estrela, que és «capar» el preu del gas per a les empreses que generen electricitat amb aquest combustible i d’aquesta manera facilitar una rebaixa en els mercats majoristes», indica l’informe.

Tarifes elevades… i poques alternatives per a estalviar

Durant el mes de març la factura per a les llars amb la tarifa regulada PVPC (amb 4,6 kW de potència contractada i 292 kWh de consum mensual) s’eleva a 143,03 euros. Es converteix per tant en la factura més cara de la història, en superar en més de 25 euros la factura del passat mes de desembre (117,15 euros) que ostentava l’anterior rècord.

Durant els primers mesos de crisi energètica, eren les llars amb la tarifa regulada PVPC els més impactats amb aquests elevats preus, no obstant això, el mercat lliure porta mesos revisant els seus preus a l’alça.

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.