El preu de la llum segueix molt car malgrat les mesures adoptades pel Govern

El preu de l’electricitat durant el mes d’abril s’ha situat en 191,7 €/MWh. És una important rebaixa respecte al passat mes de març, però continuem patint preus elevadíssims. Així ho exposa un recent informe de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L’estudi mostra que la factura mitjana de llum a l’abril aconsegueix els 102,38 euros, un 28% menys que al març, però és la 5a més cara de la història.

Preu de la llum: pujada històrica al març

La invasió de Rússia a Ucraïna ha donat la punta al mercat elèctric. El mes de març de 2022 els preus s’han elevat fins a nivells totalment desconeguts fins ara, per l’encariment del gas i del petroli del qual en gran manera depén Europa de Rússia.

En el mercat majorista, el cost mitjà de cada MWh va ascendir durant el mes de març a 284,8 euros/MWh, però durant alguns dies va superar els 400 euros fins a aconseguir el dia 7 de març el pic de 544,98 euros/MWh. La factura d’una llar mitjana amb tarifa PVPC s’eleva a 143,03 euros, un 33% més que la ja elevada factura del passat mes de febrer (110,27 euros). Les mesures per a rebaixar la factura de la llum encara han de concretar-se i rebre l’autorització de la UE pel que tardaran setmanes a arribar al consumidor.

Un hivern de factures molt cares

Durant l’hivern el consum elèctric es concentra pel menor nombre d’hores de llum i, en moltes llars, per l’ús de sistemes de calefacció elèctrica. Les factures pateixen fortes pujades per la combinació d’aquest major consums amb unes tarifes d’electricitat desconegudes fins ara. Tampoc el consum del gas natural es deslliura d’aquest increment i la major part de les llars ha consumit aquest combustible amb preus actualitzats molt més elevats que els de passat hiverns.

La guerra a Ucraïna ha sigut la punta per a aquesta situació que era ja crítica. OCU va analitzar diferents escenaris amb les possibles conseqüències en la factura d’electricitat i gas i “els resultats durant el mes de març ens acosten al pitjor dels escenaris, per les fortes pujades de tots dos tipus d’energies”, alerten.

Urgeixen mesures més dràstiques

“Les mesures que el Govern ha anat aplicant des del mes de juny passat s’han mostrat insuficients per a combatre aquesta escalada de preus i és necessària una acció més decidida davant aquesta situació de crisi”, assenyalen des d’OCU.

Amb data 30 de març s’ha aprovat una nova bateria de mesures per a respondre a la greu crisi de preus que estan pujant els consumidors (i entre altres coses, s’inclou la pròrroga de la rebaixa de l’IVA i impost d’electricitat). “Però aquestes mesures segueixen sense bastar per a rebaixar la factura de l’electricitat, per la qual cosa caldrà esperar a la mesura estrela, que és “capar” el preu del gas per a les empreses que generen electricitat amb aquest combustible i d’aquesta manera facilitar una rebaixa en els mercats majoristes”, indica l’informe.

Tarifes elevades… i poques alternatives per a estalviar

Durant el mes de març la factura per a les llars amb la tarifa regulada PVPC (amb 4,6 kW de potència contractada i 292 kWh de consum mensual) s’eleva a 143,03 euros. Es converteix per tant en la factura més cara de la història, en superar en més de 25 euros la factura del passat mes de desembre (117,15 euros) que ostentava l’anterior rècord.

Durant els primers mesos de crisi energètica, eren les llars amb la tarifa regulada PVPC els més impactats amb aquests elevats preus, no obstant això, el mercat lliure porta mesos revisant els seus preus a l’alça.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El València Basket es juga a Manresa la segona plaça i moral per a l’Eurolliga

El València Basket visita al BAXI Manresa amb la necessitat de guanyar per a defendre la segona plaça de la Lliga Endesa i reforçar la seua moral abans de jugar-se la vida en l'Eurolliga a Atenes.

Mor Tità, el gos de rescat dels bombers d’Alacant amb més de 80 busques realitzades

Tità, gos de rescat del Consorci Provincial de Bombers d'Alacant, mor als 13 anys després de participar en més de 80 busques de persones en desastres naturals a Espanya i a l'estranger.

Un policia fora de servici deté a un home que agredia a la seua dona a Dénia

Un home de 74 anys és detingut a Dénia després que un policia nacional anara de servici sentira els crits de la seua dona i ho reduïra dins de la vivenda.

Reuvers apel·la a guanyar a Manresa per a afermar el segon lloc i impulsar al València Basket en l’Eurolliga

Nate Reuvers subratlla que el València Basket necessita véncer en la pista del Baxi Manresa per a afermar la segona plaça de l'ACB i arribar amb confiança al tercer partit del playoff d'Eurolliga davant el Panathinaikos.

El València Basket busca rematar el passe a semifinals davant el Ensino amb 13 punts de renda

El València Basket afronta la volta dels quarts de final de la Lliga Femenina Endesa davant el Durán Maquinaria Ensino amb 13 punts d'avantatge i el suport del Roig Arena per a tancar el passe a semifinals.

Sis mesos de Pérez Llorca al capdavant del Consell: rebaixa fiscal, vivenda i reforç de servicis públics

Juanfran Pérez Llorca complix sis mesos al capdavant del Consell amb la baixada d'impostos, l'accés a la vivenda i el reforç de sanitat, educació i infraestructures com a eixos de la seua acció de govern.

Avís groc per pluges i tempestes el diumenge a l’interior sud de València

La Aemet activa l'avís groc per a la vesprada del diumenge a l'interior sud de València per tempestes que poden deixar fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possible graníssol.

El decret de convivència reduïx un 60% el ciberassetjament escolar a les aules valencianes

El nou decret de convivència i la regulació de l'ús del mòbil a les aules han permés reduir un 60% les dades de ciberassetjament escolar en la Comunitat Valenciana, reforçats amb noves figures de protecció i recursos específics.