19.7 C
València
Diumenge, 22 febrer, 2026

Les partides per a Emergències copen l’atenció del desglossament dels pressupostos de Justícia i Seguretat

Amb les cendres de l’incendi de Montitxelvo encara candents i l’actuació de cossos de bombers i unitats vingudes de diferents parts per ajudar a controlar el foc de la província de València, era més que previsible que un dels focus i punts de crítica en el desglossament del pressupost de la Conselleria de Justícia i Interior, incidís en les partides destinades a Emergències. I molt especialment als bombers forestals, que tres dies després d’exigir davant de la Conselleria que es mantingueren uns llocs de treball, per a ells “necessaris”, tornaven a posar-se al servei de la ciutadania amb caràcter urgent.

Tot i això, els retrets contra estes desmans han anat, políticament, en les dos direccions. Així mentre la consellera de Justícia i Interior, Elisa Núñez retreia a l’anterior equip de govern del Botànic la “nefasta herència rebuda” que no contemplava pressupost per mantindre estes contractacions, des de l’oposició se li recriminava la manca de voluntat de l’actual conselleria per dur-ho a terme i es retreia la baixada a les partides destinades en els futurs comptes.

Amb tot, i al marge d’este capítol vinculat a l’actualitat, Núñez ha detallat este dilluns davant del Consell els grans blocs dels pressupostos de la vostra àrea. No sense abans aprofitar la seua compareixença per a referir-se a la seua introducció a la seua postura rotunda contra l’amnistia prevista pel govern de Sánchez.

D’altra banda, i en resposta a les intervencions de l’oposició quan ha finalitzat la primera intervenció, la consellera ha insistit en la manca d’execució dels comptes del govern anterior contraposant allò que ha defensat com “una gestió responsable, basada en el tractament eficient dels diners públics per atendre les necessitats reals d’alacantins, castellonencs i valencians”. 

En la compareixença a la Comissió d’Economia, Pressupostos i Hisenda de les Corts, ha explicat que el pressupost de la Conselleria de Justícia i Interior per al 2024 és de 760,79 milions, un 2,9% més que l’any anterior.

Justícia preveu la construcció i millora de seus judicials

El pressupost a l’àrea de Justícia per al 2024 augmenta un 9,3% respecte a l’any anterior, fins a un total de 460,2 milions, ha assegurat Núñez.

En matèria de personal s’amplia la inversió un 8,5%, fins a 294,75 milions d’euros. S’augmenta un 11,26%, fins a 63,47 milions d’euros, les partides per a compra de béns i despeses de funcionament i s’assigna una inversió de 96,32 milions, un increment del 31,23%, a millorar les infraestructures judicials.

Està previst construir noves seus en Alzira, Llíria, Sagunt, Torrent, Xàtiva, Villena, la Ciutat de la Justícia d’Alacant, la nova seu del Tribunal de Marca Comunitària, també a Alacant, i un nou edifici satèl·lit per a la Ciutat de la Justícia de València.

Quant a l’ampliació i reforma, està previst actuar al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, a Ontinyent, Dénia, Orihuela, Torrevieja i en l’ampliació dels jutjats de Nules.  De la mateixa manera, s’adequarà el nou Arxiu General d’Alacant, i s’han previst gairebé 3,5 milions d’euros per atendre els pagaments finals del nou edifici judicial Gandia.

D’altra banda, la consellera també ha volgut remarcar que un dels grans objectius és “protegir totes les víctimes de delictes, homes i dones, de totes les formes de violència, siga qui siga el seu agressor i siga quin siga el delicte”, heu especificat.

Per al 2024, es destina un pressupost de 74,5 milions. Es preveu la reclassificació i millora de llocs d’atenció directa, i se sol·licitarà la creació de nous llocs en estes oficines. D’esta manera, Núñez ha assegurat que el gruix del programa d’atenció a les víctimes i accés a la justícia es troba al capítol de subvencions, amb gairebé 60 milions d’euros, que manté totes les línies de subvenció a entitats de defensa de les víctimes del terrorisme i les indemnitzacions a estes.

Així mateix, es destinen 57,53 milions als Consells Valencians dels Col·legis d’Advocats i de Procuradors distribuïts en diferents subvencions per abonar-los els serveis d’assistència jurídica gratuïta.

Per la seua banda, la inversió en mediació arriba als 1,6 milions d’euros en subvencions i convenis a diferents entitats públiques, entre les quals els Ajuntaments a través del servei Mediaprop.

Seguretat i emergències

Per al 2024 es destinen 176 milions a Interior, Seguretat i Emergències. A l’àmbit d’Interior i Seguretat es negociarà un conveni just amb el Ministeri de l’Interior i la Direcció General de Policia, per garantir que la unitat adscrita de la Policia Nacional està adequadament dotada de mitjans i de personal, ja que el conveni va caducar fa més d’un any, així com un acord amb Fira de València per ubicar-hi a la Policia de la Generalitat, amb millors condicions, millors instal·lacions i més benestar dels seus integrants.

L’IVASPE, el pressupost del qual augmenta un 51,74%, s’impulsarà l’elaboració d’un Reglament per a este institut i convenis de col·laboració amb diferents ajuntaments per impartir formació.

L’Agència Valenciana de Seguretat i Emergències rep 113 milions per a Emergències, Protecció Civil i Extinció d’Incendis.

Es garantirà un funcionament excel·lent del telèfon 1-1-2, incorporant nous avanços tecnològics, i mantindre les ajudes per als Consorcis Provincials de Bombers i les Encomanes Forestals, assegurances i material d’agrupacions i associacions de protecció civil, i per a plans d’emergència.

En matèria d’extinció d’incendis, a més del servei d’helicòpters i avions, s’impulsaran helicòpters de coordinació, rescat i transport sanitari, cremes prescrites com a instrument de gestió forestal, i la formació del personal de gestió forestal i del servei de Bombers Forestals en ús de foc tècnic.

A més, continuaran els treballs per a una futura llei de coordinació integral d’emergències i protecció civil per a la Comunitat Valenciana. S’hi inclouen 57 milions per al finançament a la SGISE, empresa pública de bombers forestals “que es gestionarà amb rigor, amb responsabilitat, dient la veritat als treballadors i complint tots els tràmits perquè l’actuació de SGISE siga conforme amb la legalitat”.

La valoració de l’oposició

Pel que fa a la valoració d’estos comptes per part de l’oposició, des de les files socialistes, Alicia Andújar, ha dit que “el més greu del pressupost de la Conselleria de Justícia és que “la violència de gènere ha deixat de ser un objectiu per al Govern de Mazón”.

D’altra banda, també han criticat el “retallada de 14 milions d’euros la gestió de les Emergències”, i ha assegurat que PP i ultradreta “posen en perill la seguretat de tots els valencians i valencianes, com s’acaba d’evidenciar a la deficient gestió de l’incendi forestal que acaba de patir la província de València”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La pólvora i la música tornen a València en la Crida que obri les Falles 2026

La Crida marcarà l'inici oficial de les Falles 2026 amb milers de fallers davant les Torres de Serrans. La jornada inclou despertà, bandes i la primera mascletà.

Catalá demana canvis en el Codi Tècnic de l’Edificació per a evitar incendis com el de Campanar

Catalá ha reclamat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat després de l'incendi de Campanar. València ha activat una fitxa per a bombers i bonifica el 95% del ICIO, amb 68 sol·licituds en tràmit.

Kipngeno i Hariso dominen la Marató bp Castelló amb victòries en solitari

Els kenians Leonard Kipngeno i Keleitu Kayamo Hariso es van imposar amb autoritat en la Marató bp Castelló. Cap va batre el rècord, però van firmar àmplies victòries.

Pérez Llorca subratlla l’hospitalitat com a nexe entre valencians i andalusos

Pérez Llorca ha reivindicat l'hospitalitat, l'enteniment i l'alegria com a trets compartits per valencians i andalusos. Ho ha fet a Burjassot, en l'acte del Dia d'Andalusia organitzat per FECACV, que enguany ret homenatge a Huelva.

Catalá demana revisar el Codi Tècnic per a evitar incendis com el de Campanar

L'alcaldessa de València ha demanat al Govern modificar el Codi Tècnic de l'Edificació per a reforçar la seguretat i evitar materials que agreugen incendis. Ha detallat mesures locals i ajudes fiscals ja en marxa i l'avanç en 68 sol·licituds.

Cepeda va assegurar que l’Elx està capacitat i apunta a l’Espanyol per a frenar la mala ratxa

El xilé va defendre que l'equip està preparat per a revertir la mala dinàmica i va demanar passar pàgina després de la derrota a Bilbao. Va assenyalar el dol a casa davant l'Espanyol com a opció immediata per a sumar i allunyar el descens.

Harbert Kibet firma la millor marca mundial de 2026 en el 10K de Castelló; Schrub i Keith, rècords d’Europa

Harbert Kibet es va imposar en el 10K Facsa Castelló amb 26:39, millor marca mundial de l'any. Yann Schrub (26:43) i Megan Keith (30:07) van batre els rècords d'Europa. Caroline Makandi va guanyar en dones amb 29:34.

Tres detinguts a Almoradí per robatoris amb violència i furts en vehicles

Guàrdia Civil i Policia Local han arrestat a tres hòmens d'entre 19 i 29 anys per una sèrie de robatoris amb violència, robatoris amb força i furts a la Vega Baixa. Els fets, vinculats mitjançant cambres i testimonis, van derivar en detencions el 7 i 8 de febrer; els sospitosos van quedar en llibertat amb mesures cautelars.