El Fòrum Jaume I 2038 demana que 2026 siga declarat ‘Any Jaume I’ amb motiu del 750 aniversari de la seua mort

El Palau Santa Clara de València es va omplir ahir a la vesprada per a acollir la presentació oficial del Fòrum, una iniciativa que naix amb l’objectiu de commemorar de manera coral, participativa i vertebradora el 750 aniversari de la defunció de Jaume I, que se celebrarà en 2026. Una de les principals peticions de l’acte va ser que les institucions declaren oficialment eixe any com l’ “Any Jaume I”.

El Fòrum és una iniciativa impulsada per la politòloga Susi Boix —qui ostenta la presidència—, el periodista Santiago Calaforra i el jurista Pepe Morgan. Els seus promotors reivindiquen el projecte com un espai obert de reflexió i cultura entorn de la identitat valenciana i la seua projecció cap al futur.

Un relat per a transformar el present

La presidenta del Fòrum, Susi Boix, va ser l’encarregada d’obrir l’acte subratllant que el projecte “pretén sumar institucions, associacions, universitats, mitjans i ciutadania en un relat compartit que reivindique el nostre passat i projecte un futur comú”. L’objectiu —va afirmar— és fer memòria “no sols per a recordar, sinó per a transformar”.

Després de la seua intervenció, el cronista oficial de Llombai, Vicente Sanz, presentà el logotip oficial del Fòrum. A continuació, l’acadèmic Abelard Saragossà va llegir el manifest fundacional, que apel·la a la societat valenciana a declarar 2026 com l’Any Jaume I, commemorar la seua figura com a primer rei del Regne de València, reivindicar l’autogovern i les institucions pròpies com a senyes d’identitat i promoure el coneixement i la divulgació de la història i la cultura valencianes, especialment entre els sectors més allunyats dels espais institucionals.

El manifest subratlla que “la Comunitat Valenciana és l’actualització institucional de l’antic Regne, igual que la societat actual és hereua de l’època foral”, i reivindica l’efemèride com una oportunitat per a “construir un espai comú de convivència i prosperitat, heterogeni i cohesionat”.

Una figura integradora i un símbol per al futur

El periodista i escriptor Màxim Huerta, primer firmant del manifest, va intervindre a continuació per a reivindicar figures com Jaume I, a qui va definir com un “model d’integració i pilar de la societat valenciana”. Huerta apostà per mirar al futur des de la identitat compartida, destacant que “reivindicar a Jaume I no és mirar al passat, sinó construir des de les nostres arrels un futur millor i més unit”.

Suport institucional i social

El tancament institucional va ser a càrrec de la consellera de Justícia i Administració Pública, Nuria Martínez, qui es va mostrar receptiva a la proposta del Fòrum i va elogiar la figura de Jaume I com a “fundador del Regne de València i símbol de cohesió per al present”. La consellera defengué que l’existència d’entitats com el Fòrum Jaume I 2038 eren necessàries “per a visibilitzar, projectar i protegir el nostre llegat institucional i cultural”.

L’acte va concloure amb una fotografia institucional i un còctel en els jardins del Palau de Santa Clara, on quedà patent la diversitat de suports d’ esta iniciativa des del seu naixement.

Representació diversa i d’alt nivell

Entre els assistents destacaren representants del Consell com el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama; el conseller de Medi Ambient, Vicente Martínez Mus; el secretari primer Víctor Soler; la síndica adjunta Laura Chulià (PP); el síndic José María Llanos (VOX); i els diputats Rosa Peris Ana Belén Edo i Ernest Blanch (PSPV-PSOE). També acudiren representants de l’Ajuntament de València com el regidor de Cultura, Educació i Falles, José Luis Moreno, i el director general de Participació, Julio Aguado.

L’acte va comptar amb una nodrida representació d’entitats clau del panorama civil, cultural i social valencià. Entre els assistents va destacar Fernando Ramón, bisbe auxiliar de la diòcesi de València. Estigueren també presents Fernando Moner, president del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana; José María Lozano, president del Consell Valencià de Cultura ; María Ayuso, directora de l’IVAM; Vicente Ordaz, president de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (À Punt ); Clara Viana, degana de la Facultat de Dret de la Universitat de València ; Eugenia Garrigues, presidenta de l’associació de mestresses de casa Tyrius amb les dos vicepresidentes; Alfredo Cano, degà del Col·legi Oficial d’Agents de la Propietat Immobiliària de València; Carmen de Rosa, presidenta de l’Ateneu Mercantil de València; i Sebastián Cucala, degà del Col·legi d’Administradors de Finques de València i Castelló.

També assistiren membres destacats de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) com Ángel Calpe i Abelard Saragossà i l’expresidenta de l’organisme Ascensió Figueres, així com nombrosos cronistes oficials, entre ells Julio Badenes (El Puig), Aurelià Lairón (Alzira) i Vicente Sanz (Llombai). El món acadèmic i cultural va estar representat també per figures com el politòleg Luis Sebastián i el jurista Enrique Fliquete (membre del Consell Jurídic Consultiu), a més de professors universitaris, investigadors i autors vinculats a la història i al dret foral valencià.

L’acte va reunir a més professionals de l’àmbit jurídic, com el degà del Col·legi de l’Advocacia de València, José Soriano, i l’advocat i docent Carlos Sanz; del sector comunicatiu, com Héctor González, president de APPV; el periodista Joseca Arnau, la periodista esportiva Esther Collado, el director de Las Provincias, Jesús Trelis i el director de la 8 Mediterrani, Vicente Climent; i de l’associacionisme professional i cultural, com Núria Lloret, vicepresidenta de EVAP, l’arquitecte Luis Sendra o representants d’entitats com Lo Rat Penat, el Casino d’Agricultura, AVAPOL o ANDEMAR.

La diversitat de perfils reunits va posar de manifest el caràcter transversal i aglutinador de la proposta del Fòrum, que aspira a implicar a tots els sectors de la societat valenciana en una commemoració participativa i projectada al futur.

Horitzó: un projecte comú fins a 2038

El Fòrum Jaume I 2038 projecta un calendari d’accions que s’estendrà fins a eixa data simbòlica, coincidint amb el 800 aniversari de la conquesta de València. Entre les seues activitats s’inclouen jornades acadèmiques, exposicions, iniciatives educatives, campanyes de sensibilització i activitats culturals repartides per les tres províncies valencianes.

Amb el suport social i institucional reunit ahir, el Fòrum arranca amb força com un espai obert de reflexió, identitat i futur compartit per al conjunt del poble valencià.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

CACSA ordena a L’Umbracle acatar la sentència sobre soroll i respecte als veïns

La Ciutat de les Arts i les Ciències exigix a la concessionària de L’Umbracle que suspenga tota activitat musical que vulnere l'ordenança acústica i els drets fonamentals dels veïns, en compliment d'una sentència recent.

Mbappé i Lamine Yamal blinden els seus gestos i noms com a marques esportives

Kylian Mbappé i Lamine Yamal se situen entre els esportistes més actius en el registre i protecció dels seus gestos i noms com a marques, en plena ofensiva contra la pirateria i la falsificació en el sector esportiu.

Concentració a València contra els acomiadaments anunciats per Glovo

Repartidors de Glovo es concentren a València durant les jornades de vaga per a rebutjar el ERE, els acomiadaments previstos i denunciar la deterioració de les seues condicions laborals.

Centenars reclamen a València la fi de l’escalada bèl·lica a Orient Pròxim

La plataforma Parar la Guerra reunix manifestants en la Plaça de la Verge de València per a exigir la fi de la guerra a Orient Pròxim i mantindre viu el focus sobre Gaza.

Lesió muscular en el aductor esquerre de Tunde preocupa el Llevant

Karrem Tunde, extrem del Llevant, patix una lesió muscular en el aductor llarg esquerre després de ser substituït en l'últim partit de LaLiga davant el Sevilla.

L’Institut de les Dones reclama retirar a Torrent una campanya municipal contra l’avortament

L'Institut de les Dones ha demanat a l'alcaldessa de Torrent que retire una campanya municipal contra l'avortament per considerar que vulnera drets reconeguts i difon un missatge contrari a la llei.

Troben a Sagunt a la menor de 12 anys desapareguda el dia anterior

La Policia Nacional ha localitzat en bon estat a la xiqueta de 12 anys desapareguda a Sagunt el dia anterior, després d'activar-se una alerta de busca i difondre's el seu cas en xarxes socials.

Vila-real i Celta es juguen punts clau en la baralla per Europa

Vila-real i Celta es mesuren en La Ceràmica en un dol directe per les places europees: els locals freguen la Champions i els gallecs apuren les seues opcions.