Identificades dos parelles de bebés robats durant el franquisme gràcies a l’ADN

Els primers resultats de l’anàlisi d’ADN per establir relació de possibles casos de bebés robats realitzats per la Fundació Fisabio en col·laboració de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica, han tingut els seus fruits i n’han permés trobar dos coincidències i establir el parentiu de quatre persones víctimes de casos de nadons robats.

Després de l’anàlisi de 134 mostres biològiques procedents de 91 familiars de bebés robats i 43 possibles nadons sostrets mitjançant noves tècniques de seqüenciació massiva s’ha determinat que existeix un parentiu entre dos germanes i un germà i la seua germana.

Així ho han donat a conéixer la consellera de Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo, i la responsable del Servei de Seqüenciació de Fisabio, Llúcia Martínez, en roda de premsa per presentar els primers resultats d’este estudi, en què ha obert la porta a crear un Banc d’ADN de caràcter estatal “que permeta la cruïlla de dades entre comunitats autònomes i augmenta les possibilitats que els familiars es puguen retrobar”.

«Som la primera administració pública a Espanya en fer un estudi sobre casos de bebés robats a través de les tècniques més avançades” ha afirmat Pérez Garijo, a la qual cosa ha afegit que és “essencial” continuar realitzant la presa de mostres a les persones afectades pels robatoris de bebés “perquè formen part d’este banc d’ADN que permetrà aclarir una pràctica que es va realitzar a Espanya durant dècades amb absoluta impunitat”.

Per això, la consellera ha insistit que els familiars que sospitin que han pogut ser víctimes d’un cas de nadons robats es façan les proves d’ADN «que permetin trobar el parentiu després de massa anys d´espera i lluita per aportar llum a delictes de lesa humanitat».

Recollida de mostres i anàlisi de les dades

En total, el personal investigador de Fisabio va dur a terme nou recollides de mostres a diferents centres sanitaris de la Comunitat Valenciana: quatre a València, tres a Alacant i un a Castelló.

“La Comissió Nacional per a l’Ús Forense de l’ADN recomana disposar de l’ADN dels dos pares o si no n’hi ha del major nombre de familiars possible per fer possible la identificació. Per esta raó estes recollides són de vital importància i es continuaran fent amb periodicitat suficient a partir dels llistats proporcionats per les associacions a la Conselleria de Qualitat Democràtica”, ha declarat Llúcia Martínez, responsable del Servei de Seqüenciació de la Fundació Fisabio.

Les recollides de mostres es van organitzar amb la col·laboració de diferents associacions que participen en el projecte, entre elles, l’Associació Víctimes d’Alacant: Bebés Robados i Adopciones Irregulares; Save Our Souls (SOS) Nadons robats Comunitat Valenciana; i l’Associació SOS Bebés Robados de València. Les mostres recollides han quedat emmagatzemades al Biobanc per a la Investigació Biomèdica i en Salut Pública de la Comunitat Valenciana (IBSP-CV), seguint les clàusules dels consentiments informats signats per les persones donants.

Millora de les taxes d’identificació

Per a esta investigació, l’equip de Seqüenciació de Fisabio ha estudiat uns fragments d’ADN molt concrets presents de manera natural al genoma, anomenats microsatèl·lits. Es tracta de regions específiques de la cadena d’ADN que contenen seqüències concretes repetides de manera consecutiva. Les persones emparentades solen tindre el mateix nombre d’unitats repetides, és a dir, el patró d’esta repetició és hereditari i per això el seu estudi és una eina habitual d’anàlisi forense.

La Fundació Fisabio utilitza noves tècniques de seqüenciació massiva que analitzen un nombre més gran de marcadors genètics per aconseguir la identificació. “La Comissió Nacional per a l’ús Forense de l’ADN recomana utilitzar en el cas de nadons robats el nombre més gran de marcadors possible. Per això, a més dels microsatèl·lits, s’han analitzat altres marcadors com els polimorfismes de nucleòtid únic (SNP)».

La identificació de 13 de les víctimes de les Foses 22 i 112 del cementeri de Paterna s’ha aconseguit gràcies a un segon procés d’anàlisi de mostres realitzat per Fisabio a través d’estes tècniques més avançades de seqüenciació de l’ADN, mostres que s’havien analitzat anteriorment sense resultats positius. Esta nova eina permet obtindre millors resultats a restes que no s’havien pogut identificar en una primera fase a través de les tècniques clàssiques.

La consellera de Qualitat Democràtica ha afirmat que esta nova tècnica i la creació d’una base de dades d’ADN “ens obre la porta a establir nous parentius, també en el cas de bebés que van ser robats a les famílies i que creguen que podrien haver sigut víctimes d’estes pràctiques”.

Últimes notícies

Les pluges deixen quasi 60.000 llamps i fins a 254 litres per metre quadrat

L’últim episodi de pluges a la Comunitat Valenciana ha deixat quasi 60.000 llamps i màxims de 254 l/m² a Santa Magdalena de Polpís i 241 l/m² al paratge de la Murta, a Alzira. Les acumulacions més intenses s’han registrat al nord, però també hi ha valors destacats a la província de València.

Messi celebra en xarxes la primera victòria com a amo de l’Eldense

Leo Messi ha celebrat en xarxes socials la golejada 4-1 de l’Eldense a l’Oviedo, la primera des que és propietari del club i amb Javi Calleja en la banqueta.

Ceuta arreplegarà a València la Medalla d’Honor pel 9 d’Octubre

El president de Ceuta, Juan Jesús Vivas, arreplegarà dilluns a València la Medalla d’Honor concedida a la ciutat autònoma amb motiu dels honors del 9 d’Octubre. L’Ajuntament distingix també entitats culturals, socials i esportives i diverses figures destacades com Ferran Torres, Alejandro Grimaldo i Fátima Diame.

Les fortes pluges deixen 266 incidències a la Comunitat Valenciana des de dijous

El Centre de Coordinació d’Emergències ha gestionat 266 incidents per les pluges entre dijous i dissabte al matí, sobretot a la província de València. Els registres de precipitació més elevats s’han donat a Alzira i Peníscola, amb més de 100 litres per metre quadrat.

Aemet rebaixa a groc els avisos per pluges fortes este dissabte

Aemet ha retirat els avisos taronja per pluges d’este dissabte a la Comunitat Valenciana, però manté el nivell groc per precipitacions i tronades en el litoral de Castelló, València i el nord d’Alacant.

Dissabte amb pluges molt fortes a Castelló, València i nord d’Alacant

La Comunitat Valenciana afronta este dissabte un episodi de ruixats forts o molt forts amb tronades i granís, sobretot al litoral i prelitoral de Castelló, València i nord d’Alacant. Les temperatures es mantenen estables i el vent anirà girant a nord-est amb més intensitat a la mar.

Guitarricadelafuente acomiada el seu any triomfal a Madrid amb un crit a favor de la protesta en Sol

Guitarricadelafuente ha tancat al Movistar Arena de Madrid la gira del disc 'Spanish Leather' davant 15.800 persones i amb un missatge explícit de suport a la protesta per l’habitatge a la Puerta del Sol.

Una tromba d’aigua descarrega 97 l/m² en només una hora a Alzira

Una tempesta torrencial ha deixat fins a 143 l/m² en quatre hores a Alzira, amb quasi 97 litres caiguts en només una hora, segons Avamet. No s’han registrat incidències, però es manté l’alerta taronja per pluges intenses a la província de València.