15.7 C
València
Divendres, 23 gener, 2026

Els intents d’abaratir la ‘cistella de la compra’ sumen iniciatives de què els consumidors desconfien

L’última  maniobra comercial i publicitària de Mercadona ha arribat amb l’anunci de la “baixada de preu de 500 productes de consum diari“, que la marca valenciana assegura que pot suposar un estalvi de “fins a 150 euros anuals”. Tot i això, moltes de les primeres reaccions dins i fora de les xarxes socials ja passen per la desconfiança dels usuaris, que dubten si estes rebaixes seran la compensació de les brutals pujades registrades anteriorment.

Comentaris com el d’una de les lectores de València Diari, que assegurava tindre els tiquets guardats de compres anteriors per verificar esta baixada, no són una excepció.

D’altra banda, el còmput total anual de l’hipotètic estalvi que pot suposar este descens, – 40 cèntims al dia- reflectit a les cridaneres etiquetes grogues, tampoc garanteix que no es desequilibre amb els preus d’“altres productes” fora dels que es promocionen en esta maniobra comercial en un moment difícil.

Però esta no és l’única iniciativa o intent de combatre la pèrdua de poder adquisitiu en àrees tan bàsiques com l’alimentació. Ja que la pressió social i un escenari econòmic cada cop més poc encoratjador ha obligat les administracions públiques a incidir en mesures de caràcter economicosocial, entre les quals també s’inclou l’economia domèstica.

En este escenari fa tot just una setmana, Puig anunciava la posada en marxa d’un bo de la compra de 90 euros per a ‘famílies vulnerables’, una mesura que, segons el previst, o almenys segons el que s’ha anunciat, podria beneficiar mig milió d’usuaris.

De moment, és un portal específic https://bonocesta.gva.es/el que explica els mecanismes i requisits per sol·licitar-ho. És una targeta moneder que es podrà anar consumint de manera progressiva.

A més la web també informa que de forma complementària,“…les grans distribuïdores d’alimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç donaran fins a 1 milió d’euros, amb destinació a ONG i associacions sense ànim de lucre, per a l’adquisició d’aliments. Les empreses participants en esta iniciativa són: Alcampo, Carrefour, Consum, Dia, Dialprix, El Corte Inglés, Hiperber, Lidl, Más y Más, Mercadona, Spar i el petit comerç representat per Confecomerç i Unió Gremial“.

En este cas, esta mesura arribava en clau economicopolítica, després que setmanes abans a la fira de Berlín, el president de la Generalitat ja anunciara les reunions que estava mantenint amb el sector comercial, de cara a donar resposta a les preocupacions de la població.

No obstant això, estes són només alguns exemples dels últims intents d’iniciatives privades més o menys interessades que s’han registrat o d’adopció de mesures de caràcter públic des d’òrgans de poder que a més en els darrers dies es comencen a convertir en promeses electorals.

Un complex equilibri entre el qual és polític i econòmic i l’empresa privada, representada massa vegades per grans multinacionals, que acumula també ‘fiascos’ o intents fallits que, malgrat estar a la memòria més recent, es perden en el dia a dia de qui gestiona economies domèstiques amb salaris insuficients per fer front al que és ‘normal’.

Només cal recordar, com a mostra, que fa uns mesos, a finals del 2022, una cadena francesa de supermercats en llançava una “cistella de compra bàsica amb 30 productes per 30 euros” que literalment era esbocinada tant a nivell d’equilibri nutricional com de sentit comú bàsic, per consumidors i per organitzacions d’usuaris, a més de per la incongruència i l’aleatorietat de molts dels productes proposats només justificable per poder arribar a la xifra redonade la publicitat.

També per aquella mateixa època, era un petit supermercat familiar el que creava una cistella de la compra assequible “amb productes bàsics, de primera necessitat” i els seus amos apareixien a tots els mitjans com a gurus de l’estalvi domèstic.

Amb tot, la recerca de l’estalvi en les compres diàries o fins i tot en alguns casos la supressió de determinats aliments o la substitució s’està estenent a moltes llars valencianes. Esta mateixa setmana, una enquesta de l’OCU alertava que el 14% de les llars de la Comunitat tenen seriosos problemes per arribar a final de mes.

Últimes notícies

Dos detinguts a València per empadronar il·legalment a estrangers i lucrar-se amb 26.250 euros

La Policia Nacional ha detingut a dos jóvens per empadronar a estrangers amb contractes falsos i sense permís del propietari. La investigació va revelar 30 altes des de 2022 i pagaments de 750 euros a l'any.

180.000 hectàrees abandonades en la Comunitat Valenciana, rècord històric segons AVA-ASAJA

La Comunitat Valenciana va batre en 2025 el seu rècord de terres de cultiu abandonades amb 179.994 hectàrees. AVA-ASAJA ho atribuïx a la crisi de rendibilitat i a la DANA de 2024, i reclama un canvi de rumb.

Un clàssic per la Supercopa: el Barcelona defén la seua hegemonia davant un Reial Madrid que busca el seu primer títol

El títol es decidix en Castalia: el Barcelona arriba com a vigent campió amb cinc Supercopas i domini aclaparador; el Reial Madrid aspira a estrenar el seu palmarés després del seu 1-3 en Montjuïc

Quatre detinguts per una agressió d’extrema gravetat a Sant Vicent del Raspeig

Quatre hòmens han sigut detinguts per un presumpte homicidi en grau de temptativa després d'una agressió d'extrema violència en una zona d'oci de Sant Vicent del Raspeig. La víctima va patir lesions molt greus i va ser ingressada en l'UCI; un dels arrestats va ingressar a la presó i els altres tres van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

Avís groc per vent de fins a 80 km/h este dissabte en la Comunitat Valenciana i risc costaner

El dissabte s'ha activat l'avís groc per vents de fins a 80 km/h a l'interior de Castelló i València, 70 km/h en el sud d'Alacant, i risc en la costa.

La comissió de la DANA del Congrés cita a Feijóo el 2 de febrer

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha citat al líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, per al 2 de febrer a les 11.00. Eixe dia també compareixerà una treballadora del 112 i José Manuel Cuenca ho farà el 9 de febrer.

2025 ha sigut el quart any més càlid en la Comunitat Valenciana i molt humit, amb un 30% més de pluges

2025 ha sigut el quart any més càlid en la Comunitat Valenciana, amb una mitjana 1,2 °C superior a l'habitual, i molt humit, amb un 30% més de precipitacions. L'any combina un llarg episodi de calor a l'agost amb un dia de Nadal excepcionalment fred.

La Policia investiga noves filtracions de dades que afecten a Óscar Puente i a presidents autonòmics

La Policia Nacional investiga la difusió en xarxes de llistats amb dades personals d'Óscar Puente, directius de Transports i diversos líders autonòmics. Les filtracions s'atribuïxen a dos hackers que reactiven bases antigues aprofitant el context de la tragèdia de Adamuz.