Els intents d’abaratir la ‘cistella de la compra’ sumen iniciatives de què els consumidors desconfien

L’última  maniobra comercial i publicitària de Mercadona ha arribat amb l’anunci de la “baixada de preu de 500 productes de consum diari“, que la marca valenciana assegura que pot suposar un estalvi de “fins a 150 euros anuals”. Tot i això, moltes de les primeres reaccions dins i fora de les xarxes socials ja passen per la desconfiança dels usuaris, que dubten si estes rebaixes seran la compensació de les brutals pujades registrades anteriorment.

Comentaris com el d’una de les lectores de València Diari, que assegurava tindre els tiquets guardats de compres anteriors per verificar esta baixada, no són una excepció.

D’altra banda, el còmput total anual de l’hipotètic estalvi que pot suposar este descens, – 40 cèntims al dia- reflectit a les cridaneres etiquetes grogues, tampoc garanteix que no es desequilibre amb els preus d’“altres productes” fora dels que es promocionen en esta maniobra comercial en un moment difícil.

Però esta no és l’única iniciativa o intent de combatre la pèrdua de poder adquisitiu en àrees tan bàsiques com l’alimentació. Ja que la pressió social i un escenari econòmic cada cop més poc encoratjador ha obligat les administracions públiques a incidir en mesures de caràcter economicosocial, entre les quals també s’inclou l’economia domèstica.

En este escenari fa tot just una setmana, Puig anunciava la posada en marxa d’un bo de la compra de 90 euros per a ‘famílies vulnerables’, una mesura que, segons el previst, o almenys segons el que s’ha anunciat, podria beneficiar mig milió d’usuaris.

La Generalitat llança un bo de 90 euros per a la cistella de la compra de famílies vulnerables

De moment, és un portal específic https://bonocesta.gva.es/el que explica els mecanismes i requisits per sol·licitar-ho. És una targeta moneder que es podrà anar consumint de manera progressiva.

A més la web també informa que de forma complementària,“…les grans distribuïdores d’alimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç donaran fins a 1 milió d’euros, amb destinació a ONG i associacions sense ànim de lucre, per a l’adquisició d’aliments. Les empreses participants en esta iniciativa són: Alcampo, Carrefour, Consum, Dia, Dialprix, El Corte Inglés, Hiperber, Lidl, Más y Más, Mercadona, Spar i el petit comerç representat per Confecomerç i Unió Gremial«.

En este cas, esta mesura arribava en clau economicopolítica, després que setmanes abans a la fira de Berlín, el president de la Generalitat ja anunciara les reunions que estava mantenint amb el sector comercial, de cara a donar resposta a les preocupacions de la població.

No obstant això, estes són només alguns exemples dels últims intents d’iniciatives privades més o menys interessades que s’han registrat o d’adopció de mesures de caràcter públic des d’òrgans de poder que a més en els darrers dies es comencen a convertir en promeses electorals.

Un complex equilibri entre el qual és polític i econòmic i l’empresa privada, representada massa vegades per grans multinacionals, que acumula també ‘fiascos’ o intents fallits que, malgrat estar a la memòria més recent, es perden en el dia a dia de qui gestiona economies domèstiques amb salaris insuficients per fer front al que és ‘normal’.

Només cal recordar, com a mostra, que fa uns mesos, a finals del 2022, una cadena francesa de supermercats en llançava una “cistella de compra bàsica amb 30 productes per 30 euros” que literalment era esbocinada tant a nivell d’equilibri nutricional com de sentit comú bàsic, per consumidors i per organitzacions d’usuaris, a més de per la incongruència i l’aleatorietat de molts dels productes proposats només justificable per poder arribar a la xifra redonade la publicitat.

També per aquella mateixa època, era un petit supermercat familiar el que creava una cistella de la compra assequible “amb productes bàsics, de primera necessitat” i els seus amos apareixien a tots els mitjans com a gurus de l’estalvi domèstic.

Amb tot, la recerca de l’estalvi en les compres diàries o fins i tot en alguns casos la supressió de determinats aliments o la substitució s’està estenent a moltes llars valencianes. Esta mateixa setmana, una enquesta de l’OCU alertava que el 14% de les llars de la Comunitat tenen seriosos problemes per arribar a final de mes.

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA crida a declarar com a testimoni Martínez Mus

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha acordat citar com a testimoni, encara sense data, el vicepresident tercer del Govern valencià i conseller Vicente Martínez Mus, arran dels missatges que va enviar al grup de Whatsapp del Consell durant l’episodi de pluges.

València prepara l’arribada de més de 200 obres de Sorolla amb un contracte de transport de 404.000 euros

El Consorci de Museus ha tret a licitació el trasllat de més de 200 obres de Joaquín Sorolla des de la Hispanic Society de Nova York a València, amb un pressupost de 404.236,80 euros i previsió d’inaugurar la col·lecció en gener de 2027 al Museu de la Ciutat.

El jugador de l’Elx Josan Ferrández llegirà el pregó de les Festes d’Elx 2026

L’Ajuntament d’Elx ha triat el futbolista crevillentí de l’Elx CF José Antonio Ferrández ‘Josan’ com a pregoner de les Festes d’Elx 2026, en reconeixement a la seua trajectòria i vincle amb el club i la ciutat.

Les zones cremades pels últims incendis seran declarades àrees greument afectades

El Govern central ha anunciat que aprovarà un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees cremades pels últims incendis, inclosa La Vall d'Uixó. Després de l’aprovació, s’activarà la coordinació amb institucions i ajuntaments per avaluar danys i impulsar la recuperació.

Un jutge revoca el tercer grau a dos presos d’ETA, un d’ells pel doble crim de Santa Pola

L’Audiència Nacional ha deixat sense efecte el tercer grau penitenciari concedit pel Govern basc a Juan Antonio Olarra Guridi i a Óscar Celarain, condemnat per l’atemptat de la caserna de la Guàrdia Civil de Santa Pola, en considerar prematura la seua semillibertat.

Compromís exigix la compareixença de Juanfran Pérez Llorca pel gran incendi de la Vall d’Uixó

Compromís ha sol·licitat un ple extraordinari a Les Corts perquè el president Juanfran Pérez Llorca i el conseller d'Emergències expliquen la gestió de l'incendi de la Vall d'Uixó, que ha cremat ja 7.000 hectàrees. La coalició reclama redirigir el milió d'euros per a la Fundación Toro de Lidia a emergències i reclama 'menys toreros i més bombers'.

Morata continuarà al capdavant de les Cambres de Comerç de la Comunitat fins a 2030

El Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana ha constituït el nou ple per al període 2026-2030 i ha reelegit José Vicente Morata com a president, amb un nou comité executiu format pels principals responsables de les cambres territorials.

El PSPV reclama centrar tots els esforços en l’incendi de la Vall d’Uixó

El diputat socialista José Díaz ha demanat deixar a un costat les crítiques polítiques i centrar tots els esforços en l’emergència per l’incendi de la Vall d’Uixó, que afecta la província de Castelló.