Els intents d’abaratir la ‘cistella de la compra’ sumen iniciatives de què els consumidors desconfien

L’última  maniobra comercial i publicitària de Mercadona ha arribat amb l’anunci de la “baixada de preu de 500 productes de consum diari“, que la marca valenciana assegura que pot suposar un estalvi de “fins a 150 euros anuals”. Tot i això, moltes de les primeres reaccions dins i fora de les xarxes socials ja passen per la desconfiança dels usuaris, que dubten si estes rebaixes seran la compensació de les brutals pujades registrades anteriorment.

Comentaris com el d’una de les lectores de València Diari, que assegurava tindre els tiquets guardats de compres anteriors per verificar esta baixada, no són una excepció.

D’altra banda, el còmput total anual de l’hipotètic estalvi que pot suposar este descens, – 40 cèntims al dia- reflectit a les cridaneres etiquetes grogues, tampoc garanteix que no es desequilibre amb els preus d’“altres productes” fora dels que es promocionen en esta maniobra comercial en un moment difícil.

Però esta no és l’única iniciativa o intent de combatre la pèrdua de poder adquisitiu en àrees tan bàsiques com l’alimentació. Ja que la pressió social i un escenari econòmic cada cop més poc encoratjador ha obligat les administracions públiques a incidir en mesures de caràcter economicosocial, entre les quals també s’inclou l’economia domèstica.

En este escenari fa tot just una setmana, Puig anunciava la posada en marxa d’un bo de la compra de 90 euros per a ‘famílies vulnerables’, una mesura que, segons el previst, o almenys segons el que s’ha anunciat, podria beneficiar mig milió d’usuaris.

La Generalitat llança un bo de 90 euros per a la cistella de la compra de famílies vulnerables

De moment, és un portal específic https://bonocesta.gva.es/el que explica els mecanismes i requisits per sol·licitar-ho. És una targeta moneder que es podrà anar consumint de manera progressiva.

A més la web també informa que de forma complementària,“…les grans distribuïdores d’alimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç donaran fins a 1 milió d’euros, amb destinació a ONG i associacions sense ànim de lucre, per a l’adquisició d’aliments. Les empreses participants en esta iniciativa són: Alcampo, Carrefour, Consum, Dia, Dialprix, El Corte Inglés, Hiperber, Lidl, Más y Más, Mercadona, Spar i el petit comerç representat per Confecomerç i Unió Gremial«.

En este cas, esta mesura arribava en clau economicopolítica, després que setmanes abans a la fira de Berlín, el president de la Generalitat ja anunciara les reunions que estava mantenint amb el sector comercial, de cara a donar resposta a les preocupacions de la població.

No obstant això, estes són només alguns exemples dels últims intents d’iniciatives privades més o menys interessades que s’han registrat o d’adopció de mesures de caràcter públic des d’òrgans de poder que a més en els darrers dies es comencen a convertir en promeses electorals.

Un complex equilibri entre el qual és polític i econòmic i l’empresa privada, representada massa vegades per grans multinacionals, que acumula també ‘fiascos’ o intents fallits que, malgrat estar a la memòria més recent, es perden en el dia a dia de qui gestiona economies domèstiques amb salaris insuficients per fer front al que és ‘normal’.

Només cal recordar, com a mostra, que fa uns mesos, a finals del 2022, una cadena francesa de supermercats en llançava una “cistella de compra bàsica amb 30 productes per 30 euros” que literalment era esbocinada tant a nivell d’equilibri nutricional com de sentit comú bàsic, per consumidors i per organitzacions d’usuaris, a més de per la incongruència i l’aleatorietat de molts dels productes proposats només justificable per poder arribar a la xifra redonade la publicitat.

També per aquella mateixa època, era un petit supermercat familiar el que creava una cistella de la compra assequible “amb productes bàsics, de primera necessitat” i els seus amos apareixien a tots els mitjans com a gurus de l’estalvi domèstic.

Amb tot, la recerca de l’estalvi en les compres diàries o fins i tot en alguns casos la supressió de determinats aliments o la substitució s’està estenent a moltes llars valencianes. Esta mateixa setmana, una enquesta de l’OCU alertava que el 14% de les llars de la Comunitat tenen seriosos problemes per arribar a final de mes.

Últimes notícies

Greus cogides als banderillers Fernando Sánchez i Andrés Revuelta a la Fira de Fogueres d’Alacant

Els banderillers de la quadrilla de Tomás Rufo, Fernando Sánchez i Andrés Revuelta, han sigut cogits pel sisé bou de la quarta de abonament de la Fira de Fogueres d’Alacant, durant el terç de banderilles.

Sis orelles i porta gran a Alacant per a Borja Jiménez, De Miranda i Tomás Rufo

Borja Jiménez, David de Miranda i Tomás Rufo han eixit a muscles a la quarta de la Feria de Hogueras d'Alacant amb sis orelles en una corrida de Victoriano del Río noble però desraçada i amb diversos sustos per als toreros de plata.

Caràcter i talent donen avantatge al València Basket en la final de la Liga Endesa

El València Basket ha guanyat el tercer partit de la final de la Liga Endesa al Palau Blaugrana (80-88) i s’ha posat 2-1 davant el Barça, en una victòria que Pedro Martínez atribuïx al caràcter i al talent del vestidor.

El Valencia Basket colpeja el Barça al Palau i acarona el títol de la Lliga Endesa

El Valencia Basket, liderat per un brillant Jean Montero amb 29 punts, ha derrotat el Barça per 80-88 al tercer partit de la final de la Lliga Endesa al Palau Blaugrana i es posa 2-1 en l’eliminatòria, a una sola victòria del títol.

Diverses persones, també menors, ateses després d’un greu incendi en una vivenda d’Aldaia

Un incendi declarat de matinada en un dúplex d’un edifici d’Aldaia ha obligat a rescatar diversos veïns, alguns menors, que han hagut de ser atesos pels servicis sanitaris.

L’exdirector d’Emergències de la Generalitat es desmarca de la gestió de la dana mortal

Alberto Javier Martín Moratilla assegura al Congrés que el dia de la dana amb 230 morts no tenia competències operatives i defensa que va fer tot el que va poder amb els mitjans disponibles.

Castelló obri una nova ruta xàrter amb l’arribada de turistes d’Eslovàquia

L’aeroport de Castelló ha estrenat una operativa xàrter que connecta amb Bratislava durant quinze setmanes i que pot portar fins a 2.700 turistes eslovacs, mentre prepara una altra programació per a rebre 11.000 visitants austríacs entre 2027 i 2028.

Les empreses valencianes busquen reforçar el seu negoci a l’Àfrica amb una aliança amb el Marroc

Quasi 3.000 empreses valencianes exporten ja al Marroc, principal soci comercial en Àfrica, i institucions i empresariat han defensat una nova aliança industrial, tecnològica i logística per a guanyar competitivitat i obrir més negoci al continent africà.