Els intents d’abaratir la ‘cistella de la compra’ sumen iniciatives de què els consumidors desconfien

L’última  maniobra comercial i publicitària de Mercadona ha arribat amb l’anunci de la “baixada de preu de 500 productes de consum diari“, que la marca valenciana assegura que pot suposar un estalvi de “fins a 150 euros anuals”. Tot i això, moltes de les primeres reaccions dins i fora de les xarxes socials ja passen per la desconfiança dels usuaris, que dubten si estes rebaixes seran la compensació de les brutals pujades registrades anteriorment.

Comentaris com el d’una de les lectores de València Diari, que assegurava tindre els tiquets guardats de compres anteriors per verificar esta baixada, no són una excepció.

D’altra banda, el còmput total anual de l’hipotètic estalvi que pot suposar este descens, – 40 cèntims al dia- reflectit a les cridaneres etiquetes grogues, tampoc garanteix que no es desequilibre amb els preus d’“altres productes” fora dels que es promocionen en esta maniobra comercial en un moment difícil.

Però esta no és l’única iniciativa o intent de combatre la pèrdua de poder adquisitiu en àrees tan bàsiques com l’alimentació. Ja que la pressió social i un escenari econòmic cada cop més poc encoratjador ha obligat les administracions públiques a incidir en mesures de caràcter economicosocial, entre les quals també s’inclou l’economia domèstica.

En este escenari fa tot just una setmana, Puig anunciava la posada en marxa d’un bo de la compra de 90 euros per a ‘famílies vulnerables’, una mesura que, segons el previst, o almenys segons el que s’ha anunciat, podria beneficiar mig milió d’usuaris.

La Generalitat llança un bo de 90 euros per a la cistella de la compra de famílies vulnerables

De moment, és un portal específic https://bonocesta.gva.es/el que explica els mecanismes i requisits per sol·licitar-ho. És una targeta moneder que es podrà anar consumint de manera progressiva.

A més la web també informa que de forma complementària,“…les grans distribuïdores d’alimentació de la Comunitat Valenciana i un sector del xicotet comerç donaran fins a 1 milió d’euros, amb destinació a ONG i associacions sense ànim de lucre, per a l’adquisició d’aliments. Les empreses participants en esta iniciativa són: Alcampo, Carrefour, Consum, Dia, Dialprix, El Corte Inglés, Hiperber, Lidl, Más y Más, Mercadona, Spar i el petit comerç representat per Confecomerç i Unió Gremial«.

En este cas, esta mesura arribava en clau economicopolítica, després que setmanes abans a la fira de Berlín, el president de la Generalitat ja anunciara les reunions que estava mantenint amb el sector comercial, de cara a donar resposta a les preocupacions de la població.

No obstant això, estes són només alguns exemples dels últims intents d’iniciatives privades més o menys interessades que s’han registrat o d’adopció de mesures de caràcter públic des d’òrgans de poder que a més en els darrers dies es comencen a convertir en promeses electorals.

Un complex equilibri entre el qual és polític i econòmic i l’empresa privada, representada massa vegades per grans multinacionals, que acumula també ‘fiascos’ o intents fallits que, malgrat estar a la memòria més recent, es perden en el dia a dia de qui gestiona economies domèstiques amb salaris insuficients per fer front al que és ‘normal’.

Només cal recordar, com a mostra, que fa uns mesos, a finals del 2022, una cadena francesa de supermercats en llançava una “cistella de compra bàsica amb 30 productes per 30 euros” que literalment era esbocinada tant a nivell d’equilibri nutricional com de sentit comú bàsic, per consumidors i per organitzacions d’usuaris, a més de per la incongruència i l’aleatorietat de molts dels productes proposats només justificable per poder arribar a la xifra redonade la publicitat.

També per aquella mateixa època, era un petit supermercat familiar el que creava una cistella de la compra assequible “amb productes bàsics, de primera necessitat” i els seus amos apareixien a tots els mitjans com a gurus de l’estalvi domèstic.

Amb tot, la recerca de l’estalvi en les compres diàries o fins i tot en alguns casos la supressió de determinats aliments o la substitució s’està estenent a moltes llars valencianes. Esta mateixa setmana, una enquesta de l’OCU alertava que el 14% de les llars de la Comunitat tenen seriosos problemes per arribar a final de mes.

Últimes notícies

Cel ras i lleu descens de les màximes este dimecres a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’espera cel ras a la Comunitat Valenciana, amb temperatures mínimes sense canvis, màximes en lleuger descens i vent fluix variable que girarà a llevant a migdia.

Morante emociona Alacant però se’n va a peu en una vesprada de revolució taurina

Morante de la Puebla ha firmat una actuació de somni amb dos orelles a Alacant, però ha eixit a peu per la permissivitat del palco amb Talavante en una gran correguda de Santiago Domecq.

Incendi en un abocador de Caudete de las Fuentes amb diversos mitjans treballant per a controlar-lo

Un incendi declarat esta vesprada en un abocador de Caudete de las Fuentes obliga a desplegar mitjans aeris, terrestres i maquinària pesada, encara que la seua evolució és positiva.

Paco Roca brillara a Itàlia en el 60 aniversari del festival de còmic Lucca Comics & Games

El veterà dibuixant Paco Roca participarà en la 60 edició del prestigiós festival Lucca Comics & Games, a Itàlia, amb un cartell ple de grans figures del còmic, el manga i els videojocs.

Ferit un camioner en caure per un terraplén a Forcall amb més de 200 porcs

Un home de 68 anys ha resultat ferit en caure per un terraplén a Forcall (Castelló) amb un camió que transportava 205 porcs, molts dels quals han mort per l'accident.

Anna frega els 40 graus en una nova jornada de calor extrema a la Comunitat

L’ona de calor ha deixat este dimarts fins a 39,6 graus en Anna i més de 38 graus en diversos municipis de la província de València, segons Avamet i Aemet.

Inditex manté la millor reputació empresarial i Juan Roig encapçala els líders més valorats

Inditex ha revalidat el primer lloc com a empresa amb millor reputació a Espanya segons Merco 2026, mentre que el president de Mercadona, el valencià Juan Roig, lidera el llistat dels 100 directius millor valorats.

Les víctimes de la dana reclamen al Congrés que Mazón deixe de ser aforat

Associacions de familiars de víctimes de la dana de València han demanat davant el Congrés que es retire l'aforament de Carlos Mazón i que puga ser investigat a Catarroja pels fets del 29 d'octubre de 2024.