La Federació Llull arreplega 150.000 euros per a huit iniciatives per la llengua i l’educació afectades per la dana

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

La Federació Llull –integrada per Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià i Obra Cultural Balear– ha recaptat 150.000 euros que destinarà a huit projectes que, d’una manera o altra, van quedar directament afectats pels aiguats del passat 29 d’octubre.

Es tracta de iniciatives que treballen per la llengua, l’educació i la cultura i que, a conseqüència de la dana, van patir pèrdues materials i econòmiques «molt importants», i van haver d’aturar la seua activitat.

Així, a través de la campanya ‘Amunt País Valencià!’ –que la Federació Llull va iniciar de manera urgent per donar resposta a les necessitats primàries del teixit cultural i educatiu de la zona– estes iniciatives rebran ajuda econòmica per poder iniciar o continuar les tasques de reparació i reconstrucció, i reprendre com més prompte millor la normalitat en totes les seues activitats.

La primera línia d’ajudes s’enfoca a donar suport a les editorials, les llibreries i les biblioteques escolars. En este sentit, la Federació Llull donarà part dels beneficis de la campanya per a la compra de llibres en valencià d’editorials de l’Horta Sud i de la Ribera Alta a les llibreries d’aquestes comarques, per a donar-los a centres educatius de secundària afectats, com és el cas dels de Massanassa, Sedaví, Picanya, Benetússer, Albal, Alfafar, Paiporta, Algemesí, Catarroja, Alaquàs, Aldaia, Silla i l’Alcúdia.

La segona línia d’ajudes anirà destinada a recuperar el mobiliari i material malmés del local de la Nova Muixeranga d’Algemesí que va quedar greument afectat. També es realitzarà, a través d’una tercera línia d’ajuts, una aportació econòmica per a la recuperació d’infraestructures i la compra de material esportiu per a l’Escola la Gavina de Picanya, un centre pioner en l’ensenyament de valencià i un dels centres més afectats pels aiguats.

I com a quarta línia de suport econòmic, es realitzarà una donació important per a la reconstrucció del local a Paiporta de la revista infantil ‘Camacuc’, una publicació històrica, escrita íntegrament en valencià per a xiquets i xiquetes. El donatiu permetrà comprar elements que han quedat malmesos com ara aparells tecnològics i mobiliari.

La música serà un altre dels sectors que rebrà ajuts. En este àmbit, es canalitzarà en col·laboració amb el Col·lectiu Ovidi Montllor del País Valencià. En concret, l’aportació econòmica servirà per a recuperar instruments i equips de so de músics afectats pels aiguats.

I vinculat al món de les arts escèniques, una altra línia d’aportaciones s’enfocarà directament sobre les companyies d’espectacles afectades de l’Horta Sud i la Ribera Alta, com Pot de Plom, Companyia Teatre Micalet i Disparatario, que han han perdut bona part del vestuari, escenografies, attrezzo i materials tècnics i de promoció.

Finalment, els beneficis de la campanya també es repartiran entre el col·lectiu d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló (AVVAC) per a la reconstrucció d’estudis i tallers que han quedat inundats pels aiguats, i per a la reconstrucció de la seu de la coordinadora lingüística comarcal de l’Horta Sud d’Escola Valenciana, el Guaix a Benetússer. Esta coordinadora treballa per a la normalització lingüística, especialment en l’àmbit educatiu, i va patir importants desperfectes a la seu, amb la consegüent paràlisi dels projectes anuals que porta a terme.

DONATIUS OBERTS FINS A FINALS D’ANY

Els donatius de la campanya procedixen majoritàriament de les aportacions solidàries que han realitzat gairebé un miler de ciutadans, tot i que també s’hi ha destinat una part important dels beneficis del concert solidari Catalunya amb el País Valencià, i diverses aportacions d’entitats, entre les quals Fundació.cat, l’Ajuntament de Vilassar de Dalt, l’Ajuntament de Vila-real, l’Espai Mallorca, Crits i renou, Esbart Joaquim Ruyra, l’Associació cultural Cambuleta i l’Ajuntament de Girona.

No obstant això, amb l’objectiu de poder continuar ampliant les aportacions, la campanya restarà oberta fins a finals d’any a través del lloc web Amunt País Valencià!; el compte corrent ES22 3159 0066 9030 4883 3820 i Bizum, amb el codi 10904.

Últimes notícies

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.