La Federació Llull arreplega 150.000 euros per a huit iniciatives per la llengua i l’educació afectades per la dana

VALÈNCIA, 9 (EUROPA PRESS)

La Federació Llull –integrada per Òmnium Cultural, Acció Cultural del País Valencià i Obra Cultural Balear– ha recaptat 150.000 euros que destinarà a huit projectes que, d’una manera o altra, van quedar directament afectats pels aiguats del passat 29 d’octubre.

Es tracta de iniciatives que treballen per la llengua, l’educació i la cultura i que, a conseqüència de la dana, van patir pèrdues materials i econòmiques «molt importants», i van haver d’aturar la seua activitat.

Així, a través de la campanya ‘Amunt País Valencià!’ –que la Federació Llull va iniciar de manera urgent per donar resposta a les necessitats primàries del teixit cultural i educatiu de la zona– estes iniciatives rebran ajuda econòmica per poder iniciar o continuar les tasques de reparació i reconstrucció, i reprendre com més prompte millor la normalitat en totes les seues activitats.

La primera línia d’ajudes s’enfoca a donar suport a les editorials, les llibreries i les biblioteques escolars. En este sentit, la Federació Llull donarà part dels beneficis de la campanya per a la compra de llibres en valencià d’editorials de l’Horta Sud i de la Ribera Alta a les llibreries d’aquestes comarques, per a donar-los a centres educatius de secundària afectats, com és el cas dels de Massanassa, Sedaví, Picanya, Benetússer, Albal, Alfafar, Paiporta, Algemesí, Catarroja, Alaquàs, Aldaia, Silla i l’Alcúdia.

La segona línia d’ajudes anirà destinada a recuperar el mobiliari i material malmés del local de la Nova Muixeranga d’Algemesí que va quedar greument afectat. També es realitzarà, a través d’una tercera línia d’ajuts, una aportació econòmica per a la recuperació d’infraestructures i la compra de material esportiu per a l’Escola la Gavina de Picanya, un centre pioner en l’ensenyament de valencià i un dels centres més afectats pels aiguats.

I com a quarta línia de suport econòmic, es realitzarà una donació important per a la reconstrucció del local a Paiporta de la revista infantil ‘Camacuc’, una publicació històrica, escrita íntegrament en valencià per a xiquets i xiquetes. El donatiu permetrà comprar elements que han quedat malmesos com ara aparells tecnològics i mobiliari.

La música serà un altre dels sectors que rebrà ajuts. En este àmbit, es canalitzarà en col·laboració amb el Col·lectiu Ovidi Montllor del País Valencià. En concret, l’aportació econòmica servirà per a recuperar instruments i equips de so de músics afectats pels aiguats.

I vinculat al món de les arts escèniques, una altra línia d’aportaciones s’enfocarà directament sobre les companyies d’espectacles afectades de l’Horta Sud i la Ribera Alta, com Pot de Plom, Companyia Teatre Micalet i Disparatario, que han han perdut bona part del vestuari, escenografies, attrezzo i materials tècnics i de promoció.

Finalment, els beneficis de la campanya també es repartiran entre el col·lectiu d’Artistes Visuals de València, Alacant i Castelló (AVVAC) per a la reconstrucció d’estudis i tallers que han quedat inundats pels aiguats, i per a la reconstrucció de la seu de la coordinadora lingüística comarcal de l’Horta Sud d’Escola Valenciana, el Guaix a Benetússer. Esta coordinadora treballa per a la normalització lingüística, especialment en l’àmbit educatiu, i va patir importants desperfectes a la seu, amb la consegüent paràlisi dels projectes anuals que porta a terme.

DONATIUS OBERTS FINS A FINALS D’ANY

Els donatius de la campanya procedixen majoritàriament de les aportacions solidàries que han realitzat gairebé un miler de ciutadans, tot i que també s’hi ha destinat una part important dels beneficis del concert solidari Catalunya amb el País Valencià, i diverses aportacions d’entitats, entre les quals Fundació.cat, l’Ajuntament de Vilassar de Dalt, l’Ajuntament de Vila-real, l’Espai Mallorca, Crits i renou, Esbart Joaquim Ruyra, l’Associació cultural Cambuleta i l’Ajuntament de Girona.

No obstant això, amb l’objectiu de poder continuar ampliant les aportacions, la campanya restarà oberta fins a finals d’any a través del lloc web Amunt País Valencià!; el compte corrent ES22 3159 0066 9030 4883 3820 i Bizum, amb el codi 10904.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904 milions extra per a cobrir el dèficit de 2025

La Comunitat Valenciana rebrà 1.904,25 milions d’euros de l’Extra FLA, més de la mitat del total estatal per a cobrir l’excés de dèficit de 2025. A més, el Govern li ha assignat 2.126,03 milions per al tercer trimestre de 2026.

Troen a internet un manuscrit del segle XVIII perdut fa més de 50 anys a Oriola

El Cabildo Catedralicio d'Orihuela ha recuperat a través d'una web de venda un manuscrit del segle XVIII de Marcelo Miravete de Maseres, perdut des de fa més de mig segle i pertanyent a la Biblioteca del Seminari d'Oriola.

Barcones assegura que Mazón va tindre tots els recursos de l’Estat disponibles durant la dana de València

Virginia Barcones defensa en la comissió del Congrés que la Generalitat tenia tots els mitjans estatals disponibles durant la dana de València i responsabilitza al govern autonòmic de no alçar prompte el nivell d’emergència.

Una festa amb música alta acaba en tiroteig i nou detinguts a Alacant

Una discussió per la música alta en una vivenda del barri Juan XXIII d'Alacant ha acabat en tiroteig i amb nou detinguts, tres d'ells ferits, encara que sense impactes d'arma de foc.

Mor un home en un accident de trànsit a l’A-35 a l’altura de Moixent

Un home de 69 anys ha mort en un accident de trànsit este dilluns a l’A-35, al terme de Moixent, després d’intents de reanimació sense èxit i del tall temporal de la via.

Calor de ple estiu a la Comunitat amb 35,3 graus a Orihuela i més de 34 a l’interior de València

Orihuela ha registrat este dilluns 35,3 graus, la màxima de la Comunitat Valenciana, en una jornada de calor de ple estiu que ha deixat més de 34 graus en municipis com Xàtiva, Bicorp o Llíria i tempestes seques amb risc d’incendis a l’interior.

Mor un motorista i queda ferida greu la seua acompanyant en la N-332 a La Vila Joiosa

Un motorista de 35 anys ha mort i la dona que l’acompanyava, de 24, ha resultat ferida greu en un accident este diumenge a la vesprada a la N-332 al seu pas per La Vila Joiosa. La Guàrdia Civil investiga les causes i no descarta una velocitat inadequada.

Tres persones ferides en un xoc frontal a la N-340 a Castelló

Dos hòmens i una dona han resultat ferits amb politraumatismes en un xoc frontal entre un cotxe i una furgoneta a la N-340, dins del terme municipal de Castelló, i han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló.