12.9 C
València
Diumenge, 25 gener, 2026

La gestió pels efectes de la dana a l’Albufera es perllongarà durant ‘2025 i més enllà’

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

La gestió dels efectes de la dana sobre el llac de l’Albufera de València i la resta del parc natural del que forma part “es perllongarà durant tot l’any en curs, 2025, i més enllà”, segons ha indicat este dilluns el sotsdirector general d’Espais Naturals de la Conselleria de Medi ambient, Carlos Borrás, en la segona sessió de la comissió de l’ajuntament d’esta ciutat per a la recuperació de les zones afectades per este temporal en el seu terme municipal.

Borrás ha realitzat durant la seua compareixença una anàlisi de l’impacte territorial i ambiental de la dana en el parc natural de l’Albufera i ha parlat de les mesures adoptades des de l’endemà al citat fenomen meteorològic, el 30 d’octubre passat fins hui.

Així, ha precisat que des del 10 novembre, quan van començar els treballs d’eliminació de residus, s’han eliminat 1.552 metres cúbics de les lleres de les sèquies que van al llac, tant manual com mecànicament, “sempre en col·laboració amb les Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat perquè en les zones de desborde se buscaven restes humanes”. “Ha sigut un treball lent i quasi quirúrgic, però ara mateix totes les lleres de sèquies estan lliures de residus”, ha assegurat.

Igualment, ha destacat “el treball i la col·laboració” amb “ONGs i entitats ecologistes en les labors de neteja” i ha exposat que una de les tasques que ha requerit major esforç ha sigut el seguiment de la qualitat de les aigües. Ha recordat que en sol sis hores, el nivell del llac va pujar un metre i ha parlat en este punt de la importància de la col·laboració amb la Junta de Desguàs i la Regidoria del Cicle Integral de l’Aigua.

El responsable autonòmic ha afirmat que en l’actualitat ja s’ha procedit a separar els residus perillosos dels voluminosos, que s’han emmagatzemat en espais separats i tancats i que s’estan gestionant a través d’empreses autoritzades. Sobre la qualitat de l’aigua, ha afegit que des de meitat de desembre ja no s’han detectat nivells alts d’amoni –senyal d’aigües residuals no tractades– i ha precisat que els resultats de contaminació fecal i de bacteris es concentren al barranc del Poyo.

Així mateix, ha comentat que al fet que “l’aigua del llac no estiga massa afectada” contribuïx la gestió feta en els seus nivells –a través de la Junta de Desguàs s’han anat baixant de manera progressiva (fins als 12 centímetres) segons les indicacions de la Guàrdia Civil per les labors de recerca de restes humanes”.

“CONTÍNUA MOLT VIVA”

El representant de la Medi ambient ha comentat també que “no s’ha detectat mortaldat d’aus ni de peixos” i que “la gestió a través de bombament, no de mitjançant l’ús de les comportes, ha ajudat al fet que la contaminació no s’estenguera”. No obstant això, ha subratllat que “la gestió de l’emergència no ha acabat” i que “continua molt viva”.

Referent a això, ha apuntat que la conselleria i el CESIC treballen conjuntament i continuaran fent-ho al llarg de l’any en la presa i anàlisi de mostres per a anar monitoritzant l’estat en el qual està el llac i també zones on va arribar la contaminació.

Carlos Borrás ha proposat millores davant de crisis futures i ha citat així la millora de les xarxes de clavegueram, la xarxa separativa de les aigües i el monitoratge de la seua qualitat per a un seguiment en continu, junt amb la recuperació dels hàbitats de vegetació de les motas –en el llac-, i una acció de neteja i adequació del barranc del Poyo.

Últimes notícies

Quasi mitja plantilla de l’Elx ja ha marcat en la Lliga

En 21 jornades, 12 jugadors de l'Elx han vist porta. El repartiment de gols, amb aportacions des de totes les línies, reduïx la dependència d'un només nou.

Luís Castro impulsa al Llevant i rellança a Pablo Martínez, Matturro i Losada

El Llevant ha sumat set punts en quatre jornades amb el tècnic portugués, que ha reposicionat a Pablo Martínez i ha donat protagonisme a Matturro i Losada. Uns altres com Etta Eyong, Carlos Álvarez i Arriaga busquen la seua millor versió.

El València encadena dos triomfs en Lliga huit mesos després

El València ha enllaçat dos victòries de lliga després de véncer a l'Espanyol (3-2) i al Getafe (0-1). Amb 23 punts i tres dates sense perdre, ha eixit del descens.

Juan Foyth patix trencament del tendó d’Aquil·les i serà operat

El central del Vila-real es va retirar davant el Reial Madrid i les proves van confirmar el trencament del tendó d'Aquil·les esquerre. Serà operat i el club no dona terminis.

Un home s’entrega a Sueca i confessa l’assassinat d’un menor de 13 anys

La Guàrdia Civil investiga l'assassinat d'un menor de 13 anys a Sueca després del lliurament i confessió d'un home de 48 anys. L'Ajuntament decreta dos dies de dol.

Furtat alerta d’una situació crítica i del desaprofitament de talent mèdic

La presidenta del Col·legi de Metges de València descriu una situació crítica: agressions a l'alça, pressió assistencial i fugida de professionals. Demana inversió, un estatut propi i aprofitar l'experiència sènior.

Un home s’entrega a Sueca i confessa l’assassinat d’un menor de 13 anys

La Guàrdia Civil investiga la mort d'un xiquet de 13 anys comesa este dissabte a la vesprada a Sueca, després del lliurament i confessió d'un home de 48 anys. L'Ajuntament decreta dos dies de dol.

Mbappé decidix amb un doblet en La Ceràmica i reforça la recuperació del Reial Madrid

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al Vila-real amb dos gols de Mbappé, el segon de penal en el descompte, i va consolidar la seua millora sota el comandament d'Álvaro Arbeloa.