11.6 C
València
Dilluns, 15 desembre, 2025

L’esquerra i la ultradreta donen per acabat a Barnier i el seu ‘Govern efímer’

MADRID, 4 (EUROPA PRESS)

El Nou Front Popular (NFP) i Agrupació Nacional han clamat este dimecres a l’Assemblea Nacional contra el primer ministre, Michel Barnier, en l’arrencada del debat sobre una moció de censura que previsiblement posarà fi al que la dirigent ultradretana Marine Le Pen ha descrit com un “Govern efímer”.

Tres mesos després de ser investit primer ministre, Barnier s’acosta al seu final davant de la falta de consens sobre els pressupostos. “Hui fem història”, ha dit des del faristol el diputat Eric Coquerel, membre de la França Insubmisa i ponent d’una tibant sessió.

Coquerel ha reiterat que l’actual Governe part d’un “insult” als votants que en les últimes eleccions legislatives van situar a l’esquerra com el bloc amb més escons a l’Assemblea Nacional, si ben cap partit ni família política compte per si només amb una majoria suficient.

El diputat de LFI ha acusat a Barnier de no negociar amb el Nou Front Popular les reformes pressupostàries que, segons el primer ministre, necessita França. Sí va plantejar alguna concessió, “però amb l’extrema dreta”, ha lamentat Coquerel per a justificar la previsible caiguda de l’Executiu.

En esta línia, el socialista Boris Vallaud ha lamentat que per a Barnier s’haja tornat “més apropiat discutir amb l’extrema dreta que amb l’esquerra”, fruit del que ha considerat una “traïció” al ‘front republicà’ que tradicionalment ha deixat fora de qualsevol càlcul al partit fundat en el seu moment per Jean Marie Le Pen.

Per la seua banda, Marine Le Pen ha recriminat a Barnier el seu “sectarisme” i “dogmatisme”, dins d’un encès discurs en el qual ha assegurat que el Govern i el president, Emmanuel Macron, han elaborat uns comptes públics que castiguen a la classe mitjana i treballadora, entre altres coses amb pujades d’impost.

“El pressupost que rebutgem hui no solament incompleix les promeses (del primer ministre). No té direcció ni visió. És un pressupost tecnocrático que seguix costa avall, amb cura de no tocar el tòtem de la immigració descontrolada”, ha afegit, en una al·lusió clara a una dels grans eixos del programa polític d’Agrupació Nacional.

ALIANÇA ENTRE GRUPS

La moció prosperarà gràcies a un front compartit entre l’esquerra i la ultradreta, alguna cosa que la pròpia Le Pen ha dit que no li suposa especial “alegria” però que, al seu juí, ve “obligat” per les “institucions”. Les dos famílies superen juntes la majoria absoluta que necessita la iniciativa per a tirar endavant.

Una vegada conclòs el debat, arrancarà la votació i els resultats es coneixeran entorn de les 20.00 hores, segons la cadena BFMTV. Si la moció de censura prospera, com apunten els pronòstics, suposarà la caiguda del Govern i el president Macron haurà de cercar a una altra persona com a substituta de Barnier.

El president del grup dels Republicans, Laurent Wauquiez, ha acusat als promotors de la moció d’optar pel “caos” en lloc de per la “responsabilitat”.

“Estem ballant sobre un volcà i ens demanen que fem un pas més cap a la inestabilitat institucional que va precipitar l’agonia de la IV República”, ha afirmat.

Últimes notícies

Una dona i un menor, ferits en un accident en la CV-166 a Benassal

Una dona i un menor han resultat ferits després de l'eixida de via del vehicle en la CV-166 en direcció a Benassal. Van ser atesos per Samu i SVB i traslladats a un hospital.

Les pluges deixen 60 l/m² en quatre hores a Castelló sense incidències

La vesprada ha deixat 60 l/m² a la ciutat de Castelló i acumulats destacats en la zona, sense incidències. El balanç diari situa el màxim a la Font d'en Carròs amb 147,9 l/m².

Catorze municipis de València i Castelló suspenen les classes este dilluns per les pluges

La Conselleria d'Educació ha confirmat la suspensió de l'activitat lectiva este dilluns en 14 municipis de València i Castelló per l'alerta de pluges. La mesura afecta a 78.744 alumnes i prioritza la seguretat en desplaçaments i zones inundables.

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Les pluges continuen amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València, amb tempestes encara en la mar. Persistixen avisos roig i taronja i risc de ruixats molt intensos en les pròximes hores

Emergències manté les alertes per pluges intenses i demana extremar la precaució

Es mantenen les alertes per pluges amb nivell roig en el litoral de València. Emergències demana evitar zones inundables.

Municipis de la zona zero de la dana suspenen les classes este dilluns per les pluges

Diversos municipis han decidit suspendre les classes este dilluns per les alertes de pluges. València ho farà parcialment i la UPV i la UV suspendran al matí.

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Aemet ha informat que continua plovent amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València. Es mantenen avisos rojos i taronges i no es descarta que algunes tempestes marítimes aconseguisquen la costa amb ruixats molt intensos.

Rescat a Vila-real: bombers evacuen en embarcació a una parella bloquejada per la pluja

Dos dotacions i una unitat de comandament han acudit al carrer del Riu per a auxiliar a un home i una dona el vehicle de la qual havia quedat immobilitzat per l'aigua. El Consorci ha atés a més incidències a Borriol i Nules.