Mazón demanarà a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua un ‘maridatge’ entre el fet científic i el social

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, que manté hui una reunió amb la presidenta de l’Acadèmia de la Valenciana de la Llengua (AVL), encara que sense tractar d’avançar massa ni alimentar elucubracions després de la polèmica ja suscitada amb el tema lingüístic, ha avançat que demanarà a la institució un un esforç per maridar l’àmbit científic de la llengua i el seu ús social.

Mazón, conscient de la importància de l’equilibri de les seues paraules com a màxim responsable autonòmic i després d’haver-hi intentat apaivagar les aigües del polític-lingüístic i social ha declarat també que demanarà obrer “una temporada de braços oberts” en matèria lingüística.

Tot i això, sí que s’ha posicionat quant a la nomenclatura de la llengua assegurant que “sinó, seguirem tolerant que alguns diguen que parlem català. El nostre Estatut d’Autonomia és molt clar i el nostre cor també”, hi ha insistit.

D’altra banda, també ha fet esment a la “llunyania de molts valencians amb les seues institucions en general i amb les que parlen de la nostra llengua en particular”, com a argument a esta flexibilitat que sembla que demanarà a la màxima representant de l’AVL.

Unes declaracions en la mateixa línia d’aquelles en què el dirigent autonòmic demanava a l’Acadèmia “gestos” perquè fora “integradora”, i per tant, que fera que la ciutadania valenciana se sentira representada.

Cal recordar que després del conflicte que va generar l’ús de la llengua no normativa en un tweet de Vox i la justificació en boca del titular d’Educació que va empitjorar i va agreujar la situació amb les seues declaracions, la mateixa Acadèmia va haver d’emetre un comunicat oficial, recordant quina era la seua comesa i en termes legals, el que suposava que un dirigent públic la qüestionara contravenint el que estableix l‘Estatut d’Autonomia, el mateix a què este dilluns també es referia Mazón. 

Últimes notícies

Deting per agredir i retenir la seua parella a València després que ella demanara ajuda

La Policia Local de València ha detingut de matinada un home acusat de maltractar i retenir la seua parella al domicili. La víctima va avisar una amiga per missatges i quatre agents han resultat ferits lleus en la intervenció.

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.

Processen 38 persones pel cas Azud, entre elles l’exnúmero dos de Rita Barberá

El Jutjat d’Instrucció 13 de València ha tancat la instrucció del cas Azud amb 38 processats, inclosos Alfonso Grau i el cunyat de Rita Barberá, José Corbín, per presumptes comissions il·lícites.

Tres de cada quatre xiquets valencians tenen alguna alteració visual

Un 72,8 % dels xiquets i adolescents de la Comunitat Valenciana tenen alguna alteració visual diagnosticada, sobretot miopia, segons el Baròmetre de la Salut Visual 2025 del COOCV. Els experts alerten que la primera revisió arriba massa tard, cap als 10 anys de mitjana.

Gourlay defensa la seua gestió al València, demana temps i rebutja dimitir

El CEO de futbol del València, Ron Gourlay, ha defensat la seua tasca i el mercat de fitxatges, ha descartat dimitir i ha assegurat que el club no necessita un director esportiu. També ha reivindicat el projecte del Nou Mestalla com a clau per al futur econòmic de l'entitat.

Més ajudes als pobles afectats pels incendis de Tírig i Sogorb

El Govern valencià ha ampliat fins als 17,9 milions les ajudes urgents pels danys dels incendis de la Vall d’Uixó, Tírig i Sogorb, que arribaran també a set municipis de Castelló i València. El Consell estudia plans específics de recuperació i reforestació per a totes les zones afectades este estiu, inclosa El Saler.

València revisarà els tallafocs de la Devesa després de l’incendi d’El Saler

L’Ajuntament de València ha acordat revisar els tallafocs i la gestió forestal de la Devesa després de l’incendi d’El Saler, i preparar un pla tècnic de reforestació per a recuperar la zona afectada.

El Valencia CF es conjura per reaccionar i dona plena confiança a Corberán

El conseller delegat de futbol del Valencia CF, Ron Gourlay, ha ratificat la seua confiança total en Carlos Corberán malgrat l’inici de Lliga i ha fixat com a meta de la temporada avançar i millorar els resultats de l’últim curs.