Aras de los Olmos: un del millors municipis per a vore les estreles

Una pluja d’estreles   | Cedida

A 936 metres sobre el nivell del mar i en ple interior de la província de València s’amaga un dels catorze millors llocs del planeta per a observar la llum de les estreles: Aras de los Olmos, en la comarca d’Els Serrans, un xicotet poble amb cel net i lliure de contaminacions lumíniques.

 

Declarat ‘Reserva Starlight’ per la UNESCO en 2017, Aras de los Olmos es convertix en espai natural protegit compromés amb la defensa de la qualitat del cel nocturn i l’accés a la llum de les estreles, i en el qual universitats i associacions aposten per la divulgació científica i investigació.

 

Amb menys de 400 habitants, este humil municipi de l’interior valencià s’ha convertit en referent astroturístic, com confirma la dada de 2018: va rebre més de 5.000 visitants d’Espanya, França, Alemanya i Holanda, interessats en l’astronomia i de fetel 95% del públic correspon a famílies i el 5% a experts.

 

Per a obtindre el certificat de ‘Reserva Starlight’, a més de la qualitat del cel, intervenen molts altres factors com la preservació de les condicions d’observació astronòmica, la conservació de la naturalesa, la integritat dels paisatges nocturns i el patrimoni cultural.

 

També és rellevant per a conseguir eixa denominació la contaminació lumínica: Abans de ser declarat reserva, el municipi es va adherir a la declaració de la Palma (2007) de la fundació Starlight i organismes internacionals com la Unió Europea, que reconeix com a dret propi de la Humanitat l’accés a la llum de les estreles.

 

El poble, a més, és la seu de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València (UV), l’observatori astronòmic universitari en actiu més antic d’Espanya fundat en 1909, i té dos observatoris més.

 

Cometes, eclipsis, perseidas, galàxies, constel·lacions… Tot fenomen astronòmic és protagonista visual des d’estos observatoris i, de fet, esta tardor es podia vore a través del telescopi el trànsit de Mercuri que només ocorre una dotzena de voltes per segle, en el que es pot vore transitar l’ombra del planeta davant del disc solar.

 

També pots llegir…

 

 

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

La UE finança amb 111.000 euros la restauració de la muralla del castell de Cullera danyada per la dana

Cullera rebrà 111.319 euros del Fons de Solidaritat de la Unió Europea per a sufragar la restauració de la muralla i una torre del castell danyades per la dana d'octubre de 2024.

Detingut un home per estafar fins a 60.000 euros a un ancià mitjançant extraccions bancàries a Turís

La Guàrdia Civil ha detingut a un home de 45 anys acusat d'estafar entre 50.000 i 60.000 euros a un ancià de 89 anys a Turís mitjançant unes 80 extraccions bancàries no autoritzades.

Els pagaments en efectiu del PSOE i les gestions de l’entorn de Montero marquen el juí a Ábalos

L'octava jornada del juí a José Luis Ábalos se centra en el sistema de pagaments en efectiu del PSOE i en les gestions atribuïdes a l'entorn de María Jesús Montero en la trama de contractes de màscares.

Les temperatures pugen en la Comunitat Valenciana en una jornada estable amb possibles pluges a l’interior

La Comunitat Valenciana viurà este dimecres un temps estable i predomini de cels poc nuvolosos, amb temperatures a l'alça i risc de ruixats i alguna tempesta a l'interior abans d'un descens tèrmic a partir del dijous.

Mallorca i València es frenen a Son Moix amb un empat que fa gust de poc

Mallorca i València van empatar 1-1 a Son Moix, en un dol directe per la permanència on els locals van desaprofitar diverses ocasions clares i van acabar cedint un punt que no satisfà a cap.

Carlos Corberán lamenta el criteri arbitral pel possible penal a Gayà al Mallorca-València

Carlos Corberán considera que l'acció sobre Gayà en l'última jugada del Mallorca-València deixa un criteri arbitral confús, encara que destaca el punt reeixit per la resiliència de l'equip.

El València Basket se cita amb el Panathinaikos en els quarts de l’Eurolliga

El València Basket, segon en la fase regular de l'Eurolliga, s'enfrontarà al Panathinaikos en una sèrie al millor de cinc partits amb avantatge de camp en el Roig Arena.

Pepelu reivindica el valor de l’empat del València a Mallorca

Pepelu subratlla la importància de l'empat del València davant el Mallorca en plena lluita per la permanència i admet errors defensius després del descans i a pilota parada.