Aras de los Olmos: un del millors municipis per a vore les estreles

Una pluja d’estreles   | Cedida

A 936 metres sobre el nivell del mar i en ple interior de la província de València s’amaga un dels catorze millors llocs del planeta per a observar la llum de les estreles: Aras de los Olmos, en la comarca d’Els Serrans, un xicotet poble amb cel net i lliure de contaminacions lumíniques.

 

Declarat ‘Reserva Starlight’ per la UNESCO en 2017, Aras de los Olmos es convertix en espai natural protegit compromés amb la defensa de la qualitat del cel nocturn i l’accés a la llum de les estreles, i en el qual universitats i associacions aposten per la divulgació científica i investigació.

 

Amb menys de 400 habitants, este humil municipi de l’interior valencià s’ha convertit en referent astroturístic, com confirma la dada de 2018: va rebre més de 5.000 visitants d’Espanya, França, Alemanya i Holanda, interessats en l’astronomia i de fetel 95% del públic correspon a famílies i el 5% a experts.

 

Per a obtindre el certificat de ‘Reserva Starlight’, a més de la qualitat del cel, intervenen molts altres factors com la preservació de les condicions d’observació astronòmica, la conservació de la naturalesa, la integritat dels paisatges nocturns i el patrimoni cultural.

 

També és rellevant per a conseguir eixa denominació la contaminació lumínica: Abans de ser declarat reserva, el municipi es va adherir a la declaració de la Palma (2007) de la fundació Starlight i organismes internacionals com la Unió Europea, que reconeix com a dret propi de la Humanitat l’accés a la llum de les estreles.

 

El poble, a més, és la seu de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València (UV), l’observatori astronòmic universitari en actiu més antic d’Espanya fundat en 1909, i té dos observatoris més.

 

Cometes, eclipsis, perseidas, galàxies, constel·lacions… Tot fenomen astronòmic és protagonista visual des d’estos observatoris i, de fet, esta tardor es podia vore a través del telescopi el trànsit de Mercuri que només ocorre una dotzena de voltes per segle, en el que es pot vore transitar l’ombra del planeta davant del disc solar.

 

També pots llegir…

 

 

Anuncios

Últimes notícies

Avís groc per pluges intenses i tempestes a Castelló i Alacant

Aemet activa l'avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora, tempestes, graníssol de dos centímetres i ratxes de vent molt forts a Castelló i Alacant.

Abril de 2026 va ser molt càlid i extremadament sec en la Comunitat Valenciana

Abril de 2026 va registrar en la Comunitat Valenciana una temperatura mitjana de 15,5 graus, 2,1 per damunt de l'habitual, i una pluja un 58% inferior a la mitjana climàtica.

Sanitat ordena retirar un lot de colònia per a bebés per una fallada en l’etiquetatge

Sanitat ha ordenat la retirada d'un lot de la colònia de bebés Suavinex Baby Cologne Memories per no advertir en l'etiqueta la presència de tres al·lergògens per damunt del límit legal.

El València afronta un altre final de Lliga pendent de certificar la permanència

El València arriba a les últimes quatre jornades de LaLiga encara sense la permanència assegurada, com ja va ocórrer en les temporades 2022-23 i 2024-25, quan només va sumar cinc i quatre punts en eixe tram.

Un de cada 20 alumnes mostra risc de dependència problemàtica de la IA en els seus estudis

Un estudi amb 1.905 adolescents detecta que el 4,7% de l'alumnat corre risc de desenrotllar una relació problemàtica amb la intel·ligència artificial generativa en l'àmbit educatiu.

Espanya afronta una setmana de temps inestable amb pluges, tempestes, neu i ambient més fresc

La primera setmana de maig arriba marcada per un ambient típicament primaveral, amb forts contrastos de pluja, tempestes, neu en muntanya i temperatures més fresques de l'habitual, sobretot en el nord i l'est peninsular.

El Vila-real i Marcelino posen fi a la seua segona etapa per discrepàncies en el projecte

Marcelino García Toral no seguirà en la banqueta del Vila-real la pròxima temporada després de no prosperar la renovació per discrepàncies en el projecte esportiu, malgrat haver encadenat dos classificacions històriques per a la Lliga de Campions.

Mercadona comença a construir a Palma el seu primer magatzem exclusiu per a venda en línia a Mallorca

Mercadona ha iniciat a Palma la construcció d'un magatzem exclusiu per a venda en línia, amb una inversió de 19,5 milions i més de 200 ocupacions previstes quan estiga operatiu en 2027.