Aras de los Olmos: un del millors municipis per a vore les estreles

Una pluja d’estreles   | Cedida

A 936 metres sobre el nivell del mar i en ple interior de la província de València s’amaga un dels catorze millors llocs del planeta per a observar la llum de les estreles: Aras de los Olmos, en la comarca d’Els Serrans, un xicotet poble amb cel net i lliure de contaminacions lumíniques.

 

Declarat ‘Reserva Starlight’ per la UNESCO en 2017, Aras de los Olmos es convertix en espai natural protegit compromés amb la defensa de la qualitat del cel nocturn i l’accés a la llum de les estreles, i en el qual universitats i associacions aposten per la divulgació científica i investigació.

 

Amb menys de 400 habitants, este humil municipi de l’interior valencià s’ha convertit en referent astroturístic, com confirma la dada de 2018: va rebre més de 5.000 visitants d’Espanya, França, Alemanya i Holanda, interessats en l’astronomia i de fetel 95% del públic correspon a famílies i el 5% a experts.

 

Per a obtindre el certificat de ‘Reserva Starlight’, a més de la qualitat del cel, intervenen molts altres factors com la preservació de les condicions d’observació astronòmica, la conservació de la naturalesa, la integritat dels paisatges nocturns i el patrimoni cultural.

 

També és rellevant per a conseguir eixa denominació la contaminació lumínica: Abans de ser declarat reserva, el municipi es va adherir a la declaració de la Palma (2007) de la fundació Starlight i organismes internacionals com la Unió Europea, que reconeix com a dret propi de la Humanitat l’accés a la llum de les estreles.

 

El poble, a més, és la seu de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València (UV), l’observatori astronòmic universitari en actiu més antic d’Espanya fundat en 1909, i té dos observatoris més.

 

Cometes, eclipsis, perseidas, galàxies, constel·lacions… Tot fenomen astronòmic és protagonista visual des d’estos observatoris i, de fet, esta tardor es podia vore a través del telescopi el trànsit de Mercuri que només ocorre una dotzena de voltes per segle, en el que es pot vore transitar l’ombra del planeta davant del disc solar.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

Pedro Martínez fa història com a tècnic amb més partits al València Basket

Pedro Martínez es convertix en l'entrenador amb més partits dirigits del València Basket en l'ACB i completa una nit de rècords per al club taronja en la Lliga Endesa.

El València Basket reforça el seu domini a Espanya amb set dels últims nou títols

El València Basket conquista la Copa de la Reina davant el Hozono Global Jairis i confirma un cicle guanyador amb set dels últims nou títols nacionals disputats en tres temporades.

El València Basket prolonga el seu domini amb una altra Copa de la Reina

El València Basket conquista la Copa de la Reina després de véncer al Hozono Global Jairis i reforça una etapa de domini en el bàsquet espanyol amb set dels últims nou títols nacionals.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de remuntar al Hozono Global Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada després de remuntar 14 punts al Hozono Global Jairis i véncer 70-65 en una final de ratxes i màxima tensió.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina després de superar al Hozono Jairis

El València Basket es proclama campió de la Copa de la Reina per segona vegada en imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final igualada.

València Basket firma una sòlida victòria a Burgos després d’un gran tercer quart

València Basket es va imposar al Sant Pau Burgos per 74-79 després de trencar el partit en el tercer quart i controlar la reacció final del conjunt local.

El València Basket conquesta la seua segona Copa de la Reina en véncer al Hozono Jairis

El València Basket s'adjudica per segona vegada la Copa de la Reina després d'imposar-se al Hozono Jairis per 70-65 en una final ajustada en la qual el vigent campió no va poder revalidar el títol.

El vent provoca un accident per la caiguda d’un arbre entre La Barona i les Useres

El fort vent obliga els bombers de Castelló i València a efectuar més d'un centenar d'intervencions, inclosa un accident de trànsit per la caiguda d'un arbre entre La Barona i les Useres.