22.2 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

Aras de los Olmos: un del millors municipis per a vore les estreles

Una pluja d’estreles   | Cedida

A 936 metres sobre el nivell del mar i en ple interior de la província de València s’amaga un dels catorze millors llocs del planeta per a observar la llum de les estreles: Aras de los Olmos, en la comarca d’Els Serrans, un xicotet poble amb cel net i lliure de contaminacions lumíniques.

 

Declarat ‘Reserva Starlight’ per la UNESCO en 2017, Aras de los Olmos es convertix en espai natural protegit compromés amb la defensa de la qualitat del cel nocturn i l’accés a la llum de les estreles, i en el qual universitats i associacions aposten per la divulgació científica i investigació.

 

Amb menys de 400 habitants, este humil municipi de l’interior valencià s’ha convertit en referent astroturístic, com confirma la dada de 2018: va rebre més de 5.000 visitants d’Espanya, França, Alemanya i Holanda, interessats en l’astronomia i de fetel 95% del públic correspon a famílies i el 5% a experts.

 

Per a obtindre el certificat de ‘Reserva Starlight’, a més de la qualitat del cel, intervenen molts altres factors com la preservació de les condicions d’observació astronòmica, la conservació de la naturalesa, la integritat dels paisatges nocturns i el patrimoni cultural.

 

També és rellevant per a conseguir eixa denominació la contaminació lumínica: Abans de ser declarat reserva, el municipi es va adherir a la declaració de la Palma (2007) de la fundació Starlight i organismes internacionals com la Unió Europea, que reconeix com a dret propi de la Humanitat l’accés a la llum de les estreles.

 

El poble, a més, és la seu de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València (UV), l’observatori astronòmic universitari en actiu més antic d’Espanya fundat en 1909, i té dos observatoris més.

 

Cometes, eclipsis, perseidas, galàxies, constel·lacions… Tot fenomen astronòmic és protagonista visual des d’estos observatoris i, de fet, esta tardor es podia vore a través del telescopi el trànsit de Mercuri que només ocorre una dotzena de voltes per segle, en el que es pot vore transitar l’ombra del planeta davant del disc solar.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

L’Audiència de València rebutja aprofundir en l’actuació dels agents de la CHJ el 29-O

L'Audiència Provincial ha desestimat el recurs que demanava més detall sobre el treball dels agents de la CHJ durant les riuades del 29-O i ha avalat el criteri de la jutgessa instructora.

Pérez Llorca defén la col·laboració públic-privada i anuncia canvis fiscals i menys traves

El president ha reivindicat la col·laboració públic-privada davant AVE, ha criticat la proposta de finançament autonòmic i ha avançat una reforma de l'Impost de Successions i Donacions al costat de mesures de simplificació administrativa.

Els hotels de la Comunitat Valenciana superen per primera vegada els 10 milions de clients

La planta hotelera de la Comunitat bat el seu rècord amb més de 10 milions de clients i 31,6 milions de pernoctacions en 2025. Benidorm concentra el 36,4% del total.

Augmenten les reserves d’aigua: el Xúquer aconseguix el 57,3% i el Segura puja al 39,4%

Les pluges han impulsat amb força les reserves del Xúquer i del Segura, que se situen en el 57,3% i el 39,4% de la seua capacitat. El conjunt dels embassaments puja al 77,3%.

Boluda (AVE) llança un ‘ja n’hi ha prou’ davant el clima de confrontació política

Vicente Boluda, president d'AVE, ha denunciat un clima 'insostenible i corrosiu' de confrontació política i ha reclamat pactes. Ha demanat alinear al públic i el privat per a atraure inversió i accelerar projectes.

Feijóo es declara raonablement satisfet amb el resultat a Aragó i alerta de polarització

El líder del PP valora que el seu partit ampliara la distància amb el PSOE i aconseguira el 34% a Aragó, però evita extrapolar el resultat a Espanya. Advertix, a més, sobre les causes i els responsables de la polarització.

El Govern ha aprovat un decret llei per a topar preus en emergències i evitar abusos

El Govern ha aprovat un decret llei que limita preus en emergències amb dos topalls i devolucions automàtiques. El Consell de Ministres activarà la seua aplicació.

RTVE i TelevisaUnivision confirmen plans més enllà de Benidorm Fest per a bastir ponts amb Amèrica

RTVE i TelevisaUnivision han confirmat que treballen en nous projectes conjunts per a acostar el festival al mercat americà. L'estratègia es recolza en premis amb Miami i Estocolm i en l'aliança amb Spotify.