Aras de los Olmos: un del millors municipis per a vore les estreles

Una pluja d’estreles   | Cedida

A 936 metres sobre el nivell del mar i en ple interior de la província de València s’amaga un dels catorze millors llocs del planeta per a observar la llum de les estreles: Aras de los Olmos, en la comarca d’Els Serrans, un xicotet poble amb cel net i lliure de contaminacions lumíniques.

 

Declarat ‘Reserva Starlight’ per la UNESCO en 2017, Aras de los Olmos es convertix en espai natural protegit compromés amb la defensa de la qualitat del cel nocturn i l’accés a la llum de les estreles, i en el qual universitats i associacions aposten per la divulgació científica i investigació.

 

Amb menys de 400 habitants, este humil municipi de l’interior valencià s’ha convertit en referent astroturístic, com confirma la dada de 2018: va rebre més de 5.000 visitants d’Espanya, França, Alemanya i Holanda, interessats en l’astronomia i de fetel 95% del públic correspon a famílies i el 5% a experts.

 

Per a obtindre el certificat de ‘Reserva Starlight’, a més de la qualitat del cel, intervenen molts altres factors com la preservació de les condicions d’observació astronòmica, la conservació de la naturalesa, la integritat dels paisatges nocturns i el patrimoni cultural.

 

També és rellevant per a conseguir eixa denominació la contaminació lumínica: Abans de ser declarat reserva, el municipi es va adherir a la declaració de la Palma (2007) de la fundació Starlight i organismes internacionals com la Unió Europea, que reconeix com a dret propi de la Humanitat l’accés a la llum de les estreles.

 

El poble, a més, és la seu de l’Observatori Astronòmic de la Universitat de València (UV), l’observatori astronòmic universitari en actiu més antic d’Espanya fundat en 1909, i té dos observatoris més.

 

Cometes, eclipsis, perseidas, galàxies, constel·lacions… Tot fenomen astronòmic és protagonista visual des d’estos observatoris i, de fet, esta tardor es podia vore a través del telescopi el trànsit de Mercuri que només ocorre una dotzena de voltes per segle, en el que es pot vore transitar l’ombra del planeta davant del disc solar.

 

També pots llegir…

 

 

Últimes notícies

El Festival dels Arts baixarà el volum nocturn a 80 decibels per a reduir el soroll

El Festival dels Arts limitarà el so nocturn a 80 decibels, deu menys que el màxim municipal, i instal·larà pantalles i limitadors acústics per a minimitzar l'impacte en els veïns.

Les màximes es disparen per damunt de 37 graus en diversos municipis de València

La Comunitat Valenciana viu una jornada de calor molt intensa, amb màximes per damunt de 37 graus en diversos municipis de l'interior i de la costa i valors molt alts en les tres capitals de província.

Educació situa en el 11,17% el seguiment de la vaga docent en el seu quinzé dia

La Conselleria d'Educació calcula un seguiment del 11,17% en la vaga indefinida del professorat no universitari, que suma quinze dies mentres continuen les negociacions amb els sindicats.

La jutgessa de la DANA descarta nous testimonis i protegix l’alcalde d’Algemesí

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA d'octubre de 2024 a València rebutja citar a set testimonis i afirma que no hi ha indicis penals contra l'alcalde d'Algemesí ni altres responsables locals.

La responsable de la CHJ assegura que el Cecopi no va demanar dades de cabals el 29 d’octubre

La comissària d'Aigües de la CHJ declara que el Cecopi no va sol·licitar informació específica sobre els cabals del barranc de Poio durant la DANA del 29 d'octubre, malgrat l'augment extraordinari dels registres.

La jutgessa dels Naus ordena a la Policia reclamar documents a l’Ajuntament d’Alacant

La magistrada que investiga el cas de les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan ordena a la Policia Nacional acudir a l'Ajuntament d'Alacant per a requerir documentació sobre la promoció dels Naus i advertix de possibles conseqüències penals per desobediència.

Professors en vaga escenifiquen una classe a l’aire lliure a València per a denunciar les seues condicions

Un grup de docents en vaga ha recreat una classe a l'aire lliure a València per a denunciar la calor a les aules i la precarietat que, segons sostenen, afecta a l'educació pública.

Educació fixa servicis mínims del 100% en les proves d’accés a fP per la vaga docent

Educació imposa servicis mínims del 100% del professorat en les proves d'accés a fP de Grau Mitjà i Superior per a evitar que la vaga indefinida perjudique l'alumnat.