Mónica Oltra anuncia la seua tornada a la política per a optar a l’Alcaldia de València

Mónica Oltra ha anunciat la seua intenció de tornar a la primera línia política i presentar-se com a candidata a l’Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals, un pas amb el qual posa fi a quasi quatre anys de presència molt limitada en l’escena pública i en els actes de partit.

L’exvicepresidenta del Govern valencià ha fet públic este anunci en un acte d’Iniciativa, el seu partit dins de la coalició Compromís, formació de la qual va ser coportaveu. La trobada, celebrat en el complex cultural La Petxina de València amb motiu del sèptim congrés ordinari del partit, portava per lema ‘Actives i combatives: l’impuls de les esquerres’, un marc en el qual Oltra ha volgut subratllar la necessitat de reactivar al seu espai polític i de respondre a l’avanç de l’extrema dreta.

Ha sigut a més el seu primer acte públic des que, tres setmanes abans, un jutjat de València acordara obrir juí oral contra ella i diversos membres del seu equip pel presumpte encobriment dels abusos sexuals a una menor comeses pel seu exmarit. La decisió va arribar per orde de l’Audiència Provincial de València i en contra del criteri del propi jutjat d’instrucció, que no havia apreciat indicis de delicte, i de la Fiscalia, que no va presentar acusació. Esta circumstància ha marcat el context de la seua reaparició, ja que la causa judicial seguix pendent de resolució i condiciona la seua imatge pública.

Durant la seua intervenció, Oltra ha utilitzat un to clarament emotiu i ha relatat l’impacte personal i polític d’estos anys. Ha assegurat que és moment de trencar amb la foscor i ha explicat que, encara que se sent marcada per tres ferides, la de la mort, la vida i l’amor, considera que ara no guanya la mort, sinó la vida i l’amor. Ha rematat el seu discurs acceptant el repte de tornar a la primera línia i ha convidat al seu partit a comptar amb ella, un missatge que ha sigut rebut amb una llarga ovació per part de la militància present a la sala.

Una etapa de silenci i juí pendent

Des que el 21 de juny de 2022 dimitiera com a vicepresidenta i consellera d’Igualtat i Polítiques Inclusives, després de ser imputada pel suposat encobriment en la seua Conselleria dels abusos a una menor tutelada, la seua participació en actes polítics s’ha reduït al mínim, igual que la seua presència en altres fòrums públics. Oltra ha descrit este temps com quatre anys de silenci i de sofriment compartit amb els membres del seu antic equip en la Conselleria.

Sobre la seua situació judicial ha lamentat que, encara que dos jutjats han assenyalat que les evidències neguen, en la seua opinió, el relat impulsat per l’extrema dreta, la jerarquia judicial ha decidit que la seua pena ha de ser asseure’s en la banqueta. Amb este argument ha tractat de connectar el seu cas amb el que considera una utilització de la justícia com a ferramenta de pressió política i de desgast personal.

Oltra ha expressat un agraïment especial a les persones que l’han sostinguda en este període, moltes d’elles sense vinculació orgànica amb el seu partit, que segons ha comptat li han ajudat a alçar-se cada dia. Ha explicat que ha sigut precisament la situació política actual la que li ha portat a trencar el silenci que mantenia des de la seua dimissió.

En la seua anàlisi, ha sostingut que cada dia de silenci guanyen els dolents i que, quan la por immobilitza a la gent i la manté en la cova, es produïx una victòria del feixisme. En la seua opinió, l’extrema dreta està guanyant la batalla cultural i ha aconseguit imposar un discurs hegemònic que condiciona el debat públic. Ha advertit que esta dinàmica es percep també en escenaris internacionals, amb exemples de barbàries com la de Gaza, que al seu juí posen a prova la resistència col·lectiva.

En este context, ha defés que les esquerres no poden formar part d’eixa trituradora que, segons interpreta, deshumanitza la política i destruïx projectes col·lectius. Per a Oltra, ha arribat el moment d’encarnar la utopia com a manera de combatre la distopia que, considera, es viu en l’actualitat, i de recuperar un horitzó transformador enfront del clima de polarització i por.

Oltra ha explicat també que la seua decisió de tornar a la primera línia se situa en la defensa d’unes ciutats que han de fer lliures als seus habitants, a partir del desenrotllament comunitari i la recuperació d’espais de retrobament. Entén que l’àmbit municipal permet reconstruir la confiança entre la ciutadania i les institucions, i que l’Alcaldia de València pot ser un instrument clau per a impulsar polítiques centrades en la convivència i els drets socials.

En el seu discurs ha recorregut a la memòria de referents històrics de l’esquerra, recordant que fa un segle Dolores va dir que més val morir dempeus que viure agenollat. Ara, ha afegit, té la convicció que l’única manera de viure és estar dempeus i assumir la veu del poble, perquè cada dia de silenci guanyen els dolents. Amb estes paraules ha volgut remarcar que el seu retorn no és només una decisió personal, sinó una manera de respondre al clima polític que denuncia.

L’anunci d’Oltra ha tingut eco en altres espais polítics relacionats amb l’esquerra. La coordinadora nacional de Comuns, Candela López, ha qualificat com molt bona notícia la volta de l’exvicepresidenta a la primera línia per a optar a l’Alcaldia de València. En declaracions als mitjans a Castelldefels, López ha definit a Oltra com una gran lideresa de l’espai polític vinculat al grup parlamentari Sumar, del qual forma part Comuns, i ha destacat que sempre ha defés la causa de la vivenda i els interessos de la majoria social.

A més, López ha assenyalat que tant Oltra com Comuns han sigut objecte de lawfare en els últims anys, terme amb el qual es descriu l’ús de procediments judicials per a desgastar a adversaris polítics. Per això li ha traslladat tota la seua solidaritat i força, subratllant que el seu retorn s’interpreta com un gest de resistència enfront d’eixes dinàmiques i com un intent de reactivar l’espai progressista a València.

Últimes notícies

El Levante busca reaccionar davant l’Athletic després de la desfeta contra el Barça

El Levante rep este dimecres l’Athletic Club al Ciutat de València amb la intenció de refer-se de la derrota contra el Barça i consolidar una zona tranquil·la a la taula, mentre els bascos busquen reprendre la seua bona dinàmica després de l’empat davant l’Elche.

La reserva d’aigua cau però el Júcar i el Segura es mantenen per damunt del 50 %

Els embassaments espanyols estan al 61,8 % de capacitat després de perdre 446 hm³ en una setmana. Les conques del Júcar i el Segura baixen lleugerament però es mantenen al voltant del 53 %.

La Fiscalia manté fins a 1 any i 9 mesos de presó per a 4 jóvens que van increpar un diputat de Vox a...

La Fiscalia ha mantingut la petició d’1 any i 9 mesos de presó per a quatre jóvens acusats d’atemptat per increpar i empentar el diputat de Vox David García en un acte a la Universitat d’Alacant, mentre que l’acusació particular reclama fins a 3 anys i 6 mesos i les defenses demanen l’absolució.

La pujada tèrmica ompli la platja del Postiguet abans del retorn de les pluges

La lleugera pujada de temperatures, amb valors pròxims als 30 graus, ha omplit este dimarts de banyistes la platja del Postiguet a Alacant abans de l’arribada de noves pluges prevista per a dijous, segons Aemet.

Luís Castro admet que no està satisfet amb el partit del Levante contra el Barça

L’entrenador del Levante, Luís Castro, ha admés que no està content amb el resultat contra el Barça tot i el bon joc del seu equip i ja mira al duel davant l’Athletic Club, al qual considera un dels millors equips de LaLiga.

Gonzalo Corbalán afronta el repte del València Basket amb nervis positius

L’escolta argentí Gonzalo Corbalán s’ha presentat com a nou jugador del València Basket i ha assegurat que se sent preparat per al salt de nivell que suposa la Euroliga, malgrat reconéixer nervis en clau positiva. El jugador també ha valorat la Supercopa Endesa i l’arribada de Nikola Mirotic com a reforç de pes.

1.270 milions per a modernitzar els aeroports valencians en cinc anys

El DORA 2027-2031 preveu 1.270 milions per als aeroports d’Alacant-Elx Miguel Hernández i València, dins d’un pla estatal de 13.000 milions que Aena finançarà amb ingressos propis.

Iberdrola destina 2.100 milions fins a 2031 per blindar la xarxa elèctrica després de la DANA

Iberdrola ha redissenyat la xarxa elèctrica danyada per la DANA del 29 d’octubre de 2024 amb 100 milions i anuncia 2.000 milions més fins a 2031 a la Comunitat Valenciana. El pla ha rehabilitat estacions, comptadors, centres de transformació i torres elèctriques a la província de València.