Municipis afectats demanen mitjans per a alliberar el clavegueram: ‘La nostra casa ara és el fang’

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

Els municipis de la ‘zona zero’ de la DANA del 29 d’octubre que va arrasar part de la província de Valencia reclamen més mitjans per a treballar en un dels fronts clau en estos moments, l’extracció del llot per a salvar el sistema de clavegueram. “La nostra casa és ara mateix el fang”.

Així ho explica, en declaracions a Europa Press Televisió, el responsable de Comunicació de l’Ajuntament de Picanya, Roberto Amoraga, qui assenyala que, “evidentment, salvar el clavegueram és absolutament clau i més quan tornen a anunciar pluges”.

I és que un nou episodi de pluges torrencials que afecta des de hui a la Comunitat Valenciana i també a l’àrea desvastada per la DANA es percep com un “nou revés”.

“Ací és un continu de desgràcia sobre desgràcia. Tenim un poc la sensació de que per a la resta del món la vida seguix sent perfectament normal, mentre que per a nosaltres és haver perdut el poble, amics, familiars, el lloc on vivies, la manera de vida i, en apenes a un quilòmetre i mig el món torna a ser normal”, reflexiona.

Subratlla que per a recuperar la màxima operativitat de la xarxa de clavegueram són necessàries “màquines potents que siguen capaces d’alliberar-ho”. “Picanya necessita mitjans d’extracció de llot, com els estan necessitant tots els pobles que han sigut afectats per la major catàstrofe natural de la història d’Espanya sense cap tipus de pal·liatius”, assevera.

El portaveu de la institució municipal recalca que estan molt agraïts “als voluntaris, a tots les forces i cossos de seguretat que han arribat al poble i, sobretot, al veïnat que està treballant de manera extraordinària”. “Però sí que haguérem necessitat que les coses s’hagueren fet un poc més ràpides, que s’hagueren fet d’una manera més àgil, que s’hagueren donat un poc més de facilitats”, reconeix.

Un altre “pitxer d’aigua freda”, segons ho ha definit, és la restricció de mobilitat que en vint poblacions de l’àrea afectada decretada entre les 18.00 hores de hui i les 18.00 de matí a causa de la nova alerta meteorològica, ja que “les persones que estan treballant en les màquines, lògicament, han de tornar a les seues cases i el problema és que nosaltres no tenim pla B”. “La nostra casa és ara mateix el fang”, ha lamentat.

Sobre la reconstrucció, diu ara mateix “tot és al mateix temps immediat i a llarg termini”. “Nosaltres estem treballant a velocitat de sprint sabent que correm una marató. És a dir, tornar al poble que nosaltres teníem ens va a costar molts anys. Per l’edat que tinc, ja no tornaré a veure-ho. Això és així de trist, però és una veritat”, declara.

Des de Barcelona s’ha traslladat a Picanya Edu, un operari de l’empresa Mesknet, detalla la labor que estan duent a terme per a netejar el clavegueram.

“El que ens trobem és que hi ha moltes restes de fang. A l’hora de netejar els carrers, es va tirar tot el que hi havia fóra al clavegueram i ara mateix ho tenim bastant col·lapsat. Hi ha molts punts que estan molt plens de llot i és molt difícil de netejar. És molt dens i és molt laboriós”, comenta.

Este professional comenta que hi ha diverses empreses especialitzades que han desplaçat treballadors a València per a estes labors, però matisa que, “encara així fa l’efecte que no és suficient”.

“És una labor molt dura i porta molt temps. Així que els recursos són bastants, però encara així ens està costant molt arribar al que volem fer i fer-ho de manera ràpida”, manifesta Edu, que admet que “mai, mai” havia vist una cosa així.

Respecte al que es pot esperar del nou episodi de pluges, apunta que van “justs amb el temps per a deixar-ho tot correctament, perquè ha sigut molt precipitat tot”. Per tant, “si tornara a ploure amb esta magnitud, endarreriríem tot el que estem avançant”.

I acaba: “Això no és un treball que se solucione en dies. Jo crec que amb el que tenim ací, tenim per a mesos, almenys”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Protesta davant el consolat dels EUA a València per la guerra de l’Iran i el genocidi en Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l'Iran i en denúncia del genocidi en Palestina. Els convocants demanen la fi de les complicitats amb Israel i els Estats Units.

Cinc persones, entre elles un xiquet, ateses per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut assistits per inhalació de fum i traslladats a l'Hospital de Dénia després d'un incendi al carrer Pare Pere.

Protesta davant el consolat dels EUA a València contra la guerra de l’Iran i el genocidi de Palestina

Un grup de persones ha protestat davant el consolat dels Estats Units a València contra la guerra de l'Iran i el genocidi de Palestina, en una acció convocada per diverses organitzacions, entre elles BDS. Els convocants han demanat acabar amb les 'complicitats' amb Israel i els EUA.

Alacant tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres per alerta groga per vents

L'Ajuntament ha activat el protocol per forts vents i tancarà parcs i jardins el dimarts i dimecres. Aemet preveu ratxes de fins a 70 km/h en les hores centrals del dimarts.

Un xiquet i quatre adults, atesos per inhalació de fum en un incendi a Dénia

Un xiquet de 3 anys i quatre adults han sigut atesos per inhalació de fum després d'un incendi en un edifici del carrer Pare Pere, a Dénia. Tots han sigut traslladats a l'Hospital de Dénia i el foc ja ha quedat extingit.

La Lliga O suspén els partits del Reial Madrid i València Basket per tancament aeri a Abu Dhabi

La competició sub-22 va ajornar la jornada de Reial Madrid i València Basket en quedar les seues plantilles encallades a Abu Dhabi pel tancament de l'espai aeri. La nova data s'anunciarà.

Huit anys de presó per pilotar una pastera en la qual van morir cinc persones

L'Audiència d'Alacant ha imposat huit anys de presó al pilot d'una pastera que va eixir d'Alger i va quedar a la deriva 16 dies. La fallada acredita que va intentar afavorir la immigració clandestina de 19 persones en una barca sobrecarregada i sense mitjans de seguretat.

Educació publica el calendari d’admissió i matrícula per a 2026-2027

La Conselleria ha publicat en el Diari Oficial de la Generalitat el calendari d'admissió i matrícula per a 2026-2027 en Infantil, Primària, ESO, Batxillerat i Educació Especial. Inclou millores que avancen terminis en Secundària i novetats sobre la llengua base.