Municipis afectats demanen mitjans per a alliberar el clavegueram: ‘La nostra casa ara és el fang’

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

Els municipis de la ‘zona zero’ de la DANA del 29 d’octubre que va arrasar part de la província de Valencia reclamen més mitjans per a treballar en un dels fronts clau en estos moments, l’extracció del llot per a salvar el sistema de clavegueram. “La nostra casa és ara mateix el fang”.

Així ho explica, en declaracions a Europa Press Televisió, el responsable de Comunicació de l’Ajuntament de Picanya, Roberto Amoraga, qui assenyala que, “evidentment, salvar el clavegueram és absolutament clau i més quan tornen a anunciar pluges”.

I és que un nou episodi de pluges torrencials que afecta des de hui a la Comunitat Valenciana i també a l’àrea desvastada per la DANA es percep com un “nou revés”.

“Ací és un continu de desgràcia sobre desgràcia. Tenim un poc la sensació de que per a la resta del món la vida seguix sent perfectament normal, mentre que per a nosaltres és haver perdut el poble, amics, familiars, el lloc on vivies, la manera de vida i, en apenes a un quilòmetre i mig el món torna a ser normal”, reflexiona.

Subratlla que per a recuperar la màxima operativitat de la xarxa de clavegueram són necessàries “màquines potents que siguen capaces d’alliberar-ho”. “Picanya necessita mitjans d’extracció de llot, com els estan necessitant tots els pobles que han sigut afectats per la major catàstrofe natural de la història d’Espanya sense cap tipus de pal·liatius”, assevera.

El portaveu de la institució municipal recalca que estan molt agraïts “als voluntaris, a tots les forces i cossos de seguretat que han arribat al poble i, sobretot, al veïnat que està treballant de manera extraordinària”. “Però sí que haguérem necessitat que les coses s’hagueren fet un poc més ràpides, que s’hagueren fet d’una manera més àgil, que s’hagueren donat un poc més de facilitats”, reconeix.

Un altre “pitxer d’aigua freda”, segons ho ha definit, és la restricció de mobilitat que en vint poblacions de l’àrea afectada decretada entre les 18.00 hores de hui i les 18.00 de matí a causa de la nova alerta meteorològica, ja que “les persones que estan treballant en les màquines, lògicament, han de tornar a les seues cases i el problema és que nosaltres no tenim pla B”. “La nostra casa és ara mateix el fang”, ha lamentat.

Sobre la reconstrucció, diu ara mateix “tot és al mateix temps immediat i a llarg termini”. “Nosaltres estem treballant a velocitat de sprint sabent que correm una marató. És a dir, tornar al poble que nosaltres teníem ens va a costar molts anys. Per l’edat que tinc, ja no tornaré a veure-ho. Això és així de trist, però és una veritat”, declara.

Des de Barcelona s’ha traslladat a Picanya Edu, un operari de l’empresa Mesknet, detalla la labor que estan duent a terme per a netejar el clavegueram.

“El que ens trobem és que hi ha moltes restes de fang. A l’hora de netejar els carrers, es va tirar tot el que hi havia fóra al clavegueram i ara mateix ho tenim bastant col·lapsat. Hi ha molts punts que estan molt plens de llot i és molt difícil de netejar. És molt dens i és molt laboriós”, comenta.

Este professional comenta que hi ha diverses empreses especialitzades que han desplaçat treballadors a València per a estes labors, però matisa que, “encara així fa l’efecte que no és suficient”.

“És una labor molt dura i porta molt temps. Així que els recursos són bastants, però encara així ens està costant molt arribar al que volem fer i fer-ho de manera ràpida”, manifesta Edu, que admet que “mai, mai” havia vist una cosa així.

Respecte al que es pot esperar del nou episodi de pluges, apunta que van “justs amb el temps per a deixar-ho tot correctament, perquè ha sigut molt precipitat tot”. Per tant, “si tornara a ploure amb esta magnitud, endarreriríem tot el que estem avançant”.

I acaba: “Això no és un treball que se solucione en dies. Jo crec que amb el que tenim ací, tenim per a mesos, almenys”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Martina guia al Melilla a la final després d’un 2-3 maratonià davant La Llacuna

El CV Melilla va véncer 2-3 a Cisneros La Llacuna després de quasi tres hores, amb 25 punts de Federico Martina, i jugarà la final de la Copa del Rei davant Manacor.

Manacor tomba al campió Guaguas amb un 2-3 i es fica en la final de la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va eliminar al CV Guaguas, vigent campió i líder de la Superliga, amb un 2-3 a la Fonteta després de 2h45m i un desempat 13-15.

Els júnior de Reial Madrid i València seguixen a Abu Dhabi després de la cancel·lació del Next Generation

Eurolliga va cancel·lar de manera definitiva el Next Generation per la situació a Abu Dhabi. Els júnior de Reial Madrid i València seguixen allí a l'espera de reobrir l'espai aeri.

Alacant impulsa la reforestació de Mont Orgegia amb mil voluntaris i un milió de llavors

Mil voluntaris plantaran 500 arbres, 500 arbustos i més d'un milió de llavors el 21 de març en Mont Orgegia per a accelerar la restauració del bosc mediterrani. El pla inclou reg per degoteig, torns de participació i inscripció prèvia en alicanterenace.es.

L’Ajuntament de València lamenta la decisió de l’AVL sobre el topònim i parla d’oportunitat perduda

El consistori ha lamentat el rebuig de l'AVL al canvi proposat per a la titlla i ha criticat que l'informe no s'haja fet públic. Vox ha mostrat la seua repulsa.

La Diputació d’Alacant celebra el Dia d’Andalusia i ret homenatge a les víctimes de Adamuz

La Diputació d'Alacant ha commemorat el Dia d'Andalusia davant prop d'un miler d'assistents, amb homenatge a les víctimes de Adamuz i el reconeixement a Leonor Jiménez.

Cano destaca el paper estratègic de la gastronomia com a motor turístic en la Comunitat Valenciana

A Benissa, la consellera Marián Cano ha defés la gastronomia com a clau per a desestacionalitzar i generar economia local, amb suport al producte i talent de proximitat. La jornada 'Essència' ha reunit xefs, productors i públic entorn de proposades culinàries i culturals.

La Fe fa possible la maternitat d’una dona amb deficiència de CPT2 greu

L'Hospital La Fe coordina el naixement de la primera filla d'una dona amb deficiència de CPT2 en forma greu. És el segon cas registrat a Espanya amb afectació severa i demostra que, amb control estricte, l'embaràs és viable.