Municipis afectats demanen mitjans per a alliberar el clavegueram: ‘La nostra casa ara és el fang’

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

Els municipis de la ‘zona zero’ de la DANA del 29 d’octubre que va arrasar part de la província de Valencia reclamen més mitjans per a treballar en un dels fronts clau en estos moments, l’extracció del llot per a salvar el sistema de clavegueram. “La nostra casa és ara mateix el fang”.

Així ho explica, en declaracions a Europa Press Televisió, el responsable de Comunicació de l’Ajuntament de Picanya, Roberto Amoraga, qui assenyala que, “evidentment, salvar el clavegueram és absolutament clau i més quan tornen a anunciar pluges”.

I és que un nou episodi de pluges torrencials que afecta des de hui a la Comunitat Valenciana i també a l’àrea desvastada per la DANA es percep com un “nou revés”.

“Ací és un continu de desgràcia sobre desgràcia. Tenim un poc la sensació de que per a la resta del món la vida seguix sent perfectament normal, mentre que per a nosaltres és haver perdut el poble, amics, familiars, el lloc on vivies, la manera de vida i, en apenes a un quilòmetre i mig el món torna a ser normal”, reflexiona.

Subratlla que per a recuperar la màxima operativitat de la xarxa de clavegueram són necessàries “màquines potents que siguen capaces d’alliberar-ho”. “Picanya necessita mitjans d’extracció de llot, com els estan necessitant tots els pobles que han sigut afectats per la major catàstrofe natural de la història d’Espanya sense cap tipus de pal·liatius”, assevera.

El portaveu de la institució municipal recalca que estan molt agraïts “als voluntaris, a tots les forces i cossos de seguretat que han arribat al poble i, sobretot, al veïnat que està treballant de manera extraordinària”. “Però sí que haguérem necessitat que les coses s’hagueren fet un poc més ràpides, que s’hagueren fet d’una manera més àgil, que s’hagueren donat un poc més de facilitats”, reconeix.

Un altre “pitxer d’aigua freda”, segons ho ha definit, és la restricció de mobilitat que en vint poblacions de l’àrea afectada decretada entre les 18.00 hores de hui i les 18.00 de matí a causa de la nova alerta meteorològica, ja que “les persones que estan treballant en les màquines, lògicament, han de tornar a les seues cases i el problema és que nosaltres no tenim pla B”. “La nostra casa és ara mateix el fang”, ha lamentat.

Sobre la reconstrucció, diu ara mateix “tot és al mateix temps immediat i a llarg termini”. “Nosaltres estem treballant a velocitat de sprint sabent que correm una marató. És a dir, tornar al poble que nosaltres teníem ens va a costar molts anys. Per l’edat que tinc, ja no tornaré a veure-ho. Això és així de trist, però és una veritat”, declara.

Des de Barcelona s’ha traslladat a Picanya Edu, un operari de l’empresa Mesknet, detalla la labor que estan duent a terme per a netejar el clavegueram.

“El que ens trobem és que hi ha moltes restes de fang. A l’hora de netejar els carrers, es va tirar tot el que hi havia fóra al clavegueram i ara mateix ho tenim bastant col·lapsat. Hi ha molts punts que estan molt plens de llot i és molt difícil de netejar. És molt dens i és molt laboriós”, comenta.

Este professional comenta que hi ha diverses empreses especialitzades que han desplaçat treballadors a València per a estes labors, però matisa que, “encara així fa l’efecte que no és suficient”.

“És una labor molt dura i porta molt temps. Així que els recursos són bastants, però encara així ens està costant molt arribar al que volem fer i fer-ho de manera ràpida”, manifesta Edu, que admet que “mai, mai” havia vist una cosa així.

Respecte al que es pot esperar del nou episodi de pluges, apunta que van “justs amb el temps per a deixar-ho tot correctament, perquè ha sigut molt precipitat tot”. Per tant, “si tornara a ploure amb esta magnitud, endarreriríem tot el que estem avançant”.

I acaba: “Això no és un treball que se solucione en dies. Jo crec que amb el que tenim ací, tenim per a mesos, almenys”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca ressalta que la Comunitat torna a oferir oportunitats i l’economia va bé

Pérez Llorca ha reivindicat davant AVE que la Comunitat Valenciana torna a ser una terra d'oportunitats, amb estabilitat i dades econòmiques molt positius. Ha destacat lideratge en ocupació jove, rècord d'ocupació femenina, previsions de creixement del 3%, atracció d'inversions i avanços en vivenda, reindustrialització i simplificació administrativa.

PP i Vox tomben la reprovació de l’alcalde d’Alacant pel cas de vivendes públiques

El ple ha rebutjat la reprovació a Luis Barcala amb els vots de PP i Vox. L'esquerra li atribuïx responsabilitat en irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques.

PP i Vox aproven regular el burca i el niqab en dependències municipals d’Alacant

La majoria de PP i Vox en el ple d'Alacant ha aprovat regular l'accés a dependències municipals per a impedir l'entrada amb el rostre cobert. L'oposició denuncia que la mesura estigmatitza i desvia el focus d'altres problemes.

La jutgessa envia a Fiscalia i UDEF la documentació sobre les 140 vivendes públiques dels Naus a Alacant

La jutgessa ha enviat a Fiscalia i UDEF la documentació de l'ajuntament sobre l'adjudicació de les 140 vivendes públiques dels Naus. Els informes arrepleguen indicis com a llars sense empadronats, familiars beneficiats i no adjudicataris residint, en un cas que ja té conseqüències polítiques i dimissions.

Pérez Llorca defén a Roig i retrau a Belarra: ‘Ja m’agradaria que anara tan productiva per a la societat’

Pérez Llorca ha elogiat la contribució de Juan Roig i ha enlletgit a Ione Belarra les seues paraules en el Congrés. Vicente Boluda ha recolzat a l'empresari.

Boluda, sobre el finançament autonòmic, apunta que a vegades cal dir que sí

Boluda ha plantejat que, davant la proposta del Govern, a vegades cal dir que sí, encara que ha recalcat que és una opinió personal i AVE no ha fixat postura. El pla preveu 3.670 milions més per a la Comunitat en 2027, prop d'un 18% sobre el model actual.

Les estreles de l’atletisme espanyol se citen a València amb la vista posada en els Mundials de Torun

El Lluís Puig acull del 27 de febrer a l'1 de març la 62a edició sota sostre, amb 26 títols en joc i una novetat: el 4x400 mixt per clubs tancarà el programa.

Detingut a Alacant per estafar 900 euros a un veí de Lleó amb un SMS que imitava a la DGT

La Guàrdia Civil ha detingut a Alacant a un sospitós d'estafar 900 euros a un veí de La Bañeza mitjançant un SMS que imitava a la DGT. La víctima va introduir les seues dades en una web falsa després d'un avís de 20 euros i després es va executar una compra a Torrevieja.