14.1 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

Municipis afectats demanen mitjans per a alliberar el clavegueram: ‘La nostra casa ara és el fang’

VALÈNCIA, 13 (EUROPA PRESS)

Els municipis de la ‘zona zero’ de la DANA del 29 d’octubre que va arrasar part de la província de Valencia reclamen més mitjans per a treballar en un dels fronts clau en estos moments, l’extracció del llot per a salvar el sistema de clavegueram. “La nostra casa és ara mateix el fang”.

Així ho explica, en declaracions a Europa Press Televisió, el responsable de Comunicació de l’Ajuntament de Picanya, Roberto Amoraga, qui assenyala que, “evidentment, salvar el clavegueram és absolutament clau i més quan tornen a anunciar pluges”.

I és que un nou episodi de pluges torrencials que afecta des de hui a la Comunitat Valenciana i també a l’àrea desvastada per la DANA es percep com un “nou revés”.

“Ací és un continu de desgràcia sobre desgràcia. Tenim un poc la sensació de que per a la resta del món la vida seguix sent perfectament normal, mentre que per a nosaltres és haver perdut el poble, amics, familiars, el lloc on vivies, la manera de vida i, en apenes a un quilòmetre i mig el món torna a ser normal”, reflexiona.

Subratlla que per a recuperar la màxima operativitat de la xarxa de clavegueram són necessàries “màquines potents que siguen capaces d’alliberar-ho”. “Picanya necessita mitjans d’extracció de llot, com els estan necessitant tots els pobles que han sigut afectats per la major catàstrofe natural de la història d’Espanya sense cap tipus de pal·liatius”, assevera.

El portaveu de la institució municipal recalca que estan molt agraïts “als voluntaris, a tots les forces i cossos de seguretat que han arribat al poble i, sobretot, al veïnat que està treballant de manera extraordinària”. “Però sí que haguérem necessitat que les coses s’hagueren fet un poc més ràpides, que s’hagueren fet d’una manera més àgil, que s’hagueren donat un poc més de facilitats”, reconeix.

Un altre “pitxer d’aigua freda”, segons ho ha definit, és la restricció de mobilitat que en vint poblacions de l’àrea afectada decretada entre les 18.00 hores de hui i les 18.00 de matí a causa de la nova alerta meteorològica, ja que “les persones que estan treballant en les màquines, lògicament, han de tornar a les seues cases i el problema és que nosaltres no tenim pla B”. “La nostra casa és ara mateix el fang”, ha lamentat.

Sobre la reconstrucció, diu ara mateix “tot és al mateix temps immediat i a llarg termini”. “Nosaltres estem treballant a velocitat de sprint sabent que correm una marató. És a dir, tornar al poble que nosaltres teníem ens va a costar molts anys. Per l’edat que tinc, ja no tornaré a veure-ho. Això és així de trist, però és una veritat”, declara.

Des de Barcelona s’ha traslladat a Picanya Edu, un operari de l’empresa Mesknet, detalla la labor que estan duent a terme per a netejar el clavegueram.

“El que ens trobem és que hi ha moltes restes de fang. A l’hora de netejar els carrers, es va tirar tot el que hi havia fóra al clavegueram i ara mateix ho tenim bastant col·lapsat. Hi ha molts punts que estan molt plens de llot i és molt difícil de netejar. És molt dens i és molt laboriós”, comenta.

Este professional comenta que hi ha diverses empreses especialitzades que han desplaçat treballadors a València per a estes labors, però matisa que, “encara així fa l’efecte que no és suficient”.

“És una labor molt dura i porta molt temps. Així que els recursos són bastants, però encara així ens està costant molt arribar al que volem fer i fer-ho de manera ràpida”, manifesta Edu, que admet que “mai, mai” havia vist una cosa així.

Respecte al que es pot esperar del nou episodi de pluges, apunta que van “justs amb el temps per a deixar-ho tot correctament, perquè ha sigut molt precipitat tot”. Per tant, “si tornara a ploure amb esta magnitud, endarreriríem tot el que estem avançant”.

I acaba: “Això no és un treball que se solucione en dies. Jo crec que amb el que tenim ací, tenim per a mesos, almenys”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El derbi Llevant-València acaba en baralla i llançament de botelles després del gest de Cömert

El València va véncer 0-2 en el Ciutat de València i el final del derbi va quedar marcat per una baralla i llançament de botelles després d'una celebració de Eray Cömert.

Tárrega demana perdó i Cömert aclarix el seu gest després del derbi Llevant-València

César Tárrega va demanar perdó després de la celebració de Eray Cömert, que va originar una tangana. El suís va negar ànim d'humiliar i es va disculpar en xarxes.

Dela càrrega contra la celebració de Comert després del Llevant-València

Dela critica amb duresa la celebració del defensa valencianista, a qui acusa de falta de respecte. Reclama exemplaritat entre jugadors després del 0-2.

Tárrega demana perdó per la celebració de Cömert i mostra respecte al Llevant

César Tárrega va lamentar el succeït després del partit davant el Llevant per la celebració de Eray Cömert i va demanar perdó, subratllant el respecte al rival. El defensa va explicar que el gest no va asseure bé i que la prioritat va ser celebrar amb la seua afició.

Ramazani i Sadiq donen aire al València en el derbi i agreugen la crisi del Llevant

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf eleva als blanc-i-negres al 14é i deixa al Llevant penúltim.

El derbi Llevant-València va acabar amb baralla i botellazos després d’un gest de Cömert

El Llevant-València va acabar 0-2 en el Ciutat de València, però la victòria visitant va quedar entelada per una baralla i llançament de botelles després d'un gest de Cömert. El central suís va agitar una banderola modificada amb la seua samarreta i va encendre els ànims.

0-2: Ramazani i Sadiq impulsen al València i afonen al Llevant

El València es va emportar el derbi en el Ciutat de València amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf l'eleva al 14é lloc i deixa al Llevant penúltim.

Ramazani i Sadiq decidixen el derbi i afonen al Llevant (0-2)

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat de València amb punts de Ramazani (64') i Sadiq (84'). El pla a la contra va castigar un Llevant que va acabar exposat.