El PSPV acusa Pérez Llorca d’“alta traïció política” si frena el nou finançament autonòmic

El portaveu d’Hisenda del PSPV-PSOE en Les Corts Valencianes, José Díaz, ha advertit que el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, cometerà ‘un delicte polític d’alta traïció’ als valencians si impedix que la Comunitat Valenciana es beneficie del nou model de finançament autonòmic que ha proposat el Govern d’Espanya.

Segons el PSPV, la proposta del Govern central permetria acabar en 2027 amb l’infrafinançament que arrosseguen els valencians des de 2002. Calculen que el nou sistema aportaria 3.669 milions d’euros addicionals per a sanitat, educació, servicis socials, infraestructures i el teixit productiu valencià.

Díaz ha fet estes declaracions després de conéixer els últims dades sobre la liquidació del sistema de finançament de les comunitats autònomes en 2024. Estes xifres han sigut analitzades per la fundació Fedea, una entitat especialitzada en l’estudi de la hisenda pública.

Infrafinançament cronificat des de 2002

L’informe de Fedea torna a situar la Comunitat Valenciana en la part baixa del rànquing de recursos per habitant ajustat. En 2024, el territori ha ocupat de nou el lloc 14 entre les 15 comunitats de règim comú, només per damunt de Múrcia, i amb un índex de finançament de 92,8 punts.

Això significa que la Comunitat Valenciana continua 7,2 punts per davall de la mitjana. Segons Fedea, cada valencià rep 946 euros menys que la comunitat millor finançada, Cantàbria, i 263 euros menys que la mitjana de les 15 autonomies de règim comú.

Díaz ha recordat que, des de 2002, amb el conegut com a ‘model Zaplana’ aprovat pel Govern de José María Aznar, la Comunitat Valenciana s’ha quedat quasi sempre a la cua. Ha indicat que el territori ha ocupat any rere any el penúltim o l’últim lloc, amb l’única excepció de 2009, quan va ser antepenúltim.

Per al dirigent socialista, el nou model que ha plantejat el Govern de Pedro Sánchez ‘liquida esta discriminació històrica situant la Comunitat Valenciana en la mitjana de les autonomies’. Segons ha precisat, la proposta la col·locaria en el lloc huité de les 15 comunitats de règim comú, tal com acredita Fedea.

En este escenari, ha ressaltat, en 2027 arribarien 3.669 milions addicionals. Segons Díaz, estes quantitats permetrien ‘acabar amb les llistes d’espera en sanitat o la Dependència, els barracons en educació o els retalls en les ajudes socials’.

Crítiques a la posició de Pérez Llorca

Díaz ha acusat el president de la Generalitat de voler prolongar la situació actual per interessos partidistes. ‘És una injustícia que Pérez Llorca, amb la seua actitud, vol perpetuar per a no molestar els seus caps, quan estem a 144 dies que entre en vigor un nou model que donaria solució a este problema’, ha afirmat.

El portaveu d’Hisenda del PSPV ha defensat que s’està davant ‘una oportunitat històrica que els valencians no podem deixar escapar’. En este sentit, ha assegurat: ‘Cap president dèbil pot impedir que els valencians ens beneficiem del nou model’.

Per això, José Díaz ha tornat a instar Juanfran Pérez Llorca a ‘no ser covard i plantar cara al PP’. Li ha reclamat que done suport a la nova proposta de finançament o, com a mínim, que s’adherisca al model una vegada l’aprove el Congrés dels Diputats.

El diputat socialista ha acusat igualment Pérez Llorca de rebutjar el nou sistema de finançament ‘perquè està a expenses que Feijóo el designe digitalmente com a candidat a la Presidència de la Generalitat en les eleccions de maig de 2027’. A més, ha subratllat que ‘la candidatura de Pérez Llorca a la Generalitat no val 3.669 milions. Serà la candidatura més cara que mai haurem pagat els valencians’.

Com a exemple de suport d’altres territoris, Díaz ha recordat que ‘el Govern de Canàries, del qual forma part el PP, ja ha donat suport al nou model’. Per això ha instat de nou el cap del Consell a ‘deixar-se d’excuses torpes’ i avaluar el text des d’una òptica estrictament valenciana.

Díaz també ha advertit que, si l’actual president no és capaç de defensar els interessos de la Comunitat Valenciana, ‘ja ho farà Diana Morant després de les eleccions de 2027’. Segons ha assegurat, la dirigent socialista ‘avalarà el nou model i els valencians rebrem eixos 3.669 milions addicionals’.

El portaveu del PSPV ha qualificat igualment d’‘increïbles i grotesques’ les apel·lacions generals del PP i d’Alberto Núñez Feijóo per a resoldre el finançament valencià quan arriben al Govern central. Per a Díaz, estes promeses no concreten terminis ni imports i contrasten amb una proposta que ja està quantificada i estudiada per Fedea.

Últimes notícies

Més de 7.200 milions del Pla de Recuperació arriben ja a la Comunitat Valenciana

El Pla de Recuperació ha mobilitzat 7.208 milions d’euros a la Comunitat Valenciana fins al 30 de juny, amb 166.064 beneficiaris i inversions clau en ferrocarrils, ports, carreteres, indústria i transició verda.

Consell per a vore l’eclipsi del 12 d’agost sense fer-se mal als ulls

El Ministeri de Consum recorda que l’eclipsi solar del 12 d’agost només s’ha de vore amb gafes certificades, comprades en canals oficials, i mantindre-les sempre posades durant l’observació.

Castelló concentra 46 projectes renovables amb 19 milions en ajudes estatals

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha concedit 19,36 milions d’euros a 46 projectes d’energies renovables i emmagatzematge a la província de Castelló, majoritàriament d’autoconsum col·lectiu amb participació de consumidors vulnerables.

Quasi una de cada tres persones és estrangera a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha concentrat el 18,2 % de les més de 530.000 persones nascudes a l’estranger arribades a Espanya en l’últim any, i ja té un 26,2 % de població estrangera resident.

El PPCV reclama al Govern un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana al setembre

El PPCV considera que l’ajornament del Consell de Política Fiscal i Financera dona temps al Govern per a presentar en setembre una proposta de nou finançament autonòmic que siga justa per a la Comunitat Valenciana, amb fons de nivellació i abordatge del deute històric.

Aemet activa alerta groga per tempestes amb granís a l’interior de Castelló i del nord de València

Aemet ha activat per a este dijous i divendres l’alerta groga per tempestes amb granís i ratxes de vent fortes a l’interior de Castelló i al nord de la província de València, i per calor al litoral sud valencià.

El nou portacontenidors ecològic de JSV reduïx a la mitat el consum entre Alacant i Canàries

JSV ha posat en servici al port d’Alacant el MilaGreen, el seu primer vaixell portacontenidors propi, que reduïx a la mitat el consum de combustible en la ruta de provisió de la península a les illes Canàries. El buc, de 38 milions d’euros, està preparat per a usar metanol verd i connectar-se a la xarxa elèctrica durant les operacions en port.

Consell per a vore l’eclipsi solar: ulleres homologades i sempre posades

El Ministeri de Consum recorda que l’eclipsi solar del 12 d’agost només s’ha de mirar amb ulleres certificades ISO 12312-2:2015, comprades en canals oficials i sense llevar-se-les en cap moment.
FILMOTECA D'ESTIU