Onze associacions d’arts escèniques denuncien abandó de Cultura en la Comunitat

Professionals d’onze associacions d’arts escèniques han tornat a advertir a la Conselleria de Cultura d’una deriva que, al seu juí, deixa al sector en abandó i amb problemes creixents. Denuncien que no s’han adoptat mesures que mitiguen la difícil situació de companyies i professionals i que la deterioració s’accelera.

Segons detallen en un comunicat, s’han desmantellat de manera progressiva les polítiques que sostenien el funcionament vertebral de l’ecosistema escènic valencià, sense proposar alternatives viables i desoint les propostes del propi sector. Esta inacció ha incrementat la incertesa, complica la planificació de temporades i posa en risc la continuïtat de projectes.

Retards, burocràcia i un Circuit en dubte

Les associacions assenyalen canvis erràtics i retards insostenibles en les convocatòries d’ajudes, així com un assetjament burocràtic en la fase de justificació, amb exigències documentals sobredimensionades, aleatòries i amb terminis inassumibles que qualifiquen d’il·legals. En la pràctica, això bloqueja pagaments, tensiona la tresoreria de les companyies i compromet gires i estrenes.

Un altre front és el model del Circuit Cultural Valencià, que les entitats consideren fallit perquè impedix una programació continuada en els municipis. El resultat és que bona part de l’oferta es concentra en l’últim quadrimestre de l’any, reduint l’accés de la ciutadania en els mesos anteriors i debilitant l’hàbit d’assistència a les arts en viu.

També denuncien la falta de personal en el Institut Valencià de Cultura, que provoca falta d’atenció i retards en gestions amb el principal organisme cultural de la Generalitat. Afigen que el director general del IVC va ordenar el pagament de més de 200.000 euros al maig de 2025 a l’empresa Tragsa per a evitar el col·lapse en la gestió del Circuit i del programa de subvencions, al mateix temps que es va reduir la partida de personal en un 30 per cent. Per al sector, esta combinació d’externalització puntual i retallades internes agreuja els colls de botella.

A este escenari s’ha sumat una retallada pressupostària de l’11 per cent respecte a 2024 i tres relleus al capdavant de la Conselleria de Cultura. Les associacions sostenen que estos canvis no han resolt els problemes i han dificultat la interlocució, malgrat la disposició del sector a col·laborar.

La Conselleria defén diàleg i exhibix xifres

La Conselleria de Cultura ha respost i reitera el seu compromís amb les arts escèniques de la Comunitat Valenciana, subratllant que des de fa setmanes manté un diàleg obert i constant per a abordar les problemàtiques detectades i millorar la gestió de les polítiques culturals. Recorda que al febrer es va celebrar una reunió amb representants del sector i que es va acordar continuar treballant conjuntament en diferents línies de millora.

Des de llavors, els equips tècnics de la Conselleria i del Institut Valencià de Cultura analitzen les propostes traslladades per les associacions amb l’objectiu d’introduir millores que reforcen el funcionament del sistema cultural valencià i aporten major estabilitat al sector. Com a dada, Cultura destaca que el Circuit Cultural Valencià en 2025 ha contractat un total de 861 espectacles per un valor de 2.929.772,77 euros, prop de 700.000 euros més que en 2024, quan l’import total va ser de 2.230.000 euros, i sosté que continuarà treballant amb voluntat de col·laboració i consens.

Malgrat això, les associacions lamenten l’abandó del Centre de Documentació Escènica, la reducció del pressupost de la Mostra d’Alcoi i l’eliminació en 2025 dels Premis de les Arts Escèniques Valencianes, decisions que, a la seua entendre, resten visibilitat a l’ofici, limiten el reconeixement del talent i empobrixen els espais de trobada professional.

Últimes notícies

Un restaurant de Mèxic guanya el 65 Concurs Internacional de paella de Sueca

El restaurant Burguettos, d’Apizaco-Tlaxcala (Mèxic), s’ha imposat en el 65 Concurs Internacional de Paella Valenciana de Sueca davant 40 equips de tot el món. Locals de Sevilla, Llombai, Balears, la Comunitat Valenciana, Sueca i Estats Units completen el quadre de guanyadors.

Luís Castro destaca la reacció del Llevant tot i el 2-4 contra el Barça

L’entrenador del Llevant, Luís Castro, ha elogiat el seu equip malgrat la derrota per 2-4 contra el Barcelona, subratllant la identitat i l’ambició competitiva mostrades, fins i tot amb tres gols de desavantatge.

El Barça patix però derrota un gran Levante i manté el ple en LALIGA

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al camp del Levante UD en un partit boig al Ciutat de València i continua invicte amb cinc triomfs en cinc jornades. Els granotes han arribat a igualar un 0-3 en contra abans que Adeyemi certificara el triomf blaugrana en l'afegit.

Iñigo Pérez confia en el treball del Vila-real malgrat la mala ratxa

Iñigo Pérez assegura que el Vila-real està en el camí correcte malgrat no haver guanyat encara i preveu un duel obert davant el Betis en LaLiga EA Sports.

El Barça patix però remunta davant un Llevant combatiu i manté la ratxa immaculada

El FC Barcelona ha guanyat 2-4 al Llevant UD al Ciutat de València, en un partit sofrit malgrat arribar a manar de tres gols, i continua invicte en LaLiga EA Sports.

Detingut a Castelló amb quasi 43 quilos de marihuana al cotxe

La Policia Local de Castelló ha detingut un jove de 23 anys després de trobar quasi 43 quilos de marihuana en 31 bosses dins del cotxe que conduïa, amb matrícula francesa, a l’avinguda Pintor Oliet.

Braulio Vázquez torna al València com a nou director esportiu

El València ha contractat Braulio Vázquez com a nou director esportiu hores després de destituir Carlos Corberán i tota l’estructura esportiva anterior.

La Comunitat Valenciana lidera la recuperació de flora amenaçada amb dos de cada tres accions a Espanya

La Comunitat Valenciana concentra el 65,6 % de les actuacions de conservació de flora amenaçada documentades a Espanya, malgrat representar només el 4,6 % de la superfície estatal. El territori destaca també per la colonització assistida i per la seua aportació als bancs de germoplasma europeus.