Les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats en 2021

Durant 2021 les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats, una xifra molt similar a l’any anterior (286.000 en 2020) i per davall del nombre d’animals que es recollien els anys anteriors a la pandèmia.

Si comparem amb 2019, la xifra total d’animals de companyia que van arribar als refugis en l’any passat va ser d’un 7% menys. Així ho indiquen les dades de la nova edició de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, que una vegada més constata que l’abandó i la pèrdua constitueixen el principal problema de benestar i qualitat de vida dels gossos i gats del nostre país. Hi ha variacions en funció de l’espècie.

En aquest sentit, l’arribada de gossos als refugis va augmentar lleugerament en 2021 (3%), després d’un fort descens del 12% l’any anterior a causa de la disminució d’animals perduts i abandonats durant els mesos de confinament.

En el cas dels gats, la seua arribada a les protectores es va reduir en un 5%, la qual cosa representa el primer descens que s’observa en aquest sentit en els últims 5 anys. L’informe adverteix que aquestes dades, lleugerament optimistes, han de situar-se en un context encara lluny de ser normal.

En 2021 les restriccions a la mobilitat encara es van mantindre durant alguns mesos, per la qual cosa caldria esperar a analitzar les dades de 2022 per a parlar d’un possible canvi de tendència.

L’estudi també confirma que el lleuger descens dels animals recollits en 2020 va ser conjuntural, reflex de l’impacte de les restriccions de la mobilitat en l’estil de vida de les famílies, una situació que, encara que en menor mesura, va continuar en 2021 i que podria haver influït en els resultats d’enguany.

Recollida de gats: primer descens en 5 anys Segons les dades de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, en 2021 van arribar 118.000 gats als refugis espanyols, un 5% menys que en 2020 i la xifra més baixa de l’últim lustre.

És cert que les dades mostren una baixada del 5% en l’arribada de gats a les entitats, però creem que l’abandó i la pèrdua de gats continua sent hui el gran repte tant de les entitats com de la societat. Tinguem en compte que no sols arriben milers de gats a les entitats, sinó que uns altres acaben en colònies, també gestionades en la seua majoria per les protectores. Si a això li sumem el fort increment de l’arribada de cadells, més de la meitat, i que les ventrades no desitjades són el primer motiu d’abandó declarat, arribem a la conclusió que l’esterilització és una mesura clau i necessària per a frenar aquest fenomen”, explica Isabel Buil, directora de Fundació Affinity.

Les ventrades no desitjades, primer motiu d’abandó Les ventrades no desitjades es col·loquen en primer lloc (21%), seguides de la fi de la temporada de caça (13,4%) i els problemes de comportament de l’animal (13,1%).

Els problemes econòmics han deixat de ser la principal causa d’abandó declarada (passant del 25% al 6%). Un descens de la primera a la sisena posició del rànquing de les causes per a desprendre’s d’un animal de companyia a Espanya. “En aquest sentit, el fet que la caça aparega com a segon motiu d’abandó ens sembla particularment alarmant, sobretot si tenim en compte que els gossos que participen en activitats de caça només suposen una xicoteta part dels quasi 7.000.000 de gossos que viuen a Espanya”, declara Isabel Buil.

Estratègies clau contra la pèrdua i l’abandó La identificació dels animals mitjançant microxip és clau perquè un animal extraviat puga ser recuperat per la seua família. L’ús del microxip, al costat de l’esterilització, l’educació i l’adopció són les quatre estratègies més importants per a previndre i minimitzar les xifres d’abandó d’animals de companyia a Espanya.

L’educació és clau per a aconseguir una bona convivència entre l’animal i la família. Se sol pensar que els animals de companyia solament es poden educar quan són cadells, però això no és així, l’educació és clau i possible en qualsevol moment. Malgrat la importància de l’educació, la majoria dels petparents no compta amb l’ajuda professional d’un veterinari etòleg o d’un educador que sens dubte poden guiar-nos i ajudar-nos, si sorgeixen, problemes de comportament de gossos i gats”, conclou Isabel Buil. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.