13.2 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats en 2021

Durant 2021 les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats, una xifra molt similar a l’any anterior (286.000 en 2020) i per davall del nombre d’animals que es recollien els anys anteriors a la pandèmia.

Si comparem amb 2019, la xifra total d’animals de companyia que van arribar als refugis en l’any passat va ser d’un 7% menys. Així ho indiquen les dades de la nova edició de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, que una vegada més constata que l’abandó i la pèrdua constitueixen el principal problema de benestar i qualitat de vida dels gossos i gats del nostre país. Hi ha variacions en funció de l’espècie.

En aquest sentit, l’arribada de gossos als refugis va augmentar lleugerament en 2021 (3%), després d’un fort descens del 12% l’any anterior a causa de la disminució d’animals perduts i abandonats durant els mesos de confinament.

En el cas dels gats, la seua arribada a les protectores es va reduir en un 5%, la qual cosa representa el primer descens que s’observa en aquest sentit en els últims 5 anys. L’informe adverteix que aquestes dades, lleugerament optimistes, han de situar-se en un context encara lluny de ser normal.

En 2021 les restriccions a la mobilitat encara es van mantindre durant alguns mesos, per la qual cosa caldria esperar a analitzar les dades de 2022 per a parlar d’un possible canvi de tendència.

L’estudi també confirma que el lleuger descens dels animals recollits en 2020 va ser conjuntural, reflex de l’impacte de les restriccions de la mobilitat en l’estil de vida de les famílies, una situació que, encara que en menor mesura, va continuar en 2021 i que podria haver influït en els resultats d’enguany.

Recollida de gats: primer descens en 5 anys Segons les dades de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, en 2021 van arribar 118.000 gats als refugis espanyols, un 5% menys que en 2020 i la xifra més baixa de l’últim lustre.

És cert que les dades mostren una baixada del 5% en l’arribada de gats a les entitats, però creem que l’abandó i la pèrdua de gats continua sent hui el gran repte tant de les entitats com de la societat. Tinguem en compte que no sols arriben milers de gats a les entitats, sinó que uns altres acaben en colònies, també gestionades en la seua majoria per les protectores. Si a això li sumem el fort increment de l’arribada de cadells, més de la meitat, i que les ventrades no desitjades són el primer motiu d’abandó declarat, arribem a la conclusió que l’esterilització és una mesura clau i necessària per a frenar aquest fenomen”, explica Isabel Buil, directora de Fundació Affinity.

Les ventrades no desitjades, primer motiu d’abandó Les ventrades no desitjades es col·loquen en primer lloc (21%), seguides de la fi de la temporada de caça (13,4%) i els problemes de comportament de l’animal (13,1%).

Els problemes econòmics han deixat de ser la principal causa d’abandó declarada (passant del 25% al 6%). Un descens de la primera a la sisena posició del rànquing de les causes per a desprendre’s d’un animal de companyia a Espanya. “En aquest sentit, el fet que la caça aparega com a segon motiu d’abandó ens sembla particularment alarmant, sobretot si tenim en compte que els gossos que participen en activitats de caça només suposen una xicoteta part dels quasi 7.000.000 de gossos que viuen a Espanya”, declara Isabel Buil.

Estratègies clau contra la pèrdua i l’abandó La identificació dels animals mitjançant microxip és clau perquè un animal extraviat puga ser recuperat per la seua família. L’ús del microxip, al costat de l’esterilització, l’educació i l’adopció són les quatre estratègies més importants per a previndre i minimitzar les xifres d’abandó d’animals de companyia a Espanya.

L’educació és clau per a aconseguir una bona convivència entre l’animal i la família. Se sol pensar que els animals de companyia solament es poden educar quan són cadells, però això no és així, l’educació és clau i possible en qualsevol moment. Malgrat la importància de l’educació, la majoria dels petparents no compta amb l’ajuda professional d’un veterinari etòleg o d’un educador que sens dubte poden guiar-nos i ajudar-nos, si sorgeixen, problemes de comportament de gossos i gats”, conclou Isabel Buil. 

Últimes notícies

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.

Expedienten a un funcionari per adjudicar una vivenda social a Alacant a la seua dona

La Conselleria de Vivenda ha obert un expedient amb suspensió cautelar a un tècnic que va validar l'adjudicació d'una vivenda pública al seu cònjuge. El cas va aflorar després d'una segona revisió lligada a altres adjudicacions polèmiques en La Condomina.

La Diputació de València agraïx la solidaritat de les confessions religioses després de la dana

Vicent Mompó s'ha reunit amb una vintena de representants de diferents religions per a reconéixer la seua ajuda després de la dana. Les confessions han demanat més coordinació i ferramentes per a plasmar el pluralisme religiós.