Les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats en 2021

Durant 2021 les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats, una xifra molt similar a l’any anterior (286.000 en 2020) i per davall del nombre d’animals que es recollien els anys anteriors a la pandèmia.

Si comparem amb 2019, la xifra total d’animals de companyia que van arribar als refugis en l’any passat va ser d’un 7% menys. Així ho indiquen les dades de la nova edició de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, que una vegada més constata que l’abandó i la pèrdua constitueixen el principal problema de benestar i qualitat de vida dels gossos i gats del nostre país. Hi ha variacions en funció de l’espècie.

En aquest sentit, l’arribada de gossos als refugis va augmentar lleugerament en 2021 (3%), després d’un fort descens del 12% l’any anterior a causa de la disminució d’animals perduts i abandonats durant els mesos de confinament.

En el cas dels gats, la seua arribada a les protectores es va reduir en un 5%, la qual cosa representa el primer descens que s’observa en aquest sentit en els últims 5 anys. L’informe adverteix que aquestes dades, lleugerament optimistes, han de situar-se en un context encara lluny de ser normal.

En 2021 les restriccions a la mobilitat encara es van mantindre durant alguns mesos, per la qual cosa caldria esperar a analitzar les dades de 2022 per a parlar d’un possible canvi de tendència.

L’estudi també confirma que el lleuger descens dels animals recollits en 2020 va ser conjuntural, reflex de l’impacte de les restriccions de la mobilitat en l’estil de vida de les famílies, una situació que, encara que en menor mesura, va continuar en 2021 i que podria haver influït en els resultats d’enguany.

Recollida de gats: primer descens en 5 anys Segons les dades de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, en 2021 van arribar 118.000 gats als refugis espanyols, un 5% menys que en 2020 i la xifra més baixa de l’últim lustre.

És cert que les dades mostren una baixada del 5% en l’arribada de gats a les entitats, però creem que l’abandó i la pèrdua de gats continua sent hui el gran repte tant de les entitats com de la societat. Tinguem en compte que no sols arriben milers de gats a les entitats, sinó que uns altres acaben en colònies, també gestionades en la seua majoria per les protectores. Si a això li sumem el fort increment de l’arribada de cadells, més de la meitat, i que les ventrades no desitjades són el primer motiu d’abandó declarat, arribem a la conclusió que l’esterilització és una mesura clau i necessària per a frenar aquest fenomen”, explica Isabel Buil, directora de Fundació Affinity.

Les ventrades no desitjades, primer motiu d’abandó Les ventrades no desitjades es col·loquen en primer lloc (21%), seguides de la fi de la temporada de caça (13,4%) i els problemes de comportament de l’animal (13,1%).

Els problemes econòmics han deixat de ser la principal causa d’abandó declarada (passant del 25% al 6%). Un descens de la primera a la sisena posició del rànquing de les causes per a desprendre’s d’un animal de companyia a Espanya. “En aquest sentit, el fet que la caça aparega com a segon motiu d’abandó ens sembla particularment alarmant, sobretot si tenim en compte que els gossos que participen en activitats de caça només suposen una xicoteta part dels quasi 7.000.000 de gossos que viuen a Espanya”, declara Isabel Buil.

Estratègies clau contra la pèrdua i l’abandó La identificació dels animals mitjançant microxip és clau perquè un animal extraviat puga ser recuperat per la seua família. L’ús del microxip, al costat de l’esterilització, l’educació i l’adopció són les quatre estratègies més importants per a previndre i minimitzar les xifres d’abandó d’animals de companyia a Espanya.

L’educació és clau per a aconseguir una bona convivència entre l’animal i la família. Se sol pensar que els animals de companyia solament es poden educar quan són cadells, però això no és així, l’educació és clau i possible en qualsevol moment. Malgrat la importància de l’educació, la majoria dels petparents no compta amb l’ajuda professional d’un veterinari etòleg o d’un educador que sens dubte poden guiar-nos i ajudar-nos, si sorgeixen, problemes de comportament de gossos i gats”, conclou Isabel Buil. 

Últimes notícies

El Sindicat d’Estudiants denuncia que l’edil de Vox Juanma Badenas ha irromput en la seua seu a València

El Sindicat d’Estudiants ha denunciat que el regidor de Vox a València Juanma Badenas ha entrat il·legalment al seu local cedit per l’Ajuntament, ha trencat el pany i ha registrat les instal·lacions. L’organització parla de violació de drets fonamentals i anuncia accions legals i mobilitzacions.

Comença la neteja dels baixos incendiats a València després de desallotjar 90 veïns

L’Ajuntament de València ha reallotjat esta nit una norantena de persones desallotjades per un incendi als baixos d’un edifici del carrer Picayo, mentre este dissabte han començat els treballs de neteja i reparació.

Nit tòrrida a Sagunt amb una mínima de 24,6 graus i pujades generalitzades

La passada matinada s’han registrat novament nits tòrrides a la Comunitat Valenciana, amb Sagunt al capdavant amb 24,6 graus de mínima i avisos per calor extrema a l’interior de la província de València.

Temperatures màximes altes este primer dissabte de juliol a l’interior i prelitoral de València

L’interior i el prelitoral de la província de València afronten este primer dissabte de juliol amb cels poc nuvolosos i temperatures màximes elevades, segons Aemet, i vent fluix de component este i sud-est.

L’incendi de vegetació de Peníscola queda estabilitzat i els bombers continuen treballant a terra

L’incendi declarat divendres a la vesprada en una zona d’interfície de Peníscola ha quedat estabilitzat de matinada, però els mitjans terrestres continuen treballant en les tasques d’extinció.

Mor atropellat a l’A-70 a Alacant per un conductor begut i drogat en plena operació eixida

Una persona ha mort aquest divendres atropellada a l’A-70, a l’altura de Villafranqueza (Alacant), després d’una col·lisió per abast. El conductor que l’ha atropellat ha donat positiu en alcohol i drogues i s’enfronta a delictes greus contra la seguretat viària.

Així quedarà la setmana escolar de Falles 2027 a València: lliure des del 15 de març

El Consell Escolar Municipal de València ha proposat que els col·legis tinguen festa el dilluns 7 de desembre i tota la setmana de Falles 2027, a canvi de fer classe el 22 i 23 de desembre.

La Comunitat Valenciana s’enfronta a una nova onada de calor amb més de 40 graus al prelitoral

Aemet preveu a inicis de la pròxima setmana un nou episodi d’onada de calor a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 40 graus al prelitoral i més de 35 graus en punts del litoral, acompanyades de tempestes vespertines i un fort ambient de basca.