Les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats en 2021

Durant 2021 les protectores espanyoles van recollir 285.000 gossos i gats, una xifra molt similar a l’any anterior (286.000 en 2020) i per davall del nombre d’animals que es recollien els anys anteriors a la pandèmia.

Si comparem amb 2019, la xifra total d’animals de companyia que van arribar als refugis en l’any passat va ser d’un 7% menys. Així ho indiquen les dades de la nova edició de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, que una vegada més constata que l’abandó i la pèrdua constitueixen el principal problema de benestar i qualitat de vida dels gossos i gats del nostre país. Hi ha variacions en funció de l’espècie.

En aquest sentit, l’arribada de gossos als refugis va augmentar lleugerament en 2021 (3%), després d’un fort descens del 12% l’any anterior a causa de la disminució d’animals perduts i abandonats durant els mesos de confinament.

En el cas dels gats, la seua arribada a les protectores es va reduir en un 5%, la qual cosa representa el primer descens que s’observa en aquest sentit en els últims 5 anys. L’informe adverteix que aquestes dades, lleugerament optimistes, han de situar-se en un context encara lluny de ser normal.

En 2021 les restriccions a la mobilitat encara es van mantindre durant alguns mesos, per la qual cosa caldria esperar a analitzar les dades de 2022 per a parlar d’un possible canvi de tendència.

L’estudi també confirma que el lleuger descens dels animals recollits en 2020 va ser conjuntural, reflex de l’impacte de les restriccions de la mobilitat en l’estil de vida de les famílies, una situació que, encara que en menor mesura, va continuar en 2021 i que podria haver influït en els resultats d’enguany.

Recollida de gats: primer descens en 5 anys Segons les dades de l’Estudi ‘Ell Mai el Faria’ 2021 de Fundació Affinity, en 2021 van arribar 118.000 gats als refugis espanyols, un 5% menys que en 2020 i la xifra més baixa de l’últim lustre.

És cert que les dades mostren una baixada del 5% en l’arribada de gats a les entitats, però creem que l’abandó i la pèrdua de gats continua sent hui el gran repte tant de les entitats com de la societat. Tinguem en compte que no sols arriben milers de gats a les entitats, sinó que uns altres acaben en colònies, també gestionades en la seua majoria per les protectores. Si a això li sumem el fort increment de l’arribada de cadells, més de la meitat, i que les ventrades no desitjades són el primer motiu d’abandó declarat, arribem a la conclusió que l’esterilització és una mesura clau i necessària per a frenar aquest fenomen”, explica Isabel Buil, directora de Fundació Affinity.

Les ventrades no desitjades, primer motiu d’abandó Les ventrades no desitjades es col·loquen en primer lloc (21%), seguides de la fi de la temporada de caça (13,4%) i els problemes de comportament de l’animal (13,1%).

Els problemes econòmics han deixat de ser la principal causa d’abandó declarada (passant del 25% al 6%). Un descens de la primera a la sisena posició del rànquing de les causes per a desprendre’s d’un animal de companyia a Espanya. “En aquest sentit, el fet que la caça aparega com a segon motiu d’abandó ens sembla particularment alarmant, sobretot si tenim en compte que els gossos que participen en activitats de caça només suposen una xicoteta part dels quasi 7.000.000 de gossos que viuen a Espanya”, declara Isabel Buil.

Estratègies clau contra la pèrdua i l’abandó La identificació dels animals mitjançant microxip és clau perquè un animal extraviat puga ser recuperat per la seua família. L’ús del microxip, al costat de l’esterilització, l’educació i l’adopció són les quatre estratègies més importants per a previndre i minimitzar les xifres d’abandó d’animals de companyia a Espanya.

L’educació és clau per a aconseguir una bona convivència entre l’animal i la família. Se sol pensar que els animals de companyia solament es poden educar quan són cadells, però això no és així, l’educació és clau i possible en qualsevol moment. Malgrat la importància de l’educació, la majoria dels petparents no compta amb l’ajuda professional d’un veterinari etòleg o d’un educador que sens dubte poden guiar-nos i ajudar-nos, si sorgeixen, problemes de comportament de gossos i gats”, conclou Isabel Buil. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.

Oliu confirma que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l’OPA fallida del BBVA

Josep Oliu ha assegurat que Banc Sabadell ha eixit enfortit després de l'OPA fallida del BBVA i ha fixat com a repte seguir el ritme de la innovació i la IA. També ha defés que la independència preserva la competència per a les pimes i ha reclamat simplificació reguladora a Europa.

Avís groc este dimarts per pluges de fins a 20 l/m² en una hora en la Comunitat Valenciana

Aemet ha establit el nivell groc per precipitacions intenses. Alacant, Castelló i València activen l'avís amb diferents franges i acumulats.

La Generalitat oferix suport a Benidorm per a complir la sentència de la serra Gelada

La Generalitat Valenciana ha oferit suport i ajuda a l'Ajuntament de Benidorm per a complir la sentència que li imposa 350 milions per la serra Gelada. El Consell ha garantit col·laboració per a executar la fallada i ha desvinculat a l'actual govern local de l'origen del conflicte

Catalá critica que Renfe no habilite autobusos des d’Albal durant la mascletà

L'alcaldessa de València ha enlletgit a Renfe que no preveja autobusos llançadora des d'Albal durant les hores de la mascletà. La Delegació del Govern defén la mesura per seguretat i l'atribuïx a instruccions municipals.