Desarticulat un grup criminal internacional per estafar a empreses

 

L’Equip de Delictes Tecnològics de la Guàrdia Civil de Llíria, en el marc de l’operació WILLIBON, ha procedit a la desarticulació d’un grup criminal, d’àmbit internacional, dedicat a estafar a les empreses utilitzant el mètode “Man in the middle”.

La investigació es va iniciar el mes d’octubre de 2020. El motiu va ser degut a 2 denúncies en les quals 2 empreses valencianes figuraven com perjudicades. El mètode era la realització d’una sèrie de transferències mitjançant engany, adquirint, els autors, la quantitat de més de 58.000 euros.

Este grup criminal es dedicava a interceptar les comunicacions de les companyies utilitzant un “malware”. D’esta manera, aconseguien el monitoratge dels correus electrònics, obtenint informació empresarial com a operacions empresarials actuals, capçaleres, logotips i altra informació vital per al posterior atac informàtic.

Els autors, una vegada que tenien sota el seu control els correus electrònics de les empreses, modificaven el contingut dels missatges, dins del marc d’una operació financera actual, i concloïen canviant els números de compte dels beneficiaris de les transaccions.

Estos números de compte eren les anomenades “mules econòmiques”; persones que faciliten les seues dades personals, o el de les seues empreses, per a l’obertura de comptes bancaris, les quals són utilitzades pel grup criminal a canvi d’un benefici econòmic.

Posteriorment, sempre en menys de 24 hores, des de la seua il·legal obtenció en estos comptes bancaris il·lícits, procedien a l’extracció de l’efectiu, evitant, d’esta manera, el bloqueig dels comptes ressenyats i, per descomptat, dificultant el rastreig per part de les forces de l’ordre públic.

A més, els autors van aconseguir obtindre, de manera il·lícita, més de mig milió d’euros a través d’altres 16 empreses que han sigut perjudicades per l’activitat d’este grup criminal.

L’Equip de Delictes Tecnològics de la Guàrdia Civil de Llíria, a través d’unes exhaustives indagacions, van localitzar 11 comptes bancaris de diverses entitats financeres, utilitzades per al blanqueig de l’efectiu obtingut il·legalment, 5 empreses pantalles (companyies constituïdes, però sense activitat) i diverses “mules econòmiques”.

Igualment, els agents, van realitzar un registre en un domicili de la localitat dels Molars, Sevilla, intervenint una gran quantitat de documentació i efectes relacionats amb els delictes investigats.

Els autors dels fets utilitzaven targetes SIM, a nom de tercers, per a la comunicació entre ells.

Per a esta mena d’il·lícits es requereix un alt grau de coneixements i especialització en l’àmbit informàtic. Així mateix, afegir que, en esta xarxa criminal, existia una estructura definida, jerarquitzada, amb rols i funcions específiques per a la consecució dels delictes.

Cal destacar, que esta organització criminal, té una vinculació directa amb fets molt similars comesos l’any 2020, on apareixen perjudicades companyies del Líban, Alemanya, Bèlgica i Espanya.

La present operació va culminar amb la detenció de 3 homes, de 39, 50 i 52 anys de nacionalitat espanyola, com a presumptes autors de delictes d’estafa, falsedat documental, accés il·lícit a dades o programes informàtics i pertinença a grup criminal.

S’han intervingut 2 terminals de telefonia mòbil, 7 targetes SIM, targetes prepagament, documentació de constitució d’empreses a noms de “mules econòmiques”, documentació bancària i 4000 euros en efectiu.

Cal ressaltar que gràcies a l’experiència, coneixements i constància de l’Equip de Delictes Tecnològics de la Guàrdia Civil de Llíria, es van poder dur a terme totes les accions per a la desarticulació d’este grup criminal que actuava internacionalment. Gràcies a esta intervenció, els supòsits culpables estan sent investigats i, d’esta manera, s’ha evitat que continuaren delinquint en més països veïns.

Les diligències instruïdes, fins al moment, no descartant noves actuacions, han sigut entregades al Jutjat de Primera Instància i Instrucció núm. 7 de Llíria.

Últimes notícies

Castelló recupera la Copa d’Europa de clubs amb 580 atletes de dotze països

La Copa d'Europa de clubs torna després de set anys d'absència i es disputa este cap de setmana en l'estadi Gaetà Huguet de Castelló, amb 580 atletes de dotze països i 24 equips masculins i femenins.

Educació condiciona la represa de la negociació amb els sindicats al document compromés

Educació reprendrà la negociació amb els sindicats docents quan reba el document compromés, després de més de 30 reunions i una oferta de 200 euros mensuals per docent i més de seixanta mesures.

Evacuada la segona planta de l’Hospital de Torrevieja per un incendi sense ferits

Un incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja ha obligat a desallotjar la zona. El foc continua actiu i no s'han registrat ferits.

Morant recolza a Zapatero i acusa a Aznar de tindre a la mitat del seu Govern a la presó

Diana Morant defén el llegat de José Luis Rodríguez Zapatero, expressa la seua confiança en ell i contraposa la seua gestió a la de José María Aznar, a qui enlletgix que diversos dels seus ministres acabaren a la presó sense que ell fora investigat.

La comissió de les VPP citarà a Barcala i a 81 testimonis però deixa fora a Camarero i Pérez Llorca

La comissió d'investigació de Les Corts sobre les vivendes de protecció pública a Alacant cita a l'alcalde Luis Barcala i a 81 compareixents, però exclou a Susana Camarero i a Juanfran Pérez Llorca, la qual cosa enfronta als grups.

El professorat culmina la segona setmana de vaga amb protestes en el centre de València

El professorat de l'ensenyança pública no universitària de la Comunitat Valenciana tanca la seua segona setmana de vaga indefinida amb una gran manifestació a València i concentracions a Alacant i Castelló.

Catalá veu preocupant la imputació de Zapatero per delictes tan greus

María José Catalá considera preocupant que José Luis Rodríguez Zapatero siga el primer expresident imputat per delictes que qualifica de molt greus i reclama reflexió interna en el PSOE.

Sarabia apel·la a controlar tots els detalls davant el Girona per a amarrar la permanència

Eder Sarabia reclama màxima concentració davant el Girona en un dol directe per la permanència i assegura que l'Elx arriba amb confiança després del seu triomf davant el Getafe.