16.7 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

Desendolla la nevera per a carregar el mòbil i fa malbé centenars de vacunes

 

La vacunació s’ha convertit en la principal esperança de la humanitat per a véncer al coronavirus, la pitjor pandèmia en dècades. Però a vegades la irresponsabilitat no té límits, i els errors humans poden posar en risc l’estratègia de vacunació. És el que ha passat a Kirguizistan, amb mil vacunes fetes malbé.

Segons informa ‘El Periódico’, un centre de salut públic del país asiàtic ha hagut de tirar al fem prop de mil dosis de la vacuna russa. Les vacunes, que han de conservar-se a una temperatura concreta, s’han desbaratat perquè una persona ha desendollat la nevera per a posar a carregar el mòbil.

Les dosis pertanyien a un lot de 20.000 unitats de la vacuna Sputnik-V. El cas és encara més cridaner perquè les dosis havien sigut entregades com a ajuda humanitària a aqueix país. Kirguizistan va començar a vacunar al març, i des de llavors la majoria de dosis punxades són de la vacuna russa i la vacuna xinesa.

 

Conseqüències d’este fet

 

El cas ha desfermat una tempesta política i el ministre de Sanitat ha hagut d’intervindre: «Si la culpa és d’un dels empleats, de la senyora de la neteja o d’una altra persona, la clínica haurà de respondre econòmicament». El ministre ha apuntat que podria tractar-se d’un empleat de manteniment que buscava un endoll per a carregar el mòbil.

Les autoritats han obert una investigació per a aclarir l’origen de l’error, però ja han advertit a la clínica que haurà de pagar les dosis que s’han hagut de tirar. A més del que suposa econòmicament, la pèrdua de les dosis suposa un drama sanitari perquè desenes de persones es quedaran sense rebre la vacuna per culpa de la fallada.

El país no guanya per disgustos amb les seues autoritats, perquè ja el mes d’abril el ministre havia eixit en televisió promocionant l’arrel d’una planta tòxica com a suposada cura miraculosa per al coronavirus. Es tracta d’extractes d’arrel d’acònit, una planta de muntanya amb unes toxines mortals que no obstant això s’utilitza com a remei medicinal. El polític fins i tot va arribar a prendre alguns xarrups davant les cambres.

Kirguizistan, país situat a l’Àsia Central, entre Rússia i la Xina, es troba en estos moments barallant contra la tercera ona. El país té una població de 6,5 milions de persones, i ha registrat 100.000 casos i 1.735 morts.

 

Per què les vacunes han d’estar en la nevera

 

El fred és un element fonamental per a la conservació de les vacunes: les condicions de fred i llum permeten augmentar l’eficàcia de les vacunes i minimitzar els efectes secundaris. Han de conservar-se a baixes temperatures i amb poca llum. Per a això s’utilitza l’anomenada cadena de fred, un sistema de transport, emmagatzematge i distribució de vacunes en les condicions de temperatura recomanades.

Cada vacuna conté uns elements determinats que exigeixen una temperatura concreta. En el cas de la vacuna de Pfizer, per exemple, ha de conservar-se a -70 graus, mentre que la de Moderna pot romandre a -20 graus. Quant a la vacuna russa, que és la que s’ha fet malbé a Kirguizistan, es recomana tindre-la a -18 graus.

L’Agència Europea del Medicament (EMA) segueix sense autoritzar la vacuna russa, a pesar que diversos governs l’estan demanant. La Sputnik-V utilitza el mateix mètode que les d’AstraZeneca i Janssen, fabricades a base de virus neutralitzats. L’avantatge d’estes vacunes és que poden conservar-se a menys temperatura, en el refrigerador.

 

 

Últimes notícies

L’Athletic torna a guanyar dos mesos després amb un 4-2 que frena al Llevant

L'Athletic va véncer 4-2 al Llevant en San Mamés després de jugar amb superioritat des del 17 per l'expulsió de Maturro. Guruzeta va fer doblet i Serrano va decidir en l'afegit.

Raúl García Pierna guanya l’última etapa de la Volta a la Comunitat Valenciana

El corredor de Movistar es va imposar en la quinta i última jornada i va explicar que l'escamot va permetre la fugida. És el seu primer triomf amb l'equip i el primer de l'any per a Espanya.

Evenepoel es corona a València i Raúl García Pierna guanya l’última etapa

Remco Evenepoel amarra la Volta a la Comunitat Valenciana després d'una última jornada controlada pel seu equip. Raúl García Pierna venç a València a l'esprint.

Ratxes de 74 km/h en El Altet i sis servicis pel vent a la província de València

El vent del nord-oest ha deixat este diumenge ratxes de fins a 74 km/h en El Altet i només sis intervencions a la província de València, segons Emergències. Aemet manté avisos grocs en diverses zones fins a la nit

Guruzeta firma un doblet i posa en avantatge a l’Athletic davant un Llevant amb deu (2-0)

L'Athletic marxa amb 2-0 després d'una primera part marcada per l'expulsió d'Alan Maturro en el minut 17. Guruzeta va anotar de cap i va definir una altra vegada a passada d'Iñaki Williams.

El Castelló dormirà líder de Segona per primera vegada en 33 anys

El 0-4 a Valladolid ha deixat al Castelló com a líder provisional de Segona amb 45 punts. El lloc queda pendent del partit del Racing davant el Mirandés el dilluns en El Sardiner.

S’entrega i queda detingut el presumpte autor de la mort d’un home per arma de foc a Catarroja

El presumpte autor s'ha entregat a la Guàrdia Civil en el lloc dels fets i ha quedat detingut. La víctima, de 46 anys, ha sigut trobada en les escales d'un edifici i el SAMU ha certificat la defunció.

Mor un home de 46 anys per arma de foc a Catarroja

Un home de 46 anys ha mort a Catarroja per una ferida d'arma de foc. Emergències va rebre dos avisos amb 39 minuts de diferència i la Guàrdia Civil investiga.