13.3 C
València
Divendres, 2 gener, 2026

Desendolla la nevera per a carregar el mòbil i fa malbé centenars de vacunes

 

La vacunació s’ha convertit en la principal esperança de la humanitat per a véncer al coronavirus, la pitjor pandèmia en dècades. Però a vegades la irresponsabilitat no té límits, i els errors humans poden posar en risc l’estratègia de vacunació. És el que ha passat a Kirguizistan, amb mil vacunes fetes malbé.

Segons informa ‘El Periódico’, un centre de salut públic del país asiàtic ha hagut de tirar al fem prop de mil dosis de la vacuna russa. Les vacunes, que han de conservar-se a una temperatura concreta, s’han desbaratat perquè una persona ha desendollat la nevera per a posar a carregar el mòbil.

Les dosis pertanyien a un lot de 20.000 unitats de la vacuna Sputnik-V. El cas és encara més cridaner perquè les dosis havien sigut entregades com a ajuda humanitària a aqueix país. Kirguizistan va començar a vacunar al març, i des de llavors la majoria de dosis punxades són de la vacuna russa i la vacuna xinesa.

 

Conseqüències d’este fet

 

El cas ha desfermat una tempesta política i el ministre de Sanitat ha hagut d’intervindre: «Si la culpa és d’un dels empleats, de la senyora de la neteja o d’una altra persona, la clínica haurà de respondre econòmicament». El ministre ha apuntat que podria tractar-se d’un empleat de manteniment que buscava un endoll per a carregar el mòbil.

Les autoritats han obert una investigació per a aclarir l’origen de l’error, però ja han advertit a la clínica que haurà de pagar les dosis que s’han hagut de tirar. A més del que suposa econòmicament, la pèrdua de les dosis suposa un drama sanitari perquè desenes de persones es quedaran sense rebre la vacuna per culpa de la fallada.

El país no guanya per disgustos amb les seues autoritats, perquè ja el mes d’abril el ministre havia eixit en televisió promocionant l’arrel d’una planta tòxica com a suposada cura miraculosa per al coronavirus. Es tracta d’extractes d’arrel d’acònit, una planta de muntanya amb unes toxines mortals que no obstant això s’utilitza com a remei medicinal. El polític fins i tot va arribar a prendre alguns xarrups davant les cambres.

Kirguizistan, país situat a l’Àsia Central, entre Rússia i la Xina, es troba en estos moments barallant contra la tercera ona. El país té una població de 6,5 milions de persones, i ha registrat 100.000 casos i 1.735 morts.

 

Per què les vacunes han d’estar en la nevera

 

El fred és un element fonamental per a la conservació de les vacunes: les condicions de fred i llum permeten augmentar l’eficàcia de les vacunes i minimitzar els efectes secundaris. Han de conservar-se a baixes temperatures i amb poca llum. Per a això s’utilitza l’anomenada cadena de fred, un sistema de transport, emmagatzematge i distribució de vacunes en les condicions de temperatura recomanades.

Cada vacuna conté uns elements determinats que exigeixen una temperatura concreta. En el cas de la vacuna de Pfizer, per exemple, ha de conservar-se a -70 graus, mentre que la de Moderna pot romandre a -20 graus. Quant a la vacuna russa, que és la que s’ha fet malbé a Kirguizistan, es recomana tindre-la a -18 graus.

L’Agència Europea del Medicament (EMA) segueix sense autoritzar la vacuna russa, a pesar que diversos governs l’estan demanant. La Sputnik-V utilitza el mateix mètode que les d’AstraZeneca i Janssen, fabricades a base de virus neutralitzats. L’avantatge d’estes vacunes és que poden conservar-se a menys temperatura, en el refrigerador.

 

 

Últimes notícies

La nova passarel·la del CEIP Joan XXIII a Torrent obrirà després del Nadal

La Generalitat posarà en servici després del Nadal la nova passarel·la del CEIP Joan XXIII, que reposa la destruïda per la DANA i permetrà creuar el barranc de Poio amb seguretat. L'obra incorpora accessibilitat i criteris de resiliència.

Utiel tornarà a batre rècord amb un Tortell de Reis de 60 metres

La Tahona d'Utiel elaborarà un tortell de 60 metres per a un berenar amb xocolate a les 18.00. El dolç, amb 90 peces, podrà servir a 2.700 persones.

Pérez Llorca encadena quasi mig centenar d’actes en el seu primer mes com president

El president ha centrat la seua agenda en la gestió de la DANA, els efectes de les intenses pluges i la coordinació institucional. En paral·lel, ha participat en actes nadalencs, de condemna de la violència masclista i en la recepció del Dia de la Constitució.

València, Torrent i Requena activen plans davant l’onada de fred

Diversos consistoris han activat operatius pel descens tèrmic previst. València tindrà cinc centres oberts la nit de Reis; Requena ha llançat avisos i Torrent habilita espais.

La Comunitat Valenciana va liderar 2025 amb un 36,1% més de matriculacions fins a 128.321; Espanya va pujar un 12,9%

La Comunitat Valenciana va registrar el major creixement del país en 2025 per la recuperació després de la dana. L'impuls dels electrificats i la demanda de particulars van marcar l'any.

Oliva cancel·la la cavalcada de Reis per la pluja i Xàtiva l’ajorna al 6

La previsió de pluges per la borrasca Francis ha obligat a Oliva a cancel·lar la cavalcada del 5 de gener. Xàtiva la trasllada al dia 6 al migdia i manté les visites del dia 5.

Una setmana sense rastre de tres valencians a Indonèsia després del naufragi

Una setmana després del naufragi del KM Putri Sakinah en Padar, la busca de tres valencians seguix sense resultats per la mala mar. La Policia investiga possibles negligències i les autoritats amplien la prohibició de navegació.

L’alcalde d’Almussafes presentarà proves davant el PSOE i sosté que les denúncies d’assetjament són falses

Toni González ha assegurat que aportarà testimonis i actes notarials per a rebatre les acusacions d'assetjament sexual i laboral. Diu que el CADE no té proves en contra seua més enllà del testimoniatge de la denunciant.