14.3 C
València
Dissabte, 7 febrer, 2026

Desendolla la nevera per a carregar el mòbil i fa malbé centenars de vacunes

 

La vacunació s’ha convertit en la principal esperança de la humanitat per a véncer al coronavirus, la pitjor pandèmia en dècades. Però a vegades la irresponsabilitat no té límits, i els errors humans poden posar en risc l’estratègia de vacunació. És el que ha passat a Kirguizistan, amb mil vacunes fetes malbé.

Segons informa ‘El Periódico’, un centre de salut públic del país asiàtic ha hagut de tirar al fem prop de mil dosis de la vacuna russa. Les vacunes, que han de conservar-se a una temperatura concreta, s’han desbaratat perquè una persona ha desendollat la nevera per a posar a carregar el mòbil.

Les dosis pertanyien a un lot de 20.000 unitats de la vacuna Sputnik-V. El cas és encara més cridaner perquè les dosis havien sigut entregades com a ajuda humanitària a aqueix país. Kirguizistan va començar a vacunar al març, i des de llavors la majoria de dosis punxades són de la vacuna russa i la vacuna xinesa.

 

Conseqüències d’este fet

 

El cas ha desfermat una tempesta política i el ministre de Sanitat ha hagut d’intervindre: «Si la culpa és d’un dels empleats, de la senyora de la neteja o d’una altra persona, la clínica haurà de respondre econòmicament». El ministre ha apuntat que podria tractar-se d’un empleat de manteniment que buscava un endoll per a carregar el mòbil.

Les autoritats han obert una investigació per a aclarir l’origen de l’error, però ja han advertit a la clínica que haurà de pagar les dosis que s’han hagut de tirar. A més del que suposa econòmicament, la pèrdua de les dosis suposa un drama sanitari perquè desenes de persones es quedaran sense rebre la vacuna per culpa de la fallada.

El país no guanya per disgustos amb les seues autoritats, perquè ja el mes d’abril el ministre havia eixit en televisió promocionant l’arrel d’una planta tòxica com a suposada cura miraculosa per al coronavirus. Es tracta d’extractes d’arrel d’acònit, una planta de muntanya amb unes toxines mortals que no obstant això s’utilitza com a remei medicinal. El polític fins i tot va arribar a prendre alguns xarrups davant les cambres.

Kirguizistan, país situat a l’Àsia Central, entre Rússia i la Xina, es troba en estos moments barallant contra la tercera ona. El país té una població de 6,5 milions de persones, i ha registrat 100.000 casos i 1.735 morts.

 

Per què les vacunes han d’estar en la nevera

 

El fred és un element fonamental per a la conservació de les vacunes: les condicions de fred i llum permeten augmentar l’eficàcia de les vacunes i minimitzar els efectes secundaris. Han de conservar-se a baixes temperatures i amb poca llum. Per a això s’utilitza l’anomenada cadena de fred, un sistema de transport, emmagatzematge i distribució de vacunes en les condicions de temperatura recomanades.

Cada vacuna conté uns elements determinats que exigeixen una temperatura concreta. En el cas de la vacuna de Pfizer, per exemple, ha de conservar-se a -70 graus, mentre que la de Moderna pot romandre a -20 graus. Quant a la vacuna russa, que és la que s’ha fet malbé a Kirguizistan, es recomana tindre-la a -18 graus.

L’Agència Europea del Medicament (EMA) segueix sense autoritzar la vacuna russa, a pesar que diversos governs l’estan demanant. La Sputnik-V utilitza el mateix mètode que les d’AstraZeneca i Janssen, fabricades a base de virus neutralitzats. L’avantatge d’estes vacunes és que poden conservar-se a menys temperatura, en el refrigerador.

 

 

Últimes notícies

Emergències gestiona en dos dies 624 incidents pel temporal de vent en la Comunitat Valenciana

Emergències i el 1·1·2 han gestionat 624 incidents pel vent en dos dies, amb 314 a València. Es desactiven les alertes per vent i seguix l'avís costaner.

València Basket busca passar pàgina en la seua visita a Estepona

El conjunt taronja afronta a Estepona el seu primer partit després de l'eliminació europea, amb la volta de Queralt Casas i la baixa de Leo Fiebich. Burgos demana màxima mentalitat.

El temporal de vent deixa ratxes de 148 km/h a Xodos i deu intervencions a la província de València

L'episodi de vent ha deixat una ratxa màxima de 148 km/h a Xodos i ha motivat deu actuacions de bombers a la província de València. L'avís groc s'ha mantingut en quasi tota la Comunitat Valenciana.

Retards en les línies C1 i C2 de Rodalia València pel vent en la catenària

C1 i C2 de Rodalia València registren retards, detencions i possibles canvis de recorregut per danys en la catenària causats pel vent. El tram Alfafar-València Nord s'ha resolt, però entre La Pobla Llarga i Xàtiva se circula per via única; Metrovalencia opera amb normalitat.

El ponent dispara les màximes i la Comunitat suma sis de les deu més altes d’Espanya

El vent de ponent va elevar les temperatures per damunt de 20 °C en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana. La regió va col·locar sis registres entre les deu màximes del país, amb 26,1 °C a Miramar.

Tres detinguts per una onada de robatoris en cotxes per a sostraure balises V-16 a Sant Vicent

Tres hòmens han sigut detinguts per una cadena de robatoris en una sola matinada a Sant Vicent del Raspeig. Buscaven balises V-16, a més de ferramentes i diners.

Aemet ha establit l’avís taronja en el litoral d’Alacant per ones de 4 metres este dissabte

Aemet ha establit per al dissabte un avís taronja en el litoral d'Alacant per ones de 3 a 4 metres i vent del sud-oest de 60-70 km/h. Abans regixen avisos grocs per vent i fenòmens costaners a Alacant, València i Castelló.

L’ex director d’Emergències: es va descartar evacuar per la presa de Forata per a evitar el pànic

L'ex director general d'Emergències ha declarat que el Cecopi va considerar evacuar pel risc en la presa de Forata, però el va descartar per a evitar el pànic. També ha sostingut que l'És-Alert no es va plantejar fins a les 19.00, una versió que xoca amb la de José Miguel Basset.