14.9 C
València
Dissabte, 3 gener, 2026

La UPV remet al jutjat l’expedient dels estudiants que van falsificar les seues notes

 

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha remés al Jutjat d’Instrucció número 14 de València l’expedient dels dos estudiants que van accedir il·legalment al sistema informàtic i suposadament van canviar les seues notes perquè determine si és constitutiu d’un delicte penal.

  

  

Així ho ha acordat la Politècnica després de resoldre l’expedient administratiu dels ‘hackers’, dos joves de 20 anys detinguts a l’abril de l’any passat per suposadament apropiar-se de les claus d’uns 40 professors per a canviar les seues notes amb un programari ‘keylogger’.

  

  

Segons fonts de la UPV, l’expedient ha comprovat que va haver-hi accés fraudulent a un document públic en els dos casos, a les actes de les assignatures. Es tracta d’una falta administrativa considerada «molt greu», per la qual cosa s’ha remés al jutjat que porta el cas perquè determine si és constitutiu d’un delicte tipificat en el Codi Penal i li correspon sancionar.

 

 

La màxima sanció seria l’expulsió de la universitat

 

  

  

En cas contrari, la Politècnica —personada com a part interessada— procedirà a sancionar als dos estudiants per la via administrativa. En aquest cas, en tractar-se d’una falta molt greu, la màxima sanció seria l’expulsió de la universitat. «No es pot sancionar a una persona dos vegades per una mateixa falta», subratllen les mateixes fonts.

  

  

Després de la detenció dels estudiants, la UPV els va obrir un expedient disciplinari i va deixar les seues qualificacions ‘en quarentena’ fins que es dilucidaren les conseqüències d’aquests fets, tant en el procediment intern en la investigació policial i possibles repercussions judicials.

 

 

L’àrea de ciberseguretat va detectar anomalies en el programa

 

  

  

Les investigacions van començar després de la troballa d’un dispositiu espia tipus ‘keylogger’ en un dels ordinadors de la universitat. Es tracta d’un programari capaç d’interceptar i guardar les pulsacions realitzades en el teclat d’un equip informàtic sense que l’usuari el detecte.

  

  

  

La unitat de Sistemes d’Informació i Comunicació de la UPV —l’àrea encarregada de temes de ciberseguretat— va alertar l’1 de febrer de 2018 d’anomalies, la qual cosa va posar en marxa els protocols de seguretat. Aleshores, els vicerectorats de Continguts Digitals i Alumnat van mantindre una reunió amb els docents que podien haver sigut afectats i se’ls va assessorar per a interposar les denúncies.

  

  

La investigació de la Policia va determinar que suposadament es van apropiar de les claus d’uns 40 professors, a través de les quals van accedir als seus comptes personals de la intranet de la universitat i als seus correus electrònics des d’una sèrie d’adreces IP relacionades amb la xarxa TOR. Aquesta és una xarxa de comunicacions distribuïda per damunt de la capa d’internet, de manera que mai es revelen les dades dels usuaris que la utilitzen, mantenint-se així com una xarxa privada i anònima.

 

 

Els policies detectaren el canvi d’exàmens i treballs suspesos

 

  

  

Els policies van esbrinar que les qualificacions de molts exàmens i treballs suspesos en un primer moment posteriorment apareixien com a aprovats amb una bona nota en les actes. Per a això, presumptament interceptaven el missatge d’avís de canvi de nota que el sistema informàtic enviava al docent, evitant que aquest s’adonara. Les notes finals eren publicades en les actes oficials sense que ningú s’adonara del frau.

  

  

Una vegada identificats, tots dos van ser detinguts com a presumptes autors dels delictes d’accés il·lícit a dades i programes informàtics, danys informàtics, descobriment i revelació de secrets, usurpació d’estat civil i falsedat de document públic. Els joves, sense antecedents policials, van ser posats en llibertat després de ser advertits de la seua obligació de comparéixer quan siguen requerits.

 

Últimes notícies

Pepelu admet errors repetits i demana més treball després de la derrota del València en Balaídos

El capità del València va fer autocrítica després de caure en Balaídos: va parlar d'errors que es repetixen i de la necessitat de treballar més. Va reconéixer un penal fallat en el minut 5 que va condicionar el partit.

El Celta atropella al València (4-1) i deixa tocat a Corberán

El Celta va castigar els errors del València amb un 4-1 en Balaídos i s'acosta a la zona europea. L'equip de Corberán seguix sense guanyar fora i augmenta la pressió.

El temporal de pluja del cap de setmana donarà pas el dilluns a una ona d’aire molt fred amb neu en la Comunitat Valenciana

El cap de setmana es preveuen pluges persistents i temporal marítim en el sud de València i nord d'Alacant. El dilluns entrarà aire àrtic i s'esperen nevades a l'interior amb descens tèrmic.

El Celta goleja 4-1 al València i deixa tocat a Corberán

El Celta va aprofitar els errors del València i va firmar un 4-1 en Balaídos amb doblet de Borja Iglesias. La derrota agreuja la sequera visitant i pressiona a Corberán.

El Celta castiga el València i complica el futur de Corberán (4-1)

El Celta va obrir 2026 amb un 4-1 al València que augmenta la pressió sobre Carlos Corberán. Els errors visitants i la lesió final de Julen Agirrezabala van marcar el partit.

Compromís condemna l’atac dels EUA a Veneçuela i demana resposta internacional

Compromís ha condemnat l'atac dels EUA a Veneçuela per contrari al dret internacional. La formació exigix resposta d'ONU, OEA i UE i reclama diàleg, diplomàcia i assistència consular.

Sevilla i Llevant es juguen oxigen en el Sánchez-Pizjuán

Sevilla i Llevant reprenen LaLiga en el Sánchez-Pizjuán amb urgències oposades: els de Almeyda miren cap amunt i el cuer busca reaccionar amb Luis Castro.

Pérez Llorca confia en una transició pacífica i a evitar represàlies a Veneçuela després de l’atac dels EUA

El president valencià expressa la seua preocupació per Veneçuela després de l'atac dels EUA i crida a una transició pacífica, amb focus en la protecció de les persones i els drets humans.