11.6 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

La UPV remet al jutjat l’expedient dels estudiants que van falsificar les seues notes

 

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha remés al Jutjat d’Instrucció número 14 de València l’expedient dels dos estudiants que van accedir il·legalment al sistema informàtic i suposadament van canviar les seues notes perquè determine si és constitutiu d’un delicte penal.

  

  

Així ho ha acordat la Politècnica després de resoldre l’expedient administratiu dels ‘hackers’, dos joves de 20 anys detinguts a l’abril de l’any passat per suposadament apropiar-se de les claus d’uns 40 professors per a canviar les seues notes amb un programari ‘keylogger’.

  

  

Segons fonts de la UPV, l’expedient ha comprovat que va haver-hi accés fraudulent a un document públic en els dos casos, a les actes de les assignatures. Es tracta d’una falta administrativa considerada «molt greu», per la qual cosa s’ha remés al jutjat que porta el cas perquè determine si és constitutiu d’un delicte tipificat en el Codi Penal i li correspon sancionar.

 

 

La màxima sanció seria l’expulsió de la universitat

 

  

  

En cas contrari, la Politècnica —personada com a part interessada— procedirà a sancionar als dos estudiants per la via administrativa. En aquest cas, en tractar-se d’una falta molt greu, la màxima sanció seria l’expulsió de la universitat. «No es pot sancionar a una persona dos vegades per una mateixa falta», subratllen les mateixes fonts.

  

  

Després de la detenció dels estudiants, la UPV els va obrir un expedient disciplinari i va deixar les seues qualificacions ‘en quarentena’ fins que es dilucidaren les conseqüències d’aquests fets, tant en el procediment intern en la investigació policial i possibles repercussions judicials.

 

 

L’àrea de ciberseguretat va detectar anomalies en el programa

 

  

  

Les investigacions van començar després de la troballa d’un dispositiu espia tipus ‘keylogger’ en un dels ordinadors de la universitat. Es tracta d’un programari capaç d’interceptar i guardar les pulsacions realitzades en el teclat d’un equip informàtic sense que l’usuari el detecte.

  

  

  

La unitat de Sistemes d’Informació i Comunicació de la UPV —l’àrea encarregada de temes de ciberseguretat— va alertar l’1 de febrer de 2018 d’anomalies, la qual cosa va posar en marxa els protocols de seguretat. Aleshores, els vicerectorats de Continguts Digitals i Alumnat van mantindre una reunió amb els docents que podien haver sigut afectats i se’ls va assessorar per a interposar les denúncies.

  

  

La investigació de la Policia va determinar que suposadament es van apropiar de les claus d’uns 40 professors, a través de les quals van accedir als seus comptes personals de la intranet de la universitat i als seus correus electrònics des d’una sèrie d’adreces IP relacionades amb la xarxa TOR. Aquesta és una xarxa de comunicacions distribuïda per damunt de la capa d’internet, de manera que mai es revelen les dades dels usuaris que la utilitzen, mantenint-se així com una xarxa privada i anònima.

 

 

Els policies detectaren el canvi d’exàmens i treballs suspesos

 

  

  

Els policies van esbrinar que les qualificacions de molts exàmens i treballs suspesos en un primer moment posteriorment apareixien com a aprovats amb una bona nota en les actes. Per a això, presumptament interceptaven el missatge d’avís de canvi de nota que el sistema informàtic enviava al docent, evitant que aquest s’adonara. Les notes finals eren publicades en les actes oficials sense que ningú s’adonara del frau.

  

  

Una vegada identificats, tots dos van ser detinguts com a presumptes autors dels delictes d’accés il·lícit a dades i programes informàtics, danys informàtics, descobriment i revelació de secrets, usurpació d’estat civil i falsedat de document públic. Els joves, sense antecedents policials, van ser posats en llibertat després de ser advertits de la seua obligació de comparéixer quan siguen requerits.

 

Últimes notícies

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.

Sense sequeres, moment de planificar l’aigua a Espanya, segons un expert

Les últimes borrasques han assegurat recursos per a almenys un any i, en algunes regions, per a dos. Jorge Olcina ha demanat aprofitar esta finestra per a acordar una política estatal de l'aigua.

Tres detinguts per traficar amb drogues des d’un pis de Benidorm i repartir-les en la zona anglesa

La Policia Nacional ha detingut a Benidorm a dos hòmens i una dona per vendre marihuana i cocaïna des de la seua vivenda. Distribuïen en la zona anglesa i usaven un patinet elèctric.

La UPV impulsa el diagnòstic i investigació de l’epilèpsia amb IA gràcies a volBrain

La plataforma volBrain, desenrotllada per la UPV, aplica IA a la ressonància magnètica per a mesurar amb precisió estructures cerebrals vinculades a l'epilèpsia i donar suport a decisions clíniques.

Vent fort i pluges febles a l’interior de la Comunitat Valenciana este diumenge

La Comunitat Valenciana registrarà intervals nuvolosos, ruixats febles i vent del nord-oest amb ratxes molt fortes a l'interior; la cota de neu estarà en 1.200-1.400 m. El dilluns augmentaran els núvols i pujaran les màximes.

La UPV impulsa amb IA el diagnòstic i investigació de l’epilèpsia amb volBrain

La plataforma volBrain, desenrotllada per la UPV, aplica IA a l'anàlisi de ressonàncies per a oferir mètriques objectives i reproduïbles. Facilita diagnòstics més precisos i dona suport a la presa de decisions clíniques i la investigació.

3-1: la Real de Matarazzo evidencia la fragilitat de l’Elx

Sucic, Oyarzabal i Óskarsson van firmar el triomf de la Real davant un Elx que va començar millor però es va desunflar després de dos colps abans del descans. remire va ser decisiu.

Finalitza sense ferits l’atrinxerament d’un home en la seua vivenda de Teulada (Alacant)

La Guàrdia Civil ha donat per acabat sense ferits l'atrinxerament d'un home en la seua vivenda de Teulada després de prop de cinc hores. El CICU ha mobilitzat un SAMU i un home ha sigut traslladat a l'Hospital de Dénia; s'instruiran diligències.