La UPV remet al jutjat l’expedient dels estudiants que van falsificar les seues notes

 

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha remés al Jutjat d’Instrucció número 14 de València l’expedient dels dos estudiants que van accedir il·legalment al sistema informàtic i suposadament van canviar les seues notes perquè determine si és constitutiu d’un delicte penal.

  

  

Així ho ha acordat la Politècnica després de resoldre l’expedient administratiu dels ‘hackers’, dos joves de 20 anys detinguts a l’abril de l’any passat per suposadament apropiar-se de les claus d’uns 40 professors per a canviar les seues notes amb un programari ‘keylogger’.

  

  

Segons fonts de la UPV, l’expedient ha comprovat que va haver-hi accés fraudulent a un document públic en els dos casos, a les actes de les assignatures. Es tracta d’una falta administrativa considerada «molt greu», per la qual cosa s’ha remés al jutjat que porta el cas perquè determine si és constitutiu d’un delicte tipificat en el Codi Penal i li correspon sancionar.

 

 

La màxima sanció seria l’expulsió de la universitat

 

  

  

En cas contrari, la Politècnica —personada com a part interessada— procedirà a sancionar als dos estudiants per la via administrativa. En aquest cas, en tractar-se d’una falta molt greu, la màxima sanció seria l’expulsió de la universitat. «No es pot sancionar a una persona dos vegades per una mateixa falta», subratllen les mateixes fonts.

  

  

Després de la detenció dels estudiants, la UPV els va obrir un expedient disciplinari i va deixar les seues qualificacions ‘en quarentena’ fins que es dilucidaren les conseqüències d’aquests fets, tant en el procediment intern en la investigació policial i possibles repercussions judicials.

 

 

L’àrea de ciberseguretat va detectar anomalies en el programa

 

  

  

Les investigacions van començar després de la troballa d’un dispositiu espia tipus ‘keylogger’ en un dels ordinadors de la universitat. Es tracta d’un programari capaç d’interceptar i guardar les pulsacions realitzades en el teclat d’un equip informàtic sense que l’usuari el detecte.

  

  

  

La unitat de Sistemes d’Informació i Comunicació de la UPV —l’àrea encarregada de temes de ciberseguretat— va alertar l’1 de febrer de 2018 d’anomalies, la qual cosa va posar en marxa els protocols de seguretat. Aleshores, els vicerectorats de Continguts Digitals i Alumnat van mantindre una reunió amb els docents que podien haver sigut afectats i se’ls va assessorar per a interposar les denúncies.

  

  

La investigació de la Policia va determinar que suposadament es van apropiar de les claus d’uns 40 professors, a través de les quals van accedir als seus comptes personals de la intranet de la universitat i als seus correus electrònics des d’una sèrie d’adreces IP relacionades amb la xarxa TOR. Aquesta és una xarxa de comunicacions distribuïda per damunt de la capa d’internet, de manera que mai es revelen les dades dels usuaris que la utilitzen, mantenint-se així com una xarxa privada i anònima.

 

 

Els policies detectaren el canvi d’exàmens i treballs suspesos

 

  

  

Els policies van esbrinar que les qualificacions de molts exàmens i treballs suspesos en un primer moment posteriorment apareixien com a aprovats amb una bona nota en les actes. Per a això, presumptament interceptaven el missatge d’avís de canvi de nota que el sistema informàtic enviava al docent, evitant que aquest s’adonara. Les notes finals eren publicades en les actes oficials sense que ningú s’adonara del frau.

  

  

Una vegada identificats, tots dos van ser detinguts com a presumptes autors dels delictes d’accés il·lícit a dades i programes informàtics, danys informàtics, descobriment i revelació de secrets, usurpació d’estat civil i falsedat de document públic. Els joves, sense antecedents policials, van ser posats en llibertat després de ser advertits de la seua obligació de comparéixer quan siguen requerits.

 

Últimes notícies

L’aeroport de Castelló bat rècord al juliol amb quasi 50.000 passatgers

L’aeroport de Castelló ha tancat el juliol amb 49.250 passatgers, el millor registre mensual de la seua història, i encadena un creixement sostingut que fa preveure un nou rècord anual el 2026.

Més de 7.200 milions del Pla de Recuperació arriben ja a la Comunitat Valenciana

El Pla de Recuperació ha mobilitzat 7.208 milions d’euros a la Comunitat Valenciana fins al 30 de juny, amb 166.064 beneficiaris i inversions clau en ferrocarrils, ports, carreteres, indústria i transició verda.

Consell per a vore l’eclipsi del 12 d’agost sense fer-se mal als ulls

El Ministeri de Consum recorda que l’eclipsi solar del 12 d’agost només s’ha de vore amb gafes certificades, comprades en canals oficials, i mantindre-les sempre posades durant l’observació.

Castelló concentra 46 projectes renovables amb 19 milions en ajudes estatals

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha concedit 19,36 milions d’euros a 46 projectes d’energies renovables i emmagatzematge a la província de Castelló, majoritàriament d’autoconsum col·lectiu amb participació de consumidors vulnerables.

Quasi una de cada tres persones és estrangera a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha concentrat el 18,2 % de les més de 530.000 persones nascudes a l’estranger arribades a Espanya en l’últim any, i ja té un 26,2 % de població estrangera resident.

El PPCV reclama al Govern un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana al setembre

El PPCV considera que l’ajornament del Consell de Política Fiscal i Financera dona temps al Govern per a presentar en setembre una proposta de nou finançament autonòmic que siga justa per a la Comunitat Valenciana, amb fons de nivellació i abordatge del deute històric.

El PSPV acusa Pérez Llorca d’“alta traïció política” si frena el nou finançament autonòmic

El PSPV adverteix que Juanfran Pérez Llorca cometrà un “delicte polític d’alta traïció” si la Comunitat Valenciana no se suma al nou model de finançament autonòmic, que segons Fedea corregiria en 2027 l’infrafinançament històric dels valencians.

Aemet activa alerta groga per tempestes amb granís a l’interior de Castelló i del nord de València

Aemet ha activat per a este dijous i divendres l’alerta groga per tempestes amb granís i ratxes de vent fortes a l’interior de Castelló i al nord de la província de València, i per calor al litoral sud valencià.
FILMOTECA D'ESTIU