Un estudi de la UV en aus d’espais agrícoles demostra que més del 70% dels seus nius contenen residus plàstics

VALÈNCIA, 7 (EUROPA PRESS)

Una investigació de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (ICBIBE) de la Universitat de València (UV), en col·laboració amb la Universitat Europea de València i la Universitat Europea de Madrid, constata que la contaminació plàstica no només afecta als ecosistemes marins, on més s’ha estudiat, sinó també als terrestres.

Així, el treball, publicat en la revista ‘Environmental Research’ i elaborat en un espai agrícola, destaca que el 71 per cent dels nius del gafarró (Serinus serinus) conté residus plàstics, així com el 96% dels d’urraca comú (Pica pica), ha indicat la UV en un comunicat.

A més, l’article explica que ambdues espècies preferiblement seleccionen filaments de plàstic sobre altres desfets del mateix material, a partir de contrastar els fragments que es troben en els nius amb els quals estan presents en l’entorn. En el cas de la urraca no hi ha selecció de plàstics pel color i la grandària mentre que el verdecillo selecciona els filaments més xicotets i evita el color negre.

Aquest és el primer treball que incorpora els plàstics que es troben en el mitjà com a objecte d’estudi i que en el cas de Sagunt, on s’ha elaborat, obté la xifra de 13.889 peces de plàstic per hectàrea com a millor estimació, segons els resultats de la investigació. La preferència per formes filamentoses s’explica per l’aparença similar dels filaments plàstics amb els materials naturals utilitzats per a construir els nius de les aus.

L’article descriu que tant la urraca com el gafarró seleccionen estos plàstics –que constituixen el 20% del total de peces observades en els nius– perquè els resulta avantatjós per la gran disponibilitat de materials artificials en els cultius i perquè els tenen a prop.

Respecte al rebuig al color negre, el personal investigador apunta al fet que el negre és un color que absorbix més calor. S’ha suggerit per la literatura científica que no posar elements negres evita el sobreescalfament de la posada, o de les cries. A més, el plàstic blanc és el més habitual en l’ambient agrícola en el qual s’ha realitzat el treball.

L’estudi s’ha realitzat en tarongers d’una parcel·la de Sagunt que ha sigut controlada des del 1975 per l’investigador honorari de l’Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva de la UV José A. Gil-Delgado. Esta compta amb 17 hectàrees i en ella es van trobar peces plàstiques de fins a sis colors.

El 46% d’estes excedien els 5 centímetres de longitud, un 28% mesuraven entre 2 i 5 centímetres i el 26% restant eren peces de menys de 2 centímetres. L’estudi es va efectuar entre març i agost dels anys 2018, 2019 i 2022. Els nius es van arreplegar a principis d’agost, després del seu abandó, i es van conservar i van analitzar en l’ICBIBE.

La urraca comuna és una mena de au paseriforme (ocells i aus cantoras) que habita a Euràsia. És una de les aus més comunes a Europa i vola fins a una altitud no superior als 1.500 metres sobre el nivell del mar. Per la seua banda, el gafarró o serín és una mena de au pròpia d’Europa, nord d’Àfrica i oest d’Àsia. No està amenaçada i la seua població europea s’estima entre 17 i 40 milions d’exemplars.

Aquest estudi també ha sigut part del treball de finalització de màster de María José Espinoza i Iván Labiada, estudiants en el seu moment en l’Institut Cavanilles de la Universitat de València.

Últimes notícies

Mitjans aeris i terrestres continuen combatent l’incendi forestal de Forcall

L’incendi forestal originat pel foc d’un camió accidentat en un barranc de Forcall continua actiu i obliguen a desplegar importants mitjans aeris i terrestres.

Paiporta s’ompli per exigir que Mazón deixe de ser aforat per la DANA

Centenars de persones han recorregut Paiporta, zona zero de la DANA de 2024, per homenatjar les 230 víctimes i exigir que Carlos Mazón deixe de ser aforat.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Forcall (Castelló)

Els serveis d’extinció treballen en un incendi forestal declarat a Forcall, als Ports, amb set mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres desplegats a la zona.

Acte solidari a Silla per recordar les víctimes de la dana amb música i reconeixements

Silla ha acollit el primer gran acte solidari de la Red Estatal de Apoyo a No Olvidar la Dana, amb actuacions artístiques, càrrecs institucionals i reconeixements a víctimes, voluntariat i entitats. La xarxa, que agrupa 125 organitzacions, ha anunciat que este és el primer pas d’una nova etapa de treball continuat.

L’Hydra HM Hospitales s’imposa en la regata llarga ORC A2 del Trofeu SM la Reina 2026

L’Hydra HM Hospitales ha conquerit la prova Offshore ORC A2 del XXVII Trofeu SM la Reina - XXXVIII Copa Almirante Marcial Sánchez-Barcaíztegui després de completar les 162 milles fins a Eivissa i tornar a València en 30:44:55 temps compensat. El Ziving i l’M10, tots dos del RCN València, han completat el podi abans de l’inici de les proves costaneres Inshore.

Gustavo Dudamel ajorna els concerts de juliol a València i Alacant pel terratrémol a Veneçuela

Gustavo Dudamel ha ajornat els concerts previstos al juliol a València, Alacant i altres ciutats dEspanya amb la Orquesta Sinfónica Nacional Juvenil de Venezuela arran del greu terratrémol que ha colpejat el seu país. El Palau de la Música i Ibermúsica han expressat la seua solidaritat i han anunciat que treballen per reprogramar la gira quan siga possible.

Morant promet demanar perdó a les víctimes de la dana si arriba a la Presidència

Diana Morant assegura que, si és presidenta de la Generalitat, demanarà perdó a les víctimes de la dana i les rebrà al Palau. La líder del PSPV acusa el Govern actual de faltar al respecte a les famílies afectades.

Anselmi aposta per un Elx valent que pense sempre en guanyar

El nou entrenador de l Elx, Martín Anselmi, ha explicat que vol un equip valent, agressiu i protagonista, centrat en pensar a guanyar i mantindre la identitat de joc actual.