12.9 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Canvi a l’horari d’estiu: endarrerim o avancem l’hora?

Març és un dels dos mesos de l’any en què Espanya, com altres països europeus, canvien l’hora. En unes setmanes, l’alteració voluntària del rellotge donarà pas a l’horari d’estiu.

El  diumenge 26  de març tindrà lloc el primer dels dos  canvis  anuals d’hora, passant a l’horari d’estiu. 

S’adormirà una hora menys

I tocarà  avançar  l’hora. A les  02:00 de la matinada  del dia 26 seran les 03:00 hores,  fent que al matí del diumenge s’hagen de moure les manetes de molts rellotges. 

A canvi d’això s’aconsegueix gaudir de més hores de llum  fins al mes d’octubre, quan tindrà lloc l’altre canvi horari de l’any.

És bo per a la salut un canvi d’hora?

Organismes com la  Societat Espanyola del Son o la Societat Europea de Ritmes Biològics  defensen un únic horari i abandonar el canvi estacional. La principal raó és per temes de salut, però no hi queda. A Espanya, un cas permanent d’horari d’estiu descompassaria les hores  i en alguns punts, com Galícia, clarejaria molt tard.

Tot i això, tot recau en el punt de vista de l’expert en qüestió. Tot i que alguns assenyalen que, des del prisma de la cronobiologia, és preferible l’horari d’hivern, també són moltes les veus que afirmen que aquest mateix horari sol vincre acompanyat d’un empitjorament de la salut mental en persones que ja mostraven símptomes previs.

Canvis d’hora fins al 2026 com a mínim

L’any  2019  la  Comissió Europea  va acordar la  supressió  del canvi d’hora, encara que encara no s’ha aprovat pel desacord dels estats membres respecte a quina franja horària adoptar. 

El  canvi horari  és  obligatori  per una  normativa europea  que afecta tots els països de la UE des de l’any 2000. Resultat d’aquesta normativa s’estableix que cada 5 anys el BOE ha de publicar un calendari amb el canvi d’hora perquè els ciutadans puguin conèixer amb anterioritat quan es produirà.

La darrera publicació va tindre lloc el passat  2021,  quan es van donar a conèixer les dates dels canvis fins a l’any 2026.  Aquest pot ser l’últim any amb canvis d’hora tret que la Comissió Europea i els països membres arriben finalment a un acord abans d’aquesta data.

Pròxims canvis d’hora

  • Diumenge, 29 d’octubre de 2023.
  • Diumenge, 31 de març de 2024.
  • Diumenge, 27 d’octubre de 2024.
  • Diumenge, 30 de març de 2025.
  • Diumenge, 26 d’octubre de 2025.
  • Diumenge, 29 de març de 2026.
  • Diumenge, 25 d’octubre de 2026.
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Detingut el marit de la dona assassinada a Xilxes per infringir l’orde d’allunyament

La Guàrdia Civil ha detingut al marit de la víctima per incomplir una orde que li prohibia acostar-se a 300 metres. Els cossos de la dona i la seua filla de 12 anys van ser trobats amb signes de violència.

Cel poc nuvolós i ratxes molt fortes a l’interior de València este dimecres

Dimecres amb cels poc nuvolosos i ratxes molt fortes de ponent a l'interior de València. El dijous es preveu un descens notable de les màximes, sobretot en el sud i l'interior de Castelló.

Dos actes per la unitat exhibixen les diferències a l’esquerra del PSOE

L'espai a l'esquerra del PSOE celebra dos cites per a reivindicar la unitat, però amb protagonistes i llistes de convidats diferents. Les presències i absències anticipen el pols pel lideratge i la marca.

Comença el ramadà a Espanya: dejuni diürn fins al 19 de març i ruptura amb el iftar

Més de 2,5 milions de musulmans a Espanya comencen este dimecres el ramadà, un mes d'oració, reflexió, caritat i dejuni durant les hores de sol, que es trencarà cada dia amb el iftar.

Detingut el marit de la dona assassinada a Xilxes per infringir una orde d’allunyament

La Guàrdia Civil ha detingut al marit de la dona assassinada al costat de la seua filla de 12 anys a Xilxes per infringir l'orde d'allunyament vigent. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i la Policia Judicial investiga el doble crim.

Evacuades 25 persones de quatre edificis després de la solsida d’una vivenda a Puçol

Bombers han evacuat a 25 persones de quatre edificacions després de la solsida d'una casa al carrer Sant Pere. No s'han registrat ferits i la gestió ha passat als tècnics municipals.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

Xilxes decreta tres dies de dol després de la troballa d'una dona i la seua filla de 12 anys mortes de manera violenta en una vivenda. La investigació continua oberta i no hi ha detinguts.

Xilxes decreta tres dies de dol per la mort violenta d’una dona i la seua filla de 12 anys

L'Ajuntament decretarà tres dies de dol i celebrarà demà un minut de silenci després de la troballa dels cossos. La víctima estava en VioGén amb risc mitjà i hi havia una orde d'allunyament en vigor; no hi ha detinguts.