15.5 C
València
Dijous, 20 novembre, 2025

Canvi a l’horari d’estiu: endarrerim o avancem l’hora?

Març és un dels dos mesos de l’any en què Espanya, com altres països europeus, canvien l’hora. En unes setmanes, l’alteració voluntària del rellotge donarà pas a l’horari d’estiu.

El  diumenge 26  de març tindrà lloc el primer dels dos  canvis  anuals d’hora, passant a l’horari d’estiu. 

S’adormirà una hora menys

I tocarà  avançar  l’hora. A les  02:00 de la matinada  del dia 26 seran les 03:00 hores,  fent que al matí del diumenge s’hagen de moure les manetes de molts rellotges. 

A canvi d’això s’aconsegueix gaudir de més hores de llum  fins al mes d’octubre, quan tindrà lloc l’altre canvi horari de l’any.

És bo per a la salut un canvi d’hora?

Organismes com la  Societat Espanyola del Son o la Societat Europea de Ritmes Biològics  defensen un únic horari i abandonar el canvi estacional. La principal raó és per temes de salut, però no hi queda. A Espanya, un cas permanent d’horari d’estiu descompassaria les hores  i en alguns punts, com Galícia, clarejaria molt tard.

Tot i això, tot recau en el punt de vista de l’expert en qüestió. Tot i que alguns assenyalen que, des del prisma de la cronobiologia, és preferible l’horari d’hivern, també són moltes les veus que afirmen que aquest mateix horari sol vincre acompanyat d’un empitjorament de la salut mental en persones que ja mostraven símptomes previs.

Canvis d’hora fins al 2026 com a mínim

L’any  2019  la  Comissió Europea  va acordar la  supressió  del canvi d’hora, encara que encara no s’ha aprovat pel desacord dels estats membres respecte a quina franja horària adoptar. 

El  canvi horari  és  obligatori  per una  normativa europea  que afecta tots els països de la UE des de l’any 2000. Resultat d’aquesta normativa s’estableix que cada 5 anys el BOE ha de publicar un calendari amb el canvi d’hora perquè els ciutadans puguin conèixer amb anterioritat quan es produirà.

La darrera publicació va tindre lloc el passat  2021,  quan es van donar a conèixer les dates dels canvis fins a l’any 2026.  Aquest pot ser l’últim any amb canvis d’hora tret que la Comissió Europea i els països membres arriben finalment a un acord abans d’aquesta data.

Pròxims canvis d’hora

  • Diumenge, 29 d’octubre de 2023.
  • Diumenge, 31 de març de 2024.
  • Diumenge, 27 d’octubre de 2024.
  • Diumenge, 30 de març de 2025.
  • Diumenge, 26 d’octubre de 2025.
  • Diumenge, 29 de març de 2026.
  • Diumenge, 25 d’octubre de 2026.

Últimes notícies

Els bombers forestals demanen a la Generalitat assumir la gestió directa del cos

Sis sindicats han exigit al Consell eliminar els encàrrecs als consorcis provincials i que la Generalitat gestione de manera directa als bombers forestals. Denuncien mala praxi, falta de mobilització i un ús abusiu d'hores extra.

Garay: ‘Tant de bo Lim es vaja del València pel bé del club’

Ezequiel Garay va carregar contra la gestió del València i va desitjar que Peter Lim abandone el club pel bé de l'entitat. Va reivindicar la seua etapa, va criticar decisions després de la seua lesió i va elogiar a Marcelino.

La UPV alerta de nous riscos d’avingudes a Torrent després de la DANA

Un informe de la UPV sobre els danys de la DANA a Torrent conclou que els sediments acumulats en diversos barrancs incrementen el risc de desbordaments. La reposició d'infraestructures es valora en 98 milions d'euros.

València ha retirat 140 m³ de residus de l’Albufera després de la DANA

L'Ajuntament ha retirat 140 m³ de residus de l'Albufera amb un pla d'ocupació després de la DANA i ha reforçat dunes i séquies amb plantacions. Compromís critica la gestió de la palla de l'arròs pel seu impacte en les aigües negres.

#QuieroCorredor suma obres hídriques i demana acords per a accelerar el Corredor Mediterrani

El moviment #QuieroCorredor va ampliar la seua agenda amb obres hídriques per a evitar noves danes i va cridar a acords d'Estat per a culminar el Corredor Mediterrani. En el seu últim gran acte, va advertir de la lentitud i de colls de botella com el túnel passant de València.

Catalá qualifica el franquisme com a etapa negra i demana mirar al futur

L'alcaldessa de València ha afirmat que el franquisme va tindre 'costats positius i negatius', però ha remarcat després que va ser 'una etapa negra' que cal superar. Ha defés el marc democràtic i ha demanat centrar-se en les necessitats actuals de la ciutat.

Juan Roig constreny a prioritzar el Corredor Mediterrani encara que falte el túnel passant

Juan Roig ha reiterat la seua insatisfacció amb el ritme de les obres i ha defés que el Corredor Mediterrani funcione entre Alacant, València i Barcelona encara que el túnel passant no estiga encara. Govern i empresaris han situat 2027 com a horitzó de la primera fase.

El PP ha demanat no accelerar el pacte amb Vox per a investir a Pérez Llorca

El PP ha defés que no hi ha pressa per a tancar amb Vox l'acord que permeta investir a Juanfran Pérez Llorca el 27 de novembre. Vox ha mantingut que continua negociant i que no hi haurà sorpreses, mentres l'oposició ha denunciat opacitat.