Canvi a l’horari d’estiu: endarrerim o avancem l’hora?

Març és un dels dos mesos de l’any en què Espanya, com altres països europeus, canvien l’hora. En unes setmanes, l’alteració voluntària del rellotge donarà pas a l’horari d’estiu.

El  diumenge 26  de març tindrà lloc el primer dels dos  canvis  anuals d’hora, passant a l’horari d’estiu. 

S’adormirà una hora menys

I tocarà  avançar  l’hora. A les  02:00 de la matinada  del dia 26 seran les 03:00 hores,  fent que al matí del diumenge s’hagen de moure les manetes de molts rellotges. 

A canvi d’això s’aconsegueix gaudir de més hores de llum  fins al mes d’octubre, quan tindrà lloc l’altre canvi horari de l’any.

És bo per a la salut un canvi d’hora?

Organismes com la  Societat Espanyola del Son o la Societat Europea de Ritmes Biològics  defensen un únic horari i abandonar el canvi estacional. La principal raó és per temes de salut, però no hi queda. A Espanya, un cas permanent d’horari d’estiu descompassaria les hores  i en alguns punts, com Galícia, clarejaria molt tard.

Tot i això, tot recau en el punt de vista de l’expert en qüestió. Tot i que alguns assenyalen que, des del prisma de la cronobiologia, és preferible l’horari d’hivern, també són moltes les veus que afirmen que aquest mateix horari sol vincre acompanyat d’un empitjorament de la salut mental en persones que ja mostraven símptomes previs.

Canvis d’hora fins al 2026 com a mínim

L’any  2019  la  Comissió Europea  va acordar la  supressió  del canvi d’hora, encara que encara no s’ha aprovat pel desacord dels estats membres respecte a quina franja horària adoptar. 

El  canvi horari  és  obligatori  per una  normativa europea  que afecta tots els països de la UE des de l’any 2000. Resultat d’aquesta normativa s’estableix que cada 5 anys el BOE ha de publicar un calendari amb el canvi d’hora perquè els ciutadans puguin conèixer amb anterioritat quan es produirà.

La darrera publicació va tindre lloc el passat  2021,  quan es van donar a conèixer les dates dels canvis fins a l’any 2026.  Aquest pot ser l’últim any amb canvis d’hora tret que la Comissió Europea i els països membres arriben finalment a un acord abans d’aquesta data.

Pròxims canvis d’hora

  • Diumenge, 29 d’octubre de 2023.
  • Diumenge, 31 de març de 2024.
  • Diumenge, 27 d’octubre de 2024.
  • Diumenge, 30 de març de 2025.
  • Diumenge, 26 d’octubre de 2025.
  • Diumenge, 29 de març de 2026.
  • Diumenge, 25 d’octubre de 2026.

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.