Canvi a l’horari d’estiu: endarrerim o avancem l’hora?

Març és un dels dos mesos de l’any en què Espanya, com altres països europeus, canvien l’hora. En unes setmanes, l’alteració voluntària del rellotge donarà pas a l’horari d’estiu.

El  diumenge 26  de març tindrà lloc el primer dels dos  canvis  anuals d’hora, passant a l’horari d’estiu. 

S’adormirà una hora menys

I tocarà  avançar  l’hora. A les  02:00 de la matinada  del dia 26 seran les 03:00 hores,  fent que al matí del diumenge s’hagen de moure les manetes de molts rellotges. 

A canvi d’això s’aconsegueix gaudir de més hores de llum  fins al mes d’octubre, quan tindrà lloc l’altre canvi horari de l’any.

És bo per a la salut un canvi d’hora?

Organismes com la  Societat Espanyola del Son o la Societat Europea de Ritmes Biològics  defensen un únic horari i abandonar el canvi estacional. La principal raó és per temes de salut, però no hi queda. A Espanya, un cas permanent d’horari d’estiu descompassaria les hores  i en alguns punts, com Galícia, clarejaria molt tard.

Tot i això, tot recau en el punt de vista de l’expert en qüestió. Tot i que alguns assenyalen que, des del prisma de la cronobiologia, és preferible l’horari d’hivern, també són moltes les veus que afirmen que aquest mateix horari sol vincre acompanyat d’un empitjorament de la salut mental en persones que ja mostraven símptomes previs.

Canvis d’hora fins al 2026 com a mínim

L’any  2019  la  Comissió Europea  va acordar la  supressió  del canvi d’hora, encara que encara no s’ha aprovat pel desacord dels estats membres respecte a quina franja horària adoptar. 

El  canvi horari  és  obligatori  per una  normativa europea  que afecta tots els països de la UE des de l’any 2000. Resultat d’aquesta normativa s’estableix que cada 5 anys el BOE ha de publicar un calendari amb el canvi d’hora perquè els ciutadans puguin conèixer amb anterioritat quan es produirà.

La darrera publicació va tindre lloc el passat  2021,  quan es van donar a conèixer les dates dels canvis fins a l’any 2026.  Aquest pot ser l’últim any amb canvis d’hora tret que la Comissió Europea i els països membres arriben finalment a un acord abans d’aquesta data.

Pròxims canvis d’hora

  • Diumenge, 29 d’octubre de 2023.
  • Diumenge, 31 de març de 2024.
  • Diumenge, 27 d’octubre de 2024.
  • Diumenge, 30 de març de 2025.
  • Diumenge, 26 d’octubre de 2025.
  • Diumenge, 29 de març de 2026.
  • Diumenge, 25 d’octubre de 2026.

Últimes notícies

Rescatada una parella jove atrapada hores a la Serra d’Orihuela

Una parella d’uns 20 anys ha sigut rescatada de matinada per Bombers d’Alacant després de quedar bloquejada en una zona de difícil accés de la Serra d’Orihuela.

Iván Ortolá domina al Sachsenring i s’emporta la seua segona victòria de l’any per 72 mil·lèsimes

El valencià Iván Ortolá ha liderat de principi a fi la cursa de Moto2 al G.P. d’Alemanya al Sachsenring i ha guanyat per només 72 mil·lèsimes davant de Daniel Holgado, amb Izan Guevara tercer i el líder del Mundial, Manuel González, sisé.

Rescatada una parella jove atrapada de nit a la Serra d’Oriola

Una parella d’uns 20 anys ha sigut rescatada de matinada pel Grup Especial de Rescat del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant després de quedar atrapada en una zona de difícil accés de la Serra d’Oriola.

Iván Ortolá arrasa a Sachsenring des de la ‘pole’ i guanya Moto2 per 72 mil·lèsimes

El valencià Iván Ortolá ha dominat el Gran Premi d’Alemanya de Moto2 de principi a fi i ha sumat la seua segona victòria de la temporada, superant Daniel Holgado per només 72 mil·lèsimes. Izan Guevara ha completat el podi i el líder del Mundial, Manuel González, ha sigut sisé.

Els pescadors de l’Albufera, exemple clau en la conservació del llac, segons el Consell

El Consell ha remarcat en el sorteig centenari de redolins el paper fonamental dels pescadors en la conservació de l’Albufera i en la gestió sostenible dels recursos del llac, en l’any del 40 aniversari del Parc Natural.

Cinc dotacions de bombers continuen treballant en l’incendi de la planta de reciclatge d’Aielo de Malferit

Cinc dotacions del Consorcio de Bomberos de Valencia continuen treballant en l’extinció d’un incendi declarat dissabte en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit, amb recomanacions de protecció a la població per fum intens.

València redueix un 13 % el trànsit a les vies principals durant el mes de juny

Les principals vies de València han registrat en juny un 13 % menys de trànsit que en 2025, amb 77.200 vehicles menys entrant a la ciutat i descensos respecte a 2023 i 2019.

Carlos Espí gaudix d’una primera setmana de pretemporada intensa i amb victòria del Llevant

El davanter Carlos Espí ha tancat la primera setmana de pretemporada del Llevant amb bones sensacions, molta faena i un gol en el triomf per 2-1 contra el Leganés a Buñol.