Canvi a l’horari d’estiu: endarrerim o avancem l’hora?

Març és un dels dos mesos de l’any en què Espanya, com altres països europeus, canvien l’hora. En unes setmanes, l’alteració voluntària del rellotge donarà pas a l’horari d’estiu.

El  diumenge 26  de març tindrà lloc el primer dels dos  canvis  anuals d’hora, passant a l’horari d’estiu. 

S’adormirà una hora menys

I tocarà  avançar  l’hora. A les  02:00 de la matinada  del dia 26 seran les 03:00 hores,  fent que al matí del diumenge s’hagen de moure les manetes de molts rellotges. 

A canvi d’això s’aconsegueix gaudir de més hores de llum  fins al mes d’octubre, quan tindrà lloc l’altre canvi horari de l’any.

És bo per a la salut un canvi d’hora?

Organismes com la  Societat Espanyola del Son o la Societat Europea de Ritmes Biològics  defensen un únic horari i abandonar el canvi estacional. La principal raó és per temes de salut, però no hi queda. A Espanya, un cas permanent d’horari d’estiu descompassaria les hores  i en alguns punts, com Galícia, clarejaria molt tard.

Tot i això, tot recau en el punt de vista de l’expert en qüestió. Tot i que alguns assenyalen que, des del prisma de la cronobiologia, és preferible l’horari d’hivern, també són moltes les veus que afirmen que aquest mateix horari sol vincre acompanyat d’un empitjorament de la salut mental en persones que ja mostraven símptomes previs.

Canvis d’hora fins al 2026 com a mínim

L’any  2019  la  Comissió Europea  va acordar la  supressió  del canvi d’hora, encara que encara no s’ha aprovat pel desacord dels estats membres respecte a quina franja horària adoptar. 

El  canvi horari  és  obligatori  per una  normativa europea  que afecta tots els països de la UE des de l’any 2000. Resultat d’aquesta normativa s’estableix que cada 5 anys el BOE ha de publicar un calendari amb el canvi d’hora perquè els ciutadans puguin conèixer amb anterioritat quan es produirà.

La darrera publicació va tindre lloc el passat  2021,  quan es van donar a conèixer les dates dels canvis fins a l’any 2026.  Aquest pot ser l’últim any amb canvis d’hora tret que la Comissió Europea i els països membres arriben finalment a un acord abans d’aquesta data.

Pròxims canvis d’hora

  • Diumenge, 29 d’octubre de 2023.
  • Diumenge, 31 de març de 2024.
  • Diumenge, 27 d’octubre de 2024.
  • Diumenge, 30 de març de 2025.
  • Diumenge, 26 d’octubre de 2025.
  • Diumenge, 29 de març de 2026.
  • Diumenge, 25 d’octubre de 2026.

Últimes notícies

València guanyarà més de 700.000 m² de zones verdes amb els nous plans urbanístics

València preveu sumar més de 700.000 metres quadrats de zones verdes gràcies a nous plans urbanístics i a la reactivació de diversos PAI, que també impulsaran quasi 13.000 vivendes, 3.000 d’elles de protecció pública.

València guanyarà més de 700.000 m² de zones verdes amb els nous plans urbanístics

València preveu incorporar més de 700.000 metres quadrats de zones verdes amb nous plans urbanístics com el Delta Verd, el Parc Central o el PAI del Grau, alhora que impulsa quasi 13.000 vivendes, 3.000 de protecció pública.

Les exposicions de Miquel Navarro i ‘El Roto’ sacsegen la mirada a la Llotja del Peix d’Alacant

La Llotja del Peix d’Alacant acull fins al mes de novembre les exposicions ‘La ciudad de las torres’, de Miquel Navarro, i ‘Museo Imaginario’, d’Andrés Rábago ‘El Roto’, que conviden a una experiència profunda i reflexiva.

Les exposicions de Miquel Navarro i ‘El Roto’ convertixen la Llotja del Peix d’Alacant en un espai de reflexió

La Llotja del Peix d’Alacant acull fins novembre dues exposicions de Miquel Navarro i Andrés Rábago ‘El Roto’ que conviden a una experiència artística profunda i reflexiva.

Pacients d’Elx podran fer la hemodiàlisi des de casa amb suport de l’hospital

L’Hospital General Universitari d’Elx ha posat en marxa un programa de hemodiàlisi domiciliària per a pacients amb malaltia renal crònica, amb formació prèvia i seguiment del servici de Nefrologia.

Campanya d’inspeccions de ulleres per a vore l’eclipsi en la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha iniciat una campanya d’inspeccions d’ulleres d’observació solar, físiques i en línia, davant l’eclipsi total del 12 d’agost, que tindrà millors vistes al nord de la Comunitat Valenciana.

Pérez Llorca defensa a La Pobla que el canvi iniciat al País Valencià arribarà fins al final

Juanfran Pérez Llorca assegura a La Pobla de Vallbona que el PPCV ha obert el camí del canvi al País Valencià i que el seguirà fins al final, i augura possibles eleccions generals anticipades el pròxim curs polític.

Mor violentament un home en una vivenda de Torrevieja i la Guàrdia Civil obri una investigació

La Guàrdia Civil investiga la mort violenta d’un home localitzat amb signes d’agressió per arma blanca en una urbanització de luxe de Torrevieja, després que el propietari de la vivenda trobara el cos i avisara les autoritats.