Compromís i PSPV critiquen no saber res encara de la idea de moratòria de Catalá sobre apartaments turístics

VALÈNCIA, 27 (EUROPA PRESS)

Els grups municipals de Compromís i PSPV a l’Ajuntament de València han criticat aquest dilluns que no saben res encara de la proposta de moratòria de l’alcaldessa María José Catalá sobre els apartaments turístics a 24 hores del ple que se celebra aquest dimarts.

La síndica de Compromís, Papi Robles, ha advertit que no poden «votar a cegues una proposta que no coneixem» i s’ha preguntat «què amaga Catalá en el document». «Des de Compromís donem la benvinguda a totes les forces polítiques que hui reconeixen la necessitat d’una moratòria en les llicències d’apartaments turístics. És la nostra aposta des del 2021 i no comptàvem amb el suport de la majoria per a la seua aprovació», ha apuntat en un comunicat.

Robles ha criticat que Catalá, «que ara aposta per la moratòria, ha votat fins a tres vegades en contra d’ella només durant aquest 2024». «Ara bé, no sabem qui vulgues que li aprove la moratòria perquè estem a 24 hores del Ple i encara no hem vist el document que demà teòricament se sotmetrà a votació», ha reiterat.

Per a Robles, es tracta de «un tema de ciutat, un punt especialment sensible per a València» i ha acusat a l’alcaldessa d’estar «amagant el document». «O ens envia immediatament el text o no podrem votar a cegues una proposta de la qual no coneixem absolutament gens», ha advertit i s’ha preguntat si és que la iniciativa «ve amb lletra xicoteta» i per això no els deixen analitzar-ho.

Per la seua banda, la portaveu socialista en el consistori, Sandra Gómez, ha anunciat una esmena al text del PP «perquè no es transforme ni un habitatge més en allotjament turístic» i ha posat l’accent que l’única formació «que ha elaborat informes i fet dues moratòries per a frenar la proliferació d’apartaments és el Partit Socialista».

En aquesta línia, Gómez ha assenyalat que l’enmieda a la «suposada moratòria» anirà dirigida al fet que «no es permeta en cap cas la transformació d’habitatges en allotjaments turístics en tota la ciutat». La portaveu socialista ha lamentat igualment que, mancant unes hores per al ple, «el PP encara no haja informat ni presentat cap moció», segons ha informat el pSPV en un comunicat.

«A aquestes hores, a menys de 24 hores del ple, seguim sense tenir la suposada proposta del PP, ni el contingut de la moratòria ni quines dates estableix ni absolutament gens més enllà que s’ha produït un anunci en plena campanya electoral de les europees», ha incidit.

En aquest sentit, ha assegurat que la proposta dels socialistes està «absolutament clara» i és que en la ciutat «no es produïsca ni una sola transformació més d’un habitatge o d’un local comercial en apartament turístic en cap dels barris de la ciutat».

«No sabem què vol aprovar ni si té un pla concret. El que si que sabem és que l’anunci de Catalá arriba 3.500 apartaments tarde perquè aqueixos són els apartaments que han obert a València com a conseqüència de la seua inactivitat en l’últim any», ha recalcat.

Per contra, ha defensat que el PSPV «si que sap el que vulgues i per això nosaltres anunciem que anem a presentar una esmena a la suposada moratòria amb mesures de prohibició concretes. Entenem que a València no cap ni un apartament turístic més. Per això, anem a proposar una prohibició taxativa que edificis residencials o sòl residencial passen a dedicar-se a allotjaments turístics encara que afecte a un allotjament o un edifici sencer», ha manifestat.

Gómez ha retret a Catalá que haja realitzat l’anunci «exclusivament quan s’ha adonat que s’havia quedat sola i que ningú en la ciutat compartia el seu model turístic insostenible. S’ha vist absolutament obligada a prendre una mesura en la qual mai ha cregut i que mai havia volgut engegar».

RESTRICCIONS A CIUTAT VELLA I CABANYAL

La portaveu del PSPV ha posat l’accent que els socialistes, des de la Regidoria d’Urbanisme, «van ser els únics que van treballar activament per a frenar la proliferació dels apartaments turístics. En primer lloc, amb les restriccions imposades tant a Ciutat Vella com en el Cabanyal i, en segon, amb la redacció d’una moratòria per a tota la ciutat que es va elaborar amb tres estudis específics».

I en aquesta línia, ha criticat que si no es va aconseguir aprovar una moratòria per a tota la ciutat «va ser perquè no es va treballar adequadament des de l’àrea d’Habitatge que gestionava Compromís». «Parlem en nombroses ocasions de la solució durant els vuit anys de govern progressista per a controlar la proliferació d’apartaments turístics, però no es va fer abans perquè no s’havia treballat adequadament i amb tots els estudis necessaris des d’Habitatge com sí s’havia fet anteriorment des d’Urbanisme», ha retret.

A més, ha afegit que la proposta de Compromís es «oblidava dels fons voltors que estaven desallotjant a veïns i veïnes en Fuensanta i nosaltres volíem incloure-les així com als canvis d’hotel o de residències d’estudiants», ha finalitzat Gómez.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.