Les associacions Lambda, col·lectiu LGTB+ per la diversitat sexual, de gènere i familiar, i Chrysallis, dedicada a famílies d’infància i joventut trans, s’han concentrat aquest dijous davant de Les Corts per exigir que “no es toque” la Llei Trans valenciana. Les organitzacions han denunciat aquest moviment com el “major atac” contra els drets d’aquest col·lectiu, acusant el PP de “vendre’s a Vox” per mantenir-se en el poder i trencant les promeses fetes un any enrere sobre la no manipulació de la norma.
Des de les associacions, s’ha acusat al Consell que lidera Carlos Mazón d’encobrir les esmenes a la llei d’acompanyament dels pressupostos per a 2025, “presentades sense transparència ni debat públic”, amb l’objectiu de “modificar la Llei Trans” per la porta de darrere, una norma considerada “pionera” a Espanya.
“No entenc que els polítics puguen causar tant de dany”, ha dit Raquel Chover, delegada de Chrysallis, qui ha compartit la reacció dels seus fills davant dels canvis legislatius. Ells han expressat la por que això podria incrementar l’índex d’autolesions i suïcidis entre la comunitat. “Estic bé. No entenc per què he de veure un psiquiatre”, ha comentat que els seus fills li han dit.
A més, ha expressat la seva preocupació per les persones menors d’edat que es troben desprotegides en aquesta situació; “Caurà sobre les seves consciències. No es mereixen el que els està passant a totes les famílies”, ha conclòs en declaracions.
La presidenta de Chrysallis a nivell estatal, Sandra Bayón, ha coincidit que les esmenes posen en perill la infància: “No podem consentir que se’ls patologitzi. Els nostres fills no són malalts”, ha defensat, advertint que, si cal, prendran mesures fins arribar al Tribunal Constitucional, tal com ja han fet a Madrid.
Paula Iglesias, presidenta de la Federació Estatal LGTBI+, ha denunciat que aquestes “polítiques antiderechos” s’estan estenent per Espanya, que coincideix amb un increment de l’odi LGTBIfòbic, especialment cap a joves i persones trans. Ha instat les autoritats a promoure polítiques públiques que fomenten la igualtat, afirmant que “una societat democràtica defensa la diversitat de totes les persones”.
Des de Lambda, el coordinador Fran Fernández, ha recordat les advertències passades sobre les retallades de drets en matèria d’igualtat, acusant la vicepresidenta Susana Camarero de mentir. Ha expressat que la situació no es tracta d’una simple baralla política, ja que la nova normativa deixa els docents desprotegits en casos d’assetjament per transfòbia. A més, ha manifestat la seva preocupació sobre l’impacte que les esmenes poden tenir en la salut mental de les persones trans, subratllant que “caurà sobre les seves consciències” si hi ha conseqüències fatals per aquest canvi legislatiu.
Des del PSPV, el seu síndic, José Muñoz, ha recriminat les “reculades” que provoca el govern de Mazón en la defensa dels drets del col·lectiu LGTBI, denunciant que s’estan obrint portes per a legalitzar les teràpies de conversió. Ha assegurat que lluitaran fins a les últimes conseqüències per defensar aquests drets.
El síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha coincidit en condemnar les esmenes del PP i Vox, reclamant la retirada d’aquestes “llei de la vergonya”, denunciant que legalitzaran les teràpies de conversió.