El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, ha convidat a la ciutadania a vacunar-se contra la grip i la COVID-19 abans que arriben els pics reals de circulació viral. Ha subratllat que és el moment idoni per la bona climatologia, perquè la incidència és estable i els ingressos han disminuït, de manera que immunitzar-se ara protegix cada persona i reduïx el risc per al seu entorn més pròxim.
Gómez ha fet esta crida després de rebre les dos vacunes en el centre de salut Serradora i ha explicat que la campanya va començar l’1 d’octubre en residències i col·legis; el 15 d’octubre es va estendre a centres de salut per als grups de risc, i des del 3 de novembre està oberta a tota la població general. Ha recalcat a més que, ara com ara, es vacuna amb cita i que el dispositiu es flexibilitzarà: ‘Ara estem vacunant amb cita i arribarà un moment on començarem a vacunar sense cita per a afavorir l’accessibilitat‘. També ha indicat que no es contemplen punts mòbils enguany, en entendre que l’estratègia s’escalarà per etapes després d’avaluar el seu impacte.
Cobertura i grups prioritaris
El balanç del primer mes de campanya mostra taxes de vacunació en línia amb anys anteriors: 625.430 persones s’han immunitzat enfront de la grip i 361.247 enfront de la COVID-19 dins dels grups prioritaris. L’estratègia s’ha centrat en majors de 60 anys, residents en centres sociosanitaris, pacients amb patologies cròniques a partir dels sis mesos, embarassades i personal sanitari i sociosanitari. En l’àmbit escolar, Sanitat ha acostat la vacunació a l’alumnat de segon cicle d’educació infantil i de centres d’educació especial.
Fins a la data s’han vacunat 46.591 escolars en la Comunitat Valenciana, amb 13.953 a Alacant, 6.224 a Castelló i 26.414 a València. En residències s’han administrat més de 40.000 dosi: 21.619 enfront de la grip i 19.300 enfront de la COVID-19. A més, s’han posat 13.696 dosi enfront del virus respiratori sincicial (VRS), una novetat de la campanya de 2025 que amplia la protecció a persones institucionalitzades de 60 o més anys, així com a trasplantats de pulmó i de progenitors hematopoètics. Este reforç reduïx el risc d’infeccions respiratòries i de complicacions en els qui presenten major vulnerabilitat.
Dosis disponibles i accés
Per a esta temporada, la Conselleria de Sanitat disposa d’1.270.000 dosi contra la grip, amb capacitat d’ampliació si la demanda ho requerix; 605.640 dosi enfront de la COVID-19 i 29.500 enfront del VRS per als grups indicats. En la campanya anterior, més d’1.077.000 persones es van vacunar contra la grip en la Comunitat Valenciana, un registre que va situar a la regió entre les de major cobertura del país. Sanitat recorda que la vacunació no sols evita infeccions respiratòries, sinó que reduïx complicacions i la mortalitat associada.
Per a facilitar la cita i l’accés, s’han reforçat els circuits de vacunació en tots els departaments de salut, ampliat horaris en atenció primària i activat recordatoris per SMS als grups prioritaris. També s’ha potenciat la vacunació en residències, col·legis, centres d’educació especial i centres de dia. El conseller ha remarcat el component comunitari de la campanya: ‘Vinc a vacunar-me complint amb un deure cívic de salut, perquè vacunar-se no és cuidar-se a un mateix, sinó també cuidar al seu entorn, a xiquets, a persones majors, a fràgils. En síntesi, és generar salut col·lectiva’, i ha insistit que ‘previndre és curar’. Així mateix, ha recordat que l’evidència permet la coadministración el mateix dia: ‘et pots vacunar de grip i covid, evidentment una en cada braç’. Segons ha dit, l’objectiu és que l’accés siga fàcil, àgil i còmode ‘per a buscar la traçabilitat i l’adherència a este’.
Una vegada aconseguida una cobertura adequada en les persones més vulnerables, Sanitat anima a tota la població a vacunar-se per a consolidar la immunitat col·lectiva i reduir l’impacte assistencial durant els mesos de major circulació viral. Avançar la immunització en este moment de baixa pressió permet protegir els més fràgils i mantindre la capacitat del sistema sanitari en els períodes de major demanda.



