El líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, ha assegurat en el Congrés que el dia de la dana va parlar amb el president valencià, Carlos Mazón, i amb el de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, abans que Pedro Sánchez, i que a més va acudir abans que ell a Letur i al Cecopi. Les seues paraules han encés un encreuament amb el president del Govern durant la seua compareixença en la Cambra Baixa, amb la gestió de l’emergència i la coordinació institucional com a teló de fons.
Trucades i emergència nacional
Arran d’eixa afirmació, el portaveu d’ERC, Gabriel Rufián, ha demanat a Feijóo que precise quan es va produir eixa conversa amb Mazón, si va ser en el Ventorro i si va recomanar al president valencià no sol·licitar al Govern la declaració d’emergència nacional. La pregunta ha apuntat al nucli de la controvèrsia: què es va dir i quines decisions es van prendre en ple episodi de pluges torrencials.
També Sánchez s’ha sumat a eixa exigència de claredat en considerar que Feijóo havia revelat que va ser el primer a parlar amb Mazón. ‘Li demane que aclarisca què va parlar amb Mazón, de què el va informar (…), si li va dir que no declarara l’emergència nacional, si li va explicar Mazón què feia en el Ventorro. Hauria de ser clar i posar-ho en coneixement d’estes Corts’, ha instat el cap de l’Executiu.
En la seua rèplica, Feijóo ha agregat que, si tornara a ploure amb la intensitat d’aquell dia, tornaria a passar el mateix perquè durant set anys el Govern, ha dit, li va negar ‘el pa i la sal’ a la Comunitat Valenciana en infraestructures hídriques i hidràuliques. Amb això ha volgut vincular els danys i les dificultats de resposta a un dèficit d’inversió i planificació, i alhora subratllar que la seua interlocució amb els responsables autonòmics va ser primerenca.
El líder del PP ha afirmat que el seu partit tornarà a guanyar les eleccions en les comunitats on governa i ha remarcat que Espanya també tindrà un Govern ‘decent’, alguna cosa que, segons ha defés, resulta encara més necessari d’acord amb la sessió parlamentària. En eixa línia, ha subratllat que la legislatura ‘va nàixer morta’ i que l’única cosa que ha aconseguit és ‘bloquejar’ el país.
Feijóo ha arremés contra Sánchez per, al seu juí, fer oposició als presidents autonòmics del PP en el Congrés i per dedicar més temps a ell que a Espanya durant la seua intervenció. Ha assegurat que el president ha utilitzat la seua compareixença per a ‘comptar milongas’ i ‘mentides’ i ha considerat ‘sorprenent’ que done ‘lliçons’ quan, ha apuntat, Catalunya és la comunitat amb major percentatge de llista d’espera sanitària per mil habitants.
L’intercanvi ha quedat així centrat en el contingut de la conversa amb Mazón i en l’eventual petició d’emergència nacional. L’aclariment recomanat pel Govern i per ERC ha quedat en l’aire, mentres el debat sobre la gestió de la dana i les relacions amb els governs autonòmics es projecta com a nou motiu de tensió política.



