14.8 C
València
Dimarts, 27 gener, 2026

Una manifestació recorrerà el dissabte Benetússer, Sedaví i Alfafar amb el lema ‘Mazón a presó’

Més de 200 entitats socials, cíviques i sindicals, juntament amb les associacions de víctimes de la dana del 29 d’octubre de 2024 i els comités locals d’emergències i reconstrucció (CLER), van convocar per a dissabte que ve una manifestació que recorrerà Benetússer, Sedaví i Alfafar sota el lema ‘Mazón a presó’. La marxa començarà a les 18.00 en la plaça de la Xapa de Benetússer, continuarà per Sedaví i conclourà en la Plaça del País Valencià d’Alfafar.

Els convocants exigiran que el expresident de la Generalitat, Carlos Mazón, entregue la seua acta de diputat i acudisca a declarar davant el jutjat que instruïx la causa per la riuada d’octubre a Catarroja. La protesta també farà un reconeixement a la labor dels CLER, que complixen un any de treball veïnal i de coordinació en emergències, i pretén visibilitzar que, segons denuncien, persistixen danys i carències bàsiques en els barris afectats.

Exigixen la renúncia de l’acta i la declaració judicial

Beatriu Cardona, una de les portaveus de les entitats convocants, ha assegurat: ‘Volem que Carlos Mazón entregue immediatament la seua acta de diputat i es presente davant el jutjat de Catarroja. Va dimitir perquè l’obliguem però encara conserva l’acta que li permet continuar aforat i lluny d’on hauria d’estar, la jutgessa de Catarroja’. Per a les entitats, mantindre l’acta li preserva l’aforament i, per tant, retarda una rendició de comptes que consideren imprescindible.

Cardona ha denunciat a més que el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, està protegint a Mazón, al qual assenyala com ‘el màxim responsable de les 230 morts del 29 d’octubre’. Al seu juí, un any i tres mesos després ‘intenten veure una normalitat que no existix perquè moltes escoles seguixen en condicions deplorables i persones amb mobilitat reduïda no poden eixir de les seues cases perquè no tenen ascensor’. Estes crítiques emmarquen la marxa com una cridada a prioritzar la reparació, l’accessibilitat i la seguretat en els entorns afectats per la riuada.

Polèmica per les comparacions amb Adamuz

La presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals Dana 29-O, Rosa Álvarez, ha considerat ‘vergonyós‘ que es compare a les víctimes de la dana amb les de l’accident ferroviari de Adamuz. Ha demanat que s’atenga paral·lelismes amb l’accident del metre de València, el del Alvia o altres episodis similars per a ‘veure la diferència de la manera de gestionar una cosa i una altra’.

Álvarez ha indicat que ‘L’accident de Adamuz ens ha remogut ferides obertes, sobretot veure la indigència d’un PP que utilitza a les mates, que no li importen gens ni mica perquè mentres Mazón estiga no tenen legitimitat per a demanar cap dimissió. Estan sostenint al màxim responsable i per a això hi ha una instrucció oberta per l’homicidi imprudent de 230 persones’. Per a les famílies, la comparació no és innòcua: reobri el dolor i, sostenen, desdibuixa l’exigència de responsabilitats per la gestió de la dana.

També ha retret ‘que estos senyors posen la comparació del que va passar el dia 29, 30, 31 i les setmanes posteriors, quan ací va haver-hi des del primer moment un hospital de campanya per a les víctimes i per a donar-los suport psicològic, mentres que a nostres se’ns va prohibir anar on estaven els nostres familiars morts. Em causa dolor físic i emocional, i com a mi a la resta de familiars’. Ha subratllat que ‘Després diran que estem fent política. No estic fent política, estic comparant models de gestió perquè són decisions polítiques que fan que vives o no, que pugues o no salvar-te’, i ha confessat: ‘em costa respirar perquè és molt dolorós’.

Álvarez s’ha referit a més a la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel García Ayuso, ‘l’altra persona que volia manipular-nos i que no va vindre al funeral d’Estat decidit per les famílies perquè va dir que ja s’havia produït un funeral el 9 de desembre i no va enviar cap representació’, ha dit.

Per part seua, Toñi García, el marit i la filla del qual van morir en la dana, ha fet una crida a tota la Comunitat Valenciana perquè el dissabte donen ‘tot el seu suport i calor’ durant la manifestació. Ha afegit: ‘Portem un any i tres mesos de mentides, de cinismes, de psicòpates i això és inaguantable, no podem continuar amb estes classe de polítics que no fan excepte mentir. Diuen que estem polititzades, potser és cert que hauríem de dedicar-nos a la política perquè ells no han sabut fer bé el seu treball, sí que saben cobrar la fi de mes però no són competents, la prova és el negligents que van ser el 29 d’octubre’.

Últimes notícies

Pradas replica a Bernabé i defén que el 29-O va estar al peu del canó

Salomé Pradas ha respost a Pilar Bernabé després de la seua compareixença al Senat per la DANA. La exconsellera ha defés que el 29-O va estar al peu del canó.

La Diputació de València avança a gener la neteja de platges i incorpora noves rastrilladoras

La Diputació de València ha avançat a gener una campanya que solia començar al març i ha sumat dos rastrilladoras per a treballar en la riba. La mesura respon als temporals i busca mantindre les platges netes i segures tot l'any, amb prioritat en el sud i un calendari fins a octubre.

Pérez Llorca oferix al PSPV tornar a la Mesa de Les Corts i desbloquejar els òrgans estatutaris

Pérez Llorca ha tendit la mà al PSPV perquè torne a la Mesa de Les Corts i al Consell de Radiotelevisió Valenciana i per a renovar els òrgans estatutaris. Després de reunir-se amb els síndics, ha defés recuperar la 'normalitat institucional' i s'ha mostrat disposat a formalitzar una reunió amb Diana Morant.

Veïns de València rebran pautes per a prohibir allotjaments turístics en les seues finques

La federació veïnal llança una campanya per a explicar els canvis en la Llei de Propietat Horitzontal que permeten vetar pisos turístics en els edificis. La iniciativa inclou sessions informatives en barris.

Miramar puja a 22,1° i firma la màxima de la península en una jornada d’ascensos

Pujada generalitzada de les màximes enfront del dilluns en la Comunitat Valenciana. Miramar lidera amb 22,1°; les capitals superen els 20é i Fredes queda en 8,2°.

La fiscalia manté 21 anys per a tres acusats per la presumpta violació per torns a una menor a Novelda

L'acusació pública ha ratificat la seua petició de 21 anys per a cada un dels tres jutjats per la presumpta violació per torns a una menor en Nit de cap d'any de 2018. El juí en l'Audiència d'Alacant ha quedat vist per a sentència.

Alacant recorda a les víctimes de l’Holocaust al costat de la comunitat jueva

L'Ajuntament ha commemorat el 81 aniversari de l'alliberament d'Auschwitz-Birkenau amb un acte en el Saló Blau. La ciutat ha reafirmat el seu compromís contra l'antisemitisme i la intolerància.

Rectors demanen prioritzar infraestructures i contractes‑programa en les universitats valencianes

Els rectors valoren l'estabilitat del pla 2026-2029, però reclamen activar el tram d'infraestructures i una política acadèmica amb contractes-programa. La Conselleria defén avanços en 2025 i anuncia l'adaptació plena de la Losu i dos noves lleis autonòmiques.