Gener excepcional a Alacant: 20 dies de pluja, quasi la mitat d’un any

Alacant ha tancat un gener excepcional en nombre de dies de pluja: 20 dels 31 del mes, quasi la mitat dels quals solen registrar-se en tot un any a la província. Segons el Laboratori de Climatologia de la Universitat d’Alacant, el responsable de la qual, el catedràtic Jorge Olcina, ha explicat que el normal en el sud-est peninsular ha sigut comptar entre 45 i 50 dies de precipitació en els dotze mesos.

Pluja repartida, estalvi d’aigua

Enfront dels alts valors acumulats en altres zones del país, a Alacant no s’han sumat quantitats desorbitades. En diverses jornades a penes s’han mesurat 0,1 litres per metre quadrat i, així i tot, s’ha aconseguit la fita de 20 dies amb pluja. En el Laboratori de Climatologia de la UA han caigut durant tot el mes 23 litres, una xifra modesta que, en repartir-se, ha mantingut una humitat ‘pràcticament constant’.

Eixa continuïtat de precipitacions suaus ha afavorit una ‘escassa evaporació i poc gasto de l’aigua del sòl i dels cultius’. El balanç hídric s’ha vist beneficiat: s’ha estalviat aigua, s’han facilitat aportacions a embassaments i aqüífers i el sòl ha conservat una humitat ‘important’ durant dies consecutius, reduint la necessitat de reg i estabilitzant la vegetació.

La seqüència de borrasques encadenades ha anat sumant jornades amb precipitació i ha consolidat un patró inusual per al sud-est peninsular. Més que la quantitat caiguda en cada episodi, la reiteració ha sigut la clau: amb ruixats febles i freqüents, l’aigua s’ha infiltrat millor en el terreny, sense pics extrems, i ha reforçat reserves. Per a tractar-se del sud-est peninsular, ‘sí s’han anat sumant dies i ha sigut una situació molt significativa i molt excepcional’ per positiva.

Últimes notícies

Indignació per uns trets contra dos caçadors en un coto de Torreblanca

Dos caçadors han sigut atacats a trets en un coto de Torreblanca sense resultar ferits. La Federació de Caça de la Comunitat Valenciana ha condemnat els fets i oferix assistència jurídica.

Doble avís taronja a la Comunitat Valenciana per fortes pluges i 40 graus

Aemet ha activat per a este dimecres l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 en una hora al litoral d’Alacant i per temperatures de fins a 40 graus al sud de la província de València. També hi haurà avisos grocs per oratge advers a les tres províncies.

Dos-cents agents reforcen la vigilància en la campanya de la raïm embolsada del Vinalopó

Uns 200 agents de la Guàrdia Civil vigilaran esta campanya les explotacions de raïm de taula embolsada del Vinalopó per a previndre robatoris, en una estratègia que ha reduït els delictes en els últims anys. La campanya de prevenció, coordinada per l’Equip ROCA i en marxa des de fa dotze anys, ha sigut presentada a Agost amb la participació d’autoritats i representants municipals de la zona.

Barrachina admet el deute gravíssim valencià i reclama una financiació justa

Miguel Barrachina admet que la Comunitat Valenciana pateix un problema gravíssim de sobreendeutament i defensa un nou model de finançament que deixe la regió en la mitjana estatal i incloga un fons transitori de nivellació.

La Justícia avala l’ampliació nord del port de València i rebutja el recurs ecologista

El TSJCV ha desestimat el recurs d’Acció Ecologista Agró contra el projecte del nou moll de contenidors de l’ampliació nord del port de València, valorat en més de 660 milions d’euros, en considerar vigent la seua declaració d’impacte ambiental.

Mathew Ryan es consolida com un dels porters amb més parades de LaLiga

El porter del Levante Mathew Ryan suma 17 parades en quatre jornades i compartix liderat estadístic amb Álex Remiro i Unai Simón, reforçant el seu pes en l’inici de LaLiga EA Sports.

La investigació pel robatori del Tresor de Villena avança amb la Guàrdia Civil bolcada

La Guàrdia Civil manté el cas del robatori del Tresor de Villena com una prioritat i guarda el màxim sigil mentres avancen les investigacions per localitzar els tres encaputxats i les peces sostretes, valorades en uns 5 milions d’euros.

El Consell culpa el Botànic i Sánchez dels mals resultats de l’informe PISA

El portaveu del Consell, Miguel Barrachina, ha atribuït els mals resultats de l’informe PISA a les reformes educatives del Govern de Pedro Sánchez i ha assegurat que, en la Comunitat Valenciana, s’han agreujat per la gestió del Botànic.