Unai Sord reclama presumpció d’innocència per a Zapatero davant la investigació per Plus ultra

El secretari general de CCOO, Unai Sord

El secretari general de CCOO, Unai Sord, ha defensat que mentre no existisquen proves categòriques en la investigació per descomptat tràfic d’influències contra l’expresident del Govern José Luis Rodríguez Zapatero, ha de prevaldre el principi de presumpció d’innocència propi d’un Estat de dret.

Sord s’ha pronunciat així a preguntes dels mitjans sobre la investigació oberta, que al seu juí, per dirigir-se contra un expresident del Govern, ja suposa una crisi institucional en si mateixa. Per este motiu ha demanat prudència i rigor a l’hora d’analitzar un procés que podria derivar en acusacions penals i que, segons ha subratllat, ha de basar-se en proves sòlides i no sols en indicis o filtracions.

Ha recalcat que, en la mesura en què es tracta d’una investigació en la qual es contemplen possibles delictes, és imprescindible passar dels indicis a les proves concretes abans d’extraure conclusions. Mentres no es demostre que hi ha hagut algun tipus de tràfic d’influències, Sord considera que la bandera que ha de guiar la resposta institucional i social és la presumpció d’innocència, una garantia que ha qualificat com a essència de l’Estat de dret.

Debat ètic i paper dels exdirigents

El líder sindical ha afegit que, més enllà del pla estrictament penal, hi haurà temps per a realitzar una anàlisi ètica i moral sobre les activitats que desenrotllen les persones quan deixen la política o les seues responsabilitats institucionals, especialment els qui han ocupat la Presidència del Govern. Al seu entendre, esta reflexió paral·lela no és menor, però no ha de confondre’s amb el procés judicial ni substituir l’exigència de proves en una causa que pot tindre conseqüències penals.

En este sentit, ha insistit que, atés que la investigació pot implicar responsabilitats penals, és necessari esperar que es concreten les proves, si finalment s’arriben a acreditar. Ha advertit que està apareixent molta informació, a vegades confusa o contradictòria, la qual cosa reforça la necessitat d’actuar amb cautela per a no alimentar juís paral·lels ni donar per provats fets que encara es troben sota investigació.

Sord ha remarcat que en un procés penal l’essencial és l’existència de proves clares i verificables i que, mentres estes no s’aporten, convé mantindre la calma i evitar conclusions precipitades. Ha recordat que la possible imputació d’un president del Govern no té precedents en la democràcia espanyola, la qual cosa, en la seua opinió, incrementa la responsabilitat de tots els actors implicats per a preservar les garanties processals i el principi d’innocència fins que hi haja fets acreditats.

Al seu juí, en este cas es mesclaran diversos elements, entre ells els entramats societaris vinculats a les exportacions d’un país com Veneçuela, i també factors de geopolítica que poden influir en el debat públic. Per això ha reiterat la necessitat d’actuar amb prudència i de distingir entre la investigació judicial, les interpretacions polítiques i els interessos econòmics que puguen concórrer.

Sord ha reiterat la seua condemna sense pal·liatius de qualsevol forma de corrupció, procedisca d’on procedisca. Ha assenyalat que actualment només hi ha indicis i que és imprescindible comprovar si es transformen en proves categòriques. Fins que això ocórrega, ha insistit que ha de mantindre’s la presumpció d’innocència per a les persones investigades, evitant convertir les sospites en condemnes anticipades.

Preguntat per la possibilitat que un amic de Zapatero poguera haver cobrat per la venda de l’aerolínia Plus ultra, Sord ha tornat a apel·lar a la presumpció d’innocència per a tothom. Al mateix temps, ha considerat necessari obrir una reflexió més àmplia a Espanya sobre els rèdits que genera la intermediació en determinats negocis, que al seu juí llastren la credibilitat de moltes persones quan es percep que s’obtenen beneficis sense aportar valor real.

Com a exemple d’esta mena de pràctiques ha esmentat el rescat de Plus ultra i la compra de màscares durant la pandèmia, assenyalant que existix la sensació que al país hi ha una casta dedicada a mitjançar en negocis aliens sense oferir cap aportació productiva i enriquir-se de manera considerable. Ha apuntat que esta impressió s’ha reforçat amb informacions sobre les actuacions de persones vinculades a diferents nivells de l’Administració, des del Govern central fins a comunitats autònomes com la de Madrid.

Sord ha conclòs que la denúncia de la corrupció ha de ser taxativa i incondicional, sense matisos ni excepcions, amb independència de qui siga l’implicat. No obstant això, ha advertit que, mentres un procés d’esta envergadura romanga obert, i fins que no s’aporten i substancien les proves amb totes les garanties d’un procediment judicial i penal, convé mantindre rigor i autocontenció. Ha subratllat que es tracta de la investigació que afecta un president del Govern i que, en termes institucionals, això revist una especial gravetat que exigix responsabilitat i respecte escrupolós a la presumpció d’innocència.

Últimes notícies

ANPE i CSIF denuncien pintades, amenaces i danys en les seues seus després de donar suport a la proposta d’Educació

ANPE i CSIF denuncien pintades, amenaces i danys en les seues seus de Castelló després de recolzar la proposta salarial de la Conselleria d'Educació en plena vaga indefinida del professorat.

La jutgessa de la DANA torna a citar com a testimoni a Vicent Mompó

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA torna a citar com a testimoni al president de la Diputació de València, Vicent Mompó, després de la declaració de l'alcaldessa de Torrent, Amparo Folgado.

Educació garantix una PAU amb normalitat malgrat la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació assegura que les PAU se celebraran amb normalitat en la Comunitat Valenciana, avança la constitució de tribunals i recorda que els correctors voluntaris han de complir el seu compromís.

Compromís porta al Tribunal de Comptes el finançament a col·legis que segreguen per sexe

Compromís denuncia davant el Tribunal de Comptes el finançament de 72,6 milions d'euros a col·legis vinculats a l'Opus Dei que segreguen per sexe i demana que es depuren responsabilitats i es retornen els fons.

Bernabé acusa a Pérez Llorca d’aplicar el dividix i venceràs amb els sindicats docents

Pilar Bernabé critica que el Consell negocie per separat amb els sindicats docents que sostenen la vaga i acusa a Juanfran Pérez Llorca de dividir al col·lectiu del professorat.

Bernabé acusa a Vox de dictar els pressupostos i al PP d’acatxar el cap

Pilar Bernabé critica l'acord entre PP i Vox sobre els Pressupostos de la Generalitat de 2026 i acusa els populars de sotmetre's a les exigències de la ultradreta.

RH BOTS llança dos robots humanoides de codi obert amb IA Física per a empreses

RH BOTS presenta els humanoides de codigo obert Bonico i Bonica, basats en IA Fisica, per a automatitzar tasques repetitives i millorar l'eficiència en empreses.

Baldoví recolza que Compromís treballe per a fer a Mónica Oltra alcaldessa de València

Joan Baldoví expressa el seu ple suport al fet que Compromís per València treballe perquè Mónica Oltra siga candidata a l'Alcaldia, suport que compartix Isaura Navarro i que també ha explicitat Joan Ribó.